Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vielä nykyaikanakin lapsella pitää olla kummi? Mitä kummi tekee muuta kuin pakolliset lahjan ostamiset aina merkkipäivinä

Vierailija
06.05.2025 |

Ennen kummin "tehtävä" oli ottaa lapsi huostaan jos vanhemmille tapahtui jotain. Tuo ei ole enää nykyaikaa. Nykyään kummius vain rasittaa kummeja pakollisine lahjojen ostamisineen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen tarkoitus ei liittynyt lahjojen antamiseen ollenkaan.

Vierailija
2/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei sitten tartte ikinä pyytää kummiksi.mul ei ole rahaa ostella kenenkään kakaroille lahjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kummi ja olen "lapsenvahtina" kerran viikossa pikkuveljeni pojalle, jotta vanhemmat saavat omaa aikaa, yhdessä tai yksin. 

Luon suhdetta poikaan jotta hän voi turvautua minuun tulevaisuudessa, voi olla että jostain asioista hänen on helpompi puhua kanssani kun aika sitä vaatii.

Kannan tätä ristiä niin kauan kuin on tarve.

M32

Vierailija
4/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kummit ole pakollisia, jos ei halua lasta kirkon jäseneksi.

Vierailija
5/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummi unohti sen kummi juttunsa kun lähti  kastajaisista. Kummiksi halusi, toivoi ja kinusi no sai viran mutta kertaakaan ei ole muistanut lasta vaikka asutaan samassa lähiössä.

Enkä tarkoita että paketteja tulisi joka merkki päivänä. Minulle ja lapselle riittäisi jos kävisi luonamme. Tai vaikka kortti postilaatikossa.  Tulisi moikkaamaan tai leikkisi hetken pienen ihmisen kanssa jne.  

Kai tuo kummi luuli että me häntä paketeilla korteilla juhlitaan ilman vadta vuoroisuutta.

Vierailija
6/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin jo viisi rikasta kummia tulevalle lapselleni ja odotan heidän tuovat synttäri nimmari ja joululahjoa runsain mitoin. Itellä ei o varaa.

Vierailija
7/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kummi ja olen "lapsenvahtina" kerran viikossa pikkuveljeni pojalle, jotta vanhemmat saavat omaa aikaa, yhdessä tai yksin. 

Luon suhdetta poikaan jotta hän voi turvautua minuun tulevaisuudessa, voi olla että jostain asioista hänen on helpompi puhua kanssani kun aika sitä vaatii.

Kannan tätä ristiä niin kauan kuin on tarve.

M32

Olet muutenkin lähiomainen ja ilman kummiuttakin loisit suhdetta samaantapaan. Onhan se helpompaa kun joku sukuun kuulumaton koittaisi jotain yhteyttä luoda, yleensä sen mennen vain lahjakummiksi.

Vierailija
8/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kummi unohti sen kummi juttunsa kun lähti  kastajaisista. Kummiksi halusi, toivoi ja kinusi no sai viran mutta kertaakaan ei ole muistanut lasta vaikka asutaan samassa lähiössä.

Enkä tarkoita että paketteja tulisi joka merkki päivänä. Minulle ja lapselle riittäisi jos kävisi luonamme. Tai vaikka kortti postilaatikossa.  Tulisi moikkaamaan tai leikkisi hetken pienen ihmisen kanssa jne.  

Kai tuo kummi luuli että me häntä paketeilla korteilla juhlitaan ilman vadta vuoroisuutta. 

Vielä lisään tähän että vanha tapa oli että kummi pitää lapsesta  huolen ja antaa turvan niinkuin tuolla alussa todetaan jos vanhemmille tapahtuu jotain ennalta arvaamatonta.

Vierailija
9/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kai kysymys on myös että miksi lapsi pitää kastaa, jos ainoa syy siihen on "kun on aina niin tehty". Kirkolliseen kasteeseen liittyy ne kummitkin.

Vierailija
10/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsin jo viisi rikasta kummia tulevalle lapselleni ja odotan heidän tuovat synttäri nimmari ja joululahjoa runsain mitoin. Itellä ei o varaa.

................. 

Kuhan saat sen kakaran niin tullaan lahjojen ja mirhamin kaa kuin itämaan tietäjät ;)). 

Onneksi olet oivaltanut miksi kummit on olemassa. ;>))

Vierailija
11/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytää jonkun nimen ristiäisissä paperiin. Ja ettei velvota mihinkään puolin eikä toisin.  En ole ristiäisen jälkeen muistanut mitenkään kummilapsiani. Paitsi rippipäivänä. Eipä ole rasittanut.

Vierailija
12/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin pyydettiin kummiksi. Mitä vanhemmat oikeasti minulta odottaa?

Vierailija
13/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko on kovaa vauhtia menossa metsään, niin miksei kummitouhustakin voisi joustaa. Kukin kuitenkin tyylillään. 🤗

Vierailija
14/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksi turvallinen aikuinen lisää kummilapsen elämässä. 

Vierailija
15/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aikuiset lapseni kerran kysyivät, ketkä ovat heidän kummejaan. Emme kukaan muistanut, piti  etsiä tieto papereista.  Tytär esim ei ole nähnyt koskaan kummiaan , ei tunnistaisi jos vastaan kävelisi. Ristiäisissä oli paikalla. Ei kannata ottaa stressiä.

Vierailija
16/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimekesäinen pitkässä liitossa oleva salapano tuli eilen vastaan lastenvaunuja työntäen. Näytti vauvan kasvoja ja sanoi: ristiäiset ovat kolmen viikon päästä lauantaina. Kyllä kai tyttäresi kummiksi tulet. Pitihän siihen myöntyä. 

Vierailija
17/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei kutsuja tule kylään,vain silloin kun synttäreitä vietetään ja valmiiksi lahjatoivekin ilmoitetaan. 

Pitäisi antaa mahdollisuus ristiä lapsi ilman kummia. 

Joillakin kummeja jopa 6. 

Vierailija
18/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummi ei ole mikään lahja-sampo. ei mitään. vaan kasvatuksellinen tuki ja turva- kun lapselle ostaa jotain järjellisen hintaista joskus- ei mitään syydetään joka ikisessä kohdassa, niin ollaan nyrpeenä ja osoitetaan mieltä. loputon rahan syytäminen joo ei tod ole tätä päivää.

vanhemmat eivät opeta edes kiitoskorttia laittamaan,kuten ennen laitettiin. joku pölkkypää vanhempi feikkaa ja saattaa laittaa tylsän tekstarin lapsena uhelimesta. ennen panostettiin kauniisiin kortteihin mm.

myös kun kummi täytti vuosia-häntä muistettiin kukin ja lahjalla, kutsuttiin kylään jne. joo voisi lopettaa koko systeemin. mikään ei riitä noille .

Vierailija
19/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan toiset kummit hävisi kun pieru Saharaan ristiäisten jälkeen, edes ripillepääsyä eivät mitenkään huomioineet tai paikalle tulleet. Toiset ovat olleet ja ovat mukana lapsen elämässä, kutsuneet yökylään ja antaneet aikaa. Se on minusta tärkeintä. Omakin kummi on minulle tärkeä ja ollaan yhteyksissä. Nyt kun sairastan parantumattomasti, on hyvä että lapsen elämässä on turvallisia aikuisia kummienkin taholta.

Vierailija
20/26 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ei kutsuja tule kylään,vain silloin kun synttäreitä vietetään ja valmiiksi lahjatoivekin ilmoitetaan. 

Pitäisi antaa mahdollisuus ristiä lapsi ilman kummia. 

Joillakin kummeja jopa 6. 

Ristiäisethän eivät ole mitenkään pakolliset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän