Olen säästänyt lainan korkosuojauksen avulla yli 12 000 euroa
Teille, jotka näitä korkosuojauksia nauratte, että PANKKI voittaa aina niissä asiakkaan. Aijaa?
Otin lainan 2021 perintöveroa varten. Lainan suuruus oli 230 000 euroa. Otin siihen korkosuojauksen, joka korotti lainan korkoa 0,7%. Sen avulla viitekorkoni (12kk euribor) ei korkosuoja-aikana nouse yli 0,01%:n(!). Lainan marginaali oli sen kallein osa, eli 1,5%, koska kyseessä ei ollut asuntolaina, vaan perintöverolaina katsotaan kulutusluotoksi.
Sen kokonaiskorko oli siis 0,7 + 1,5 + 0,01 = 2,21%, vaikka euribor nousisi mihin.
Ensimmäisen vuoden maksoin 1610 euroa enemmän siitä, että minulla oli korkosuojaus, eli tuon 0,7% ekstraa.
Vuonna 2022 säästin korkomenoissa sen sijaan 2400 euroa verrattuna tilanteeseen, että minulla ei olisi ollut korkosuojausta.
Vuonna 2023 säästöni oli jo 7200 euroa.
Vuonna 2024 säästö oli 4800 euroa. Eli yhteensä säästin 14 400 euroa ottamalla tuon korkosuojauksen! Ja jotkut nauroivat, että PANKKI siinä aina voittaa, ei asiakas! No ei tod. Asiakas voittaa ja tulevaisuudessa tulemme näkemään (esim. pankki)kriiseissä vielä hirveämpiä korkojen nousuja! Suojautukaa, jos teillä on isoja lainoja, mikäli korot tulevat tässä pienessä suvantovaiheessa käväisemään taas oikeasti alhaalla.
Jos toi mun laina ois asuntolaina, niin huom: mun kokonaiskorko ois tyyliin 1,21%! Vertailun vuoksi siis teidän asuntolainoihin. Oletuksena siis, että marginaali ois silloin 0,5%.
Mun tää korkosuoja jatkuu vuoteen 2035. Ja siis korkosuojatun lainanhan kanssa ei ole naimisissa loppuikäänsä. (Kiinteän koron lainoissa voi olla eri asia, mutta nyt puhun korkokattotuotteista tai -putkista). Eli jos korkosuojasta haluaisi eroon, niin lainansa voi uudelleenjärjestellä, taikka kilpailuttaa toisessa pankissa ilman korkosuojausta koska tahansa. Lainassa on oikeus maksaa se kokonaan pois kesken laina-ajan koska tahansa.
Kommentit (44)
Me maksettiin nollakorkolainan aikana 1000 € ylimääräistä kuussa lyhennystä (tajuttiin, ettei oo ikuista ilmainen laina) ja velka loppui, kun korot sitten nousi, vähän huokaistiin helpotuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Plus jos inflaatio vielä laukkaa, niin lainathan pienenee suhteellisesti koko ajan. Jos koron on sitonut pieneksi, niin se inflaatio ilman koronnousua (kun sen on suojannut) todellakin hyödyttää lainanottajaa.
ap
Tämä nyt viimeistään paljasti, että olet melko ummikko talousasioissa.
Nykymarkkinatilanteessa inflaatio ei todellakaan ole sama kuin asuntojen hintojen nousu. Jos ihan perusteista lähdetään, niin ollaan stagflaatiossa, jossa inflaatiota kyllä on mutta se vain heikentää ihmisten ostovoimaa joka puolestaan on halvaannuttanut asuntomarkkinat. Ne asunnot jotka myydään, myydään keskimäärin 12 vuoden takaisella hintatasolla.
Ja lueppas ne lainaehdotkin uudelleen.
Yksikään korkokattosopimus ei toimi niin, että päätät vain lopettaa sopimuksesi ja vaihdat pankkia. Pankki perii sinulta laskennallisesti saamatta jääneet korkotuotot maksoit sopimuksen loppuun asti tai et. Pankin vaihtaminen ei ainakaan tule sinulle halvemmaksi.
Minäkin olen säästänyt korkokuluissa kun ei ole lainaa lainkaan.