Miksi roikut rekan perässä kiinni etkä kuitenkaan aio ohittaa?
Taas kerran sama tilanne. Rajoitus on 100km/h, rekka ajaa 80-90km/h. Rekan perässä ajaa auto ilman kunnon väliä. Tämän perässä ajaa toinen auto ilman väliä. Kumpikaan ei aio ohittaa vaikka ohituspaikkoja olisi ollut.
Lähden ohittamaan suoralla. Ohitan ensimmäisen auton ja toisen auton. Pakko palata takaisin omalle kaistalle, koska vastaan tulee autoja. Menen rekan ja henkilöauton väliin. Alkaa valojen vilkutus. Voisiko joku kertoa miksi? Miksi ette jätä tilaa autojen väliin? Varsinkin kun näette, että ohitus on menossa. Miksi yleensä ajatte ilman kunnon väliä, jos ette aio ohittaa?
Kommentit (144)
En itse roiku kuorma-autojen perässä kiinni, mutta tuli mieleen että se on aika satavarma tapa välttyä hirvikolarilta. Jollain voi sekin painaa vaakakupissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tuttua. Ajat rekan perässä ja odotat kunnon ohituspaikkaa. Juuri kun meinaat lähteä ohittamaan niin joku ajaa siihen eteen.
Ymmärrän tämän mikäli näin tapahtuu. Nyt oli kyse autoista jotka eivät lähde ohittamaan vaikka olisi pitkä suora eikä heillä ole tarkoituskaan ohittaa.
Enska Itkosella oli tähän selitys. Se perän nuuhkija etsii siitä rekasta samaa turvantunnetta kuin kohdusta. Siinä on turvallista olla kun kukaan ei pysty kiilaamaan väliin :)
Totta puhuen kyllä nykyautolla pitää rekasta ohi päästä. Jos ei pääse niin jättää sitten sen reilun välin tosiaan. Tai jos ei uskalla.
Säästän polttoainetta 2 l / 100 km. Ihan jees 5000 km keskikulutus 4,3 l / 100 km.
Mihin teillä on kiire? Turhaan stressaatte. Itselle jos sattuu tuommoinen rekan vetämä jono eteen niin tiputan nopeuteni jonnekin 70 km/h ja saavat mennä menojaan. Tai saatan vaikka pitää tauon, ei minulla niin kiire ole.
Myytinmurtaja muuten testasi tuon rekan perässä roikkumisen ja se todellakin tuo säästöä polttoainekustannuksissa, jos ajaa tarpeeksi lähellä. Tarpeeksi lähellä on 10 jalkaa, eli noin kolme metriä. NIin hullua kuskia en kyllä vielä ole nähnyt liikenteessä, joka näin lähellä ajaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ne joko tosiaan säästää bensaa roikkumalla rekan imussa, tai niillä ei ole hajuakaan miten maantiellä liikennöidään, ja ovat motittaneet itse itsensä siihen kuolemanpaikalle rekan peesiin.
Miten niin ei pääse ohi? Katot sopivan suoran ja painat kaasupolkimen ON-asentoon. Olen muistaakseni parhaimmillaan ohittanut 29 auton letkan yhdellä vedolla.
Olisi varmasti ollut turvallisempaa keskittyä ajamiseen, kuin laskea montako autoa ohitti.
Ajan aina imussa säästääkseni polttoainekuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joko tosiaan säästää bensaa roikkumalla rekan imussa, tai niillä ei ole hajuakaan miten maantiellä liikennöidään, ja ovat motittaneet itse itsensä siihen kuolemanpaikalle rekan peesiin.
Miten niin ei pääse ohi? Katot sopivan suoran ja painat kaasupolkimen ON-asentoon. Olen muistaakseni parhaimmillaan ohittanut 29 auton letkan yhdellä vedolla.
Olisi varmasti ollut turvallisempaa keskittyä ajamiseen, kuin laskea montako autoa ohitti.
Et sitten ole dashcamista kuullut.
Vähän sama juttu kun parkkipaikoilla. Jätät auton kauemmaksi kun lähdet kauppaan ettei kukaan tule siihen lommottamaan. Tuut kaupasta niin muuten on tyhjää mutta joku on parkkeerannut autonsa ihan viereen. Auto hakee läheisyyttä toisesta autosta.
Rekan perässä kiinni ajaessa on tosi vaikea nähdä niitä ohituspaikkoja jotka kauempana jonossa oleva pystyy spottaamaan helposti. Silloin siitä ei oikein pääse ohi kun ei näe edes siihen rekan rinnalle ettei siinä ole jo autoa ellei ole kilometrin pitkä suora tai pitkä loiva kaarre vasemmalle, tai ohituskaista.
Olen itse huomannut monesti saman ilmiön. Kauempana jonossa sitä ihmettelee miksi rekan perässä oleva ei lähde ohi mutta sitten kun se viimein menee ohi niin jos ei itse pääse, ja joutuu jäämään siihen ajamaan niin menee tosi vaikeaksi nähdä milloin olisi hyvä paikka.
Vierailija kirjoitti:
En itse roiku kuorma-autojen perässä kiinni, mutta tuli mieleen että se on aika satavarma tapa välttyä hirvikolarilta. Jollain voi sekin painaa vaakakupissa.
Teen tuota talvisin pimeillä tiesuorilla. Ei haittaa olla n.20 metrin päässä rekan perässä, kun se rekka toimii muurinmurtajana, jos hirvi puskee tielle.
Vierailija kirjoitti:
Mihin teillä on kiire? Turhaan stressaatte. Itselle jos sattuu tuommoinen rekan vetämä jono eteen niin tiputan nopeuteni jonnekin 70 km/h ja saavat mennä menojaan. Tai saatan vaikka pitää tauon, ei minulla niin kiire ole.
Myytinmurtaja muuten testasi tuon rekan perässä roikkumisen ja se todellakin tuo säästöä polttoainekustannuksissa, jos ajaa tarpeeksi lähellä. Tarpeeksi lähellä on 10 jalkaa, eli noin kolme metriä. NIin hullua kuskia en kyllä vielä ole nähnyt liikenteessä, joka näin lähellä ajaisi.
Tee kuten haluta kunhan teet ohittamisesi helpoksi. Tai jos ei ole kiire, niin päästä välillä autoja ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä nähnyt useinkin 80/km ja sen alle olevilla nopeusrajoitus alueilla alle kolmen metrin perässä roikkujia ja ne ovat lähes kaikki olleet rekkoja/kuormureita.
Vierailija kirjoitti:
Ohitustilanteessakaan ei saa ajaa ylinopeutta. Jos rekka ajaa sen yhdeksääkymppiä satasen alueella niin ei ole mitään järkeä lähteä ohittamaan.
Koska itse ajan satasen alueella 115 km/h todellista nopeutta niin tietenkin ohitan kaikki hitaammat.
Yksitellen tai koko jonon kerralla. Koska jokaisella on edessään turvaväli niin siihen on helppoa tulla jos vastaantulija sattuu kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Eivät uskalla lähteä ohitukseen ellei ole 100% varma turvallinen paikka (eli ohituskaista), mutta eivät halua siihen väliin ketään muutakaan aiheuttamaan vaaratilannetta.
Aiheuttamaan mitä vaaratilannetta?
Rekan perässä ei tarvitse pelätä, että joku juoppo kaahaa sun keulaan. Rekan perässä ajaminen on turvallisin sekä taloudellisin paikka ja siksi monet jäävät siihen roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on harvassa suorat joissa pääsee 29 auton ohitse. Ei välttämättä kahden auton ja rekan ohitsekaan. Sujuvampaa olisi mikäli autoilla olisi turvavälit. Voi ohittaa yhden kerrallaan turvallisesti ilman, että tarvitsee miettiä pääseekö takaisin omalle kaistalle.
Pidähän turvaväliä, niin joku änkeää väkisin siihen, ja saat tehdä hätäjarrutuksen. Ja sama toistuu.
Miksi sinun pitää tehdä hätäjarrutus? Mistä ne autot siihen väliin tulevat? Jos näet jonkun ohittavan sinua ja edessäsi on toinen auto, niin kai sinulla on sen verran pelisilmää, että näet tarvitseeko ohittajan tulla sinun ja edellä olevan auton väliin. Jos näin on, niin kai sinä annat tilaa? Eikö niin?
Silti löytyisi kuskeja jotka ajavat 60-70km/h. Ei ohitustarve lopu nopeusrajoituksia alentamalla.