Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten ostovoiman kehitys: Oikeista ravintoloista siirryttiin ensin pikaruokaloihin ja nyt ruokakauppoihin syömään.

Vierailija
06.05.2025 |

YLE kertoo miten yhä useampi suomalainen "syö ravintolassa" ostamalla purtavan kaupasta ja syömällä siellä.

Samalla oikeat ravintolat kaatuvat yksi toisensa jälkeen. Roskaruokapaikatkin ovat jo tyhjenemässä.

Työssä käyvätkin ovat ulosotossa ja leipäjonoissa.

Kyllä on SURKEAKSI mennyt suomalaisten ostovoima.

Kommentit (450)

Vierailija
81/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin 2007 ammattiin. Palkkataso ei ole noussut kuin parilla eurolla. Niistä ajoista. Alkupalkka oli 7 euroa tunti.

Ei ole ollut ikinä varaa käydä ravintolassa. Joskus lapsuudessa ysärinä käytiin ja vanhemmat maksoi. Omia lapsia en ole vienyt koskaan ravintolaan. Kiva elämä mulla noin muuten mutta en käy missään.

Parempi oleilla vuokrakämpässä suurin osa ajasta, koska se syö palkasta 1/4, oleilla koko rahan edesta.

Niinkö, että palkkasi on noussut 18 vuodessa kahdellä eurolla?   🤣🤣🤣🤣   

Noin suunnilleen tilanne on siivousalalla.  

Vierailija
82/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että asia on millään tavalla rahasta kiinni, vaan ajansäästöstä. Tiedä sitten mihin ihmisillä on nykyisin muka niin kiire, ettei ehdi syömään edes rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä vaan päivittäin tulee pohdittua että kannattaako tänne jäädä? Hintataso aivan karmea eikä lämpötiloissakaan ole kehumista. Muka kesä about kolmen viikon päästä ja toppatakki ei ole liikaa ulkona. Kaikki tulot valuu asumiseen, autoon ja ruokakauppaan. Ylimääräiseen kuluttamiseen ei jää latiakaan. Ankea maa.

En alapeukuta. Olen samoilla linjoilla. Tosin tämä lämmin asunto ja moitteetta toimiva suihku on arjen tärkeitä asioita myös. En halua minnekään vesipulamaahan tai kylmään kämppään.

Vierailija
84/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eläkäläiset syövät hyvin. Se on tärkeintä, eikös.

Mitä sinä olet tehnyt tämän maan eteen muuta kuin kadehtinut elämänsä töitä tehneitä? Mene töihin ja lopeta valittaminen. Ei se joidenkin eläkeläisten elintaso tullut ilmaiseksi. 

Mitä eläkeläiset on tehnyt? Vähän töitä ja nuorena eläkkeelle toisten taskuille.

Just pääsin eläkkeelle. Työt aloitettu  vuonna 1978 (ootkohan sinä edes syntynyt vielä silloin?)  ja nyt huhtikuun alusta eläkkeellä.  Terveydenhuollossa naisvaltaisella alalla huonoilla palkoilla, niin kuin naiset monesti on. Eläke ruhtinaalliset 1300e/kk miinus verot.  5 ensimmäistä vuotta mieni niin, että eläkettä ei kertynyt. 

Minä luulen, että aika moni on ollut "minun taskuilla" kun olen veroja kuitenkin koko tuon ajan maksellut ja osaltani yhteiskuntaa pyörittänyt.

Sitten, kun sulla on yhtä monta työvuotta takana (47v) niin tule sitten urputtamaan, että mitä ne eläkeläiset on tehneet ansaitakseen eläkkeensä. 

Vierailija
85/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta on ylellisyyden huippu jos on varaa käydä huoltoasemalla syömässä tai edes kahvilla.

On aivan sairasta miten ostovoima on romahtanut.

Näin käy kun globaalit keskuspankit tuhoavat rahan arvon jakamalla tukiaisia.  Koronan varjolla jaettujen tukipakettien aiheuttama inflaatio on paljon suurempi kuin julkisuudessa pyöritellyistä lukemista käy ilmi.  Julkinen sektori tuhosi yksityisten pääomien arvon.

Vierailija
86/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta on ylellisyyden huippu jos on varaa käydä huoltoasemalla syömässä tai edes kahvilla.

Näin käy kun globaalit keskuspankit tuhoavat rahan arvon jakamalla tukiaisia.  Koronan varjolla jaettujen tukipakettien aiheuttama inflaatio on paljon suurempi kuin julkisuudessa pyöritellyistä lukemista käy ilmi.  Julkinen sektori tuhosi yksityisten pääomien arvon.

Keskuspankit? Mikä keskuspankki on jakanut jotain tukiaisia?

Vierailija
87/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskuspankit? Mikä keskuspankki on jakanut jotain tukiaisia?

Et sitten ole seurannut talousuutisointia lainkaan, loistavaa.  Jatka vaellustasi pimeydessä.

Vierailija
88/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkö Noho Partners joka pyörittää ravintoloita teki alkuvuonna parhaan liikevaihdon ja tuloksen mitä koskaan joten kyllä joku rafloissa syö. 

Vierailija
89/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma että kun jonkun vanhemmat saa - todennäköisesti pitkän ja/tai hyväpalkkaisen työuran jälkeen, kuvitellaan että kaikki saavat. Ei ne 90-luvulla lamassa työttömäksi jääneet ole mitään taruolentoja, kyllä me ollaan ihan todellisia. Mulla vei 17 vuotta saada kunnollinen työpaikka, sitä ennen kursseja, uusi ammatti, äitiysloma ja hoitovapaat (hoitovapaat kun avoimia työpaikkoja ei ollut missään) sekä pätkätöitä, enimmäkseen työllistämistuella. Eläkekertymäni on tällä hetkellä hieman yli1300, tosin vielä kertyy mutta tulee jäämään alle 1400 ja siinä on osa kansaneläkettä, koska työeläke on pieni. Muistutan että meidän iässä se alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana, eli sitä ennen tehdyistä töistä ei kerry mitään. 

Veljeni saa eläkettä yhteensä noin tonnin, tosin verottomana. Hän teki osa-aikaisena työtä, kun ei ollut täysin työkykyinen. Isänikin työeläke oli todella pieni, vaikka teki töitä koko ikänsä. Äitini ei koskaan eläkkeellä ehtinyt olla, sillä hän menehtyi 62-vuotiaana yllättäen - ei kaikki sen ikäiset eivät päässeet töihin nuorena kuten palstalla moni luulee. 

Vierailija
90/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö Noho Partners joka pyörittää ravintoloita teki alkuvuonna parhaan liikevaihdon ja tuloksen mitä koskaan joten kyllä joku rafloissa syö. 

Näitä annetaan paljon yritysten lahjakortteina. Mieheni sai 60 täytettyään 200 euron lahjakortin. Me saatiin lapselta joululahjaksi yksi. On käyty näillä syömässä paikoissa, missä ei muuten käytäisi. Black Fridaysta ostettiin yksi itse, siinä sai muistaakseni satasella 120 euron arvoisen. Nämä on osanneet markkinoita. Noiden tulos siis perustuu suurimmaksi osaksi lahjoihin. 

Vierailija
91/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Croissant Lidlistä 40cnt, Lidlin energiajuoma 1€. Siinä on kaffetaukoa kerrakseen 

Mitä sen pitäisi olla?

Vierailija
92/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset on maksaneet silloin kun olivat työelämässä työeläkemaksuja huomattamasti meitä vähemmän ja saavat enemmän mitä me tulemme saamaan mikäli saadaan yhtään mitään. ruoka on maksanut myös huomattavasti vähemmän kuin nyt. 

Ravintolassa syöminen oli paljon kalliimpaa kuin nykyään, asuminen oli halvempaa. Asioita ei voi verrata yksi yhteen mihinkään menneeseen. Elektroniikka oli kalliimpaa, terveydenhoito ilmaista. Sähkö ja liikkuminen oli halvempaa, matkustaminen ulkomaille kalliimpaa. Ruoka oli kallista, jos ostit jotain ylimääräistä, perusruoka oli varmaan suurin piirtein saman hintaista. Terveydenhoito oli halvempaa, koska maksajia oli enemmän ja kuormasta syöjiä vähemmän 

Ei näitä voi verrata. Työeläkeläiset ovat eläkkeensä tienanneet. Kannattaa jokaisen valittajan ottaa mallia kuinka vanhuus turvataan 

Vierailija
93/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai teki.  Ostivathan he koronan kurittamat ravintolat pois.  NoHo on jo melkein monopoli ravintola-alalla.

Vierailija
94/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että asia on millään tavalla rahasta kiinni, vaan ajansäästöstä. Tiedä sitten mihin ihmisillä on nykyisin muka niin kiire, ettei ehdi syömään edes rauhassa.

Jos sulla on puolen tunnin ruokatauko, niin et sinä siinä ajassa ehdi odottaa ravintola-aterian valmistumista. Niin se on aina ollut. Siksi meillä on myös lounaspöytiä. Et ole varmaan sellaisessa ikinä käynyt, pelkkää mäkkäria vaan 

Vierailija
95/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani ovat eläkkeellä, heillä ei ole puutetta mistään. Tekivät juuri ison remontin omakotitaloonsa. Kyllä Suomen eläkeläisten kelpaa. En ole koskaan yltänyt vanhempieni elintasoon, enkä yllä. 

Tuskin ne vanhempasikaan ovat nuoresta asti rikkaita olleet? vai ovatko syntyneet kultalusikka suussa??? Kaikki eläkeiässä nyt olevat eivät kuitenkaan ole.

Itse olen ollut työelämässä noin 40v ja nuoret nyt pikkuhiljaa menneet opiskelujen jälkeen työelämään ja heistä joka ikinen on tienannut jo ensimmäisessä työpaikassaan paljon enemän, kuin minä vieläkään, vaikka työkokemusta on noin pitkältä ajalta. 

Lapseni tulevat elämään paljon vauraammin, kuin minä koskaan. Heillä on jo nyt huomattavasti paremmat tulot, kuin itselläni tuossa iässä,tai edes nytkään, on omistusasunnot, on varaa käydä usein ulkona syömässä (itse en käynyt koskaan) Tekevät useamman ulkomaanmatkan vuosittain. Itsellä ei olisi koskaan ollut varaa ulkomaannatkoihin tuon ikäisenä. Nyt  vanhempana olen muutamia kertoja nuorison mukana ollut ulkomailla. 

Lapseni tulevat elämään ihan erilaista elämää, kuin minä ja todellakin niin päin, että heillä on rahallisesti paljon rikkaampi elämä, kuin minulla. 

Ei me kohta eläkkeellä jäävät ja joskus 80-luvulla nuoruuttaame eläneet, olla mitenkään leveästi eletty koskaan. Siis jos puhutaan tavallisista työtätekevistä. Asuttiin yksiöissä vuokralla ja moni perheellinenkin asui yksiössä tai kaksiossa. Autot, jos sellainen oli, oli vanha romu. Ei käyty syömässä ulkona, ei tilattu ruokaa kotiin, ei ollut kännyköitä, hyvä jos se lankapuhelin, eikä edes sitä kaikilla.  Elettiin niin paljon vaatimattomammin. 

Mutta kyllähän sitä, kun olet tienannut 40-50 vuotta, vaikka huonostikin, niin pakostakin jotakin jää sukanvarteenkin. 

Ei ne eläkeläistenkään rahat ole taivaasta tippuneet, jos olet tavallinen työtötekevä ollut. Rikkaat on sitten erikseen, mutta niitä on muutama prosentti. 

Vierailija
96/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi minä Kiroan sosialistihallituksen tuhot mitkä aiheutti onneksi nyt kaikkien faktojenkin perusteella ostovoima korjaantuu siitä kiitos nykyhallitukselle. 

Vierailija
97/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolat ovat hinnoitelleet itsensä pihalle, ei siinä sen kummempaa ole. Jos tavaratalosta saa hyvää sapuskaa edullisesti ja on ruokala missä syödä, en todellakaan näe mitään syytä mennä ravintolaan lounaalle.

Näin tuon uutisen ja siellä oli hygieenistakin kun myyjä antoi lasin takaa mitä asiakas halusi, ei ollut ottimet soosissa ja joka asiakkaan näpeillä marinoitu.

Lisää tällaisia muuallekin!

Vierailija
98/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä olet tehnyt tämän maan eteen muuta kuin kadehtinut elämänsä töitä tehneitä? Mene töihin ja lopeta valittaminen. Ei se joidenkin eläkeläisten elintaso tullut ilmaiseksi. 

Sun ei pitäisi saada niin paljon ilmaista rahaa vain siksi, että olet vanha. Ne rahat kuuluu meille nuorille.

Vierailija
99/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tämä käsitys tulee monille että jos lapsena jotain, niin sitten samaa aikuisenakin!

Aivan. Mun mummo oli kannabiksen käyttäjä ja ensimmäisiä yhdistyksen jäseniä tiedettävästi.En minä alkanut polttaa pilveä, mutta mummosta olisi ollut kiva eläessään polttaa laillisesti pössyä. Kävihän se sitten Amsterdamissa lomillaan, mutta aika kovaa kiusaa yhteiskunta hänelle teki ja kaikki ne tarinat lasuista, lapsista lastenkoteihin jne.

Ne on heijastunut minuunkin epäsuoraan. Normaali työtä tekevä nainen joka nyt sattui pössyttelemään hippiaikana ruohoa alkoholin sijaan, niin elämä tehtiin helvetiksi ja risaiseksi. Oma isäni on kenties kaikista kovin kärsijä ollut siinä miten yhteiskunta reipi häneltä äidin pois.

Ei narkomania tai alkoholismi periydy.

Ihme homma ainakin väittävät että työttömyys periytyy parhaat työttömiä kolmannessa polvessa näitä juttuja saa lukea. 

Vierailija
100/450 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1940-1950 luvuilla syntynyt saa jokaista maksamaansa eläkevaluuttayksikköä vastaan 3,5-4 takaisin. Tämä on indeksikorjattu (rahan arvo) luku.

1990-luvulla syntynyt saa 1,5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän