Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon vuokraaminen kun asukas on Kelan asiakas

Vierailija
04.05.2025 |

Tuli ensimmäistä kertaa eteen vuokralainen jonka tulot tulevat tällä hetkellä Kelasta kun on joutunut työttömäksi. Vaikutti ihan asialliselta tyypiltä, nyt vaan mietityttää käytännön asiat. Kirjoittaako Kela todistuksia joissa kertovat sitoutuvansa vuokranmaksuun ja että maksavat vuokran suoraan minulle. Kun ihan puhtaasti asukkaan sanaan luottaen en tällaiseen viritykseen lähtisi.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei Kela sinun tilille maksa, mutta sen asumistuen voi maksaa vuokranantajalle, jos vuokralainen antaa siihen suostumuksen. 

Vierailija
2/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haluaa Kela asiakkaan, koska voi saada sen asumistuen verran vuokranantajan tilille. Jos vuokralainen jättää vuokran maksamatta, saa silloinkin asumistuen verran. 

Ei Kela asiakas tietenkään ole huono vuokralainen, jos osaa valita asukkaan. Kun heittää ennakkoluulot ensin pois, voi onnistua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä. Moni on ihan tavallinen ihminen kuten muut ja maksaa itse tilinsä kautta (ei tule kelasta), ei ole ongelmia. Naiset usein huolellisia. Jos on tuntematon mies joka on päihdetyyppi tai ongelmia sitten ei tietoa. 

Vierailija
4/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa asumistuen ja ylimääräisen tt tuen myös vuokranantajalle. Myöskin Kela antaa vuokravakuuden, nuo pitää olla varmoja ja etukäteen selvitettyjä, ei pelkkään sanaan voi luottaa. Ja jos olet selvittänyt ettei vuokralaiselle ole vuokravelkaa ed asunnosta niin siinä tapauksessa voit luottaa vuokralaisen sanaan. Muuten et. 

Vierailija
5/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään Kela mitään todistuksia kirjoita. Asiakkaan oikeus etuuksiinhan voi päättyä milloin vain tai asiakas jättää ne hakematta. Kela ei voi taata mitään vuokranmaksua. 

Myöskään sillä ei ole mitään väliä, vaikka vuokrasopimukseen on kirjattu, että Kelan etuudet tulee maksaa suoraan vuokranantajalle. Tätä näkee tosi paljon yksityisillä vuokranantajilla, mutta Kelalle sillä ei ole mitään merkitystä. Kela maksaa etuuden sinne, mihin asiakas sen haluaa ja asiakas voi milloin tahansa siirtää maksun vuokranantajalta itselleen. Lause on siis turha.

Eli sen varaan ei tosiaankaan kannata laskea, että Kela maksaisi vuokran. Vuokralaisen tulee aina huolehtia vuokranmaksusta itse. Ja ainoat etuudet, joita voidaan Kelasta maksaa edes vuokranantajalle, on asumistuki ja toimeentulotuki. Asumistuki ei koskaan kata koko vuokraa eikä välttämättä edes toimeentulotuki. Joten ei Kela välttämättä edes voisi koko vuokraa maksaa.

Vierailija
6/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellainen ajatus, että tarvitsen siltä Kelalta lausunnon jossa vahvistavat maksavansa koko vuokrasumman minulle joka kk. Mutta pystyvät lupaamaan vain osan sitten ilmeisesti. Mikäli näin, niin en pidä ajatusta kovin hyvänä.

Vierailija
7/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko viimeinen vaihtoehto?

Vierailija
8/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertailun vuoksi Miten vuorkanantajana olet varlmistanut, että palkkaa saavalla vuokralaisella on vastakin palkkaa, jolla maksaa vuokran?

Vierailija
9/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kirjoittaako Kela todistuksia joissa kertovat sitoutuvansa vuokranmaksuun ja että maksavat vuokran suoraan minulle."

Mitä ihmettä juuri luin? Miten Kela voisi tällaiseen sitoutua, kun sehän on ihan vuokralaisesta kiinni, hakeeko hän etuuksia ja kenelle pyytää maksun. Jos asiakas ei esimerkiksi toimita hakemuksia, niin eihän Kela silloin mitään maksa, joten ei tuollaisia sopimuksia voisi tehdä. Ja Kela maksaa rahan sinne, minne vuokralainen pyytää. Vuokranantaja ei voi tätä päättää. Ainoastaan, jos on jo useamman kuukauden vuokra kokonaan rästissä, voi vuokranantaja pyytää maksua itselle ja silloin se maksetaan laiminlyönnin perusteella. 

Vierailija
10/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi yhtään kelan asiakasta vuokralle, näitä tapauksia saa lehdestä lukea kuinka vuokralainen on tuhonnut koko kämpän 

Voi kuule se onnisttuu hyvin palkkatöissäkin olevalta, ellei joskus jopa jopa helpommin.

Vierailija
11/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen tosiaan voi suunnata itse suoraan vuokranantajalle.. myöskin toimeentulotuen.. omavastuu osuus jää sitten vuokralaiselle maksettavaksi. Kyllähän se olis melko varmalla pohjalla kun 100 prosentin varmuudella vuokra olis maksettu suurilta osin joka kk.. 

Vierailija
12/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu henkilöstä. Moni on ihan tavallinen ihminen kuten muut ja maksaa itse tilinsä kautta (ei tule kelasta), ei ole ongelmia. Naiset usein huolellisia. Jos on tuntematon mies joka on päihdetyyppi tai ongelmia sitten ei tietoa. 

Yritin sanoa että tulee siis kelasta ihan tavallisilla ihmisillä, muttei tule kelan maksusysteemin kautta. Miten kirjoitan näin epäselvästi.

Vierailija
13/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi yhtään kelan asiakasta vuokralle, näitä tapauksia saa lehdestä lukea kuinka vuokralainen on tuhonnut koko kämpän 

Näin on. Siinä ei vuokravakuudet riitä korvaamaan tuhoja edes alkuunkaan. Ainut, millä vuokranantaja voi yrittää pienentää riskiä, on koittaa ottaa sellaiset vakuutukset, jotka korvaavat vuokralaisen aiheuttamia tuhoja. Vuokralaisen oman kotivakuutuksen vastuuvakuutus ei auta tapauksissa, joissa vahingot on aiheutettu tahallaan.

Vierailija
14/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa asumistuen ja ylimääräisen tt tuen myös vuokranantajalle. Myöskin Kela antaa vuokravakuuden, nuo pitää olla varmoja ja etukäteen selvitettyjä, ei pelkkään sanaan voi luottaa. Ja jos olet selvittänyt ettei vuokralaiselle ole vuokravelkaa ed asunnosta niin siinä tapauksessa voit luottaa vuokralaisen sanaan. Muuten et. 

Kyllähän se vuokralainen itse päättää, maksaako vuokran omalta tililtään, vai maksaako Kela sen. 

Vierailija
15/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen ajatus, että tarvitsen siltä Kelalta lausunnon jossa vahvistavat maksavansa koko vuokrasumman minulle joka kk. Mutta pystyvät lupaamaan vain osan sitten ilmeisesti. Mikäli näin, niin en pidä ajatusta kovin hyvänä.

Etkö itse ymmärrä, että Kela ei voi tällaista lausuntoa mitenkään antaa. Vuokralainen on vastuussa niiden etuuksien hakemisesta. Vai luuletko, että Kela vaan sinnikkäästi maksaa sinulle vuokraa hamaan tappiin saakka, vaikka vuokralainen ei edes toimittaisi hakemuksia Kelaan? En ymmärrä ajattelutapaasi. Silloinhan sinun tulisi tehdä vuokrasopimus Kelan kanssa, ei vuokralaisen, jos Kela tuollaisen sopimuksen laatisi. 

Vierailija
16/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vuokraa kelan asiakkaalle!

Vierailija
17/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela pysty lupaamaan mitään, ei edes osaa vuokranmaksusta. Sinä teet vuokrasopimuksen vuokralaisen kanssa, et Kelan. Vuokralainen on vastuussa maksusta.

Vierailija
18/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö itse ymmärrä, että Kela ei voi tällaista lausuntoa mitenkään antaa. Vuokralainen on vastuussa niiden etuuksien hakemisesta. Vai luuletko, että Kela vaan sinnikkäästi maksaa sinulle vuokraa hamaan tappiin saakka, vaikka vuokralainen ei edes toimittaisi hakemuksia Kelaan? En ymmärrä ajattelutapaasi. Silloinhan sinun tulisi tehdä vuokrasopimus Kelan kanssa, ei vuokralaisen, jos Kela tuollaisen sopimuksen laatisi. 

Tilanne tuli uutena asiana eteen, niin ei ole ehtinyt syvällisemmin pohtia miten systeemi toimii. Minä tässä asiaa juuri selvitän ja taitaa olla fiksuin käyttää jonkinlaista vuokranvälityspalvelua joka takaa vuokranmaksun tällaisen asukkaan kohdalla.

Täytyy vähän pohtia mitä sitä tekisi, muitakin kiinnostuneita olisi useampi.

Vierailija
19/38 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan, että sinulla on vuokranantajana oikeus valita vuokralaisesi. Yllättävän moni ei tiedä tuota oikeutta.

Yllättävän moni myös pitää tällä palstalla Kela-asiakkuutta merkkinä siitä, että henkilölle ei kuulu ihmisarvo, vaan häntä saa potkia päähän ja osoittaa syvää halveksintaa esimerkiksi oksentamalla hänen päälleen tai vihjailemalla siitä kuinka häntä voitaisiin kiduttaa tai vihjaillaan, että jos vaikka päättäisi oman elämäntaipaleensa.

Vierailija
20/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sekoitat johonkin sosiaalitoimen välivuokrausasuntoon. Vaikeasti asutettavilla voi olla sellainen järjestely, että sosiaalitoimi tekee vuokrasopparin vuokranantajan kanssa ja sosiaalitoimi maksaa asiakkaan vuokran. Mutta Kelan kanssa et voi tehdä vuokrasopimusta. Jos Kela sitoutuisi vuokranmaksuun, niin sehän edellyttäisi juuri, että sinulla on vuokrasopimus Kelan kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme