Yhteismökki ja remonttikulujen jakaminen, kun sisko on jo tuhlannut perintöosuutensa
Perin kolmisen vuotta sitten siskoni kanssa puoliksi mökin ja kumpikin sai vielä reilut 100.000e rahaa.
Mökki alkaa olla remontin tarpeessa, mutta siskolle ei ole enää rahaa yhtään jäljellä. En käsitä mihin on rahat sutannut. Hänellä on pieni palkka, miehensä on hyväpalkkainen, mutta hän ei suostu osallistumaan, kun ei mökistä mitään omistakaan. Muutamasta tuhannesta per naama kuitenkin vain puhutaan, mutta minä halua rahoittaa remontteja yksin, Heidän nellihenkinen perhe viettää siellä kyllä tyytyväisenä paljonkin aikaa, minä käyn miesystäväni kanssa harvemmin. Annetaanko mökin nyt sit vaan lahota?
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myy osuutesi siskollesi ja miehelleen.
Millä rahalla se sisko ostaa, jos ei ole rahaa edes remonttiin?
Siskon miehellä on rahaa muttei halua pistää muutamaa hassua tonni perheen kesäviettopaikkaan. Melkoinen kuspiä. Mitä sillä on väliä kuka mökin omistaa kun he siellä perheenä lomailevat. Mielin määrin jopa.
AP:Na yrittäisin ensin keskustella ja tehdä selväksi että minä en yksin maksa jotta heidän perhe voi käyttää mökkiä kuin omaansa. Jos sekään ei tuota tulosta niin vaihtoehtoja on että jompikumpi lunastaa toisen ulos tai mökki menee myyntiin. Repikööt siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytte mökin pois, jos et sinä siellä ole ja siskoani ei kiinnosta sitä kunnostaan.
Minua kiinnostaisi olla siellä enemmän, jos remontit tehtäisiin. Laituri kuntoon, keittiön uusinta, uusi huussi ja ehkä palju
ap
Eli kyse on enemmästä kuin muutamasta tonnista.
yksin et maksa. muistakin. alunperinkin olisi pitänyt laatia lakitoimistossa vastuutaulukko. olisiko sulla mahdollisuus kääntyä lakitoimiston puoleen ja sieltä yhteys sisarukseen. mitäs tääsiskorukka- selittää. johan on nolo.
muuten noi yhteisomistusmökit ihan hölmöjä, akkaväki tappelee vaikka minkä värisiä kesäkukkia saa laittaa.millaiset matot jn. saati nuo isommat kustannuserät.
olisiko yhteinen erillistili ollut mahdollisuus avata lähtökohtaisest johon molemmat sijoittaa xx summan tulevia remontteja vastaan ennakoiden kiiniteistön ikä ja tarpeet.
entä nyt tili johon laitatte kk summan määräajan tai kertasuorituksen. ne on vain mökin ylläpitoon teknisest, ei rääsymattoihin. olisi kiva kuulla kuinka asia eteni. myykää,sitäkin harkitkaa,hänhän on näemmä fyrkan perään kun satatpnniakin humahti.
Vierailija kirjoitti:
Jos siskolla ei ole rahaa laittaa remonttiin niin sitten sovitte että hän korvaa osuutensa tekemällä remonttihommia tietyn määrän sen eteen. Laittaa sitten vaikka ukkonsa hommiin jos ei itse osaa.
Työkustannukset ovat kuitenkin aina isoin remontin kuluista.
Joo ei kiitos. T. Sisko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siskolla ei ole rahaa laittaa remonttiin niin sitten sovitte että hän korvaa osuutensa tekemällä remonttihommia tietyn määrän sen eteen. Laittaa sitten vaikka ukkonsa hommiin jos ei itse osaa.
Joo ei kiitos. T. Sisko
Eikö ukkosikaan jaksa vai onko yhtä saamaton kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että perii puolet mökistä, eikä sitten omistakaan siitä mitään? Teitkö Ap omistusosuushuijauksen siskoasi kohtaan?
"miehensä on hyväpalkkainen, mutta hän ei suostu osallistumaan, kun ei mökistä mitään omistakaan."
Eikö tuosta nyt pitäisi jotenkin tajuta, ettei se hyväpalkkainen siskon mies omista mökista mitään.
joillakin on vaan vaikeaa ymmärtää lukemaansa kun ei kirjojakaa ole tottunut lukemaan,tai työssään asiakirjoja tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskon miehellä on rahaa muttei halua pistää muutamaa hassua tonni perheen kesäviettopaikkaan. Melkoinen kuspiä. Mitä sillä on väliä kuka mökin omistaa kun he siellä perheenä lomailevat. Mielin määrin jopa.
AP:Na yrittäisin ensin keskustella ja tehdä selväksi että minä en yksin maksa jotta heidän perhe voi käyttää mökkiä kuin omaansa. Jos sekään ei tuota tulosta niin vaihtoehtoja on että jompikumpi lunastaa toisen ulos tai mökki menee myyntiin. Repikööt siitä.
Ei ole mitään selväksi tekemistä maksuista ellei toinen omistaja halua tehdä remonttia. Eikä siinä myynnissäkään mikään repiminen aura. Toinen omistaja ei voi yksin myydä eikä pakottaa kauppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat siskosi osuuden ja jos ei suostu, sitten yhteisomistuksen purku.
Miten sinä sen purat enää jälkikäteen?
No se on vaikka pakkomyynti tuomiosistuime kautta, jos sovussa ei saada myytyä ulkopuoliselle tai ei myy osuutta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Siskosi ei siis omista mökistä mitään osuutta, niin miksi remontoisi ?
Siskon mies ei omista, jos oikein ymmärsin
Jos olisin sinä, menisin mökille nauttimaan kun vielä pystyssä on. Sitten pyytäisin siskon joko myymään oman osuutensa tai ostamaan minun osuuden. Jos ei käy,myyn halvalla oman osuuteni ihan kelle tahansa ohikulkijalle ja sit ei olis mulla enää mökki ongelmaa. Kerta ehdot on ensin siskolle sanottu,nii sit toimisin vain oman parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myytte mökin pois, jos et sinä siellä ole ja siskoani ei kiinnosta sitä kunnostaan.
Minua kiinnostaisi olla siellä enemmän, jos remontit tehtäisiin. Laituri kuntoon, keittiön uusinta, uusi huussi ja ehkä palju
ap
Kuule kun ei ne sun takia ala remontteja ja hankintoja maksamaan. Tää on selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän yksinkertainen? Ihan tavallista hakea yhteisomistuksen purkua. Se tarkoittaa että omistuskohde myydään vaikka joku osakas vastustaisi myyntiä. Aina voi lunastaa ulos muut osakkaat jos rahaa riittää eikä halua luopua.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset perintömökit on kyllä kauheita. Mutta eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin myydä mökki pois. Ostat sitten oman mökin, jos haluat. Ehkä et edes halua, kun et edes juuri mökkeile nyttenkään.
Eipä sitä voi myydä jos sisko ei halua🤷
Koitapa myydä mökin puolikasta 😁
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että perii puolet mökistä, eikä sitten omistakaan siitä mitään? Teitkö Ap omistusosuushuijauksen siskoasi kohtaan?
AP:n siskon mies ei omista, siksi ei suostu osallistumaan kustannuksiin, vaikka on hyvätuloinen. AP:n sisko on omat perintörahansa jo hassannut, joten hänelläkään ei ole varaa osallistua kustannuksiin, vaikka omistaa mökistä puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kiitos. T. Sisko
Eikö ukkosikaan jaksa vai onko yhtä saamaton kuin sinä?
Ei kiinnosta syytää fyrkkaa ja aikaa aloittajan mielitekoihin. T. Ukko
Omistaja rahoittaa. Itse olet hyväksynyt sen, että siskosi saa käyttää vastikkeettomasti mökkiäsi. Olisi kannattanut etukäteen sopia rahoituksesta tai laittaa omistus puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemalla oikeudesta yhteisomistuksen purkua ja sitten mökki pakkomyydään ja rahat jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään laittaisi toisen mökkiremonttiin rahojani. Joskus nuorempana ja naiivinpana tein kiltisti miehen sukumökille kunnostustöitä maksutta, enää en suostuisi siihen, saavat palkata jonkun tekemään jos eivät itse viitsi tehdä. Itse en koskaan mökillä edes käy joten en tule mitään iloa tekemistäni hommistani siellä saamaan.
"miehensä on hyväpalkkainen, mutta hän ei suostu osallistumaan, kun ei mökistä mitään omistakaan."
Eikö tuosta nyt pitäisi jotenkin tajuta, ettei se hyväpalkkainen siskon mies omista mökista mitään.