Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntojen ylitarjonta jarruttaa nyt vuokramarkkinaa: uusia asukkaita ei löydy entiseen malliin edes trendialueella Kalliossa.

Vierailija
07.05.2025 |

Ja lisää asuntoja valmistuu koko ajan. Hintakehitys näyttää tulevaisuudessa selvästi alaspäin. Kun muutenkin pk-seudun vetovoima hiipuu, niin ei hyvältä näytä jos joutuu kiireessä myymään.

https://www.talouselama.fi/uutiset/heikki-karu-omistaa-liki-40-asuntoa-…

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan aina sitä tunnetta, kun keinottelijoiden sijoitukset menee persiilleen🤣🤣

Vierailija
22/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on ne uutis-jutut, jossa asuntosijoittaja-sirpat kertoo jäävänsä nelikymppisenä miljonäärinä eläkkeelle?

Jotenkin söpöä, että ihmiset oikeasti usko tohon😂😂 Johonkin sadan tonnin murjuun otat ensin lainan, ja sitten jos just ja just saat vuokralaisen maksat kämäsestä 500-700 vuokrasta yhtiövastikkeen ja pääomaverot. Siihen päälle vielä asunnon huolto, korjaus ja mahdolliset riitatilanteet vuokralaisen kanssa, että onnea vaan. Salli mun nauraa, mä niin nauran😂😂

Vanhassa kerrostalossa on aika joku remontti päällä. Ihan aina. Ja remonttien hinnat vat nousseet tähtitieteelliseksi. On kämppiä joissa vuokratuotto on jopa negatiivinen.  

Ostat Kalliosta vanhan 30m2 kerrostalokämpän. Putkiremontti tulee 2000 euroa / m2.  Siinä on kova työ saada se 60 000€ vuokralaiselta. Ja seuraavana odottaa julkisivuremontti. Seuraavana hissiremontti. Sitten se vakio, lukkojen vaihto. Sitten kattoremontti. Sitten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, vuokrat vain ei ole laskeneet.

Olet väärässä, vuokrat on monilla laskeneet, koska olemme muuttaneet halvempaan. Toki voit katsella niitä ylikalliita kämppiä jotka on tyhjillään ja todeta kuinka mikään ei ole muuttunut. Katsotaan muutama vuosi vielä eteenpäin, kuinka kauan lompakko itse kullakin kestää makuuttaa kämppiä tyhjillään. Täällä missä minä asun, Lumo on laskenut perus yksiön ja kaksion hintaa vuodessa 50-100 euroon, katselin niitä asuntoja tarkkaan yhdessä vaiheessa, pk-seudulla asun. Noin vuoden yritti makuuttaa tyhjillään Lumo, kunnes tajusivat että kukaan ei ole tulossa.

Vierailija
24/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan aina sitä tunnetta, kun keinottelijoiden sijoitukset menee persiilleen🤣🤣

Asuntosijoitus oli joskus ihan tuottoisa. Ei enää. En ryhtyisi "mistään hinnasta"

Vierailija
25/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6000 tyhjää vuokra-asuntoa pelkästään Helsingissä, sitten vielä rahastojen kaikkia ei ilmoiteta oikotiellä.

https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot?pagination=1&locations=%5B%5B…

Vierailija
26/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäksi asuntomarkkinat hiljenee, mutta syksyllä alkaa sitten näkymään hinnoissa tämä tilanne.

Sesonki alkaa olla ohi. Alkaa näkymään kun kohteiden määrä vaan lisääntyy. Urpoilla hinnoilla.

Vierailija
27/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääh. Ei mulla ole ollut mitään vaikeuksia saada vuokralaisia. Toki mulla on normaaleja järkeviä asuntoja normaaleilla järkevillä paikoilla, ei mitään trendiasuntoja.

Mutta Kallio ei enää ole trendialue. Siitä on jo vuosikymmen, kun oli. Tai yli.

Vierailija
28/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelarotta se siellä kolostaan uhittelee 🤣🤣

Vierailija
29/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on ne uutis-jutut, jossa asuntosijoittaja-sirpat kertoo jäävänsä nelikymppisenä miljonäärinä eläkkeelle?

Jotenkin söpöä, että ihmiset oikeasti usko tohon😂😂 Johonkin sadan tonnin murjuun otat ensin lainan, ja sitten jos just ja just saat vuokralaisen maksat kämäsestä 500-700 vuokrasta yhtiövastikkeen ja pääomaverot. Siihen päälle vielä asunnon huolto, korjaus ja mahdolliset riitatilanteet vuokralaisen kanssa, että onnea vaan. Salli mun nauraa, mä niin nauran😂😂

Vanhassa kerrostalossa on aika joku remontti päällä. Ihan aina. Ja remonttien hinnat vat nousseet tähtitieteelliseksi. On kämppiä joissa vuokratuotto on jopa negatiivinen.  

Ostat Kalliosta vanhan 30m2 kerrostalokämpän. Putkiremontti tulee 2

Unohdit isännöistijän joka laskuttaa kiinteästi sen 40 tonnia vuodessa puhelimeen vastaamisesta, milloin huvittaa.

Vierailija
30/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Itsekkin sijoitan kyllä, mutta toisin kuin asuntotyhmillä, mulla on tapana pistää rahat tuottoisiin sijoituksiin😅😅

Vierailija
31/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendialueelle muuttaa kusetettavat idiootit. Järkevät ihmiset kiertää ne hometalot kaukaa.

Vierailija
32/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Itsekkin sijoitan kyllä, mutta toisin kuin asuntotyhmillä, mulla on tapana pistää rahat tuottoisiin sijoituksiin😅😅

Oot kyllä.höpsö.

Nyt kun asunnot ei mene kaupaksi, töitä ei ole ja Suomi uppoaa, uppoaa ihan kaikki. Vai höpsö näille heikoille talousasioille hurraa.

Vierailija
33/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä, vuokrat on monilla laskeneet, koska olemme muuttaneet halvempaan. Toki voit katsella niitä ylikalliita kämppiä jotka on tyhjillään ja todeta kuinka mikään ei ole muuttunut. Katsotaan muutama vuosi vielä eteenpäin, kuinka kauan lompakko itse kullakin kestää makuuttaa kämppiä tyhjillään. Täällä missä minä asun, Lumo on laskenut perus yksiön ja kaksion hintaa vuodessa 50-100 euroon, katselin niitä asuntoja tarkkaan yhdessä vaiheessa, pk-seudulla asun. Noin vuoden yritti makuuttaa tyhjillään Lumo, kunnes tajusivat että kukaan ei ole tulossa.

Asunnon omistajat ei voi vuokrata asuntoa niin, että maksaa itse sen sinun asumisesta. Se on fakta.

Vierailija
34/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojen myynnissä alkaa näkyä vilkastumista, kun korot ovat laskeneet. Voisi olla hyvä aika vetää ostohame päälle.

Vierailija
35/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit isännöistijän joka laskuttaa kiinteästi sen 40 tonnia vuodessa puhelimeen vastaamisesta, milloin huvittaa.

En unohtanut, kerroin vain remonteista. Vastikkeet ovat myös nousseet. Huoltofirmat eiu enää tee oikeastaan mitään fyysistä. Ne tilaa aina pikkujuttuunkin palvelun.

Eli jos ulko-ovi on liian tiukka avata, asukas soittaa isännöitsijälle, isännöitsijä huoltofirmalle, huoltofirma jollekin alan firmalle....Laskua tulee.

Yhtiövastikkeet on melkein yhtä suuret kuin vuokrat takavuosina.

Vierailija
36/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunki ilmoittikin täällä jokin aika sitten ettei aio rakentaa uusia kämppiä enää ja keskittyy nykyisten ylläpitoon eli rahastukseen ja vuokrien korotteluun.

Heka on nykyään kallis.

Vierailija
37/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot kyllä.höpsö.

Nyt kun asunnot ei mene kaupaksi, töitä ei ole ja Suomi uppoaa, uppoaa ihan kaikki. Vai höpsö näille heikoille talousasioille hurraa.

Siis täh?😅😅 Ei se sijoittaminen niin vaikeaa ole, osta kun on punaisella ja pidä kunnes vihreää. Tuottomahdollisuuksia löytyy myös taantumassa, sillä pörssit on niin reaalitaloudesta irrallaan

Vierailija
38/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata myöskään liikaa luottaa siihen, että voi korotella vuokria entiseen malliin. Minä ja kaverit viime vuonna irtisanottiin vuokrasopimukset ja muutettiin halvempiin. Me kaikki vuokralaiset emme sitten ole jotain raihnaisia vanhuksia tai mt kuntoutujia, meille ei ole mitään ongelmaa vaihtaa maisemaa. Joten makuuttakaa niitä kämppiä vaikka 10v, kun luulette että joku löytyy kusetettavaksi olipa vuokra mikä tahansa.

Tämä! Itsekin vuokranantajana olen todennut tämän, että ei voi enää vuokria nostella entiseen malliin. Itse olen yhdessä kämpässä jopa laskenut vuokraa, kun oli hyvät vuokralaiset, etteivät lähtisi. Ihmettelen niitä vuokranantajia jotka eivät tätä tajua. Mutta mä en olekaan velkavivulla noita kämppiä ostanut, että mä en ole tästä vuokrienlaskusta mitenkään paniikissa.

Vierailija
39/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallio. Suomen suurin julkinen käymälä...

Vierailija
40/109 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistajat ei voi vuokrata asuntoa niin, että maksaa itse sen sinun asumisesta. Se on fakta.

Vastike lyhennykset ja 30% vero. Kyllä vaan näillä vuokrilla ja asuntojen hinnoilla maksaa vuokranantaja osan siitä vuokralaisen asumisesta. Vuokralla kattaa vain osan menoista. 

Vuorkatuottolaskurilla saa helposti laskettua löytyy netistä.