Miksi osa-aikainen työ ei enää kannata?
Voisiko joku viisaampi, tai jolla on oma-kohtaista kokemusta kertoa, että miksi osa-aikainen työ ei enää muka kannata. Syynä siis hallituksen leikkaukset ? Mitä he ovat leikanneet ? En tiedä, olenko vaan tyhmä ? Mutta olen siis itse osa-aikaisena (max 30h viikko) kaupan kassalla, tänäänkin taas klo 14 alkaa työvuoro. Minusta se osa-aika työ on yhtä kannattavaa kuin ennenkin ?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kannattaa ainakin koska kokonaan työttömänä saisin vain työmarkkinatukea mutten muuta. Työmatkakin olematon joten mitään kustannuksia siitä ei synny.
On jokin määrä jolloin saat täsmälleen saman summan työttömänä kuin töissä, kun soveltu päiväraha ei tasaa tilannetta.
Minulla on tämä tilanne. Teen 50 % töitä, jos reen enemmän töitä, käteen jäävät tulot ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saatko liiton rahaa? Ennen sai tienata 300e ennenkuin vaikutti tukiin, joten ihmiser teki töitä vain sen 300e arvosta.
Ei kai tuossa enää liiton rahaa saa jos töissä on.
Kyllä saa, jos tekee töitä alle ?% täydestä työajasta eikä palkka ole x% päivärahan perusteena olevasta palkasta. En tiedä, mitä ne prosentit nykyään ovat. Itse sain soviteltua päivärahaa, kun työaika oli 75% työajasta, mutta silloin en saanut, kun palkka oli 90% päiväraha perusteena olevasta palkasta, vaikka työaika oli vain 50%.
Se on 80 %.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi syytä:
1. Tulosta ei jää oikeastaan mitään käteen, koska se vähennetään päivärahasta. Pitää olla työmatkat, työvaatteet ja tulee menetettyä vapaa-aikaa. Tähän on syynä hallituksen tekemä suojaosuuden poisto.
2. Päivärahan saaminen viivästyy, koska ensin pitää saada osa-aikatyön palkka. Tämä on se pahempi asia! Harvalla työttömällä tai osa-aikatyötä tekevällä on säästöjä niin, että pärjää pienellä osa-aikatyön palkalla pari kuukautta ennen kuin tulee seuraava päiväraha.
Ehkä ap ei ole huomannut, että hänelle jää nyt vähemmän rajaa kuin ennen suojaosuuden leikkausta. Toiseksi hänen työnsä on enkä säännöllistä siten, että päivärahakatkoksia ei tule samalla tavalla kuin niille, jotka tekevät työtä vain silloin tällöin. Tai hänellä on hyvätuloinen puoliso, jonka kanssa on yhteinen talous niin, että tulojen pieneneminen ei paljon haittaa.
Onko niissä oikeasti noin pitkät käsittelyajat? Viittaan siis kohtaan 2. Itse joitain vuosia sitten tein epäsäännöllistä osa-aikatyötä ja sain ansiosidonnaista, niin kyllä se joka kuukausi suht säännöllisesti maksettiin. Ensimmäisenä kuukautena joutui kyllä pidemmän aikaa odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on vaan niin velttoa, että ajattelee näin ja keksii sitten miljoona tekosyytä, vaikka syy on peilissä. Suurena neronleimauksena selitetään miten työssä käynnistä tulee kamalat matkakulut yms. mutta ei vahingossakaan ajatella miten sen matkan tekisi halvalla hyötyliikunnalla eli fillarilla.
Jos työstä saatu palkka on niin surkea, että matkakulut vievät tilin miinukselle, niin eipä kauheasti kiinnosta työhön sotkea pyörällä edes poutapäivänä vesi-, räntä- ja lumisateesta huolimatta, talvisinb mahdollisesti auraamattomia katuja pitkin. Hyväpalkkaiseen työhön toki on voi ollakin motivaatio mennä pyörällä - onhan hyvästä palkasta aina huonon sään aikana mahdollista sijoittaa julkisilla tai omalla autollakin matkustamiseen.
En ole itse työtön, mutta ymmärrän oikein hyvin, ettei työ houkuta, jos ei siitä jää itselle mitään käteen. Enpä minäkään sellaista työtä tekisi, vaan olisin mieluummin työtön. Onneksi minulla on kiinnostava työ, jota voin tehdä mukavasti etänä omasta kodista käsin - mutta jos tämän työn menettäisin, niin en minäkään lähtisi pyörällä ajamaan pitkiä matkoja jonkun ankean työn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niistä saatava palkka ei ole riittävä. Vuokra 450 euroa, osatyön palkka 300 euroa esimerkiksi. Hankala myös yhteen sovittaa useampia ja työnantajat ovat nihkeitä palkkaamaan näitä keillä on jo yksi osa-aika työ. Kokemusta on. Käytännössä sinua rankaistaan osa-aikatyöllisyydestä nykypäivän Suomessa.
En tuota usko. Tiedän parikin joilla 2 O-sopimusta. Aika hyvin saavat kuukaudelle tunteja. Molemmat työnantajat tietävät että he tekevät kahta sopimusta.
Menee vaikeaksi, kun sattuu kummankin työtunnit samaan aikaan. Onnistuu vain siinä tapauksessa, että vähintään toisessa on täsmälleen säännöllinen työaika niin, että tunnit eivät mene päällekkäin tai työajat joustavia.
Nollasopparilla tarjottuja vuoroja ei ole pakko ottaa vastaan. Opiskelijana ollessa tämä oli ihan kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki laskee, työttömyystuki laskee ja toimeentulotuki loppuu kokonaan. Sitten maksat vähintään töihin kulkemisesta ja toimeentulotuen loputtua myös lääkkeet itse. Jos olet säätänyt veroprosentin tukien mukaan, joudut myös nostamaan sitä. Lopputuloksena käteen jää vähemmän kuin ennen työssä käyntiä ja tuet on katkolla viikkoja ellei kuukausia. Parhaimmillaan rahat ovat tulleet vuoden päästä, kun piti valittaa.
Työn verotus on matalampaa kuin tukien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kannattaa ainakin koska kokonaan työttömänä saisin vain työmarkkinatukea mutten muuta. Työmatkakin olematon joten mitään kustannuksia siitä ei synny.
On jokin määrä jolloin saat täsmälleen saman summan työttömänä kuin töissä, kun soveltu päiväraha ei tasaa tilannetta.
Minulla on tämä tilanne. Teen 50 % töitä, jos reen enemmän töitä, käteen jäävät tulot ei nouse.
Työtunteja on noin 60 kuukaudessa. En ole koskaan laskenut kannattaako koska myös lisäarvoa työssäkäynti tuo muutoinkin.
Mulla olis mahdollisuus tehdä sellaisia satasen tai parin keikkoja kuukaudessa, mutta nyt ei ole järkeä. Yhteiskunnalle vissiin parempi, etten tee sitten mitään ennen kuin löydän sen kokopäiväisen työn, jota todella yritän nyt löytää.
Nyt mietin löytäisinkö jotain edes pimeästi, että saataisiin edes satku lisää perheelle. Lapsikorotuskin vietiin. Meni luottamus yhteiskuntaan ja enää ei kiinnosta olla kunnollinen kansalainen.
Olen maksanut suurituloisena todella kovia veroja vuosia, ja nyt syljetään päälle, kun työt meni.
Olen työtön mutten saa asumistukea tai toimeentulotukea. Sama tilanne monella muullakin työttömällä.
Tämäkin ketju kertoo selvästi, että sosiaalietuudet ovat edelleen aivan liian korkeat. Lisää leikkauksia kiitos!
Onneksi niitä on myös tulossa lähivuosina, koska sote ja puolustus tulevat viemään paljon enemmän rahaa kuin nyt.
Niin saavutetusita eduista on vaikea luopua
en näe siinä mitään järkeä, että saisi tienata rahaa tukien päälle vielä x euroa ilman, että se vaikuttaisi tukiin mikä järki tuossa nyt oikein on? Antaa ihmisten elää yhtä mukavaa elämää kuin täysipäiväistäkin tekevät? Miksi ei kohta aleta kaikki tekee puolipäiväistä niin, että tuet on maksimaalliset ja käteen jää sama kuin kokopäivätöistä ai niin, kukas ne tuet sitten maksaa? Ehkä joku vappussatas ja käsi muiden taskuissa puolue
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju kertoo selvästi, että sosiaalietuudet ovat edelleen aivan liian korkeat. Lisää leikkauksia kiitos!
Onneksi niitä on myös tulossa lähivuosina, koska sote ja puolustus tulevat viemään paljon enemmän rahaa kuin nyt.
Mitä tuo tukien liian korkeasta tasosta kertoo? Sehän kertoo pikemminkin siitä, että tuilla eläminen on niin tiukkaa, että siinä ei ole varaa pieneenkään tukien myöhästymiseen tai siihen, että tuista menisi yhtään työn vaatimiin kuluihin - koska tällaiseen ei ole varaa. Eli pikemmin se kertoo siitä, että tukien taso on liian matala.
Toisaalta sitten idea oli alunperin, että työtä tekemällä ihminen voisi parantaa taloudellista asemaansa, mutta nythän niin ei käy, vaan päinvastoin se voi jopa huonontua. Eihän siinä ole mitään järkeä. Nyt tuilla elävällä ei ole enää mitään mahdollisuutta yrittää nousta köyhyydestä, ellei satu saamaan riittävän hyväpalkkaista kokopäivätyötä. Aiemmin oli sentään mahdollisuus itse työllä vaikuttaa positiivisesti tilanteeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Niin saavutetusita eduista on vaikea luopua
en näe siinä mitään järkeä, että saisi tienata rahaa tukien päälle vielä x euroa ilman, että se vaikuttaisi tukiin mikä järki tuossa nyt oikein on? Antaa ihmisten elää yhtä mukavaa elämää kuin täysipäiväistäkin tekevät? Miksi ei kohta aleta kaikki tekee puolipäiväistä niin, että tuet on maksimaalliset ja käteen jää sama kuin kokopäivätöistä ai niin, kukas ne tuet sitten maksaa? Ehkä joku vappussatas ja käsi muiden taskuissa puolue
Se että joku saa muutaman satasen tukien päälle ei vielä tarkoita samanlaista elintasoa kuin kokopäivätyötä tekevällä. Se vain tarkoittaisi sitä, että työssäkäynti olisi kannattavampaa kuin pelkkä tuilla eläminen - ja tämä alunperin oli tässä tarkoituksena. Nyt hallitus teki osa-aikaisesta, pienipalkkaisesta työstä täysin kannattamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo täysiaikainen työ kannata myöskään. Veroa menee 47 prosenttia tukipummieliitin hauskan pitoon. Eikö niitä tukia voi leikata että työtä vieroksuvat saataisiin aktivoitumaan työmarkkinoille.
Sinä et taatusti tienaa paria sataa tonnia vuodessa. Hyvä jos parikymmentä.
Vierailija kirjoitti:
En saa liiton rahaa.enkä mitään tukia. Ainoa tuloni on osa-aikainen kaupan kassan palkka.
Oletko vähän hidas, tietenkään mitkään hallituksen toimet eivät SINUN työsi kannattavuuteen vaikuta.
Tuletko toimeen tuolla palkallasi vai onko sinulla esim. paremmin tienaava puoliso?
Minun puolisoni tekee juurikin tuollaista työtä, n. 1500€/kk on hänen nettopalkkansa. Meillä on myös muita tuloja, itseasiassa toimeentulomme pääasiassa tulee muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska niistä saatava palkka ei ole riittävä. Vuokra 450 euroa, osatyön palkka 300 euroa esimerkiksi. Hankala myös yhteen sovittaa useampia ja työnantajat ovat nihkeitä palkkaamaan näitä keillä on jo yksi osa-aika työ. Kokemusta on. Käytännössä sinua rankaistaan osa-aikatyöllisyydestä nykypäivän Suomessa.
En tuota usko. Tiedän parikin joilla 2 O-sopimusta. Aika hyvin saavat kuukaudelle tunteja. Molemmat työnantajat tietävät että he tekevät kahta sopimusta.
Menee vaikeaksi, kun sattuu kummankin työtunnit samaan aikaan. Onnistuu vain siinä tapauksessa, että vähintään toisessa on täsmälleen säännöllinen työaika niin, että tunnit eivät mene päällekkäin tai työajat joustavia.
Nollasopparilla tarjottuja vuoroja ei
Oletus kuitenkin usein on, että kaikki tarjotut vuorot otetaan. Parin kieltäytymisen jälkeen niitä vuoroja ei enää tarjota.
Tyttärelleni kävi näin, opiskelupaikkakunnalla oli aluksi ilta- ja viikonlopputöitä, mutta kun pari kertaa ei hänelle tarjottu vuoro sopinut, loppuivat tarjoukset. Nyt hän kulkee 30km päässä ilta/viikonlopputöissä omistamallani autolla.
Koko ajan joku kaakattaa miten liian kannattavaa on olla työtön ja rahaa suorastaan sataa työttömille. Mistä tällaisia rahoja voi saada, kun itse en löydä tällaista etuutta mistään? Saan työttömyyskorvausta ja se on niin alhainen, eikä edes lapsikorotuksia enää ole, että en ymmärrä mikä tässä on siis kannustavaa? Todella kuormittavaa ja vaikka olin erittäin hyvätuloinen ja säästin pahan päivän varalle, ja kohta on säästötkin menneet. Omistusasunto on myynnissä että saisi edes jotain asumistukea. Talot ei vaan tunnu menevän kaupaksi mutta ehkä se pakkohuutokauppa on sitten edessä, ja jäädään vielä velkaakin. Todella kannustavaa! Vaikka yhteiskunta maksaisi tuplasti sen mitä nyt, niin tiukkaa tekisi ja olen muutenkin korkeasti koulutettu uraihminen, että jo ihan pelkkä työttömyys on niin järkyttävä tilanne, etten oikein ymmärrä tätä työllisten kitinää? Olen todella kateellinen teille ja tekisin mitä tahansa, että pääsisin noin hyväosaiseen asemaan. Meitä on turha kadehtia.
Minulla on ollut hyväpalkkainen johtajaura - veroja maksettu niin pirusti tähän asti, mutta ehkä ansaitsen vain katuojan, ja ottaisin tällä hetkellä oikein mielelläni vaikka pienipalkkaisen työn vastaan, jos minut otettaisiin ja sillä edes joten kuten eläisi. Työttömyys on kauheaa ja toivoisin ihmisiltä edes hitusen empatiaa.
Lapset sai pyytäessä pidellä kaverin vappupalloa tänä vuonna - eivät pyytäneet edes omia kun tietävät tilanteen. Ei hätää, en ostele täällä extraa teidän rahoilla. Tässä vain pieni arkinen esimerkki, kun kuvitellaan tähän jotain luksuselämää kotona makoillen.
Katson joka ikinen päivä kaikki työpaikat läpi moneen kertaan, ja sähköposti on täynnä ei kiitos -viestejä. Olen laittanut avoimia hakemuksia, lähestynyt yrityksiä suoraan, käynyt tutut läpi ja yrittänyt kyllä kaikkeni, mutta ehkä ansaitsemme lisää kurjistamista ja syyllistämistä - sen me varmasti ansaitsemme.
Joskus uuvuin osa-aikatyössäni. Kuulostaa ehkä oudolta, että jaksan nyt kuitenkin kokoaikatyötä. Osa-aikatyö oli uuvuttavaa, koska se vei kuitenkin suuren osan elämästä, mutta silti piti elää kädestä suuhun eikä palkasta jäänyt rahaa muuhun. Työajatkin ovat monessa osa-aikatyössä huonot. Eli yleensä olet töissä silloin, kun muut ihmiset ovat vapaalla. Raskasta tämäkin pidemmän päälle.
Jos teet töitä vaikka päivän, niin byrokratian takia et saa tukia pahimmillaan seuraavaan kahteen kuukauteen. Millä elät sen ajan?
Osa näistä kommenteista on uskomattoman naiiveja. Aika moni osa-aikatyössä oleva tekee keikkatyötä ja se tarkoittaa sitä, että ne työpaikat vaihtuu. Itse tein vuosia osa-aikatöitä keikkalaisena ja pisin työmatka oli 30 km suuntaan, kauemmas siitä en lähtenyt. Osa taas oli onneksi 2 km päässä. Ja tuonne 30 km päähän olisi pitänyt mennä kahdella bussilla eli kuljin omalla autolla. Vaikka olin kuinka halukas ottamaan vuoroja vastaan ja eri alaltakin niin aina niitä vuoroja ei yksinkertaisesti ollut.
Siitä kun alat laskemaan työmatkakulut ja päivärahan puolittumisen niin ei jää montaa euroa käteen. Se osa-aikatyö voi tarkoittaa myös sitä, että työpäivä on esimerkiksi 4 tuntia. En tiedä miten nykyään homma toimii, mutta ennen 300 euron suojaosuus tarkoitti sitä, että päivärahan sai muutamassa päivässä eli se toi turvaa. Käsittely meni varmaan automaattisesti. Jos palkka olikin vaikka 400 euroa bruttona, päivärahan saamisessa kesti jopa 3 viikkoa. Minulle se ei ollut ongelma, koska oli puoliso ja säästöjä, mutta monella samassa tilanteessa olevalla ei yksinkertaisesti ole varaa ottaa vastaan yhtä tai kahta vuoroa, jos joutuu ensin odottamaan palkan ja vielä sen jälkeen päivärahan.
Nykyään tienaan reilu 4000 euroa bruttona, että laiskuudesta nyt on turha huudella. Vielä muuten sellainen huomio, että itse jouduin yksityiselle hankkimaan itse esimerkiksi työkengät ja ne on muuten työttömälle/osa-aikatyössä olevalle kalliit.