Kumpi: ainainen tropiikki vai 4 vuodenaikaa?
Minulle tropiikki, kiitos. Silti asun Suomessa. Olen nössö. En uskalla lähteä.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Tropiikissa on 3 vuodenaikaa.
Kaksi: kuivakausi ja sadekausi
Kuivakausi meinaa sitä, ettei sada pisaraakaan vettä moneen kuukauteen ja kaikki vihreä kuivuu.
Sadekausi meinaa sitä, että vettä tulee kuin saavista kaatamalla joka ikinen päivä pari kuukautta putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tropiikissa on 3 vuodenaikaa.
Kaksi: kuivakausi ja sadekausi
Kuivakausi meinaa sitä, ettei sada pisaraakaan vettä moneen kuukauteen ja kaikki vihreä kuivuu.
Sadekausi meinaa sitä, että vettä tulee kuin saavista kaatamalla joka ikinen päivä pari kuukautta putkeen.
Ainakin Karibialla vihreää on myös kuivalla kaudella. Ja nuo sateet kestää yleensä 1-8h päivässä, ei 24/7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikuisesta tropiikista haaveilee vain ihmiset jotka ei ole ikinä siellä olleet.
Tai ne, jotka siellä ovat olleet. Yksi kesä olin pari viikkoa Espanjan +40 helteissä, olihan se välillä tukalaa varsinkin kun hotellihuoneen ilmastointi lakkasi toimimasta, nukuttiin märkien pyyhkeiden kanssa. Olen ollut paristo myös Thaimaassa +35 helteissä, siellä ei tuntunut läheskään niin kuumalta mitä Espanjassa. Mutta silti valitsisin ikuisen tropiikin, vtuttaa nämä Suomen kaksi vuodenaikaa, 3kk kesä ja 9kk paskaa. Kaikki asiat mitä tykkään ja haluan puuhailla vapaa-ajalla, voin tehdä niitä vain tuon 3kk aikana. Puutarhahommat, veneily, mökkeily, terasseilla kahvittelu ym.
"Olin pari viikkoa Espanjassa lomalla ilmastoidussa hotellissa"
Se on ihan eri asia pysyvästi asua jossain paikassa kuin käydä lomalla.
Enhän minä paikallaan möllöttänyt? Vaan olin jatkuvasti menossa ja tietysti hotellissa nukutaan. Mikäs olis sen ihanempaa kuin elää arkea tuollaisessa kun koskaan ei olisi kylmä tai tarvitse miettiä mitä pitää pukea päälle jotta illalla/huomenna/ylihuomenna tarkenee. Ja todellakin tiedän mitä se kökkiminen on, sitä saa tehdä noin 7kk ihan täällä Suomessa kotona sisätiloissa ikkunasta ulos katsellen ja kesäkuuta odottaen. (Ei voi sanoa enää että toukokuuta odottaen kun nyttenkin on +1). Ei minusta ole yhtään sama talvella suorittaa joku yksi ulkoaktiviteetti päivässä toppavarusteisiin pukeutuneena kuin se että voit vapaasti kulkea sisätilojen ja ulkotilojen väliä ja nauttia auringon lämmöstä t paidassa kahvikupillisen kera.
Mulle sopis parhaiten Brittein saarten ilmasto ja tykkään asua lähellä merta. Jos ois pakko apn vaihtoehdoista valita niin tropiikki, mutta kun ei ole pakkoa niin sanon Brittein saaret. En voi sinne nyt muuttaa, enkä tiedä jos koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sopis parhaiten Brittein saarten ilmasto ja tykkään asua lähellä merta. Jos ois pakko apn vaihtoehdoista valita niin tropiikki, mutta kun ei ole pakkoa niin sanon Brittein saaret. En voi sinne nyt muuttaa, enkä tiedä jos koskaan.
Ja nillittelijöille tiedoksi, että olen asunut sekä tropiikissa että Englannissa, tiedän mistä puhun.
Japanissa on aika optimi. Aikainen (ja kaunis!), lämmin kevät, kunnon ruskasyksy ja jopa kylmä talvi, joka on lyhyt. Koskaan ei ole liian kylmä. Kesä on vähän huono, kuuma, kostea ja sateinen, ja on taifuunien vaara. Maanjäristykset tietysti myös.
Olen asunut Floridassa, ja kyllähän sitä hassusti huomaa välillä kaipaavansa villapaita-kelejä edes joskus. Nopeasti tuon kuitenkin unohtaa palmun alla 😉
Minulle kolme vuodenaikaa, kiitos. Siis kevät, kesä ja syksy, kuten Etelä-Euroopassa. Inhoan talvea, lunta ja pakkasta.
4 vuodenaikaa ihan ehdottomasti.
Kaikille ikuisesta tropiikista haaveileville ilmainen vinkki: raja on auki, voitte poistua ihan koska haluatte. Kukaan ei ole estämässä.
Tropiikissa nämä valittaisivat pitkää sadekautta/kosteutta tai kuivuutta ja kuumuutta.
Ei sikäli, itse varmaan valitsisin neljä vuodenaikaa, vaikka talvi ja kylmä aika tuntuvat ylimitoitetuilta.
Suomi on hyvä. On aina kiva katsella luonnon muuttumista. Tropiikissa ei muutu mikään. Kuukaudesta ja vuodesta toiseen samanlaista hikoilua tai kaatosadetta.
No todellakin ainainen tropiikki! Vihaan kylmää, märkää, pimeää, lunta yms. Nyt on hlvetti toukokuu ja makaan ihan jäässä peiton alla ja just laitoin molemmat patterit täysille! Ah, suomen kevät!
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ikuisesta tropiikista haaveileville ilmainen vinkki: raja on auki, voitte poistua ihan koska haluatte. Kukaan ei ole estämässä.
No jos se olisikin niin yksinkertaista, niin veikkaisimpa että suurin osa lähtisi. Siihen vaaditaan kielitaitoa, työpaikka, asunto, ymmärrys joistakin paikallisista lakiasioista ym. Niin ei se ole pelkästään kiinni siitä että joku muka estäisi lähtemästä.
Lähes kaikki ihmiskuntaa piinaavat ikävät sairaudet ovat peräisin tropiikista. Vaikka lämpö houkuttelisi, niin aivomädät, verikuumeet ja vastaavat eivät sitten taas niinkään paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on aika optimi. Aikainen (ja kaunis!), lämmin kevät, kunnon ruskasyksy ja jopa kylmä talvi, joka on lyhyt. Koskaan ei ole liian kylmä. Kesä on vähän huono, kuuma, kostea ja sateinen, ja on taifuunien vaara. Maanjäristykset tietysti myös.
Olen asunut Floridassa, ja kyllähän sitä hassusti huomaa välillä kaipaavansa villapaita-kelejä edes joskus. Nopeasti tuon kuitenkin unohtaa palmun alla 😉
"Japani" ei ole mikään ilmasto. Se on todella suuri pinta-alaltaan! Japanin eteläisimmän ja pohjoisimman osan välillä on tuhansia kilometrejä. Etelässä voi olla trooppista samaan aikaan kun pohjoisessa on lumi maassa.
Tropiikissa olis tropiikin taudit sitten. Malaria tms. Kyllä tämä on parempi.
Tykkäisin sellaisesta Saksan ilmastosta. Kevät tulee 2-3 kuukautta aikaisemmin. Kunnon talvikin on kyllä ihan kiva, mutta voisi olla lyhyempi.
"Olin pari viikkoa Espanjassa lomalla ilmastoidussa hotellissa"
Se on ihan eri asia pysyvästi asua jossain paikassa kuin käydä lomalla. Tropiikki on ihana jos voi hotellin uima-altaan reunalla rentoutua sen pari viikkoa. Mutta ei se ole "oikeaa elämää". Tavallinen arki on tavallista arkea siellä tropiikissakin. Siihen paikallaan möllöttämisen tylsistyy tosi nopeasti.