Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi osa-aikainen työ ei enää kannata?

Vierailija
03.05.2025 |

Voisiko joku viisaampi, tai jolla on oma-kohtaista kokemusta kertoa, että miksi osa-aikainen työ ei enää muka kannata. Syynä  siis hallituksen leikkaukset ? Mitä he ovat leikanneet ? En tiedä,  olenko vaan tyhmä ? Mutta olen siis itse osa-aikaisena (max 30h viikko)  kaupan kassalla, tänäänkin taas klo 14 alkaa työvuoro. Minusta se osa-aika työ on yhtä kannattavaa kuin ennenkin ? 

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin saavutetusita eduista on vaikea luopua

en näe siinä mitään järkeä, että saisi tienata rahaa tukien päälle vielä x euroa ilman, että se vaikuttaisi tukiin mikä järki tuossa nyt oikein on? Antaa ihmisten elää yhtä mukavaa elämää kuin täysipäiväistäkin tekevät? Miksi ei kohta aleta kaikki tekee puolipäiväistä niin, että tuet on maksimaalliset ja käteen jää sama kuin kokopäivätöistä ai niin, kukas ne tuet sitten maksaa? Ehkä joku vappussatas ja käsi muiden taskuissa puolue

Niin, jätän sen parin satasen keikan tekemättä tässä kuussa, ei hätää - makaan sitten kotona vain. Tällä parilla sadalla en aivan saa kyllä samaa elintasoa mitä hetki sitten vielä palkallisena 6500 e palkalla sain - ihan ei mene samaan luksukseen. Se olisi mennyt ruokaan ja siihen, että emme niin nopeasti menetä kotiamme. Pakkohuutokauppa edessä ja jäädään velkaa. Mutta saapahan sinun taskusta ainakin sitten asumistukea. Miten paljon te oikein kuvittelette, että työttömyystuet on? 

Vierailija
82/87 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo hitaampikin hoksaa, että Suomi ei kestä pieniä palkkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saavutetusita eduista on vaikea luopua

en näe siinä mitään järkeä, että saisi tienata rahaa tukien päälle vielä x euroa ilman, että se vaikuttaisi tukiin mikä järki tuossa nyt oikein on? Antaa ihmisten elää yhtä mukavaa elämää kuin täysipäiväistäkin tekevät? Miksi ei kohta aleta kaikki tekee puolipäiväistä niin, että tuet on maksimaalliset ja käteen jää sama kuin kokopäivätöistä ai niin, kukas ne tuet sitten maksaa? Ehkä joku vappussatas ja käsi muiden taskuissa puolue

Niin, jätän sen parin satasen keikan tekemättä tässä kuussa, ei hätää - makaan sitten kotona vain. Tällä parilla sadalla en aivan saa kyllä samaa elintasoa mitä hetki sitten vielä palkallisena 6500 e palkalla sain - ihan ei mene samaan luksukseen. Se olisi mennyt ruokaan ja siihen, että emme niin nopeasti menetä kotiamme. Pakkohuutokauppa edessä ja jäädään velkaa. Mutta

Työttömyys ei tuo tukia. Saat tuet vasta, kun olet kaiken menettänyt.

Vierailija
84/87 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen yksinhuoltajana matalalla kuolutus tasolla ja sekä mieleltäni että keholtani kroonisesti sairaana (apua/hoitoa järkyttävän vaikea saada) olen vuosia tehnyt osa-aikatyötä (myös ennen lapsen saantia koska osa-aikatyön palkka oli omille menoille riittävä) sen mukaan mitö on ollu tarjolla, jotta en joutuisi "puuttuvaa" summaa hakemaan sossusta. Työmarkkinatuen lapsikorotus ja suojaosa ovat tehneet työstä kannattavaa niin ettei sossun luukulle ole tarvinnut mennä ja työ on nostanut kuukusituloja sen verran, että se on kattanut työmatkakulut ja työeväät ja jäänyt vähän yli.

Nyt jos menen osa-aikatöihin ja tienaan vaikka 500e, lähtee työmarkkinatuesta 500e, mahdollisesti lähtee asumiestuestakin jotain ja joudun hakemaan työmarkkinatuen lisäksi sossusta rahaa ja jään työmatkojen ja ruuan verran rahallisesti tappiolle. Eli oma työmäärä lisääntyy ja tulot pienenee eli ei yksinkertaisesti kannata mennä enää. Ja jatkuva ruuan hintojen nouse ja tukien leikkaus tarkoittaa sitä, että on vähennettävä syömistä ja nälkäisenä en töihin jaksa. 

Vierailija
85/87 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saa liiton rahaa.enkä mitään tukia. Ainoa tuloni on osa-aikainen kaupan kassan palkka.

Sinun tulosi on siis osa-aikatyöstä niin paljon, että et saa soviteltua päivärahaa. Siksi suojaosan leikkaus ja huoltajakorotuksen poisto ei koske sinua. Taloudellinen asemasi on hyvä, koska et saa muitakaan tukia. Vain sinun kaltaistesi kannattaa tehdä osa-aikatyötä, ei tavallisen työttömän.

Meitäkin on ihan merkittävästi. Itse ole ihan tyytyväinen 30h/vko työhöni. Asumistuki lähti mutta pärjään silti ihan ok. Palkka tainnut vähän nousta siitä.

Vierailija
86/87 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No oma syy. Jos on yrittäjän profiilin ottanut, siitä ei pääse eroon. Et tule saamaan enää työttömyyskorvausta."

Ei mulla ole koskaan ollut yritystä, enkä tiedä miten yrittäjän profiilin voisi "ottaa", kyllä se on ihan mulle työvoimaviranomaisten toimesta annettu. Siinä olet oikeassa, että en tule koskaan saamaan työttömyyskorvausta (enkä ole koskaan saanutkaan), koska mulla ei ole yritystä, jonka voisin lopettaa. Toivottavasti kuolo korjaa sitten kun en enää jaksa töissä.

Vierailija
87/87 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla helppo tilanne koska puoliso kokopäivätyössä ja tienaa ihan hyvin. Minulla on osa-aikatyötä tarjolla oikeastaan koko ajan eli tienaan sieltä noin 1000 euroa kuukausittain. En siis kummoisesti mutta se on meidän taloudessa lisää eikä ainoa raha millä pitää selvitä  ja sitten palkkatulot sotkisivat tukien tulon. Meillä ei ole lapsia tai lainoja tai muutakaan taloudellista painolastia. Nyt normiarkea pyöritetään pitkälti vaimon tuloilla ja minä maksan sitten hänelle aina miten itse saan minäkin kuukautena.