Tabu, josta Suomessa ei haluta puhua: koiria on aivan liikaa ja todella useat niistä vieläpä huonosti koulutettuja räksyttäjiä.
Siis ihan oikeasti: 3-4 koiraa kerrostaloasunnossa ei ole normaalia. Ei myöskään se, että koira saa hepulin kun kävelyllä kohdataan vastaantulija.
Kommentit (416)
Suomalaiset ovat kyllä surkeita kasvattajia, oli kyse sitten koirista tai lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Kun vertaa koirien käytössä Suomessa ja Espanjassa niin ei voi kuin ihmetellä. Miten ihmeessä Suomessa ne on niin sekaisin tosi usein?
Koska ne on usein niitä espanjalaisia hylättyjä rakkeja, jotka sinisilmäiset hölmöt ovat raahanneet tänne mahdollistaen siellä lähtömaassa koirien huonon kohtelun jatkamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vertaa koirien käytössä Suomessa ja Espanjassa niin ei voi kuin ihmetellä. Miten ihmeessä Suomessa ne on niin sekaisin tosi usein?
Koska ne on usein niitä espanjalaisia hylättyjä rakkeja, jotka sinisilmäiset hölmöt ovat raahanneet tänne mahdollistaen siellä lähtömaassa koirien huonon kohtelun jatkamisen.
Ainakin näiden rescue-koirien tuonti pitäisi saada kontrolliin. Tällaisia koiria ei koskaan tavallisille tallaajille vaan erittäin kokeneille koiraharrastelijoille!
Eniten säälittää kun ostetaan sairaita rotuja. Ja sitten kutsutaan itseään eläinrakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka kerta kun menen ulos pyörilemään niin aina kun tulee koiranomistaja vastaan, pitää vaihtaa toiselle puolelle tietä, joskus jopa kiihdyttää vauhtia. Koirat ovat oikeasti aivan käsittämättömän aggressiivia pyöräiljöille, kerran koira tuli suunilleen pyörään kiinni mutta jollain ihmeellä ei kuitenkaan osunut pyörään. Säikähti siitä kyllä aika kovasti. Ettekö te ihmiset osaa oikeasti pitää koiristanne kuria? Tämän takia en itse pidä koirista paljon ja oikeasti lapsuudestakin traumoja hiukan jääny. Kissat ovat mukavampia.
Naapurustossa on uskovainen naisihminen, jolla oli joku iso, päästääs sekaisin oleva resque-koira. Tällä koiralla oli ulkona hatara tarha, josta karkaili jatkuvasti. Tämä koira vihasi pyöräilijöitä. Yhdellä karkumatkalla koira kaatoi vanhan pyöräilemässä olevan sedän. Ei kävele (eikä pyöräile) setä enää ikinä, sen verran pahasti kaatui. Tämä koiranomistaja saatiin kiinni, hän siinä kovasti lupasi rukoilla kaadetun miehen puolesta. Naapurin mies siinä totesi, että nyt ei jumala auta, vaan viet sen hurtan välittömästi lopetettavaksi. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun tuo koira aiheutti vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Asioilla on yleensä monta puolta, joten ei kannata mitään kauhean yksioikoisia päätelmiä tehdä mistään. Kaikki koirat pitäisi tietysti kouluttaa siten, että niiden kanssa pärjää arkielämässä eikä niistä koidu kohtuutonta haittaa ympäristölle. Taluttajan pitää kyetä fyysisesti hallitsemaan koira ja varusteiden on oltava sopivat ja kunnossa, ettei koira pääse vapaaksi.
Hyvällä ja taitavallakin koiranomistajalla saattaa olla reaktiivinen ja haastava koira. Tai saattaa tulla yllättävä elämäntilanne, ettei sitä koiraa ehdikään niin hyvin kouluttaa kuin aikomus oli. Tietenkään näitä ei pidä päästää häiriköimään ketään, mutta pitää ymmärtää, että joskus se koulutus on vielä kesken.
Vastaavasti täysin osaamattomalla voi olla hyvin käyttäytyviä koiria, jos osuu helpot, vietittömät yksilöt. Nämä sitten luulevat olevansa jotain koirakuiskaajia ja aiheuttavat ehkä tahallaankin haittaa niiden hankalampi
Anteeksi, mutta kuulostat ihan vanhemmalta, joka selittelee jälkikasvunsa olematonta käytöstä ties millä kirjainyhdistelmällä ja vastaavalla, eikä tajua omaa onnetonta vanhemmuuttaan.
Suomessa on maailman eniten koiria. Niitä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua puri pitkän linjan päässä oleva koira. Takaapäin, kun kävelin tietä, en kiinnittänyt koiraan huomiota. Se juoksi takaa ja iski hampaat pohkeeseen. Verta vuotavat reiät.ja housuissa hampaan reiät.
Toisen kerran koira juoksi rähisten ojasta pyörän eturenkaaseen. Onneksi ehdin jarruttaa. Koira ja minä selvittiin. Paikka oli sellainen jossa ihmiset ruokkii sorsia. En tiennyt että siinä seusovalla henkilöllä oli koira. Ja se henkilö alkoi raivoamaan minulle. Ajoin täysin liikennesääntöjen mukaan ja mummo vauhtia. Sanoin sille, että koiran hyvinvointi on hänen vastuulla. Koira siis meinasi jäädään pyörivän renkaan väliin. Sain pysäytettyä ennen kuin kävi vahinko.
Olisit ajanut päälle. Itse olen ottanut sen linjan, että jokaisesta koiran puremasta tehdään poliisiasia, jossa vaatimuksena on eläimen lopettaminen ja eläimenpitokielto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat aiheuttavat imastonmuutosta. Tarvitaan kunnon vihrevero jotta päästöt saadaan korvattua.
Syövät vielä lihaa mikä on synneistä suurin
No tapa ittes homo niin hillitset ilmastonmuutos ja tätä jankutusta mitä pidät täällä.
Sori beibe, mutta olet 40 vuotta myöhässä. Silloin Koiviston aikaan homottelu oli haukkumista, ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua puri pitkän linjan päässä oleva koira. Takaapäin, kun kävelin tietä, en kiinnittänyt koiraan huomiota. Se juoksi takaa ja iski hampaat pohkeeseen. Verta vuotavat reiät.ja housuissa hampaan reiät.
Toisen kerran koira juoksi rähisten ojasta pyörän eturenkaaseen. Onneksi ehdin jarruttaa. Koira ja minä selvittiin. Paikka oli sellainen jossa ihmiset ruokkii sorsia. En tiennyt että siinä seusovalla henkilöllä oli koira. Ja se henkilö alkoi raivoamaan minulle. Ajoin täysin liikennesääntöjen mukaan ja mummo vauhtia. Sanoin sille, että koiran hyvinvointi on hänen vastuulla. Koira siis meinasi jäädään pyörivän renkaan väliin. Sain pysäytettyä ennen kuin kävi vahinko.
Olisit ajanut päälle. Itse olen ottanut sen linjan, että jokaisesta koiran puremasta tehdään poliisiasia, jossa vaatimuksena on eläimen lopettaminen ja eläimenpitokielto.
Ei ole pokkaa, enkä halua nähdä eläimen kärsivän. En vaikka koiria on liikaa.
Suomen ongelma on se, että osa koiran omistajista laittaa arvoasteikossa koiran ihmisten yläpuolelle. Muissa maissa koira on koira ja saa olla koira ja opetetaan koiran tavoille. Ja koira itse tajuaa olevansa koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin näiden rescue-koirien tuonti pitäisi saada kontrolliin. Tällaisia koiria ei koskaan tavallisille tallaajille vaan erittäin kokeneille koiraharrastelijoille!
Kaikille paras vaihtoehto olisi pistää nuo hylätyt rakit piikille jo siellä lähtömaassa. Kyllä niitä rakkeja löytyy lähempääkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noiden huonosti käyttäytyvien koirien omistajien pitäisi aina pahoitella, kun koira räyhää vastaantulijallekin. Minulle ei ainakaan ole kertaakaan vielä kukaan pahoitellut. Muuten kyllä ihan pidän koirista, kunhan ne eivät ole vaarallisia mitenkään ja osaavat käytöksen.
Pahoitella, eikä väittää että hampaat irvessä räksyttävä Rambo on oikeesti tosi kiltti hauveli. Lisäksi jouluttaa koira tai vaihtoehtoisesti koiralle uusi, osaavampi koti tai piikki.
Tutullani on ollut useita koiria. Jokainen niistä, rotuun katsomatta, hampaat irvessä päälle käyviä, kuola roiskuen ärisijöitä.
Syvästi epäilen, että vika ei ole koirien luonteessa vaan siellä hihnan toisessa päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille paras vaihtoehto olisi pistää nuo hylätyt rakit piikille jo siellä lähtömaassa. Kyllä niitä rakkeja löytyy lähempääkin.
Niin olisi. Ahdistaa nuo kehitysmaista tuodut koirat. Ties mitä tauteja kantavat.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Meillä on muuten niin rauhaisa asuinalue mutta koirat räksyttää kovaäänisesti suurimman osan päivästä
Sama meillä, mutta ma mut pitää meteliä joka yö.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksilönoikeus pitää koiraa. On aina argumentti mitä hoetaan.
Koiraihmiset ovat vähän yksinkertaisempaa sakkia.
Tietysti jokaisella on oikeus pitää koiraa.Oletko yksinkertainen kun et sitä tajua?
Suomessa otetaan paljon koiria joiden juuret ovat itäeuroopassa. Ja etsitään halvinta pentua, joiden tausta on pimennossa. Itäeuroopassa koirien jalostuksessa arvostettiin ärhäkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksilönoikeus pitää koiraa. On aina argumentti mitä hoetaan.
Koiraihmiset ovat vähän yksinkertaisempaa sakkia.
Tietysti jokaisella on oikeus pitää koiraa.Oletko yksinkertainen kun et sitä tajua?
Ja velvollisuus kouluttaa se ja ottaa muut huomioon.
Meilläpäin koiranomistajat jättävät järjestäen koiriensa paskat keräämättä. Ja sen olen huomannut myös, että mitä korkeampi koulutus omistajalla on, sitä varmemmin se paska jää keskelle tietä. Eikä tämä ole mitään koulutuskateutta, sillä itsellänikin on yliopistotutkinto.
Aavistelin pahaa, kun yläkerran ekohippi hankki koiranpennun. Suloinen pentuiässä, ei siinä mitään.
Aavistukseni osoittautuivat oikeiksi. Nyt on sellainen yksin kotona 24/7 räksyttävän piskin karikatyyri. Ulvoo ja haukkuu ympäri vuorokauden ja louskuttaa heti, kun rapussa kuuluu vähänkään ääntä.