En enää kestä henkilökohtaisen avustajan työtä
Minä olen aiemmin ollut tämän työn puolestapuhuja ja ajatellut, etteivät avustajia kyykyttävät avustettavat voi olla niin yleisiä kuin väitetään. Nyt olen itse alkanut saada jatkuvaa kiukkua ja haukkumista päälleni töissä, kiitokseksi pitkään työsuhteeseen sitoutumisesta. Avustettava ei aluksi käyttäytynyt niin vaan oli hyvinkin tyytyväinen minuun, tai ainakin luulin hänen olevan tyytyväinen kun hän monesti niin sanoikin. Nykyään minulle tiuskitaan, melkein kaikesta mitä teen löytyy jotain moitittavaa, puhettani matkitaan pilkallisesti, "kaikki muuthan tämän tekevät näin" (eli toisin kuin minä olen tehnyt), se, tämä ja tuo on jäänyt tekemättä, tästä tuli nyt sitä, tätä ja tuota vahinkoa, "ole hiljaa minä en jaksa kuunnella tuollaista turhuutta" (vaikka itse oli kysynyt neuvoa) jne jne.
Olen ollut luotettava, en ole ikinä valittanut työvuoroista, työtehtävistä tai mistään työhön liittyvästä. En ole ikinä kyseenalaistanut sitä, että avustettava on työnantaja ja avustettava päättää miten hänen kodissaan toimitaan. Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta, olen tullut töihin sairaana kun avustettava on sitä toivonut, olen perunut omia tärkeitä menojani siksi, että avustettava tarvitseekin minua töihin eri aikaan kun on aiemmin sovittu, olen ollut valmis sitoutumaan. Olen tehnyt parhaani, että tekisin asiat juuri kuten avustettava toivoo. Olen suhtautunut arvostavasti avustajan työhön ja toki edelleenkin koen, että se on tärkeää työtä. Voisin itsekin vammautua ja olla avustajan tarpeessa ja tämän olen pyrkinyt työpaikalla muistamaan.
Tiedän, etten minä ole mitään työntekijöiden osaavinta ryhmää, koska jos olisin, niin eipä minun tarvitsisi tehdä näin surkeasti palkattua työtä. Teen kuitenkin parhaani. Ja kaipa avustettavankin pitäisi ymmärtää, että tällaisella palkalla ja työehdoilla ei mitään ammattilaista saa töihin. Palkkaus ei tietenkään ole asia mihin avustettava voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi se on, että avustettava voi liittyä Heta-liittoon jolloin työsuhteessa noudatetaan Heta-tessiä, muutenhan ei noudateta mitään työehtosopimusta mikä tekee avustajan asemasta ja myös palkasta paljon huonomman. Ja tätä avustettava ei tee, eikä se johdu siitä ettei hänellä olisi rahaa liittyä Heta-liittoon vaan siitä ettei hän viitsi nähdä ylimääräistä vaivaa.
Tällä hetkellä töihin meneminen ahdistaa todella, mutta irtisanoutuakaan en voi koska sillä tuomitsisin itseni työttömyyteen, ei tällaisena aikana niin heikosti koulutettu (tämä on oma syyni, tiedän kyllä) ihminen kuin minä voi odottaa saavansa töitä kun työttömiä on vaikka kuinka paljon. Ja itse irtisanoutumalla hankkisin vielä karenssinkin itselleni.
Toisaalta olen todella loukkaantunut ja vihainen avustettavalle, toisaalta koen, että olenkin niin huono, ettei minuun voi olla kukaan työnantaja tyytyväinen. En tiedä edes miksi kirjoitin, halusin vain purkaa tätä jonnekin. Mistä tämä voisi edes johtua, että minusta on nyt tullut avustettavan mielestä ilmeisen huono työntekijä? Mikään muistisairaus hänellä ei ole, siitä ei ole mitään viitettä ja läheisiään kohtaan hän on kuten aina ennenkin. Eli minä olen se ongelma hänelle.
Kommentit (129)
Tukia on karsittu jo, mutta se on eri asia kuin niiden lakkauttaminen. Trollihan tämä tosiaan taitaa olla.
Niin.. jos sanoo takaisin alkaako avustettava vaatia uutta avustajaa ja on näitä jotka kaikkien avustajien kanssa samanlaisia paskamaisia, todella epävarma työ jos pitää riippua ailahtelevan "työnantajan" varassa
Vierailija kirjoitti:
Muistelen kuulleeni, että henkilökohtaisista avustajista nimenomaan on pulaa. Luulisi siinä kohtaa painavan aika paljon myös työkokemuksen, jos vaikka koulutus olisi jäänyt hieman vähemmälle. Olet siitä onnellisessa asemassa, että työn vaihtajalla on työhaussa parempi asema kuin kokonaan työttömällä. Olisiko siis mahdollisuus hakea toista työpaikkaa?
Käytöksen muutoksesta luulisin samaa kuin joku toinen tuolla edellä eli olet tullut tutuksi ja kaikki ulkokultaisuus on karissut. Avustettavasi uskaltaa ns. näyttää todelliset karvansa ja kiukutella estottomasti. Voisin veikata, että jos saat uuden työpaikan ja ilmoitat lopettavasi, alkaa kova show siitä, miten voit hänet hylätä, kun olet kuitenkin paras avustaja ja miten nyt hän pärjääkään.
Olen hakenutkin muita töitä, mutta kun ihan yksinkertaisistakin töistä kilpailevat sadat hakijat niin eipä ole onnistunut. Mm. kaupan kassalle olen hakenut ja muita matalapalkkatöitä, joihin ei ole erityisiä tutkintovaatimuksia.
Jos ainoa vaihtoehto on uusi avustajan työ, niin sitten voin olla tässäkin, koska todennäköisyys sille, että samaa on luvassa uudessakin paikassa on kai suuri, siitä päätellen että paljon paljon pahempiakin tarinoita (joihin ennen suhtauduin skeptisesti) kuulee ja lukee jatkuvasti.
Olen aika umpikujassa.
Vierailija kirjoitti:
Tukia on karsittu jo, mutta se on eri asia kuin niiden lakkauttaminen. Trollihan tämä tosiaan taitaa olla.
Kuinka joku voi olla näin luottavainen? Minä en luota enää yhtään siihen, että joku taho pitää huolta ja siksi en ikinä halua joutua työttömäksi.
Emme me voi tietää mitä tässä vielä tapahtuu.
Minun avustettavani oli mukava ihminen, mutta rajat alkoivat aika nopeasti hämärtyä hänellä. Koska tulimme hyvin juttuun, ja olimme kaverillisissa väleissä, hän päätteli, että minähän tulen hänen luokseen vaikka keskellä yötä, koska olen hänen ystävänsä. (Ja asuin vieläpä melko lähellä).
Työaikoja hän ei halunnut millään sopia etukäteen, koska kätevämpää olisi aina vain hälyyttää minut paikalle, kun tarve vaatii. Mä en tähän suostunut, ja sainkin vääntää tästä aiheesta sitten...mutta pidin puoleni, vaikka hän loukkaantui. Verisesti.
Vierailija kirjoitti:
Paljon siitä maksetaan 10e/h . Koiranhommaa jotain pyörätuolista käsin vittuilevaa kuunnella. En tekisi tuota alta 60e/h. Ihan oikeasti. USA:ssa varmaan 100e / h on mistä lähtee liksa tollaseen hommaan.
Itse en ole kyllä tuollaisella palkalla tehnyt. Hiukan alle 13 ja lisät päälle.
On muuten mielenkiintoista, että yleensä kun täällä puhutaan työttömyydestä niin kirjoittajat karjuvat, että menkää töihin s**tanan loiset ja kohta joudutte kadulle kun hallitus lopettaa tuet, mutta sitten kun joku sanoo pelkäävänsä työttömyyttä, uskovansa ettei tulevaisuudessa enää makseta tukia ja siksi haluaa tehdä kaikkensa pysyäkseen töissä, niin silloin väitetään trolliksi.
Aika moni tuntuu uskovan ja hyväosaisista monet toivovatkin, että tuet lakkautetaan, joten onko se nyt oikeasti niin epärealistinen pelko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka joku voi olla näin luottavainen? Minä en luota enää yhtään siihen, että joku taho pitää huolta ja siksi en ikinä halua joutua työttömäksi.
Emme me voi tietää mitä tässä vielä tapahtuu.
Avustettavasi voi haluta vaihtaa avustajaa tai vaikka kuolla yhtäkkiä. Kaikenlaista tosiaan tapahtuu.
Kuinka monta tuntia teet töitä kuukaudessa avustajana?
Vierailija kirjoitti:
Teen melkein täydet tunnit per päivä, en sano tarkkaa määrää koska avustettavakin saattaa lukea tätä palstaa ja todennäköisesti lukeekin, enkä halua antaa liian tarkkoja tietoja ettei tunnisteta. Isoja tuntimääriä on vaikea saada, monilla avustettavilla on vain pari tuntia päivässä ja sillä nyt ei kukaan elä. Eli ei niitä sopivia paikkoja nyt niin paljon ole kuitenkaan mistä valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on joku narsku varmaankin. Sano sille suorat sanat, niin oppiipahan olemaan. Ei kenenkään tartte toisen kusipäisyyttä sietää.
Tämä ei kyllä ole totta. Olen tuntenut tämän ihmisen sen verran kauan, ja avustettavan puolustukseksi on nyt sanottava, että suurimman osa ajasta hän ei ole ollut nälvivä ja vihainen. Viime aikoina hänestä on tullut sellainen. Sen olen kyllä huomannut, että hän on aina ollut kova arvostelemaan muita (ei minua vaan ihmisiä eri tilanteista, esim. hoitajia ja muita ammattilaisia, entisiä työkavereita, tuttavia ym.) siitä kuinka huonosti nämä ovat käyttäytyneet, mutta ei ole huomannut kuinka tökerösti itse usein puhuu. Mutta toisaalta hän osaa olla todella mukavakin, siis ihan aidosti eikä teeskennellyn liioittelevalla kuten nämä persoonallisuushäiriöiset.
Mutta tämä, että hän nälvii minua ja on hirveän pahalla tuulella usei
Kyllä narsistit osaa olla todella mukavia ja usein onkin. Tuo nälviminen ja sun kontrollointi monella eri tavalla, vaatii sua peruuttamaan menojasi tms. viittaa vahvasti siihen suuntaan.
Mene firmaan kirjoille niin ei tarvitse olla tuollaisen avustajana.
Itse olen firmalla töissä, 3 avustettavaa:
yksityisen sosiaalan TES, palkka tulee palkkapäivänä, lomat kertyy kuten pitääkin, avustettavaa voi vaihtaa (varsinkin jos kunnon syy), sairaslomaa yms toimii. Ei tarvitse kipeänä mennä.
Ja kyllä, avustettavat ovat minulle kuin kavereita, mutta ihan kaikkeen en suostu, kuten hyppimään heidän mielihalujen mukaan viis aikatauluista yms.
Onneksi sellaisia avustettavia ei ole edes tullut vastaan
Voi ap. Työn ei kuulu kuluttaa ihmistä noin loppuun ja mun mielestä (olen itsekin vuorotyöläinen matalapalkkainen duunari) töihin kuuluu mennä suurinpiirtein neutraalilla mielellä ja hyvällä mielellä pois.
Tottakai vapaiden ja loman jälkeen aina vähän ketuttaa mennä töihin, mutta pääasiassa töihin meno pitäisi tapahtua niin, ettei ole ihan masentunut joka päivä, vaan suurinpiirtein neutraali. Ja että joskus on jopa kivaakin töissä.
Kuulostaa siltä, että työsi kuulostaa kauhealta ja olet vaarassa loppuunpalaa jos jatkat tuota. Pahimmillaan saat traumat työelämästä, kun yhdistät mielessäsi uusia töitäsi tuohon vanhaan ja aina huonot muistot palaa.
Henkilökohtaisen avustajan työ on kyllä melko shaishea. Tiedän omastakin työstä, että jotkut vanhukset osaavat olla todella kauheita sairaudestaan ja katkeroitumisestaan johtuen. Sitä sitten purkaa muihin, ja tietenkin siihen avustajaan eniten.
Saa olla melkoinen rautasielu, että sellaista jaksaa tai pystyy siihen suhtautua huumorilla. En usko, että kukaan pystyy.
Lähde pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on joku narsku varmaankin. Sano sille suorat sanat, niin oppiipahan olemaan. Ei kenenkään tartte toisen kusipäisyyttä sietää.
Tämä ei kyllä ole totta. Olen tuntenut tämän ihmisen sen verran kauan, ja avustettavan puolustukseksi on nyt sanottava, että suurimman osa ajasta hän ei ole ollut nälvivä ja vihainen. Viime aikoina hänestä on tullut sellainen. Sen olen kyllä huomannut, että hän on aina ollut kova arvostelemaan muita (ei minua vaan ihmisiä eri tilanteista, esim. hoitajia ja muita ammattilaisia, entisiä työkavereita, tuttavia ym.) siitä kuinka huonosti nämä ovat käyttäytyneet, mutta ei ole huomannut kuinka tökerösti itse usein puhuu. Mutta toisaalta hän osaa olla todella mukavakin, siis ihan aidosti eikä teeskennellyn liioittelevalla kuten nämä persoonallisuushäiriöiset.
Mutta tämä, että hä
Ei hän ole ikinä vaatinut, että perun menojani, mutta pakkohan se on ollut kun hän ei ole saanut siihen ketään muutakaan. Jos toiset avustajat eivät pääse niin jonkun se on tehtävä, ei ihmistä voi sänkyyn makaamaankaan jättää.
Oletko ap jonkun yrityksen kautta avustajana, vai onko kyseinen avustettava työnantaja. Jos olet jonkun yrityksen kautta, eikö sinulla ole esihenkilö, jolle voisit tästä puhua?
Vierailija kirjoitti:
Voi ap. Työn ei kuulu kuluttaa ihmistä noin loppuun ja mun mielestä (olen itsekin vuorotyöläinen matalapalkkainen duunari) töihin kuuluu mennä suurinpiirtein neutraalilla mielellä ja hyvällä mielellä pois.
Tottakai vapaiden ja loman jälkeen aina vähän ketuttaa mennä töihin, mutta pääasiassa töihin meno pitäisi tapahtua niin, ettei ole ihan masentunut joka päivä, vaan suurinpiirtein neutraali. Ja että joskus on jopa kivaakin töissä.
Kuulostaa siltä, että työsi kuulostaa kauhealta ja olet vaarassa loppuunpalaa jos jatkat tuota. Pahimmillaan saat traumat työelämästä, kun yhdistät mielessäsi uusia töitäsi tuohon vanhaan ja aina huonot muistot palaa.
Henkilökohtaisen avustajan työ on kyllä melko shaishea. Tiedän omastakin työstä, että jotkut vanhukset osaavat olla todella kauheita sairaudestaan ja katkeroitumisestaan johtuen. Sitä sitten purkaa muihin, ja tietenkin siihen avustajaan eniten.
Lähtisinkin jos olisi mihin lähteä. Jos jään työttömäksi niin se on kyllä kaikkein pahinta, miten edes elätän itseni ja ihan jo itsekunnioitukseni vuoksi en voi jättäytyä työttömäksi jos minulla kuitenkin olisi joku työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen melkein täydet tunnit per päivä, en sano tarkkaa määrää koska avustettavakin saattaa lukea tätä palstaa ja todennäköisesti lukeekin, enkä halua antaa liian tarkkoja tietoja ettei tunnisteta. Isoja tuntimääriä on vaikea saada, monilla avustettavilla on vain pari tuntia päivässä ja sillä nyt ei kukaan elä. Eli ei niitä sopivia paikkoja nyt niin paljon ole kuitenkaan mistä valita.
Teet täydet tunnit per päivä, mutta et tiedä työvuoroja etukäteen ja joudut päivystämään. Kaiken huipuksi avustettavasi lukee tätä palstaa. Aloitus on täyttä potaskaa. Et tiedä avustajien työstä yhtään mitään ja olet huono valehtelemaan.
Me henkilökohtaiset avustajat joudumme kestämään kaikenlaista ihan tarpeeksi jo töissä emmekä ansaitse tällaista paskaa enää lisäksi. Joten suksi vi**uun. Olipa motiivina itsesi viihdytys tai poliittisen agendan levitys, jätä avustajat rauhaan ja hanki itsellesi elämä.
Varastitko aloituksen suoli24:selta vai yrititkö sielläkin saada aikaan saman poliittisen "keskustelun" muutama päivä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap jonkun yrityksen kautta avustajana, vai onko kyseinen avustettava työnantaja. Jos olet jonkun yrityksen kautta, eikö sinulla ole esihenkilö, jolle voisit tästä puhua?
En ole firman kautta vaan työnantamallilla mennään eli avustettavalla on kaikki työnantajan oikeudet. Palkka tulee hyvinvointialueelta, mutta avustettava on työnantaja ja minä hänen alaisensa ja muita osapuolia ei tässä kuviossa ole. Ei ole mitään esihenkilöä, jolle voisi puhua kun avustettava on se esihenkilö. Tätä on työnantajamalli. Kukaan ei näiden työsuhteiden ongelmiin voi puuttua ellei tapahdu jotain lainvastaista. Siinä se.
Ja tämä, että avustettava on työnantajani on se nimenomainen syy miksi minun kannattaa pitää mölyt mahassani vaikka ärsyttäisi kuinka.
parempi kaikkien kannalta olisi asua palvelutalossa jossa olisi muitakin hoitajia ja asukkaita
Etkö voi vaihtaa avustettavaa ?
Tiedän näin tehdyn