Mitä oikein tapahtuu, kun kerrostaloon tulee putkiremontti/linjasaneeraus?
Siis sen olen ymmärtänyt, että pois pitää väliaikaisesti (päiviksi vai viikoiksi vai kuukausiksi?) muuttaa pois, mutta entä jos ei olekaan varaa maksaa kahden asunnon kuluja samanaikaisesti (käsittääkseni ei ne varsinaisen asunnon vuokrat ja muut kulut nolliin mene remontin ajaksi, vaikka alennusta voikin saada ja sitten vielä toisen asunnon kulut päälle) tai löydykään paikkaa minne tavaroineen muutta väliaikaisesti, niin asunnottomanako sitä sitten joutuu olemaan putkiremontin ajan.
Eli jos joku täällä on asunnon putkiremonttiin/linjasaneeraukseen joutunut niin miten nämä käytännön asiat oikein hoituivat? Olitko tarpeeksi hyvätuloinen, että väliaikaisen asunnon löytäminen ja suurempien asumiskulujen maksaminen ei ollut ongelma, vai miten oikein ratkaisit asian?
Kommentit (22)
Jos on hyvin organisoitu remontti, se kestää yhden linjan osalta vain pari kk. Senhän ajan voi olla hotellissa tmv.
Meillä oli aika yksinkertainen prosessi vuokratalossa kun kaikki vuokrasopimukset vain sanottiin irti 😄 Onneksi saatiin samalta yhtiöltä korvaava asunto lyhyen matkan päästä samasta kapunginosasta.
(Tästä on nyt 15 vuotta aikaa ja edelleen vähän harmittaa kun oli pakko muuttaa)
Meillä kaikkien piti olla 2 kk muualla. Asunnossa ei saanut edes käydä ilman firman lupaa. Iso kerrostalo, niin vaiheittain eteni. Mulla omistusasunto ja olin säästänyt vuokrakämppään tuolle ajalle. Mutta toki se oli monesta muusta jutusta pois. Asunnon arvo kyllä nousi.
Asuin tapailumiehen luona 3.5 kuukautta kun talossa jossa asun alkoi putki ja kaikki rempat. Maksoin hiukan tapailumiehelle.
Juuri muutetaan rivitalossa putkirempan alta pois, kesto 5 kk ja hinta aivan jäätävä, keittiön ja kylppäreiden kanssa pari sataa tonnia. Ja vuokrakämppään on mentävä, laina lyhennysvapaalle vuokran ajaksi. Meillä on kyllä iso 200 neliöinen asunto ja rivitalossa 15 asuntoa, kaikki tehdään samaan aikaan.
Itse tiesin tulevasta remontista, joten olemme varautuneet kustannuksiin.
Yleensä n. 3 kk muualla. Ei ketään kiinnosta, miten sen maksat, tai rempan.
Vierailija kirjoitti:
Talossa voi asua rempan aikana jos käy suihkussa muualla
Yleensä se on nykyään kielletty.
Lyhyeksi ajaksi voi löytyä jonkun sellaisen vuokraama asunto, joka on esim pitemmästi työreissussa tai vaikka mökillä. Eikä halua pitkän ajan asukkaita siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se on nykyään kielletty.
Meillä niissä asunnoissa ei vesi ja sähkö toimineet normisti. Ei olisi pystynyt asumaan.
Meille tehtiin vuosi sitten täys vesiremontti asuimme koko ajan kotona remppafirma toi jokaiselle pöntön joka toimi WC nä( pönttö plus jäteaäkki sisään ja WC istuin kansi päälle puupelletit toimii hajun ja nesteen sieppareina) hyvin toimi,suihku talon saunassa tarpeen mukaan ,ei valittamista
ei siinä auta kuin koittaa etsiä joku tilapäisasunto itselle. Jotkut ovat yhdessä naapureiden kanssa vuokranneet isomman asunnon ja eläneet siellä soluasuntotyyppisesti. Jotkut lähtee etelänlomalle, jotkut menee mökille tai vanhemmlleen, sukulaisilleen jne.
Vierailija kirjoitti:
Juuri muutetaan rivitalossa putkirempan alta pois, kesto 5 kk ja hinta aivan jäätävä, keittiön ja kylppäreiden kanssa pari sataa tonnia. Ja vuokrakämppään on mentävä, laina lyhennysvapaalle vuokran ajaksi. Meillä on kyllä iso 200 neliöinen asunto ja rivitalossa 15 asuntoa, kaikki tehdään samaan aikaan.
Itse tiesin tulevasta remontista, joten olemme varautuneet kustannuksiin.
Siis teidän asunnon osuus 200 000 €?
Meillä "pystyi" asumaan, oli ulkona bajamajat ym. Itse asuin mökillä sen ajan. Tehtiin vuonna 2019.
Jos on vuokralla niin kannattaa vaan muuttaa. Jos omistaa niin pitää kestää.
Aina voi mennä Helsinki-Vantaan lentokentälle asumaan siksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi asua jos asunto on yksiö ja siellä moukaroidaan kylppäri ja keittiö sekä tehdään sähkötyöt, ovi on päivisin auki rappukäytävään ja rakennuspöly hirveä. Asunto on tyhjennettävä (tai jos huoneita on enemmän, ovet sinetöitävä) ja itse muutettava väistöasuntoon. Jos olet vuokralainen, neuvottele vuokranantajan kanssa.
Poikani asunnossa tehtiin vuosi sitten linjasaneeraus. Taloyhtiössä uusittiin samalla myös saunaosasto ja kellarit, joten hän joutui tuomaan paljon tavaraa minulle. Sai kuitenkin kalustetun asunnon viereisestä talosta. Remontti kesti kolme kuukautta.
v i t u t t a a tuollaiset rempat..meteliä ja kaikenlaista haittaa..
Mun poika asui linjasaneerauksen ajan ( < 3 kk) ajan yksiössään. WC ja suihkutilat järjestettiin talon alakertaan. Vedet olivat poikki. Kylpyhuone oli pois käytöstä.
Meillä tehtiin rivarissa putket, kph ja sauna sekä kattoremontti yhtä aikaa korona-aikana. Asuttiin koko ajan, kph ja toinen vessa oli tietty pois käytöstä 4kk. Toista vessaa ei rempattu muuten ku putket. Oli 4kk työmies tai useampi päiväaikaan asunnossa, onneks alakerrassa. Rahaa meni n 50 000e.
Viikko pois kotoa tai 5pv. Paitsi maalari tulee sen jälkeen. Paitsi infernaalinen melu on muutaman kuukauden, ellei pääse pois sitä pakoon, ihan epäterveellinen ihmiselle. Saattaa alkaa klo 7 poraus.