Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi roikut rekan perässä kiinni etkä kuitenkaan aio ohittaa?

Vierailija
06.05.2025 |

Taas kerran sama tilanne. Rajoitus on 100km/h, rekka ajaa 80-90km/h. Rekan perässä ajaa auto ilman kunnon väliä. Tämän perässä ajaa toinen auto ilman väliä. Kumpikaan ei aio ohittaa vaikka ohituspaikkoja olisi ollut. 

Lähden ohittamaan suoralla. Ohitan ensimmäisen auton ja toisen auton. Pakko palata takaisin omalle kaistalle, koska vastaan tulee autoja. Menen rekan ja henkilöauton väliin. Alkaa valojen vilkutus. Voisiko joku kertoa miksi? Miksi ette jätä tilaa autojen väliin? Varsinkin kun näette, että ohitus on menossa. Miksi yleensä ajatte ilman kunnon väliä, jos ette aio ohittaa?

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siinä pääsee 'imussa', ei kulu bensaa pal mitään

Vierailija
42/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohitustilanteessakaan ei saa ajaa ylinopeutta. Jos rekka ajaa sen yhdeksääkymppiä satasen alueella niin ei ole mitään järkeä lähteä ohittamaan.

Koska itse ajan satasen alueella 115 km/h todellista nopeutta niin tietenkin ohitan kaikki hitaammat.

Yksitellen tai koko jonon kerralla. Koska jokaisella on edessään turvaväli niin siihen on helppoa tulla jos vastaantulija sattuu kohdalle.

Itse ajelen tiettyä tienväliä usein ja tiedän sen jokaisen niemen ja notkon. Letkassa autojono eteni ja näin kun takana joku urhea lähti ohittamaan paikassa, jossa ei pitäisi. Tietysti sieltä tuli joku vastaan ja ohittajalle tuli hätä palata omalle kaistalleen. Tyyppi saa kiittää minua hengestään, kun ennalta näin, että tuo ei tule onnistumaan ja avasin raon, johon hän sai germaanikiirturinsa mahtumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan ensin aika, joka kuluu 100 kilometrin matkalla eri nopeuksilla.

Ajo 90 km/h nopeudella:

- Aika = matka / nopeus = 100 km / 90 km/h = 1,11 tuntia (noin 1 tunti ja 7 minuuttia).

Ajo 100 km/h nopeudella:

- Aika = 100 km / 100 km/h = 1 tunti.

Nyt lasketaan ajan säästö:

- Ajan ero = 1,11 tuntia - 1 tunti = 0,11 tuntia (noin 6,6 minuuttia).

Joten ajamalla 100 km/h säästät noin 6,6 minuuttia verrattuna ajamiseen 90 km/h nopeudella 100 kilometrin matkalla.

Et ottanut huomioon sahaavaa ajoa. Rekan vauhti hidastuu huomattavasti ylämäissä ja kiihdyttäminen uudelleen on hidasta.

Vierailija
44/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohitustilanteessakaan ei saa ajaa ylinopeutta. Jos rekka ajaa sen yhdeksääkymppiä satasen alueella niin ei ole mitään järkeä lähteä ohittamaan.

Koska itse ajan satasen alueella 115 km/h todellista nopeutta niin tietenkin ohitan kaikki hitaammat.

Yksitellen tai koko jonon kerralla. Koska jokaisella on edessään turvaväli niin siihen on helppoa tulla jos vastaantulija sattuu kohdalle.

Itse ajelen tiettyä tienväliä usein ja tiedän sen jokaisen niemen ja notkon. Letkassa autojono eteni ja näin kun takana joku urhea lähti ohittamaan paikassa, jossa ei pitäisi. Tietysti sieltä tuli joku vastaan ja ohittajalle tuli hätä palata omalle kaistalleen. Tyyppi saa kiittää minua hengestään, kun ennalta näin, että tuo ei tule onnistumaan ja avasin raon, johon hän sai germaanikiirturinsa mahtumaan.

Hyvä, että seuraat liikennettä. Annan plussaa. Toisaalta jos olisit pitänyt kunnon välin edellä ajavaan, niin sinun ei olisi tarvinnut edes avata rakoa...

Vierailija
45/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekan imussa säästää löpöä.

Sen häviää tarpeettoman aikaisessa tuulilasin vaihdossa.

Vierailija
46/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen valinnut sen rekan mun turva-autoksi.

Vierailija
47/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajelen tiettyä tienväliä usein ja tiedän sen jokaisen niemen ja notkon. Letkassa autojono eteni ja näin kun takana joku urhea lähti ohittamaan paikassa, jossa ei pitäisi. Tietysti sieltä tuli joku vastaan ja ohittajalle tuli hätä palata omalle kaistalleen. Tyyppi saa kiittää minua hengestään, kun ennalta näin, että tuo ei tule onnistumaan ja av

Letka oli ihan toistensa perässä kiinni ja tuo kamikazekuski päätti, että hänellä oli kiire.

Vierailija
48/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen teuvo maanteiden kuningas ite keskeinen narsisti joka sitten vasta kun joku toinen on lähtenyt ohittamaan minunkin pitää yrittää

Vierailija
49/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menevät rekan imussa säästääkseen polttoainetta tai niiden auton tehot ei riitä ohitukseen ja hakevat lisävauhtia vanavirrasta.

Ja tuo on todettu ihan potaskaksi ellei aja ihan siinä imussa. Siis alle puolen metrin päässä.

Vierailija
50/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiire kiire kun pelkään että naapurin reiska päästää koko mällinsä vaimoni sisään.

Vierailija
51/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin nuorempana tuota rekan imussa ajoa (kohtuullisella turvavälillä) ja se ero oli kulutuksessa aika valtava. Maantieajossa normaalisti 7l/100km kuluttava kone kulutti reaaliaikaisen mittariston mukaan 50km pätkällä noin 2 litraa/100km.

Jos tuota joka päivä harrastaisi, kyllä siinä satasia säästyisi kuukausitasolla ja tonneja vuodessa. Mutta en jaksa.

Älä nyt viitsi jauhaa paskaa.

Vierailija
52/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tekee ilmeisesti monet nuoret naiset. Saisi kyllä ottaa kortin pois tuollaisen pelleilyn takia.

Vierailija
53/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin nuorempana tuota rekan imussa ajoa (kohtuullisella turvavälillä) ja se ero oli kulutuksessa aika valtava. Maantieajossa normaalisti 7l/100km kuluttava kone kulutti reaaliaikaisen mittariston mukaan 50km pätkällä noin 2 litraa/100km.

Jos tuota joka päivä harrastaisi, kyllä siinä satasia säästyisi kuukausitasolla ja tonneja vuodessa. Mutta en jaksa.

Mee tien laitaan seisomaan, niin huomaat millainen se rekan imu on.

Vierailija
54/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mee tien laitaan seisomaan, niin huomaat millainen se rekan imu on.

Eikös se imu ole rekan hytin takaosasassa?

Vierailija
55/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettet ole katsonut Myytinmurtajien tekemää testiä tästä asiasta.

Vierailija
56/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin tekee ilmeisesti monet nuoret naiset. Saisi kyllä ottaa kortin pois tuollaisen pelleilyn takia.

Miten niin pelleilyksi? Ja tuskin minua nuoreksi naiseksi luokitellaan. 

Turva-auto on hyvä juttu. Esim. motarilla valitsen tasaisesti ajavan yleensä pakun turva-autoksi. Ajelen sopivan matkan päässä sen perässä tasaista vauhtia ja ohitan kun se ohittaa. ei tule ajettua ylinopeutta, kun on oma turva-auto.

Vierailija
57/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tuttua. Ajat rekan perässä ja odotat kunnon ohituspaikkaa. Juuri kun meinaat lähteä ohittamaan niin joku ajaa siihen eteen.

Ymmärrän tämän mikäli näin tapahtuu. Nyt oli kyse autoista jotka eivät lähde ohittamaan vaikka olisi pitkä suora eikä heillä ole tarkoituskaan ohittaa.

Ei pysty ohittamaan, kun ohituskaistalla posottaa autoja 110 tai yli nopeudella. 

Vierailija
58/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajoitinta vastaan maksimi 88 kmh.

Vierailija
59/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tuttua. Ajat rekan perässä ja odotat kunnon ohituspaikkaa. Juuri kun meinaat lähteä ohittamaan niin joku ajaa siihen eteen.

Ymmärrän tämän mikäli näin tapahtuu. Nyt oli kyse autoista jotka eivät lähde ohittamaan vaikka olisi pitkä suora eikä heillä ole tarkoituskaan ohittaa.

Onko ohittaminen jotenkin määrätty tieliikennelaissa.

Vierailija
60/144 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samaa jengiä jotka eivät mene liikenneympyrään ennen kuin se on kokonaan tyhjä muista autoista.