Mitä oikein tapahtuu, kun kerrostaloon tulee putkiremontti/linjasaneeraus?
Siis sen olen ymmärtänyt, että pois pitää väliaikaisesti (päiviksi vai viikoiksi vai kuukausiksi?) muuttaa pois, mutta entä jos ei olekaan varaa maksaa kahden asunnon kuluja samanaikaisesti (käsittääkseni ei ne varsinaisen asunnon vuokrat ja muut kulut nolliin mene remontin ajaksi, vaikka alennusta voikin saada ja sitten vielä toisen asunnon kulut päälle) tai löydykään paikkaa minne tavaroineen muutta väliaikaisesti, niin asunnottomanako sitä sitten joutuu olemaan putkiremontin ajan.
Eli jos joku täällä on asunnon putkiremonttiin/linjasaneeraukseen joutunut niin miten nämä käytännön asiat oikein hoituivat? Olitko tarpeeksi hyvätuloinen, että väliaikaisen asunnon löytäminen ja suurempien asumiskulujen maksaminen ei ollut ongelma, vai miten oikein ratkaisit asian?
Kommentit (41)
On se hankalaa. Mun vuokra asunnossa oli putkiremppa ja koska yksiö, ei siellä voinut todellakaan olla. Myöhemmin eräs tuttava tuli taas asuntooni pakoon oman kotinsa remonttia. kaksio muualla mutta ei sielläkään ollut lupaa olla. omistusasuntoja molemmat.
Tehdään ns. kennostaloasukkaiden rahastus, isännöitsijä ja urakoitsija tekevät sen yhteistyössä.
Meillä oli sama tilanne viime vuonna ja huomattiin, että iso ongelma ei ollut itse remontti vaan se, ettei kukaan ollut pitänyt kunnollista kirjaa tehdyistä huolloista ja muutoksista. Nyt ollaan alettu tallentaa kaikki remontit, kuitit ja laitteiden takuut yhteen paikkaan. Yllättävän paljon helpottaa stressiä kun näkee kokonaisuuden.
Me käytetään tähän Kodin Tarinaa: https://kodintarina.fi
Oon asunut putkirempan, ikkunarempan, ( julkisivu) kuin lämpöpatterien vaihdon. Kuten kaikki tututkin eri taloissa. Vähän hankaluutta, yleensä yleisten tilojen vessa käytössä ja saunan suihkut. Oma pissiämpäri yöksi. Ei niitä hankaalia päiviä per asunto niin paljon ole.
Vierailija kirjoitti:
On se hankalaa. Mun vuokra asunnossa oli putkiremppa ja koska yksiö, ei siellä voinut todellakaan olla. Myöhemmin eräs tuttava tuli taas asuntooni pakoon oman kotinsa remonttia. kaksio muualla mutta ei sielläkään ollut lupaa olla. omistusasuntoja molemmat.
Kyllä meillä on aina sanottu että asua voi jos ei tahdo nimenomaan alta pois. Omistustalo.
Ensin tapellaan.
Sitten rempataan.
Sitten tapellaan.
Ja lopuksi viedään rahat.
Unohtuikihan joku vaihe vielä.
Asuin opiskeluaikana vuokrakämpässä rempan ajan. Mulla oli siis huone soluasuntotyyppisessä kaksiossa. Mun huoneessakin piti joitakin töitä tehdä, mutta onneksi vain yksittäisinä päivinä. Alakerran saunatilat oli rempattu yksinään ensin ja niissä pystyi käydä vessassa ja suihkussa. Järkkäsin itselleni iltapäiviksi töitä yliopistolta, ja olin siis asunnosta poissa aina kun remppamiehet oli paikalla. Aikaa säästääkseni kävin aamuisin pissalla ja pesuilla vasta yliopistolla. Rakko tottui yllättävän nopeasti siihen että pyöräilin 5km yliopistolle ennen kuin pääsi vessaan. Loppujen lopuksi vaikeinta oli se että viemärit ei toimineet, eli jos kannoit vaikka sieltä alakerran saunasta jotain astianpesuvetta yläkertaan niin kannoit saman veden likaisena takaisin alas. En edes muista mitä konsteja keksin helpottaaksnei tuota ongelmaa. Itseni tuntien luulen että yritin vain välttää tiskien syntymistä. Keittiön viemäri ja hana valmistui ehkä viikko-pari ennen vessaa, ja oli ihana tunne kun pystyi avata hanan. Koko hommassa taisi mennä pari kuukautta meidän rapun osalta.
Vuokra- vai omistusasunto? Vuokralainen saa kompensaatiota vuokraan. Omistusasuja ei saa kompensaatiota. Yhdessä remontissa olin mukana, vuokra-asunnon omistajana, kaksi rappua, 1 kk oli tyhjillään vuorotellen. Ei kai tuo nyt yllätyksenä tullut, muutaman kuukauden kuluista puhutaan, jos muualle muuttaa, ei ole iso raha ? Puoli vuotta jokainen täystaloustaitoinen pärjää ilman ulkopuolista rahaa, jos nyt on peruskoulun matikan suorittanut ja ymmärtää sanan euro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talossa voi asua rempan aikana jos käy suihkussa muualla
Yleensä se on nykyään kielletty.
Meillä niissä asunnoissa ei vesi ja sähkö toimineet normisti. Ei olisi pystynyt asumaan.
Ei siinä pölyssä metelissä ja muussa paskassa voi asua edes torakka.
Yhdessä putkiremontissa missä oon ollut ei tarvinnut muuttaa pois. Meillä tuli veski ja suihku kellariin, jota kaikki sai käyttää. Toisessa missä olin asuminen kiellettiin ja asunnot piti tyhjentää. Yhtiökokous sen päättää. Kaikki on mahdollista. On ikävä asua ilman vettä, mutta jos kelarissa on wc ja pystyt siellä käymään eikä meteli häritse niin sitten voit asua. Kyllä se asumis järjestetään, jos enemmistö haluaa jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin tapellaan.
Sitten rempataan.
Sitten tapellaan.
Ja lopuksi viedään rahat.
Unohtuikihan joku vaihe vielä.
Meillä paskafirma teki vielä vesivahingonkin kalustus vaiheessa laskut jäi remonttipartiolta väistökämpästä maksamatta.
Ei sellaisessa metelissä olisi voinut olla kolmea kuukautta. Missä päivät olisi viettänyt ja yöksi pölyn sekaan .
Suojauksista huolimatta pölyä riitti, kun välillä kotona poikkesi.
Jos olis vuokralla, etsisin toisen asunnon. Vuokra nousee renpan jälkeen aika varmasti.
Putkiremppa kestää suomessa 3 kuukautta. Arvatkaapa paljonko saksassa? 3 viikkoa. Ja sama menetelmä kyseessä. -Pertti M36
Vierailija kirjoitti:
Meillä "pystyi" asumaan, oli ulkona bajamajat ym. Itse asuin mökillä sen ajan. Tehtiin vuonna 2019.
Jos on vuokralla niin kannattaa vaan muuttaa. Jos omistaa niin pitää kestää.
Meillä oli myös näin. Taloyhtiön pihalle tuotiin suihkutilat ja bajamaja. Suurin osa lähti kuulemma evakkoon sukulaisille tmv, kuten minäkin. Ne jotka jäivät asumaan remontin keskelle, jonottivat sitten noihin pihalla oleviin vessoihin ja yhteen suihkuun, jonka vesi oli heti ekan käyttäjän jälkeen jääkylmää 😁 Asunnoissahan ei saanut remontin aikana vettä käyttää laisinkaan.
Meillä irtisanottiin vuokrasopimukset ja piti muuttaa pois, onneksi sitten kaupungin asuntojonossa pääsi kärkeen.
Ääni on kova ja infernaalinen. Oman asunnon rempan kohdalla joutuu olemaan 5-6 päivää poissa. Ihmisillä olisi hyvä olla asiallista apua löytää muu paikka, jos ei itse löydä paikkaa remontin ajaksi. Tai mihin voi paeta lepäämään.
Tämä video paljastaa putkiremonttien todellisuuden, josta harva uskaltaa puhua! Perinteinen putkiremontti vastaan uudet, kiistellyt menetelmät kumpi on oikeasti parempi, turvallisempi ja kenen etua eri ratkaisut palvelevat?"