Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi: ainainen tropiikki vai 4 vuodenaikaa?

Vierailija
07.05.2025 |

Minulle tropiikki, kiitos. Silti asun Suomessa. Olen nössö. En uskalla lähteä. 

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuodenaikaa, mutta jossain Etelä-Ruotsin tai Tanskan kulmilla.

Vierailija
82/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietenkin  tropiikki,ja mahd.vähän sadetta..v i t u t t a a kun täällä Suomessa auto p a s k a a n t u u  vähän väliä,saa olla pesemässä jatkuvasti..

Mikä pakko sitä  on pestä, pesen muutaman keran vuodessa ?. Yliteipattu niin ei huolta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tropiikissa on 3 vuodenaikaa. 

Kaksi: kuivakausi ja sadekausi

Kuivakausi meinaa sitä, ettei sada pisaraakaan vettä moneen kuukauteen ja kaikki vihreä kuivuu.

Sadekausi meinaa sitä, että vettä tulee kuin saavista kaatamalla joka ikinen päivä pari kuukautta putkeen.

Höpiset palturia. Esimerkiksi Malesiassa on sadekausi (-kaudet), mutta myös sen ulkopuolella voi vettä tulla vaikka päivittäin rankasti. 

Vierailija
84/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa on aika optimi. Aikainen (ja kaunis!), lämmin kevät, kunnon ruskasyksy ja jopa kylmä talvi, joka on lyhyt. Koskaan ei ole liian kylmä. Kesä on vähän huono, kuuma, kostea ja sateinen, ja on taifuunien vaara. Maanjäristykset tietysti myös. 

Olen asunut Floridassa, ja kyllähän sitä hassusti huomaa välillä kaipaavansa villapaita-kelejä edes joskus. Nopeasti tuon kuitenkin unohtaa palmun alla 😉

"Japani" ei ole mikään ilmasto. Se on todella suuri pinta-alaltaan! Japanin eteläisimmän ja pohjoisimman osan välillä on tuhansia kilometrejä. Etelässä voi olla trooppista samaan aikaan kun pohjoisessa on lumi maassa.

Tiedän, Sapporo on eri asia kuin Okinawa. Tai keskiosa. Pyydän nöyrimmin anteeksi ajattelematonta viestiäni. /s

Vierailija
85/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikuisesta tropiikista haaveilee vain ihmiset jotka ei ole ikinä siellä olleet.

Eivätkä tajua mikä on trooppinen sadekausi.

Vierailija
86/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmyydessä ja kuumuudessa on se ero, että pakkasella voi laittaa aina lisää vaatetta päälle. Kunnollisella pukeutumisella pärjää ihan hyvin vaikka Lapissa palelematta ollenkaan.

Kuumuus on sellainen mitä on mahdoton torjua. Tottakai voi istua sisällä ilmastointikoneen humistessa vieressä, mutta jos menet ulos niin kuumuutta on vain pakko yrittää kestää. Semmoinen trooppinen helle on ihan kiva lomalla kun makaa aurinkotuolissa varjon alla uima-altaan reunalla. Pidemmän päälle sitä kuitenkin ihminen haluaa TEHDÄ jotain. Ei se ole kiva, että on kuumuuden takia pakotettu jatkuvaan siestaan.

Paitsi että kaikkialla kotona ja julkisissa ja kaupassa ei ole yhtä kylmä kuin ulkona joten hiki on taattu. Jos taas on 25-30 se on sama kuin olis koto suomessa talvella olkarissa.

Vierailija
87/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestotalvi: Hui, mikä tappavan myrkyllinen hyönteinen tuo on?

- ei mikään, ei täällä ole.

kukas toi on?  Ai katos naapurin keijo tällä kertaa liukastu ja kuoli.

Vierailija
88/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausi tropiikissa ja jo tekee mieli takaisin Suomeen. Ei se jatkuva hikoilu ollutkaan kivaa. Merivesikään ei viilennä kun sekin on melki 30 asteista.

elimistö tottuu vuodessa mutta ei totu tähän suomen vaihtelevaan ilmastoon.

Vierailija
89/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen troopikko kuten 40% suomalaisista.

En ymmärrä miksi tällaiset tosiaan asuu suomessa? Itse olen 4 vuodenajan ja viihdyn mutta en asuisi sellaisessa ilmastossa jossa en viihdy.

En ymmärrä miksi jotkut ihmiset ei tajua miten paljon maksaa maasta muutto.

Vierailija
90/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tropiikkia mutta lämpöinen sää voisi tulla aiemmin kun nyt ja talvi olla samanlainen kun mennyt talvi oli. Siis lämmintä ja lumetonta enemmän.

Vierailija
91/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuinen talvi. 

Vierailija
92/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tietenkin  tropiikki,ja mahd.vähän sadetta..v i t u t t a a kun täällä Suomessa auto p a s k a a n t u u  vähän väliä,saa olla pesemässä jatkuvasti..

Tropiikissa olisit aina hikinen ja kaikki lika lääräytyisi ihoon. Ja autot pölyyntyisivät siitä kosteudesta.

Vierailija
93/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tällaiset tosiaan asuu suomessa? Itse olen 4 vuodenajan ja viihdyn mutta en asuisi sellaisessa ilmastossa jossa en viihdy.

Meille se maksoi talon verran. 

Vierailija
94/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki ihmiskuntaa piinaavat ikävät sairaudet ovat peräisin tropiikista. Vaikka lämpö houkuttelisi, niin aivomädät, verikuumeet ja vastaavat eivät sitten taas niinkään paljoa.

Jostain syystä kuitenkin trooppisissa maissa, joissa on edes joltiseenkin toimiva terveydenhuolto, on varsin korkea odotettavissa oleva elinikä. Malesiassa, Thaimaassa ja Vietnamissa hieman alle 80, kehittyneessä Singaporessa jopa 82 -mikä on korkeampi, kuin meillä.

Vierailija
95/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tropiikissa sataa joka ikinen päivä ja muu aika on kostean kuumaa. En usko, että pitäisin siitä. Pidän kyllä kuumasta suomalaisesta kesäpäivästä, mutta sellaisia on harvoin tarjolla. Tämä toukokuun hyisyys on karseaa.

Vierailija
96/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivasti sateinen tropiikki. Vihaan talvea, vihaan tällaista kevättä mikä nyt on, vihaan loka-, marras-, ja tammikuuta, eikä helmikuukaan herkkua ole

Vierailija
97/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkä tajua mikä on trooppinen sadekausi.

Hieman epäilen, että sinä et tiedä, millainen on trooppinen sadekausi. Esim. trooppisessa Aasiassa se kestää puoli vuotta, mutta ei tarkoita sitä, että silloin sataisi joka päivä. Aivan kuten kuiva kausikaan ei tarkoita sitä, että silloin ei sataisi koskaan.

Sadekaudella karkeasti ottaen puolet päivistä on sadepäiviä, puolet poutapäiviä. Useita päiviä kestävää, yhtämittaista sadetta on harvoin. Tyypillisimmin sade kestää muutaman tunnin kerrallaan ja ennen puolta päivää sataa harvoin sadekausillakaan. Sadekaudelle osuu myös useita päiviä kestäviä aurinkoisia jaksoja.

Lisättäköön vielä, että eteläisellä pallonpuoliskolla sadekausi kiepsahtaa vuoden eri puolelle kuin pohjoisella. Pohjoisella puolella se on suunnilleen toukokuusta marraskuuhun, eteläisellä puolella on samaan aikaan kuiva kausi.

Vierailija
98/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Olen muutaman kuukauden -edes sen verran- asunut Brasiliassa ja matkoilla käynyt hyvin lämpimässä melkoisen usein.

Vihaan Suomen kylmää ilmastoa.

Jos ja kun tilaisuus tulee niin ostan talviasunnon jostain lämpimästä.

Vierailija
99/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukausi tropiikissa ja jo tekee mieli takaisin Suomeen. Ei se jatkuva hikoilu ollutkaan kivaa. Merivesikään ei viilennä kun sekin on melki 30 asteista.

Kuukausi on vielä aika lyhyt aika. Ole pitempään, niin sadekauden loppu tuntuu viileältä, ja alat nauttia kuumasta kaudestakin. Ainakin pari vuotta tai jotain. 

Vierailija
100/145 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä maksa kuin lentolippujen ja viisumeitten verran. Ei kannata ottaa mukaan mitään huonekaluja tai isompia taloustavaroita. Sen verran vain, mitä matkalaukkuihin mahtuu. Monessa maassa asunut.