Suomalaisten ostovoiman kehitys: Oikeista ravintoloista siirryttiin ensin pikaruokaloihin ja nyt ruokakauppoihin syömään.
YLE kertoo miten yhä useampi suomalainen "syö ravintolassa" ostamalla purtavan kaupasta ja syömällä siellä.
Samalla oikeat ravintolat kaatuvat yksi toisensa jälkeen. Roskaruokapaikatkin ovat jo tyhjenemässä.
Työssä käyvätkin ovat ulosotossa ja leipäjonoissa.
Kyllä on SURKEAKSI mennyt suomalaisten ostovoima.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tsuhna on luonnollisessa tilassa mutakuopassa tähteitä syöden. Ei se hienommasta ymmärrä.
Mene sinä kotiisi syömään kaalia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita marketin sisällä olevia kahviloita/ravintoloita ollut pian 10 vuotta. Näyttää siltä, että monet isommat koululaiset korvaavat ilmaisen lounaan kaupasta ostetuilla herkuilla, vaikkakaan eivät jää syömään niitä kaupan sisälle.
Kyllä moni lapsi kävi kaupassa hakemassa pullaa ja piirakkaa ruokatunnilla jo silloin kun itse olin yläasteella 30 vuotta sitten.
Berliininmunkeilla ja kermamunkeilla päivät pärjättiin 😫
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eläkeläiset on tehnyt? Vähän töitä ja nuorena eläkkeelle toisten taskuille.
Pitäisikö sinun hakeutua hoitoon?!
Vierailija kirjoitti:
Mutta eläkäläiset syövät hyvin. Se on tärkeintä, eikös.
Jahhas, eläkehullu aktivoitu. Naisten keskieläke on n. 1850,00 /kk miinus verot. Siittä kun vähennetään asumiskustannukset ja muut pakolliset menot niin eipä paljon ruokavaliolla juhlita. Porhoeläkkeitä saa vain aniharva. Sitäpaitsi olen sitä mieltä että eläkekatto pitäisi olla. Terveisin, ei rahaa juustoon tässäkään kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin 2007 ammattiin. Palkkataso ei ole noussut kuin parilla eurolla. Niistä ajoista. Alkupalkka oli 7 euroa tunti.
Ei ole ollut ikinä varaa käydä ravintolassa. Joskus lapsuudessa ysärinä käytiin ja vanhemmat maksoi. Omia lapsia en ole vienyt koskaan ravintolaan. Kiva elämä mulla noin muuten mutta en käy missään.
Parempi oleilla vuokrakämpässä suurin osa ajasta, koska se syö palkasta 1/4, oleilla koko rahan edesta.
Sun lapset ei välttämättä tule koskaan käymään ravintolassa. Eivät opi sellaiseen. Jos heille tulee lapsia, niin on hyvin mahdollista että ei tule koskaan käymään ravintolassa.Eikä ravintolassa oikein kehtaa tai ilkeä käydäkään. Pitäisi laittautua ja ahdistaisi yrittää nauttia ateriasta ihmispaljoudessa. Oikeastaan aika vastenmielinen ajatus mennä ravintolaan ja menettää rahansa.
😂😂 Mistähän tämä käsitys tulee monille että jos lapsena jotain, niin sitten samaa aikuisenakin! Ja lapset ovat kopiot vanhemmistaan! Ehkä teidän omista elämistänne? Ennlentänyt lapseni kanssa koskaan, ja hän onnlennellyt aikuisena ihannriittämiin. Ei syöty sieniä kotona koska en pidä niistä, mitta lapsipa laittoi niitä itselleen ateriaksi. En olenkoskaan ratsastanut hepalla, mutta niin vain lapsi harrasti ratsastusta.
Esimerkkejä on kaikilla vaikka kuinka, mutta aina vain joku on sitä mieltä ettänjos lapsi kasvaa käymättä elokuvissa, niin hän einosaa pysty kykene menemään elokuviin teininä tai aikuisenakaan 😂 Tai no ehkä he ovat vanhempiensa tekemisten ja tekemättä jätämistennja lapsuutensa ikuisia kopioita ja uhreja, mutta normaalia tuollainen ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Mutta eläkäläiset syövät hyvin. Se on tärkeintä, eikös.
Eivät syö. Varaa heillä olisi toki, mutta pihiydessään syövät vaan halvinta moskaa. Jää sitten enemmän laittaa peliautomaatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eläkeläiset on tehnyt? Vähän töitä ja nuorena eläkkeelle toisten taskuille.
Pitäisikö sinun hakeutua hoitoon?!
Ei, mutta sinun ilmeisesti pitäisi. Montako vuotta makasit työttömänä ja eläkeputkessa nostellen 500 päivää ansiosidonnaista jo ysärillä? Varsinainen työn sankari.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki vain, jotta eläkeläisillä olisi hyvä olla. Revitään muiden persnahoista.
Milläs sinä meinaat elää kun et enää kelpaa työelämään? Olet varmaan saanut siihen mennessä jo säästettyä tarpeeksi? Jos et, kuka maksaa sun eläkkeen?
Olen ollut töissä melkein 40 vuotta ja tämänhetkisen ennusteen mukaan bruttoeläkkeeni tulee olemaan alle 2000 eur kuukaudessa. Jos en kuukahda ennen kun pääsen eläkkeelle. Enkä varmaan kovin kauaa ehdi edes nauttia tuosta hurjasta eläkkeestä ennen luontaista poistumista.
Ulkona syön nykyään harvoin ja silloin lähes aina hyvässä sushibuffetissa (perussushikin aina maistuu ja sitä ei jaksa pakertaa itse), paremmassa pitseriassa (vatsa täyttyy, hintataso kuitenkin vähemmän kuin pihvipaikassa) tai joskus harvoin käyn toisen kotikaupunkini erityishyvässä bistrotyyppisessä burgeripaikassa. Ruokailut näissä on 15-20 eur plus mahdollinen viinilasillinen mitä onkin jos luksukseksi ryhtyy. 1-3 kertaa vuodessa sitten jokin parempi pitkän kaavan paikka.
Ennen koronaa kävin monta kertaa viikossa lounaalla ja ihan perusviikonloppuna saattoi innostua ravintolaan, mutta sittemmin on asumisen hinta syönyt syömisrahat. Onneksi olen hyvä kokki.
Olen 28-vuotias, mun lapsuudessani tuossa 2000-luvun alkupuolella mulla oli äitini kanssa tapana käydä joka viikko kaksistaan ravintolassa. Milloin kreikkalaisessa, milloin kiinalaisessa, milloin pikaruokapaikassa.
Äitini oli siis kotiäitinä, meidän 3-henkinen perhe tuli hyvin toimeen isän (raksamies) palkalla, asuimme omakotitalossa. Kerran vuodessa käytiin ulkomaillakin viikon reissulla. Särkänniemeenkin mulla oli kausikortti. Ei tuntunut olevan pulaa mistään. Ruokakauppojen hintataso oli halpa, kattokaas vaikka jonkun vuoden 2003 mainosta.
Nyt olen itse äiti 3-vuotiaalleni ja ei puhettakaan että pystyttäisiin tarjoamaan vastaavaa elintasoa.
En ole koskaan harrastanut työpaikkalounaita, vaikka rahasta ei ole puute. Omaat eväät mukaan tai syön töiden jälkeen.
Aina kuvitellaan, että ennen olisi ollut sadunomaisen vaurasta. En muista vuosikymmentä, jolloin ravintolassa syöminen olisi ollut yleistä tavisten keskuudessa. Itse olen kasvanut eväsleipäkulttuurissa, ja omien lasten ollessa pieniä meillä oli hyvin harvoin käydä ulkona syömässä, ja mäkkärikin oli luksusta. Itselläni ainakin ylimääräistä rahaa esim. ulkona syömiseen on ollut vasta viime vuosina. N57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin 2007 ammattiin. Palkkataso ei ole noussut kuin parilla eurolla. Niistä ajoista. Alkupalkka oli 7 euroa tunti.
Ei ole ollut ikinä varaa käydä ravintolassa. Joskus lapsuudessa ysärinä käytiin ja vanhemmat maksoi. Omia lapsia en ole vienyt koskaan ravintolaan. Kiva elämä mulla noin muuten mutta en käy missään.
Parempi oleilla vuokrakämpässä suurin osa ajasta, koska se syö palkasta 1/4, oleilla koko rahan edesta.
Sun lapset ei välttämättä tule koskaan käymään ravintolassa. Eivät opi sellaiseen. Jos heille tulee lapsia, niin on hyvin mahdollista että ei tule koskaan käymään ravintolassa.Eikä ravintolassa oikein kehtaa tai ilkeä käydäkään. Pitäisi laittautua ja ahdistaisi yrittää nauttia ateriasta ihmispaljoudessa. Oikeastaan aika vastenmielinen ajatus mennä ravintolaan ja menettää rahansa.
Ei ilkeä... Tähän on menty. Ihmiset pitää ravintolassa käyntiä hienosteluna ja ei kehtaa käydä.
Suomessa tuhoutuu ravintolakultuuri, jos se koskaan tänne edes pesiytyikään. Kahvilakultuurillehan kävi niin.
Kun nuoret ei käy syömässä missään ja ei tee keskenään mitään, niin ei synny suhteita ja lapsiakaan.
Työnantajilla olisi nyt paikka olla vähemmän ahneita ja anta sitä rahaa työtätekeville.
Muuten loppuu työpaikatkin. Monissa ravintoloissa työntekijöilä on niin matalat palkat että hävettää ihan.
Mutta ei ole varaa!
Itselläni vaikuttaa myös se, että ravintolaruoka on liian suolaista makuuni, usein myös epäterveellistä. Aika paljon käytetään puolivalmiita aineksia, joissa voi olla mukana ihan mitä sattuu. Kotiruoka on helppo räätälöidä juuri itselle sopivaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämä käsitys tulee monille että jos lapsena jotain, niin sitten samaa aikuisenakin!
Aivan. Mun mummo oli kannabiksen käyttäjä ja ensimmäisiä yhdistyksen jäseniä tiedettävästi.En minä alkanut polttaa pilveä, mutta mummosta olisi ollut kiva eläessään polttaa laillisesti pössyä. Kävihän se sitten Amsterdamissa lomillaan, mutta aika kovaa kiusaa yhteiskunta hänelle teki ja kaikki ne tarinat lasuista, lapsista lastenkoteihin jne.
Ne on heijastunut minuunkin epäsuoraan. Normaali työtä tekevä nainen joka nyt sattui pössyttelemään hippiaikana ruohoa alkoholin sijaan, niin elämä tehtiin helvetiksi ja risaiseksi. Oma isäni on kenties kaikista kovin kärsijä ollut siinä miten yhteiskunta reipi häneltä äidin pois.
Ei narkomania tai alkoholismi periydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö, että palkkasi on noussut 18 vuodessa kahdellä eurolla? 🤣🤣🤣🤣
Onko tuo ihme? Mulla ei ole 9 vuoteen noussut euroakaan, jos ei tes korotuksia oteta huomioon.
Ei täällä oikein ymmärretä että voisi nostaa hyvälle ja uskolliselle työntekijälle palkkaa.
Se on niin hirveen vaikeeta. Helpompaa on vaan pitää itsellä...
Ravintolan työntekijällä se tarkoittaa sitä että ei tule ostamaan omasta tai muiden ravintoloista mitään koskaan.
Hintoja on hävyttömästi hilattu ylös koronan, sähkökriisin, sodan ja milloin minkäkin perusteella. Samoin tietysti ruokakaupoilla, mutta mafia ei voi mennä konkkaan toisin kuin ravintolat. Ahneella kakkanen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Portugalissa supermarketeissa on usein sisäänrakennettu kahvila-ja ruokailutila, turistina tullut tutuksi. Se on myös tapaamispaikka ostosreissun yhteydessä, Toivon että tämä Suomessa yleistyy !
Huomattiin tämä Madeiralla. Oli tosi hyvä ja edullinen ruokapaikka.
Ymmärrän oikein hyvin ettei työssäkäyvä jouda tarjousten perässä juoksemaan tai valita kauppoja. Suomen erikoisuus onkin ettei kilpailua sallita elintarvikealalla. Kauppapaikat menevät poliittisin perustein kunnissa. Ainoa lääke ovat tukut joista voisi tilata viikon ruuat suoraan kotiin. Netistä tilataan ja tuoreet ruuat haetaan töiden jälkeen rekasta valmiiksi pakattuna. Alkaa kauppapaikkoja löytyä.
Suomalainen tsuhna on luonnollisessa tilassa mutakuopassa tähteitä syöden. Ei se hienommasta ymmärrä.