Olen työtön ja rahat ei ole koskaan loppuneet.
Ruokaa on aina kaapissa. Miten elää ihmiset jotka käy aina leipäjonossa. Saan samat tuet ja rahaa ja ruokaa on aina varaa ostaa. Onko ne jotain juoppoja kaikki että juovat 595 euron tuet parissa päivässä. Minä saan säästöönkin rahaa. Voin hyvin ja kunto on hyvä koska päivittäin poljen 20 km pyörälenkkiä. Syön pari kertaa päivässä. Teen omat ruuat usein ja silleen.
Kommentit (134)
Minulla on sukulainen, jolla on keliakia, maitoallergia, muutama muu allergia, vakava fyysinen perussairaus joka vaikuttaa liikuntakykyyn ja sorminäppäryyteen, asperger, sekä aivoissa kalkkeumaa, vähän niin kuin vanhoilla ihmisillä. Työkokeilujen jälkeen päättivät, että ei ole työkykyinen, korona vaikutti asiaan ja pistivät vastoin häneen omaa tahtoaan eläkkeelle, yllättävän helposti. Hän saa minimieläkkeen ja asumistukea sen verran, että itse maksettavaa jää 150 euroa. On nyt ollut kolmisen vuotta eläkkeellä ja tilillä kuulostaa olevan säästöjä jo lähes 10t euroa. Syyt miksi pärjää:
- Tekee ruuat itse aina kun jaksaa, kun on hyvä päivä tekee niitä pakkaseen niin jaksaa sitten huonona päivänä lämmittää
- ei käytä alkoholia lainkaan, ei tupakoi, ei juo virvoitusjuomia eikä mehuja eikä kahvia. Ainoat juomat mitä juo on vesi, päärynämehukatti ja yrtitee, sitä teetä tekee vain kerran päivässä ja se mehukanisteri riittää aika pitkään. Makeisia syö sen verran että kerran viikossa ostaa yhden suklaalevyn, jos on tarjouksessa useamman ja ne rittää pitkäksi aikaa
- ei omista autoa ja kohtalaisen hyvä S-market on 200 metrin päässä, pari muuta kauppaa alle 10 minuutin matkan päässä ja apteekki kävelymatkan päässä
- syö yhden lämpimän ruuan päivässä. Muutaman kerran vuodessa käy hakemassa gluteenittoman pizzan läheisestä kotipizzeriasta jos on niin väsynyt ettei jaksa kokata mutta jaksaa hakea ja siitä syö kaksi kertaa
- ei matkustele - ei yksinkertaisesti jaksa eikä yksin osaa, ei halua lähteä muidenkaan mukaan
- leipäjonoilla hän ei tee mitään, sillä suurin osa ruuista on kuitenkin sellaisia, mitä hän ei voi syödä
- vaatteitakaan ei ostele, käyttää todella loppuun ihan kaikki. Piti jo vähän patistaa että nyt hyvä ihminen osta pari ehjää T-paitaa. on kyllä vähän resupekan näköinen. Mt-ongelmia niiden varsinaisessa merkityksessä ei ole, mutta nuo muut sairaudet saavat vaikuttamaan siltä
Työttömyyteen olisi hyvä varautua ja yksi parhaista keinoista on, ettei ota ainakaan ihan kohtuuttoman suurta asuntolainaa ja varmistaa parisuhteen jatkuminen tai mahdollinen muuttuminen ja tehdä lopulliset päätökset yhdessä olemisesta ennen lainapäätöstä.
Lisäksi ei kannata ottaa mitään "sen ja sen verran kuussa", joita ei saa heti poikki, kuten esimerkiksi autoa, jota ei saa sitten myytyä ja kulut juoksee ja arvo tippuu ja tippuu.
Ja kolmantena, koittaa elää jo vähän sillä lailla, että miten pärjäisi, jos tulot vaikka puolittuisivat, tai tehdä ainakin testi/harjoitus jaksoja, että näkee mikä toimii ja mikä ei.
Kaikki ylimääräiset luxuksethan voi lopettaa tuosta vain kuten: shoppailun, hieronnat, kuntosalin ja muut harrasteet tai jos vaikka kuntosali-kortti on jo vuodeksi maksettu, niin siitähän ei enää tule kuluja vaikka jäisi työttömäksi, kunhan ei haali harrasteita, joissa ei ole "kulut heti poikki" mahdollisuuksia.
ps ja matkat ja muut elämykset on hyvä maksaa aina etukäteen ja laittaa se käyttökassakin sivuun jo valmiiksi, muutoin ei sitten olekaan varaa ja on turhaan maksanut vaikka lennot ja hotellit
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut työttömänä vaikka mitä. Perämoottorin, tietokoneen, pleikkari vitosen, kännykän, polkupyörän. Kaikki ostin uutena. Rahaa säästyy kun ei käy baareissa eikä tupakoi.
No et ole ainakaan kelan päivärahoilla, ansiosidonnaisella ehkä. Tai sitten ostelet velaksi, joita ei ole aikomustakaan maksaa. Ihan järkkyjä paskanpuhujia palsta täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen pärjännyt jo yli 20 vuotta työmarkkinatuella plus asumistuki ja toimeentulotuki.
Teen itse ihan hyvät kotiruoat eikä mieli tee buffettien ääreen. Ei ole pulaa ollut vaatteistakaan. Joku puhui kodinkoneista, mitähän lie tarkoittanut. Minulla on imuri, pyykinpesukone, sähkövatkain, kahvinkeitin ja monitoimikone. Tuskin nuo kaikki kerralla hajoaisi ja sen verran osaan säästääkin, ettei noiden uusiminen ongelma ole. Kodintekstiilejä ei tarvitse kovin usein ostaa, ehkä kerran 10 vuoteen tms
Oiva esimerkki siitä, että tuet ovat moninaiset ja liian suuret ja maksetaan aivan liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut työttömänä vaikka mitä. Perämoottorin, tietokoneen, pleikkari vitosen, kännykän, polkupyörän. Kaikki ostin uutena. Rahaa säästyy kun ei käy baareissa eikä tupakoi.
No et ole ainakaan kelan päivärahoilla, ansiosidonnaisella ehkä. Tai sitten ostelet velaksi, joita ei ole aikomustakaan maksaa. Ihan järkkyjä paskanpuhujia palsta täynnä.
Työmarkkinatuella olen kaiken ostanut ja maksanut. Osamaksulla voi ostaa kaikkea helposti. Miksi muka pilaisin elämäni ostamalla tavaraa ja jättämällä maksamatta en minä niin idiootti ole. Maksan kaiken säästämällä. Parhaillaan säästän sähköpyörään rahaa. Olen säästänyt jo 700 euroa ja vielä säästän 800 euroa. Saan myös veronpalautuksia 360 euroa ja säästän nekin joten syksyllä ostan sähköpyörän.
SAmoin. Rahat ei ole koskaan loppunut työttömyyden takia. Elämä on täynnä valintoja. Jos valitset ryyppäämisen baarissa, ei varmasti jää rahaa muuhun.
Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukulainen, jolla on keliakia, maitoallergia, muutama muu allergia, vakava fyysinen perussairaus joka vaikuttaa liikuntakykyyn ja sorminäppäryyteen, asperger, sekä aivoissa kalkkeumaa, vähän niin kuin vanhoilla ihmisillä. Työkokeilujen jälkeen päättivät, että ei ole työkykyinen, korona vaikutti asiaan ja pistivät vastoin häneen omaa tahtoaan eläkkeelle, yllättävän helposti. Hän saa minimieläkkeen ja asumistukea sen verran, että itse maksettavaa jää 150 euroa. On nyt ollut kolmisen vuotta eläkkeellä ja tilillä kuulostaa olevan säästöjä jo lähes 10t euroa. Syyt miksi pärjää:
- Tekee ruuat itse aina kun jaksaa, kun on hyvä päivä tekee niitä pakkaseen niin jaksaa sitten huonona päivänä lämmittää
- ei käytä alkoholia lainkaan, ei tupakoi, ei juo virvoitusjuomia eikä mehuja eikä kahvia. Ainoat juomat mitä juo on vesi, päärynämehukatti ja yrtitee, sitä teetä tekee vain kerran päivässä ja se mehuk
Hän ei myöskään ole työtön vaan eläkeläinen, joten on taloudellisesti paremmassa asemassa. Eläkkeensaajan asumistukikin on suurempi kuin yleinen ja huomioitavien asumiskulujen yläraja on paljon korkeampi. Ihan eri asia elää eläkeläisenä kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen pärjännyt jo yli 20 vuotta työmarkkinatuella plus asumistuki ja toimeentulotuki.
Teen itse ihan hyvät kotiruoat eikä mieli tee buffettien ääreen. Ei ole pulaa ollut vaatteistakaan. Joku puhui kodinkoneista, mitähän lie tarkoittanut. Minulla on imuri, pyykinpesukone, sähkövatkain, kahvinkeitin ja monitoimikone. Tuskin nuo kaikki kerralla hajoaisi ja sen verran osaan säästääkin, ettei noiden uusiminen ongelma ole. Kodintekstiilejä ei tarvitse kovin usein ostaa, ehkä kerran 10 vuoteen tms
Oiva esimerkki siitä, että tuet ovat moninaiset ja liian suuret ja maksetaan aivan liian pitkään.
Juuri tämän takia tästä aiheesta ei saisi trollata. Aina löytyy näitä umpi tyhmiä pölvästejä, jotka sitten uskovat. Jokainen joka osaa vähän laskea, ymmärtää, ettei kelan päivärahasta ja asumistuesta niin vaan säästetä. Kotivakuutus, joka on yleensä pakollinen, puhelinlasku, sähkö, ruoka, hygienia, bussimatkat jne normaalit pakolliset kulut pitäisi kattaa vuokran jälkeen jäävällä n 300 eurolla kuussa. Kokeilkaa itse kuinka onnistuu? Ihan järkyttävää tietämättömyyttä. Sivistäkää itseänne.
Teen omat ruuat usein ja silleen.
Köyhä tekee aina itse, paitsi jos löytää punalaputettuja halvemmalla. Ap, olet valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työttömiä, jotka eivät saa mitään tukia. Osalla tukien saaminen kestää kun kela pistää karenssin heti päälle kun kuule että on ollut yrittäjänä. Sitten se karenssi jatkuu ja jatkuu.
Mutta on työttömiä, joilla on tuet ja silti käyvät säännöllisesti hakemassa ruokakassit. Itse en kehtaisi.
Montako lasta sinulla olikaan?
Vuokra, vesi, sähkö, kulkeminen esim. bussikortit, ruoka, vaatteet, vessapaperi, pesuaineet. Aikuisen hammaslääkäri maksaa vähintään 50 e. Käynti polilla 60 e. Yksi antibioottikuuri maksaa 20-40 euroa.
Työttömyyskorvaus on alle 600. Siihen ynnätään lapsilisä ja elatusmaksut per lapsi. Yksi aikuinen ja yksi lapsi saa 900 e kuussa. Ei sillä voi elää.
Puhutaanko nyt yksineläjistä vai perheellisistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuella olen kaiken ostanut ja maksanut. Osamaksulla voi ostaa kaikkea helposti. Miksi muka pilaisin elämäni ostamalla tavaraa ja jättämällä maksamatta en minä niin idiootti ole. Maksan kaiken säästämällä. Parhaillaan säästän sähköpyörään rahaa. Olen säästänyt jo 700 euroa ja vielä säästän 800 euroa. Saan myös veronpalautuksia 360 euroa ja säästän nekin joten syksyllä ostan sähköpyörän.
Ja kuka maksaa asumiskulut. Puoliso? Asut vanhempiesi nurkissa? Aika paljon jätät kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
- ei käytä alkoholia lainkaan, ei tupakoi, ei juo virvoitusjuomia eikä mehuja eikä kahvia. Ainoat juomat mitä juo on vesi, päärynämehukatti ja yrtitee, sitä teetä tekee vain kerran päivässä ja se mehuk
Maitoallergikko, joka ostaa useamman suklsalevyn tarjouksesta? :D
Vierailija kirjoitti:
Osamaksut ja muut velat vie suuren osan.
Näitä ei olisi jos olisit elänyt oikein. Osamaksut ovat vihonviimeisiä.
Ei ainakaan toimeentulotukea saa, ellei noi eurot oo patjan sisässä. Meinaa sillon ei saa säästää, miinustavat sen jossain vaiheessa jos on "varoja".
Vierailija kirjoitti:
no sä et sitten pahemmin taida ostaa, vaatteita,kodin tekstiilejä,kodinkoneia,ym,sellaista
Onko tuo joku sellainen juttu, jota täytyy tehdä viikottain tai kuukausittain? Meillä tuo väli on ollut vuosia ja vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän takia tästä aiheesta ei saisi trollata. Aina löytyy näitä umpi tyhmiä pölvästejä, jotka sitten uskovat. Jokainen joka osaa vähän laskea, ymmärtää, ettei kelan päiväraha
Bussimatkat?
Vierailija kirjoitti:
Kovin hyvinpä olet selvillä sukulaisesi ostoksista ynnä muusta elämästä. Kuinka te jaksatte rölläillä?
Bussimatkat?
Oma autoko pitäisi olla? Pakollisiin menoihin, vaikkapa siihen työkkäritapaamiseen, pitää mennä bussilla. Kaikki ei asu kaupungin keskustoissa, varsinkin kun kela määräisi muuttamaan halvempaan sieltä kalliimmasta keskusta kämpästä. Tässä taas näkee kuinka todellisuudesta irtautuneita jotkut ovat. Voi herran tähden sentään.