Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnon vuokraaminen kun asukas on Kelan asiakas

Vierailija
04.05.2025 |

Tuli ensimmäistä kertaa eteen vuokralainen jonka tulot tulevat tällä hetkellä Kelasta kun on joutunut työttömäksi. Vaikutti ihan asialliselta tyypiltä, nyt vaan mietityttää käytännön asiat. Kirjoittaako Kela todistuksia joissa kertovat sitoutuvansa vuokranmaksuun ja että maksavat vuokran suoraan minulle. Kun ihan puhtaasti asukkaan sanaan luottaen en tällaiseen viritykseen lähtisi.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan asiakkaana olen maksanut vuokraa 20 vuotta vuokranantajalle. Koskaan en ole jättänyt maksamatta. Olen asunut vain kahdessa asunnossa 25 vuoden aikana.

Vierailija
22/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä palstan ns vuokranantajia. Leikkiminen on hauskaa mutta välillä todellisuus iskee ja sitten herää Kontulan yksiössä, jonka vuokran kela maksaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan vuokraa muille kuin työssäkäyville kansalaisille. Annan jopa halvemmalla jos tarvitaan mutta Kela elätit eivät minun asunnoissani majaile.

Vierailija
24/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, hain Kelan asiakkaana kahta asuntoa samasta talosta, ja omistaja valitsi minut kaikista hakijoista. Sain siis valita kumman asunnon otan.

Vuokran maksu on tärkein lasku, jonka maksan. Aina ei onnistu kuun ensimmäisenä päivänä, jos esim. kuun ensimmäinen on lauantai tai perjantai ja juhlapäivä, mutta silloinkin maanataina viimeistään vuokra maksuun.

Hyvänä vuokralaisena minua pitää.

Vierailija
25/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa asumistuen ja ylimääräisen tt tuen myös vuokranantajalle. Myöskin Kela antaa vuokravakuuden, nuo pitää olla varmoja ja etukäteen selvitettyjä, ei pelkkään sanaan voi luottaa. Ja jos olet selvittänyt ettei vuokralaiselle ole vuokravelkaa ed asunnosta niin siinä tapauksessa voit luottaa vuokralaisen sanaan. Muuten et. 

Ylimääräisiä tt tukia ei enää makseta. Vuokralainen saa asumistuen, jonka voi ohjata vuokranantajalle ja maksaa loput ihan itse. En kelpuuttaisi itse sitä kelav takuuvuokraa, kun se ei ole mikään vastaava paperi kuin normaali vuokratakaus.

Vierailija
26/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa asumistuen ja ylimääräisen tt tuen myös vuokranantajalle. Myöskin Kela antaa vuokravakuuden, nuo pitää olla varmoja ja etukäteen selvitettyjä, ei pelkkään sanaan voi luottaa. Ja jos olet selvittänyt ettei vuokralaiselle ole vuokravelkaa ed asunnosta niin siinä tapauksessa voit luottaa vuokralaisen sanaan. Muuten et. 

tuo vuokravakuus juttu on sellainen että vuokranantaja joutuu perimään sitä kelalta ja jokainen arvaa millaista on nyhtää rahaa valtiolta.

Olin vuokralaisena ja järkytyin kuten myös vuokranantajakin millainen byrokratia sen takana on. Kumpikaan meistä ei aio jatkossa hyväksyä sitä. Eli itse muutin opiskelun takia toiselle paikkakunnalle sellaiseen missä vakuus on 0e.

Vierailija
27/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskaan vuokraa muille kuin työssäkäyville kansalaisille. Annan jopa halvemmalla jos tarvitaan mutta Kela elätit eivät minun asunnoissani majaile.

mites kun vuokralainen menettää työpaikkansa?

Vierailija
28/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräisiä tt tukia ei enää makseta. Vuokralainen saa asumistuen, jonka voi ohjata vuokranantajalle ja maksaa loput ihan itse. En kelpuuttaisi itse sitä kelav takuuvuokraa, kun se ei ole mikään vastaava paperi kuin normaali vuokratakaus.

"maksaa ihan itse" Eli maksaa lopuista tuista. Toisin sanoen kaikki mitä kela antaa on ensisijaisesti sen jolle tuki myönnetään ja hän päättää mitä rahalla tekee.

Vierailija
29/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"maksaa ihan itse" Eli maksaa lopuista tuista. Toisin sanoen kaikki mitä kela antaa on ensisijaisesti sen jolle tuki myönnetään ja hän päättää mitä rahalla tekee.

Juuri näin. Kelan etuuden saaja on se vuokralainen ja hän voi koska tahansa olla maksamatta sinulle. Kela ei katso hänen peräänsä.

Vierailija
30/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömään tunnutaan suhtautuvan tässäkin ketjussa kuin edunvalvonnassa olevaan. Työtön ei ole edunvalvonnassa, mikään taho ei voi päättää mistään työttömän pään yli, aloite lähtee aina työttömältä. Työtön on 100% omavaltainen, itsenäinen kansalainen. Huvittaa kirjoittaa tällaisia itsestäänselvyyksiä.

Itse olen ollut työtön 22 vuotta, asunut koko tuon ajan yksityisillä vuokranantajilla Helsingin kantakaupungissa, ja maksanut koko vuokran aina oman tilini kautta päivälleen itse.

Työtön ei ole edunvalvonnassa, eikä teknisesti edes voi olla sillä edunvalvontapäätös on työkyvyttömyyseläkkeen ehto. Jos on edunvalvonnassa, on työkyvyttömyyseläkkeellä, ei voi olla enää työtön.

Vierailija
31/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön, mutta ymmärrän kyllä myös vuokranantajan näkökulmaa. Sanoisin että ainakin puolet työttömistä on hyvin tunnollisia ja kunnollisia, mutta osa ei ole. Vaatii psykologista silmää erottaa hunsvontit kunnollisista. Noin keskimäärin työtön on hyvin kunnollinen vuokranmaksaja, koska uuden asunnon hakeminen markkinoilta on työttömälle aina valtava savotta. Työtön ei halua muuttaa usein. Toki on myös täysiä hunsvontteja jotka eivät välitä mistään enää mitään, sanoisin että pääasiassa alle 40vee porukassa. X-polven työttömillä on aika konservatiiviset arvot vielä pohjimiltaan, juopot sun muut hullut erikseen tietysti.

Vierailija
32/38 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"maksaa ihan itse" Eli maksaa lopuista tuista. Toisin sanoen kaikki mitä kela antaa on ensisijaisesti sen jolle tuki myönnetään ja hän päättää mitä r

Juuri näin. Kelan etuuden saaja on se vuokralainen ja hän voi koska tahansa olla maksamatta sinulle. Kela ei katso hänen peräänsä.

Ihan vastaavasti töissäkäyvä voi olla koska tahansa maksamatta.

Itse pyytäisin suositukset edelliseltä vuokranantajalta.

Vierailija
33/38 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa vesimaksut jos on kela vuokran maksajana 

Vierailija
34/38 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan asiakkuusteidot ovat salaisia. Vuokralaisen ei tarvitse ilmoittaa onko asiakkuussuhdetta vai ei. laitonta.

Hän itse maksaa ensin ja saa tositetta vastaan tukia tai mm.  Maksusitoumus rikkoo lakia ellei anneta ns muuta mahdollisuuttaa -maksat ensin itse, saat hyvituksen xx määrässä  tilillesi. kuten  vakuus,muutto apteekki jne. Toki moni ei välitä ja antaa käyttää tietojansa -väärin. Mistä teidät että on asiakkuusuhdetta.

Mm. teidän tapauksen jossa 12v ollut yksityisen vuokralaisena ja 68m2 ja muutti vastavalmistuneeseen taloon, uokra nyt 550. Aina maksanut ajallaan ja asunto kuin uusi. Mitään ongelmia ei ole. Toki koroastanut, että ilmoitus 2vko ajoissa jos on huolto/korjaustoimia ja sama välittyy myäs taloyhtiölle. On vaihtanut lukonkin, että ns edellisen illan ilmoituksia ei tule olemme tulossa aamulla tarkastamaan sitä tätä.

Asuntona pidetty fiksu,hillitty. Pesee ulko-ovensakin 4x vuosi. Ei luottotieto-ongelmia jne. Nyt on tulossa saman omistjan uudiskohde, sinne vaihto, eli pyydetään-voikto muuttaa ja samalla vuokralla. Asunnon arvo säilyy. 

Vierailija
35/38 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan lakiteitse vielä; kertooko kenties kela sinulle että sinun tulo tulee heiltä tämän asukkaan muodossa? jotta voisit nosta ehkä kuitenkin taksoja? 

tiesitkö muuten kuinka paljon yritystukia huonosti tulosta tekevät lafkat tässä maassa saavat? kokkarehan aina laskee ne alakanttiin kun sanoo että nekin on leivottu hintaan.

Vierailija
36/38 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mites kun sijoituskämppäsi palaa poroksi omien mokiesi takia? tai jotain muuta?

minä laittaisin muutakin kuin lakimiehen tuollaisen vuokraajan perään. 

Vierailija
37/38 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaus ja vakuus eri asioita. kelan asiakkuusteidot ovat salasspidettäviä. Pääsääntöisesti ellei asiakas anna suostumustaan, hän itse makssaa niin apteekin, vakuudet,muuttot ,vuokran. Eli harvinaista on se, että kela maksaa asumistuen suoraan vuokranantajalle. Noin voidaan menetellä, jos asiakas suostuu moiseen tai on 3kk vuokria rästissä. kela ei luovuta teitoja asiakkaastaan vuokranantajlle. Vakuus voidaan laittaa ns sulkutilille, jolloin vakuus ei sekoitu esim. vuokranantajan omiin varantoihin.

Pääsääntö on, että asiakas aina ensin itse maksaa ja tositetta vastan hänelle korvataan osa kuten kotivakuutus, sähköstä osa jne.

kela asiakkuus on aina suojattava kolmansilta tahoilta.

Mm. jos omaatte turvakileoonon silloin huomioitava sekin, että vuokranantaja ei saa ilmiantaa vuokralisensa teitoja esim. edes perheenjäsenelleen. Vain sillä on oikeus joka on sopijaosapuolena, ei aina edes oma puoliso tai muut sukulaiset. 

Vuokrananatjan on ilmoitettava 2vko edeltävästi jos huoneistoon kohdentuu huolto-taikka korjaustoimia. Akuutti hätä eri asia. Puolivuotta aiemmin ilmoitus jos kyse on suuremmasta  korjauksesta.

Myös Kelan asikkkaana olevat ovat kelpo  vuokralaisia. Mionet hyvänkin plalkkatasonomaavat eivät hallitse  taloudenpitoa ja ovat maksuhäiriöissä,eli se ei ole tae ns mitä edellytetään hyävltä vuokraajalta.

Köyhäkin osaa hoitaa asiansa ja priorisoida menot ja tulot.

Vierailija
38/38 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömään tunnutaan suhtautuvan tässäkin ketjussa kuin edunvalvonnassa olevaan. Työtön ei ole edunvalvonnassa, mikään taho ei voi päättää mistään työttömän pään yli, aloite lähtee aina työttömältä. Työtön on 100% omavaltainen, itsenäinen kansalainen. Huvittaa kirjoittaa tällaisia itsestäänselvyyksiä.

Itse olen ollut työtön 22 vuotta, asunut koko tuon ajan yksityisillä vuokranantajilla Helsingin kantakaupungissa, ja maksanut koko vuokran aina oman tilini kautta päivälleen itse.

Työtön ei ole edunvalvonnassa, eikä teknisesti edes voi olla sillä edunvalvontapäätös on työkyvyttömyyseläkkeen ehto. Jos on edunvalvonnassa, on työkyvyttömyyseläkkeellä, ei voi olla enää työtön.

No ei tod työkyvyttömyyseläkeläinen ei ole edunvalvonnassa. Kaksi tuttua, toisella selkä-osahalvaus ja toiselle auto-onnettomuus vienyt työkyvyn,mutta pää toimii ja hoitaa asiansa, ei tarvetta edunvalvonnaölle. Hei mee nyt v..ttuun vaan. Ai proffa menettää koipensa auto-onnettomuudessa , ai hää tarvii jotain  edunvalvontaa vai. mikä sä oot vajaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän