Työllistymisestä! Asiallista keskustelua.
Kysyn teiltä onko työllistyminen oikeasti niin vaikeaa kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää? Puhutaan että työtä ei saa jos on yli 50-vuotias tahmatassu tai kokematon alle 25 vee hemuli. Kuka täällä siis työllistyy? 30-vuotiaatko on parhaassa iässä? Entäs se jauhelihatyyppi joka on tätä ikähaitaria ja lähettänyt tuhansia hakemuksia.
Suurin osa työikäisistä kuitenkaan ei ole työttömiä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Hirveän paljon riippuu alasta ja koulutuksesta. Itse rämmin työttömänä vuosia ja paikkoihin oli helposti satakunta hakijaa. Nyt valmistuin uuteen ammattiin niin ei oo tarvinnut työttömänä olla vaikka ikää on jo 50.
Mihin ammattiin valmistut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pass-ka ja konkkakypsä maa
Pitää paikkansa, liikaa työtä vieroksuvia elätettäviä.
Onko asia siis niin että täällä olisi töitä mutta työttömät vieroksuvat työntekoa? Sehän on sitten ihan eri asia kuin se että työntarvetta tai palkanmaksukykyä ei ole.
Olen työtön ja tietenkin haluan töitä. Rahaa tarttee!!
Ikää ei laiteta hakemukseen. Eikä sitä saa kysyä.
Se jauhelihatyyppi on kouluttamaton ja työkokematon. Vielä 10 vuotta työtön. Haiskahtaa trollilta. Koska tuossa vaiheessa työkkäri olisi monet kerrat tuputtanut työvoimakoulutukseen menoa. Ammattivalintapsykologia ja survonnut tappiin. Koska mihinkään koulutukseen, eikä töihin pääse. Ainoa mahdollisuus, et ihminen on jauhelihatyyppi tässä maassa on se. Et kaveri on ottanut joka kerta karenssin. Kun jotain työllisyystoimia on ehdotettu.
Työvoimakoulutuksella pääsee helposti duuniin, kun panostaa ensimmäiseen harjoittelupaikkaan sataprossasesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä duunarina, nykyisenä väliportaan pomona ja ihmisten rekrytoijana ihmettelen yhtä asiaa.
Miksi se puolen minuutin videoesittelyn tekeminen itsestä työnhakulomakkeen kylkeen on ylitsepääsemättömän vaikeaa?
Hei hr-ammattilainen, Oletko huomannut että monilla hakijoilla tyssää hakuprosessi puuttuvaan videoesittelyyn? Jos saa udella kuinka suuria osuuksia nämä prosentuaalisesti on hakijamäärästä?
Heippa,
Jos työpaikkailmoituksessa pyydetään toimittamaan videoesittely, eikä sitä ole toimitettu, niin kyllä sillä pääsee jonon hännille. Jos ei edes hakuvaiheessa osaa noudattaa työnantajan määräyksiä, tuskin osaa työsuhteessa ollessaankaan niin tehdä.
T. Hr ammattilainen
Noita videoita vaatii tuo yksi pervo. Ei niitä kannata laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä duunarina, nykyisenä väliportaan pomona ja ihmisten rekrytoijana ihmettelen yhtä asiaa.
Miksi se puolen minuutin videoesittelyn tekeminen itsestä työnhakulomakkeen kylkeen on ylitsepääsemättömän vaikeaa?
Hei hr-ammattilainen, Oletko huomannut että monilla hakijoilla tyssää hakuprosessi puuttuvaan videoesittelyyn? Jos saa udella kuinka suuria osuuksia nämä prosentuaalisesti on hakijamäärästä?
Heippa,
Jos työpaikkailmoituksessa pyydetään toimittamaan videoesittely, eikä sitä ole toimitettu, niin kyllä sillä pääsee jonon hännille. Jos ei edes hakuvaiheessa osaa noudattaa työnantajan määräyksiä, tuskin osaa työsuhteessa ollessaankaan niin tehdä.
T. Hr ammattilainen
Älkää laittako videoesittelyjä minnekään! Etenkään edellisen kaltaisille pervoille, jotka eivät edes osaa kirjoittaa. Menee runkkumateriaaliksi.
Avoimeksi ilmoitetut työpaikat = jäävuoren huippu.
Piilotyöpaikat = jäävuori.
Vierailija kirjoitti:
Monia ovat jo omat vanhemmat kiusanneet ja haukkuneet ulkonäön vuoksi. Sen päälle koulukiusaaminen. Mitä se video voi antaa? Kaikki oleellinen tietohan löytyy hakemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia ovat jo omat vanhemmat kiusanneet ja haukkuneet ulkonäön vuoksi. Sen päälle koulukiusaaminen. Mitä se video voi antaa? Kaikki oleellinen tietohan löytyy hakemuksesta.
Ei kai se video mitään annakaan vaan sinä esittelet sillä itseäsi työnantajalle. Ja ei kait vanhemmat ja koulukiusaaminen tähän liity mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on varmasti lapsena leikkinyt tuolileikkiä, jossa on ringissä tuoleja yksi vähemmän kuin niitä kiertäviä pelaajia. Kun musiikki loppuu, kaikki ryntäävät tuoleille. Yksi jää ilman.
Tällä hetkellä tuoleja eli työpakkoja on noin 30 000 ja pelaajia noin 300 000. Kuinka vaikeaa on saada tuoli?
Nuo luvut ei pidä paikkaansa jos ne on te-keskuksen tilastoista tms. Työntarvetta on eri määrä kuin noita molissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja. Haluaisin selvittää mikä on todellinen työntarve tässä maassa. Sekin on selvää että jos tarvitaan laskentaekonomia niin sitä tarvetta ei paikkaa 20 levyseppähitsaajaa. Näitä suhdelukuja yritän etsiä. ap
Totta tuokin, mutta lähinnä puutetta on palkan maksajista. Tekemätöntä työtä kyllä riittää, mutta ei suomalainen työtön kelpaa palkkatyöhön vaan otetaan mieluummin vaikka filippiiniläisiä, joille kelpaa parakkimajoitus eivätkä he piittaa työajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia ovat jo omat vanhemmat kiusanneet ja haukkuneet ulkonäön vuoksi. Sen päälle koulukiusaaminen. Mitä se video voi antaa? Kaikki oleellinen tietohan löytyy hakemuksesta.Ei kai se video mitään annakaan vaan sinä esittelet sillä itseäsi työnantajalle. Ja ei kait vanhemmat ja koulukiusaaminen tähän liity mitenkään.
Mitä lisäarvoa video antaa esimerkiksi siivoojan, putkiasentajan, lentäjän rekrytoinnissa? Sen ymmärrän, että voi olla hyvä nähdä silloin, kun työhön liittyy esiintymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pass-ka ja konkkakypsä maa
Pitää paikkansa, liikaa työtä vieroksuvia elätettäviä.
Onko asia siis niin että täällä olisi töitä mutta työttömät vieroksuvat työntekoa? Sehän on sitten ihan eri asia kuin se että työntarvetta tai palkanmaksukykyä ei ole.
Kuinka moni oikeasti kieltäytyy tarjolla olevasta oikeasta kokoaikatyöstä? Sellaisia työnvieroksujia on todella vähän.
Tässä on se jännä, että töissä ollessa näkee niitä töissä kävijöitä.
Itse olin yli 5 vuotta työttömänä, onneksi sain paikan nyt (kirjastoala). Työkaverit olivat ihmeissään, miksi olen ollut työtön niin pitkään (no, koska en saanut töitä :D) ja etten vaikuttanut ollenkaan työttömältä.
Työttömänä ollessani taas kävin kaikki mahdolliset kurssit, siellä sitten näin paljon niitä työttömiä, ryhmä ei poikkea mitenkään työssä käyvistä. Aina jollekin kurssille tuli vasta työttömäksi jäänyt joka oli ollut vähän varautunut ja kuvitellut, että siellä on haisevia vätyksiä (ja hän itse siis se normaali, joka on vain jäänyt työttömäksi - niitä kuitenkin on suuri osa).
Kyllä niitä työnhakijoita on, vaikka moni onneksi töissä saakin käydä.
Itse tiedän vain yhden tilanteen, missä ihminen kaipaisi työntekijää, eikä oikein saa: pieni putiikki, jonne kaipaisi työntekijää vähäisille tunneille. Edellinen lopetti, koska niillä tuntimäärillä saavalla palkalla ei elä.
Vierailija kirjoitti:
Ikää ei laiteta hakemukseen. Eikä sitä saa kysyä.
Se jauhelihatyyppi on kouluttamaton ja työkokematon. Vielä 10 vuotta työtön. Haiskahtaa trollilta. Koska tuossa vaiheessa työkkäri olisi monet kerrat tuputtanut työvoimakoulutukseen menoa. Ammattivalintapsykologia ja survonnut tappiin. Koska mihinkään koulutukseen, eikä töihin pääse. Ainoa mahdollisuus, et ihminen on jauhelihatyyppi tässä maassa on se. Et kaveri on ottanut joka kerta karenssin. Kun jotain työllisyystoimia on ehdotettu.
Työvoimakoulutuksella pääsee helposti duuniin, kun panostaa ensimmäiseen harjoittelupaikkaan sataprossasesti.
Ikä suunnilleen selviää helposti kouluvuosista.
Itse olin viisi vuotta työtön ja mihinkään ei tuputettu, olin 40 vee. Itse halusin ammatinvalintapsykologille, siltä varalta jos kouluttautuisin. Sinne pääsin, mutta mitään muuta ei ole tarjottu eikä tuputettu, ainoastaan työkokeilua, mutta hylkäsin idean aina kertomalla, että olen työnhakija ja haen kokoaikatyötä. Onneksi sain. Koulutusta ei tuettu.
Kävin pari työvoimakoulutusta, näköjään samat pyörivät edelleen. Harjoittelupaikka oli todella hankala löytää (Oulu) ja mitään ei kuulunut sen jälkeen, suhtautuminen oli myös sellainen, että heti aluksi selvisi, ettei sinne palkata, eikä muihinkaan, täysin päinvastoin kuin työkkäri tai kurssinvetäjä antoi ymmärtää.