Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen säästänyt lainan korkosuojauksen avulla yli 12 000 euroa

Vierailija
03.05.2025 |

Teille, jotka näitä korkosuojauksia nauratte, että PANKKI voittaa aina niissä asiakkaan. Aijaa? 

Otin lainan 2021 perintöveroa varten. Lainan suuruus oli 230 000 euroa. Otin siihen korkosuojauksen, joka korotti lainan korkoa 0,7%. Sen avulla viitekorkoni (12kk euribor) ei korkosuoja-aikana nouse yli 0,01%:n(!). Lainan marginaali oli sen kallein osa, eli 1,5%, koska kyseessä ei ollut asuntolaina, vaan perintöverolaina katsotaan kulutusluotoksi. 

Sen kokonaiskorko oli siis 0,7 + 1,5 + 0,01 = 2,21%, vaikka euribor nousisi mihin.

Ensimmäisen vuoden maksoin 1610 euroa enemmän siitä, että minulla oli korkosuojaus, eli tuon 0,7% ekstraa.

Vuonna 2022 säästin korkomenoissa sen sijaan 2400 euroa verrattuna tilanteeseen, että minulla ei olisi ollut korkosuojausta.

Vuonna 2023 säästöni oli jo 7200 euroa.

Vuonna 2024 säästö oli 4800 euroa. Eli yhteensä säästin 14 400 euroa ottamalla tuon korkosuojauksen! Ja jotkut nauroivat, että PANKKI siinä aina voittaa, ei asiakas! No ei tod. Asiakas voittaa ja tulevaisuudessa tulemme näkemään (esim. pankki)kriiseissä vielä hirveämpiä korkojen nousuja! Suojautukaa, jos teillä on isoja lainoja, mikäli korot tulevat tässä pienessä suvantovaiheessa käväisemään taas oikeasti alhaalla. 

Jos toi mun laina ois asuntolaina, niin huom: mun kokonaiskorko ois tyyliin 1,21%! Vertailun vuoksi siis teidän asuntolainoihin. Oletuksena siis, että marginaali ois silloin 0,5%. 

Mun tää korkosuoja jatkuu vuoteen 2035. Ja siis korkosuojatun lainanhan kanssa ei ole naimisissa loppuikäänsä. (Kiinteän koron lainoissa voi olla eri asia, mutta nyt puhun korkokattotuotteista tai -putkista). Eli jos korkosuojasta haluaisi eroon, niin lainansa voi uudelleenjärjestellä, taikka kilpailuttaa toisessa pankissa ilman korkosuojausta koska tahansa. Lainassa on oikeus maksaa se kokonaan pois kesken laina-ajan koska tahansa. 

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaapa hakusanaksi Korkokattohullu niin huomaatte millainen mielenterveystapus tää ap on 🤭

Vierailija
22/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaapa hakusanaksi Korkokattohullu niin huomaatte millainen mielenterveystapus tää ap on 🤭

Jaa? Symppaan vähävaraisia ja iloitsen kun otin sen korkokaton. Tosi hullua ehkä sinulle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee tuota vanhaa ketjua, niin ällistyn edelleen, miten tyhmiä ihmisiä palstalla on! Esim. kuvitellaan, ettei saman hintaista korkokattoa, kuin mulla oli saanut asuntolainoihin! :D Vaikka siitä oli HS:n artikkelikin todisteena, että kyllä sai. 

ap

Vierailija
24/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit toi vanha kunnon "säästä samat rahat, älä ota korkosuojaa" neuvona vielä vuonna 2021! Miten tyhmä neuvo!!! :D Kun korot olivat NIIN alhaalla. Totta kai silloin olisi kaikkien, joilla oli vähänkään isompaa lainaa jäljellä tai sellaista ottamassa ois kannattanut se ottaa. Mutta ei kai ne pankkien ekonomistit nyt sellaista neuvo, joka ois asiakkaalle edullista! LOL

ap

Vierailija
25/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääntäen voidaan sanoa, että ne, joilla ei ollut korkosuojaa, ovat samankokoisen lainan kanssa maksaneet samassa ajassa yli 12 000 euroa ihan turhasta. 

ap

Vierailija
26/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan asuntosi arvo on romahtanut. Olisit voinut asua vuokralla ja sijoittaa osakemarkkinoille ilman mitään korkokattoja. MSCI Wold indeksi on noussut 55% vuoden 2021 alusta ja vuokrat ovat laskeneet.

Mä en ottanut lainaa asuntoon. Otin sen nimenomaan voidakseni pitää sijoitukseni. 

ap

Olisi kannattanut myydä asuntosi vuonna 2021 ja sijoittaa rahat kansainvälisille osakemarkkinoille. Teit harmillisen virheen, mutta kukaan meistä ei ole täydellinen.

Vierailija
27/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan asuntosi arvo on romahtanut. Olisit voinut asua vuokralla ja sijoittaa osakemarkkinoille ilman mitään korkokattoja. MSCI Wold indeksi on noussut 55% vuoden 2021 alusta ja vuokrat ovat laskeneet.

Mä en ottanut lainaa asuntoon. Otin sen nimenomaan voidakseni pitää sijoitukseni. 

ap

Olisi kannattanut myydä asuntosi vuonna 2021 ja sijoittaa rahat kansainvälisille osakemarkkinoille. Teit harmillisen virheen, mutta kukaan meistä ei ole täydellinen.

Ööö, siis mä möin yhden asunnoistani vuonna 2021 ja sain siitä 16 000 euroa yli pyydetyn. Se oli yksiö Kalliossa, ei mitenkään priimakuntoinen, velaton myyntihinta 245 000€. Ei Kallion kallein, muttei ko taloyhtiökään ole alueen kallein. Sijoitin ne rahat kyllä.

ap

Vierailija
28/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika huonosti, muuten. Mä siis sijoitin kultaan niitä varoja ja se on noussut keväästä 2021 alkaen 100%. 

ap

Vierailija
29/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ööö, siis mä möin yhden asunnoistani vuonna 2021 ja sain siitä 16 000 euroa yli pyydetyn. Se oli yksiö Kalliossa, ei mitenkään priimakuntoinen, velaton myyntihinta 245 000€. Ei Kallion kallein, muttei ko taloyhtiökään ole alueen kallein. Sijoitin ne rahat kyllä.

Ymmärrän että virheiden kohtaaminen pistää kiemurtelemaan, mutta et voi paeta niitä ikuisesti. Sinun olisi kannattanut myydä kaikki asuntosi vuonna 2021 ja sijoittaa rahat kansainvälisille osakemarkkinoille.

Vierailija
30/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrän että virheiden kohtaaminen pistää kiemurtelemaan, mutta et voi paeta niitä ikuisesti. Sinun olisi kannattanut myydä kaikki asuntosi vuonna 2021 ja sijoittaa rahat kansainvälisille osakemarkkinoille."

Hahhah, mä sijoitin niitä fyysiseen kultaan ja se on tuottanut mulle jo 100%! :D Miksi tuollaiseen noin surkeaan kohteeseen ois pitänyt rahaa laittaa? :'D

ap

Vierailija
31/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärrän että virheiden kohtaaminen pistää kiemurtelemaan, mutta et voi paeta niitä ikuisesti. Sinun olisi kannattanut myydä kaikki asuntosi vuonna 2021 ja sijoittaa rahat kansainvälisille osakemarkkinoille."

Hahhah, mä sijoitin niitä fyysiseen kultaan ja se on tuottanut mulle jo 100%! :D Miksi tuollaiseen noin surkeaan kohteeseen ois pitänyt rahaa laittaa? :'D

ap

Kiemurtelu vain jatkuu. Olipa tyhmä temppu olla myymättä kaikkia asuntoja 2021.

Vierailija
32/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano ettei suojautuminen koronmuutoksilta kannata, mutta todellisen säästön ap tietää vasta kun laina on kokonaisuudessaan maksettu. Ja sitten kun säästöä laskee, kannattaa ottaa huomioon inflaation vaikutus ja vaihtoehtoistuotto rahalle esim sijoituksissa.

Suojasin itse lainani 10v kiinteällä korolla, jonka 200k lainalle sai 2020 0,8% kokonaiskorolla. Tällä hetkellä säästö näyttää tosi hyvältä, mutta totuus on tiedossa vasta 2030.

Valtaosa korkosuojan ottaneista häviää lopulta rahaa, muuten pankit ei tätä palvelua myisi. Toisaalta korkosuojan ansiosta moni selviää korkopiikeistä, eikä joudu ongelmiin. Siitä kannattaa maksaa.

Vierailija
33/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kiemurtelu vain jatkuu. Olipa tyhmä temppu olla myymättä kaikkia asuntoja 2021.

Periaatteessa olet oikeassa, mutta ihmisen pitää katsoa myös muita aspekteja kuin maksimaalista tuottoa. Esim. asunnoissa varat eivät niin vain katoa. Itse olen oppinut, että ainakin (lahjaksi saatuja tai perittyjä) pörssiosakkeita tulee myytyä suht helposti. Mutta myypä asunto. Ei käykään käden käänteessä. En olisi näinkään varakas, jos varallisuuteni olisi aina ollut pörssiosakkeita. Mutta kun se oli asunto (jonka sain 2-vuotiaana), niin se on minulla tänäkin päivänä. Sama homma asuntojen kanssa. Kyllä niiden arvo ehtii Helsingissä vielä nousta.

Ei kaikkia munia samaan koriin (siis kultaan). Osakkeisiin en aio enempää atm sijoittaa, paitsi kultakaivos-sellaisiin. "Jos sinulla ei ole rahoille parempaa kohdetta tiedossa, älä myy". Ja mulla ei ollut. Siksi en myynyt. Siis hajautusmielessä. Mulla oli tuolloin myös jo yksi 100 000 euron sijoitusrahastojuttu, jossa osakkeet olivat valtaosin jenkkipörsseissä. Eli sinne en kokenut tarpeelliseksi mennä sen enempää. Samoin oli / on kryptoja ja suomiosakkeita. 

ap

Vierailija
34/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano ettei suojautuminen koronmuutoksilta kannata, mutta todellisen säästön ap tietää vasta kun laina on kokonaisuudessaan maksettu. Ja sitten kun säästöä laskee, kannattaa ottaa huomioon inflaation vaikutus ja vaihtoehtoistuotto rahalle esim sijoituksissa.

Suojasin itse lainani 10v kiinteällä korolla, jonka 200k lainalle sai 2020 0,8% kokonaiskorolla. Tällä hetkellä säästö näyttää tosi hyvältä, mutta totuus on tiedossa vasta 2030.

Valtaosa korkosuojan ottaneista häviää lopulta rahaa, muuten pankit ei tätä palvelua myisi. Toisaalta korkosuojan ansiosta moni selviää korkopiikeistä, eikä joudu ongelmiin. Siitä kannattaa maksaa.

Mitä tarkoitat vaihtoehtoistuotolla rahalle sijoituksissa? Otin koko lainan saadakseni pitää lainan osuuden verran sijoituksissa. Ehkä tarkoitat korkoja, mutta eihän tässä ole vaihtoehtoa, vaan on pakko maksaa korkoja, ettei olisi ensin tarvinnut menettää 230 000 euron edestä sijoituksia. Joskus kannattaa lukea ne aloitukset loppuun. 

ap

Vierailija
35/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommenttisi ei myöskään oikein istu asuntolainanottajaan, että "kannattaa ottaa huomioon inflaation vaikutus ja vaihtoehtoistuotto rahalle esim sijoituksissa". Siis mikä vaihtoehtoistuotto ja mille rahalle? Jossainhan ihmisen on pakko asua ja vuokrakulut nyt ainakin ovat = lainojen korot. 

Jos meinaat tätä 0,7% maksua korkosuojasta, niin eihän se niin mene, että minä asiakkaana tässä sitä maksan. Vaan se menee niin päin, että asiakkaana minä hyödyin 12 000 euroa jo, kun sen otin. Mikään laina-ajan loppuunkatsominen ei tätä asiaa muuta, koska korkokattolainan kanssa ei olla naimisissa laina-ajan loppuun asti. 

ap

Vierailija
36/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 % lottovoittajista sanoo, että ehdottomasti uhkapelaaminen kannattaa. Paras päätös koko elämän aikana oli pistää rahat uhkapeleihin.

Korkosuojausta pitäisi ennemmin verrata vakuutukseen kuin uhkapelaamiseen. Harva meistä jättää asuntonsa vakuuttamatta tulipalon varalta, vaikka onkin hyvin epätodennäköistä, että oma talo palaa.

Ja muistan kyllä itse vuodelta 2021, kuinka monet kirjoittivat ap:lle, että korkosuojauksessa pankki voittaa aina. Jälkikäteen on helppo laskea, että jos otti ison lainan vuonna 2020 tai 2021, niin korkosuojaus on todellakin kannattanut erityisesti silloin, jos lainan saa maksaa halutessaan kokonaan pois (kuten ap:n lainassa) eikä ole sitoutunut pitkään laina-aikaan.

Vierailija
37/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100 % lottovoittajista sanoo, että ehdottomasti uhkapelaaminen kannattaa. Paras päätös koko elämän aikana oli pistää rahat uhkapeleihin.

Korkosuojausta pitäisi ennemmin verrata vakuutukseen kuin uhkapelaamiseen. Harva meistä jättää asuntonsa vakuuttamatta tulipalon varalta, vaikka onkin hyvin epätodennäköistä, että oma talo palaa.

Ja muistan kyllä itse vuodelta 2021, kuinka monet kirjoittivat ap:lle, että korkosuojauksessa pankki voittaa aina. Jälkikäteen on helppo laskea, että jos otti ison lainan vuonna 2020 tai 2021, niin korkosuojaus on todellakin kannattanut erityisesti silloin, jos lainan saa maksaa halutessaan kokonaan pois (kuten ap:n lainassa) eikä ole sitoutunut pitkään laina-aikaan.

Vai AP:lle 😂 

Mutta joo, oot tosiaan vuodesta 2021 täällä tätä jankuttanut, että jokos se alkais riittään? Kierrokset näyttää lähtevän taas kovemmalle ja kielenkäyttö alkaa rumentua sen myötä, kuten sulle aina käy. 

Vierailija
38/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myivät lainan loppuajalle korkokaton ennen koronaa ja sotia. Osui aika sopivaan hetkeen. 

Vierailija
39/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri joutuu ottamaan lisää lainaa selvitäkseen lainan kuluista koska perkel, KELA ei suostu edes myöntämään että työttömänakin lainasta on kuluja.

sit rikkaat rottailee samaan aikaan perintöjensä kanssa! Pthyi

Vierailija
40/44 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja siis riippuu ehkä ihmisen lähtövarallisuudesta, mutta jos lainaa ottaa perintöveroon 230 000, niin se perintöhän on aikamoinen. Joten oli itselleni täysin peanuts "vaurastumisen" kannalta, että maksoin korkosuojasta sen 1600 euroa vuodessa, kuten silloin tein, kun korot eivät olleet vielä nousseet. Eikä saa siis sitä summaa sijoitettua. 

tietenkin asuntolainan ottajalle tilanne voi olla aika erilainen. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi