Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi roikut rekan perässä kiinni etkä kuitenkaan aio ohittaa?

Vierailija
06.05.2025 |

Taas kerran sama tilanne. Rajoitus on 100km/h, rekka ajaa 80-90km/h. Rekan perässä ajaa auto ilman kunnon väliä. Tämän perässä ajaa toinen auto ilman väliä. Kumpikaan ei aio ohittaa vaikka ohituspaikkoja olisi ollut. 

Lähden ohittamaan suoralla. Ohitan ensimmäisen auton ja toisen auton. Pakko palata takaisin omalle kaistalle, koska vastaan tulee autoja. Menen rekan ja henkilöauton väliin. Alkaa valojen vilkutus. Voisiko joku kertoa miksi? Miksi ette jätä tilaa autojen väliin? Varsinkin kun näette, että ohitus on menossa. Miksi yleensä ajatte ilman kunnon väliä, jos ette aio ohittaa?

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä kiire on säästää liikenteessä 3 minuuttia ohittelemalla ym., että ehtii kotiin makaamaan sohvalle lukemaan vauva.fi. 

Ihmiset on hölmöjä.

Niin tunnut olevan. AP ihmettelee miksi ajetaan rekassa kiinni ja sinä puhut ohittamisesta.

Aloitusviestissäkin puhuttiin ohittamisesta. Oletko hölmö? Olet.

Aloitusviestissä ihmetellään miksi joku ajaa rekan perässä niin ettei siinä ole väliä. Tämä on pääasia. Jos ja kun joku ei halua ajaa alinopeutta niin kaistalle palaaminen aiheuttaa ohitettavassa alkukantaisen reaktion joka ilmenee valojen vilkutuksena. Onko hölmö se joka ajaa rekan perälaudassa kiinni eikä päästä ohittajaa palaamaan normaalisti takaisin omalle kaistalleen vai se joka ei halua ajaa alinopeutta ko

Itselläni ei ole koskaan tullut tilannetta että olisin joutunut palaamaan kesken ohituksen  omalle kaistalleni mutta ehkä sitten osaan ohittaa oikeissa kohdissa oikeaan aikaan t: eri

Vierailija
102/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohituskaistoilla pitäisi olla korkeampi nopeusrajoitus ja siinä ohitettavien kaistalla ei kuulu yhtäkkiä ajaa kovempaa. 

Jos munit tien tukkona ennen ohituskaistaa, niin jatka munimista myös silloin kun sinua yritetään ohittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä kiire on säästää liikenteessä 3 minuuttia ohittelemalla ym., että ehtii kotiin makaamaan sohvalle lukemaan vauva.fi. 

Ihmiset on hölmöjä.

Niin tunnut olevan. AP ihmettelee miksi ajetaan rekassa kiinni ja sinä puhut ohittamisesta.

Aloitusviestissäkin puhuttiin ohittamisesta. Oletko hölmö? Olet.

Aloitusviestissä ihmetellään miksi joku ajaa rekan perässä niin ettei siinä ole väliä. Tämä on pääasia. Jos ja kun joku ei halua ajaa alinopeutta niin kaistalle palaaminen aiheuttaa ohitettavassa alkukantaisen reaktion joka ilmenee valojen vilkutuksena. Onko hölmö se joka ajaa rekan perälaudassa kiinni eikä päästä ohittajaa palaamaan normaalisti takaisin omalle

Itselläni ei ole koskaan tullut tilannetta että olisin joutunut palaamaan kesken ohituksen  omalle kaistalleni mutta ehkä sitten osaan ohittaa oikeissa kohdissa oikeaan aikaan t: eri

Mikä on kesken ohituksen? Jos ohittaja ohittaa alinopeutta ajavaa letkaa, niin milloin ohitus tulkitaan tehdyksi?Riittääkö jos ohittaa yksi auto kerrallaan vai pitääkö ohittaa kaikki neljä autoa kerralla? 

Jos pitää ohittaa kaikki neljä autoa kerralla, niin vaaditaan hyvin pitkä suora tai sitten ohitus jää "kesken", koska joutuu palaamaan omalle kaistalle kahden auton jälkeen.

Vierailija
104/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perässä roikkujat yrittää itsaria. Eivät ehdi pysähtyä ennen rekan perää jos rekka jarruttaa. Eivät näe liikennemerkkejä, hirviä, mutkaa, ratsiaa.

Just oli lehdessä ikåvä uutinen henkilöautosta joka sujahti rekan perän alle ja madaltui.

En kyllä keksi miten hitaat refleksit pitää olla jos ei ehdi rekan jarrutukseen reagoida. Se rekka pysähtyy 10 kertaa hitaammin kuin mikään henkilöauto.

Ja taas ihan täyttä soopaa. Uskooko ihmiset oikeasti tällaista? Ja nyt puhutaan kesäolosuhteista. Talvella toki luistelevat pidemmälle.

Vierailija
105/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ei osaa ohittaa. Könnätään jonossa vaikka ohitusmahdollisuuksia olisi vaikka kuinka. Ulkomailla asuvana tämä pistää aina silmään Suomessa käydessä. Kaikki normaalikin ohittaminen tulkitaan kaahaamiseksi.

Vierailija
106/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olen valinnut sen rekan mun turva-autoksi.

Näin tekee ilmeisesti monet nuoret naiset. Saisi kyllä ottaa kortin pois tuollaisen pelleilyn takia.

Miten niin pelleilyksi? Ja tuskin minua nuoreksi naiseksi luokitellaan. 

Turva-auto on hyvä juttu. Esim. motarilla valitsen tasaisesti ajavan yleensä pakun turva-autoksi. Ajelen sopivan matkan päässä sen perässä tasaista vauhtia ja ohitan kun se ohittaa. ei tule ajettua ylinopeutta, kun on oma turva-auto.

Se väli ei ole sopiva. Erittäin usein näkee kun varsinkin ne nuoret naiset ajaa todella lähellä siinä rekan perässä. Mutta ei mitään aikomusta ohitukselle. Näin he tekevät muiden ohittamisen vielä vähän vaikeammaksi. 

Vierailija
107/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Mikä on kesken ohituksen? Jos ohittaja ohittaa alinopeutta ajavaa letkaa, niin milloin ohitus tulkitaan tehdyksi?Riittääkö jos ohittaa yksi auto kerrallaan vai pitääkö ohittaa kaikki neljä autoa kerralla? 

Jos pitää ohittaa kaikki neljä autoa kerralla, niin vaaditaan hyvin pitkä suora tai sitten ohitus jää "kesken", koska joutuu palaamaan omalle kaistalle kahden auton jälkeen."

Niin pitkä suora tai ohituskaista. On näitä nähty monesti kun joku kiireisenä ohittaa auton kerrallaan ja minä odotan sitä pitkää suoraa/ohituskaistaa jolloin pääsen kaikkien ohi kerralla ja olen ennenpitkää  sen takana ajamassa  joka ohitti auton kerrallaan.

Vierailija
108/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tekee ilmeisesti monet nuoret naiset. Saisi kyllä ottaa kortin pois tuollaisen pelleilyn takia.

Turva-auto on hyvä juttu. Esim. motarilla valitsen tasaisesti ajavan yleensä pakun turva-autoksi. Ajelen sopivan matkan päässä sen perässä tasaista vauhtia ja ohitan kun se ohittaa. ei tule ajettua ylinopeutta, kun on oma turva-auto.

Mitä helvetin pelleilyä tämä nyt on? 

Ajeleeko joku oikeasti tuollaisella ajatuksella? No selittää kyllä paljon. 

Vierailija
109/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään ohittaa rekkoja. Pyrin tasaiseen vauhtiin. En halua jarrutella eteen väkisin tulevien vuoksi. 

No jätä sitten kunnon turvaväli. Jos sinä olet ihan siinä rekan perässä, niin varmasti joudut jarruttelemaan. 

Vierailija
110/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään ohittaa rekkoja. Pyrin tasaiseen vauhtiin. En halua jarrutella eteen väkisin tulevien vuoksi. 

Jätä väli, niin ei tarvitse jarrutella. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Tietysti jätän sopivan välin. Minun ja rekan välisen. Siihen väliin ei tarvitse tunkea väkisin. 

Jos siihen pitää tunkea väkisin, niin sinä ajat aivan liian lähellä rekkaa. 

Itse jätän hyvin pitkän välin rekkaan, jos ei ole aikomustakaan mennä ohi. Silloin voi kiireellisemmät ohittaa minut ja mennä rekan perään odottaa ohitusta. Ja minun ei tarvitse himmailla yhtään. 

Vierailija
111/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö, no koska siinä rekan taskapuskurissa roikkuen saa hyvin kaikki pikku kivet ynnämuut oman auton tuulilasiin ja keulaan mitä rekan ilmavirta tienpintareelta nostaa.

Vierailija
112/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Jos pitää ohittaa kaikki neljä autoa kerralla, niin vaaditaan hyvin pitkä suora tai sitten ohitus jää "kesken", koska joutuu palaamaan omalle kaistalle kahden auton jälkeen."

Niin pitkä suora tai ohituskaista. On näitä nähty monesti kun joku kiireisenä ohittaa auton kerrallaan ja minä odotan sitä pitkää suoraa/ohituskaistaa jolloin pääsen kaikkien ohi kerralla ja olen ennenpitkää  sen takana ajamassa  joka ohitti auton kerrallaan.

Kuinkas sitten kun pitkällä suoralla tulee auto vastaan niin, että ehtisit kahdesta ohi muttet neljästä? Tiedät että parin kilometrin päässä on toinen suora jonka pituudella pääsisit kahdesta ohitse muttet neljästä. Jätätkö ohittamatta? Ohituskaistoja taas on loppujen lopuksi aika harvassa. Riippuen missä kohti maata on menossa.

Vierailija
113/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollainen mitään pelleilyä ole. Iten ajan varsinkin talvella motarilla monesti pitkät pätkät jonkun pakun tai rekan takana, tarpeeksi etäällä tietysti, koska silloin kukaan tavis-jurpå ei minua ohittaessaan vedä takaisin minun kaistalle auton mitan päähän siihen eteen ja roiskuta suola kuraa ja pikkukiviä minun auton keulaan ja tuulilasiin. Koska noi kiire jurpåt näkee jo kauempaa takaa, että minun edessä menee rekka tai paku ne menee myös sen ohi.

terv: Autoharrastaja

Vierailija
114/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joko tosiaan säästää bensaa roikkumalla rekan imussa, tai niillä ei ole hajuakaan miten maantiellä liikennöidään, ja ovat motittaneet itse itsensä siihen kuolemanpaikalle rekan peesiin.

Miten niin ei pääse ohi? Katot sopivan suoran ja painat kaasupolkimen ON-asentoon. Olen muistaakseni parhaimmillaan ohittanut 29 auton letkan yhdellä vedolla. 

Kannattaa myös vaihtaa kaistaa.

Vierailija
115/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän tuosta nimeä luottokaahari.  Eikä mua kyllä kukaan nuoreksi naiseksi luokittelisi. :D

Vierailija
116/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin harrastan tuota "turva-autoa". Erityisesti huonolla kelillä ja iltahämärän aikaan, jolloin hirvivaara/peura vaara on isoimmillaan. Olen itse ajanut yhden pahahkon hirvikolari ja yhden vähän pienemmän peura kolarin. Hirvi harvoin änkeää tielle heti  rekan mentyä, ja toki pidän hyvän turvavälin ja ajan mielelläni ison rekan tai kuorma-auton takana. Enkä lähde ohi.

Vierailija
117/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonolla kelillä minäkin ajelen rekan perässä tyytyväisenä, mutta yleensä odotan ohituspaikkaa jos olen lähellä rekkaa. Siitä heti rekan perästä tietysti näkee huonommin kuin taaempaa ja myönnän että usein odotan rekkakuskin vilkuttavan ohitushetkeä. Ei meidän auto myöskään kiihdy kovin hyvin edes nelosella, eli ei kyllä hirveitä riskejä ohituksissa huvita ottaa.

Ja kyllä, tietäähän sen kun sieltä rekan takaa neljäs letkassa lähtee ohittamaan, että eteenhän se tulee eikä koko letkaa pääse kerralla ohittamaan. En kyllä siitä suutu vaan annan tilaa, ellei hurjapää aseta meidänkin autoa vaaraan toiminnallaan. Ei niin kiire voi kellään olla, paitsi volvomiehillä useimmiten.

Vierailija
118/144 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että eka avaa imun vuoksi ja toinen on vain tyhmä

Vierailija
119/144 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseajavia rekkoja ja autoja ei käytännössä ole. Sinunlaisesi kusjpiä ajaa valitettavan usein muitakin autoja. 

Vierailija
120/144 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät uskalla lähteä ohitukseen ellei ole 100% varma turvallinen paikka (eli ohituskaista), mutta eivät halua siihen väliin ketään muutakaan aiheuttamaan vaaratilannetta.

No jotkut muut osaavat ohittaa aiheuttamatta vaaratilannetta. Pitäisi muistaa, että jokaisella on myös velvollisuus joustaa liikenteessä ja näin ehkäistä vaaratilanteita. Ei ole sen sijaan  velvollisuutta leikkiä ajo-opettajaa. Siihen peiliinkin todella pitää katsoa. Tervetuloa tänne Autobahnille.