Yle: Työttömyyskorvaus evättiin, kukaan ei vain tunnu tietävän miten lopetetaan yritys, jota ei ole olemassa
Kommentit (174)
Työttömänä ei tosiaan saa tehdä yhtään mitään mikä voi millään tavalla viitatata työntekoon, edes kirjoittaa tarinoita sinne pöytälaatikkoon tai opiskella kieliä. Tai voi, mutta ei pidä kertoa tekemisistään työkkäriin. Noista on jouduttu ongelmiin. Ainoa mitä virallisesti saa tehdä on hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin viimeksi työtön, vähän ennen tulorekisterin käyttöönottoa, en todellakaan hiiskunut työkkärille enkä liitolle mitään muutamasta pienestä sivutulosta. Minutkin olisi varmasti tulkittu yrittäjäksi, muutaman satasen takia. Nykyisin kyttääminen on ikävä kyllä kokonaisvaltaisempaa, samoin ihmisten lyttääminen. Eikö tämä työttömien ala-arvoinen kohtelu ole jo ihmisoikeuskysymys? Suomeen pääsee asumaan toisten rahoilla, kun rajalla sanoo taikasanan, eikä heidän motiiveitaan saa kyseenalaistaa, mutta kun kyse on työttömistä, kaikki kyseenalaistetaan.
Liittoja ei sivutulo kiinnosta muuten kuin että maksat siitä maksusi liitolle. Sen hyöty realisoituu sitten työttömänä. Liitot eivät jaa ihmisille mitään työntekijä/yrittäjä-statuksia muutenkaan. Olet jäsen liitossa ja toimit sääntöjen mukaan, niin liittokin on lojaali sinulle.
Joo. Asia menee kuin biisissä Sirpa. Vasta kun luovutat, yhteiskunta tukee.
Sama tuo on sairauseläkkeellä olevilla. Kelasta ilmoitetaan, että tilannetta seurataan Opintopolusta. Jos tulee liikaa opintopisteitä, menettää eläkkeensä. Kelassa ei tunneta sellaista asiaa, että aivoja pitää käyttää jos haluaa ehkäistä dementiaa. Yksi tekee sudokuita, toinen ristikoita ja kolmatta kiinnostaa opiskella vaikka kurssi kerrallaan.
MItä opimme tästä:
älä ikinä kerro totuutta viranomaisille
koska se kusee sun naamalle seuraavaksi.
ylläolevaakaan tapausta ei olisi ollenkaan
ellei mies itse on mennyt kertomaan tekemistään työkkärin akalle.
te toimistossa ei puhuta mistään omista asioista, jopa naapurin kummin kaiman, patalapun ompelu,, tulkitaan yrittämiseksi.
viranomaiselle ei puhuta omasta elämästä,toiveista,haaveista,aikomuksista jne. ollaan hiljaa.koska kaikki voidaan tulkita miksi vaan. opetelkaa ja opettakaa jo lapsillle tämä.
Kauheinta tässä on ihmisten typistäminen ja alhaaksi laitto.
Minä olen nyt tippunut ohi työllistymissuunnitelman. Olen helpottunut. Mun ei tarvitse enää suorittaa työttömyyttä. Voin hoitaa itse työnhakuani.
muista AINA valehdella viranomaisille suomessa !
Vierailija kirjoitti:
tekee selvityksen ja ilmoittaa että ei ole yritysrekisterissa mitään firmaa. sitten siihen paperiin pari todistajan nimeä.
kaikesta voi tehdä selvitys muistion ja paperin. jos jotain ei ole niin siitä ilmoitus ja todistajat.
No mutta tuolla tyypillä on se firma rekisterissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö jotain väärin, mutta uutislähetyksissä hän sanoi, että vaihtoehdot ovat starttiraha tai työttömyyskorvaus. Täällä oli jo viittauksia, että hän olisi mukana avoimessa yhtiössä. Toisaalta taas, jos on jo yritystoimintaa, starttirahaa ei saa, koska se on tarkoitettu ensimmäistä yritystoimintaa varten, ja taasen työttömyyskorvausta ei saa, mikäli hän toimii avoimessa yhtiössä. Ihan loogista.
Jep, siltähän tuo näyttäisi. Kaverilla on jo yhtiö. Juicy games. Ovat julkaisseet jo useita pelejä. Tulee häviämään tämän jutun. Toivottavasti saa tuosta tulojakin.
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/lehtio-oksman-avoin-yhtio/2780…
Tsekkaappa nuo linkit. Kaverilla on yritys. On julkaissut pelejä. Starttirahaa ei tipu, jos on jo aiemmin yrityksen perustanut. Työttömyyskään ei toteudu, kun kerran itse sanoo että edelleen tekee pelejä.
Eli henkilöllä on aikoinaan ollut pelialan yritys, jonka on nyt jo lopettanut. Tällä hetkellä tekee samaa juttua mitä entisessä yrityksessään, mutta haluaisi saada samalla työttömyystukia. Ei kyllä ropise sympatiapisteitä tällä kertaa. Osaaville koodareille riittää töitä (oletan, että on osaava kun yksin koodailee pelejä), joten Oikeisiin Töihin vaikka osa-aikaiseksi ja sivulla sitten tuota peliprojektia.
Yhdessä lehtijutussa palkkansa nostamiseen oikeutettu ihminen sanoi, että työttömät eivät osaa vastata oikein saamiinsa selvityspyyntöihin ja sen vuoksi työttömien kyykyttäjät tekevät käsittämättömiä ratkaisuja. Aivan kuin selvityspyynnön laatinut ja selvityspyynnön käsittelijät eivät olisi tehneet mitään kyseenalaista.
Mikään pakko ei ole laatia selvityspyyntöä, jos asia tulee selväksi. Ellei asia tule selväksi, niin selvityspyynnön laatija voi esittää tarkentavia lisäkysymyksiä. Mikäli selvityspyynnön laatija päätyy sen tekemään, niin voisihan työtöntä neuvoa, miten siihen odotetaan vastattavan.
Eihän tuollainen käy, koska se selvityspyyntö yleensä tulee yllättäin tapaamisen jälkeen. Eikä selityspyynnön tarpeellisuutta tarvitse miettiä, riittää kun on joku hiasta vedetty aihe selvityspyynnölle. Ja mitä tulee tuohon työttömän neuvomiseen, niin se laissa kirjoitettu velvollisuus neuvoa ja antaa oikeita tietoja luetaan työttömien kyykytyspalveluissa ettei missään tapauksessa työttömälle saa antaa työttömän elämää helpottavia neuvoja.
Suurien peliyritystenkin tuotannosta 3/4 menee hylkyyn. Kuinka juuri suomalaisopiskelijaa yksin tekemä peli ilman taustatukea olisi voinut olla kaupallistuessaan maailmansensaatio ja tie rikkauksiin?
Kohta varmaan tulkitaan täällä av:lla kirjoittelu ammattimaiseksi ja potentiaaliseksi tulonlähteeksi jos joku julkaisee kaiken av-mamman tai av-papan kirjoitukset kaupallisesti.