Yle: Työttömyyskorvaus evättiin, kukaan ei vain tunnu tietävän miten lopetetaan yritys, jota ei ole olemassa
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä yksi s**tanan maa ... eikö systeemien yksinkertaistaminen mitenkään ole mahdollista. Nyt on rakennettu massiivinen koneisto valvomaan ja paapomaan sekä laittamaan karensseja ... kuinka paljon tämä byrokratia maksaa vs siitä saatava säästö?
Perustulo tulisi halvemmaksi kuin tämä järjetön tukijärjestelmä jossa on jos jonkinmoista käsittelijää työllistettynä.
Meillä on varaa maksaa jokaiselle yli 18v ikäiselle noin 300 e/kk ja se verotetaan kokonaan pois jo tulojen ylittäessä 1000 e. Pitäisin tätä perustuloa ehdottoman hyvänä ideana, koska silloin työttömät voisivat opiskella ja yrittää juuri niin paljon kuin haluavat. Jos ei tuolla summalla pärjää, ei olisi mahdollisuutta toimeentulotukeen tai asumistukeen, niitä ei enää olisi.
Sinulla on outo kuvitelma, että kaikille riittää 1000 euron työpaikkoja ja että yrittää voi niin paljon kuin haluaa. Oikeasti tälläkin hetkellä osa-aikaisia paikkoja on vain pienelle määrälle hakijoita. Ei niitä tule maagisesti lisää sillä, että perustulo olisi vain pari sataa. Sinun systeemillä ihmiselle sanotaan, että jos et 300 eurolla pärjää, niin oma vikasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on joskus ollut yrittäjä, on sitä aina. Itse lopetin yrityksen ja poistin itseni kaikista rekistereistä. Vein todisteet tästä kelaan. En saa työttömyyskorvausta tai mitään tukia, koska olen ollut yrittäjä. Olen ollut myös ansiotöissä, mutta sitä ei huomioida, koska olen ollut myös yrittäjä. Älkää koskaan ruvetko yrittäjiksi.
Kela ei ole oikea osoite niille todistuksille. Kela ei tee työvoimapoliittisia lausuntoja, joiden perusteella tukipäätökset tehdään
Mun tapauksessa työkkäri antoi lausunnon että ei estettä mutta kela vaatii todistukset että yritys on myyty tai konkurssi, tiedot onko yrityksen tilillä rahaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä yksi s**tanan maa ... eikö systeemien yksinkertaistaminen mitenkään ole mahdollista. Nyt on rakennettu massiivinen koneisto valvomaan ja paapomaan sekä laittamaan karensseja ... kuinka paljon tämä byrokratia maksaa vs siitä saatava säästö?
Perustulo tulisi halvemmaksi kuin tämä järjetön tukijärjestelmä jossa on jos jonkinmoista käsittelijää työllistettynä.
Meillä on varaa maksaa jokaiselle yli 18v ikäiselle noin 300 e/kk ja se verotetaan kokonaan pois jo tulojen ylittäessä 1000 e. Pitäisin tätä perustuloa ehdottoman hyvänä ideana, koska silloin työttömät voisivat opiskella ja yrittää juuri niin paljon kuin haluavat. Jos ei tuolla summalla pärjää, ei olisi mahdollisuutta toimeentulotukeen tai asumistukeen, niitä ei enää olisi.
Ei ole noilla tuloilla rahaa kiertäväksi. Homma kaatuu selvästi.
Tuossa olisi toimittaja saanut vähän enemmän haastaa haastateltavaansa. Lisäksi tukien myöntöhän tapahtuu Kelassa, miksi ei sen edustajaa haastateltu?
Jutussa syyllistetään hakijoita, kun on yleisesti tiedossa, että Kela koittaa päästä tahallaan maksamasta tukia ja useatkaan valitukset eivät auta! Netissä jotkut entiset Kelan virkailijat ovat kertoneet, että heillä oli bonus systeemi ja seuranta tekemistään päätöksistä, piti olla tietty määrä hylkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on joskus ollut yrittäjä, on sitä aina. Itse lopetin yrityksen ja poistin itseni kaikista rekistereistä. Vein todisteet tästä kelaan. En saa työttömyyskorvausta tai mitään tukia, koska olen ollut yrittäjä. Olen ollut myös ansiotöissä, mutta sitä ei huomioida, koska olen ollut myös yrittäjä. Älkää koskaan ruvetko yrittäjiksi.
Mulla sama tarina.
Mulla kanssa. Kuinkahan helevetin monta meitä on samassa jamassa. Olen kaikille jo vuosia opastanut. Älä koskaan ala yrittäjäksi. Koskaan.
Se on tosiaan kirous. Olet tehnyt duunia koko ikäsi ja kun tartteis jeesiä niin ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi toimittaja saanut vähän enemmän haastaa haastateltavaansa. Lisäksi tukien myöntöhän tapahtuu Kelassa, miksi ei sen edustajaa haastateltu?
Jutussa syyllistetään hakijoita, kun on yleisesti tiedossa, että Kela koittaa päästä tahallaan maksamasta tukia ja useatkaan valitukset eivät auta! Netissä jotkut entiset Kelan virkailijat ovat kertoneet, että heillä oli bonus systeemi ja seuranta tekemistään päätöksistä, piti olla tietty määrä hylkyjä.
Saanut myös selvittää virheellisiä kelan päätöksiä, hoitui ihan puhelimessa eikä tarvinnut tehdä mitään valituksia kuukausien odottelulla. Se on tuurista kiinni kuka virkailija siellä on sohimassa. Ja soittanut myös muutaman kerran peräkkäin jos ensimmäinen kelatäti ei muka näe virhettä, seuraava saattaa ollakin vähän järkevämpi ja jopa mukava.
Vierailija kirjoitti:
Paapomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tarina.
Mulla kanssa. Kuinkahan helevetin monta meitä on samassa jamassa. Olen kaikille jo vuosia opastanut. Älä koskaan ala yrittäjäksi. Koskaan.
Se on tosiaan kirous. Olet tehnyt duunia koko ikäsi ja kun tartteis jeesiä niin ei tipu.
Miten kevytyrittäjyys? Onko kellään kokemuksia?
tekee selvityksen ja ilmoittaa että ei ole yritysrekisterissa mitään firmaa. sitten siihen paperiin pari todistajan nimeä.
kaikesta voi tehdä selvitys muistion ja paperin. jos jotain ei ole niin siitä ilmoitus ja todistajat.
Olisi kiinnostavaa tietää miten on tullut ilmi pelin kehittäminen, jos omaa yritystä ei ole ikinä ollut olemassakaan.
Kun ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi, niin ei missään kysytty mitä puuhastelen vapaa-ajallani. Työllistyin itse välittömästi määräaikaisen päättyessä, niinpä työnhakukin työkkärin kautta päättyi ennen kuin se ehti kunnolla alkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkedinissä hän ilmoittaa olleensa ay:n CEO seitsemän vuoden ajan, lopettanut tuon hieman ennen valmistumistaan. Ei voi syyttää pelkästään työkkäriä, jos hänet tulkitaan yrittäjäksi. Ehkä on firma laitettu kiinni, mutta kyllähän tuo haiskahtaa siltä, että haluaa jatkaa samaa hommaa työttömyyskorvauksen turvin, ennen kuin saa firman kautta tulosta.
Jos olisikin kehitellyt sitä peliä keskenänsä huutelematta minnekään, niin eihän työkkäri olisi tiennyt siitä mitään.
Jos minä postailen Instagramissa olevani Peppi Ptikätossu, onko verottajalla nyt oikeus lätkäistä minulle mojova perintövero kun erään lastenkirjan mukaan kyseinen henkilö sai ison perinnön isältään?
Ei viranomainen voi tehdä virallisia päätöksiä jonkun netissä huutelun pohjalta, koko ajatuskin on aivan absurdi. Viranomaisen tulee todeta asiallisia reittejä pitkin
Kannattaisko sun huutelun sijaan perehtyä yrittäjän eläkelakiin, tarkemmin 2 luvun 3 :ään, jossa kerrotaan, minkälainen toiminta katsotaan yrittäjyydeksi. Ja siihen ei y-tunnusta tarvita.
Viranomaisten pitää noudattaa lakia, joten turha syyttää virkamiehiä, jotka joutuvat niin tekemään. Ja tiedoksi: työkkärin tädit eivät säädä lakeja. Oikea osoite on Eduskunta. Lähde ajamaan lakiin muutosta, niin kyllä työkkärissä sitäkin sitten noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tarina.
https://www.suomi.fi/yritykselle/yrityksen-perustaminen/yrittajan-arki-…
Vuosia sitten vastaavassa tilanteessa huijasin. Tästä on jo niin kauan, että asia on vanhentunut. Mä kehittelin tuotetta, josta ajattelin tehdä yrityksen ja sitten teinkin. Mutta tein sen täydessä hiljaisuudessa, niin että edes lapset eivät täysin tienneet mistä on kyse, alakouluikäisenä olisivat voineet vuotaa. Mies vain tiesi. Sitten kun olin tehnyt sopimuksen tuotteen kaupasta, sovittiin ostajan kanssa ehdot niin että maksupäivä oli jonkun ajan päästä vasta siitä kun olin sanonut työttömyyteni irti. Sen jälkeen jatkoin muutaman vuoden alalla, kunnes lähdin opiskelemaan uutta alaa - yrityksen tulot eivät kuitenkaan isot olleet, olen vähän arka niin markkinointi oli vaikea paikka joten palkkatyössä pärjään paremmin. No lomautettuna oli vähän sama tilanne. Lähetin työnäytteet mutta varsinaisen työn aloitin vasta sitten kun lomautus oli jo päättynyt ja sitä työtä teen toisena työnä yhä. En tosin paljon ehtinyt korvaustakaan saada. Tein osan töistä omavastuupäivien aikana ja viikonloppuisin.
Huh huh, mäkin olin jo tulossa paasaamaan tän tyypin puolesta. Mutta tosiaan hän on yrityksen kautta tuota toimintaa tehnyt joten vaikuttaa ihan täysin siltä, että yritystoiminta on lopetettu PAPERILLA että päästään nostamaan työttömyysetuutta. Itse toimintaa kuitenkin jatketaan eikä ole mitään aikomusta hakeutua palkkatöihin vaan jatkaa pelin kehittämistä yhteiskunnan varoilla. Ja tietenkään starttirahaa et saa, koska ON JO OLLUT YRITYS JOSSA TÄTÄ TOIMINTAA HARJOITTANUT, starttiraha edellyttää että aloitat sen yritystoiminnan vasta NYT.
Työkkärissä ei hakemalla haeta someprofiileja ellei tule ilmiantoa, eli kaveri on ihan itse työkkärille kertonut tästä toiminnastaan ja yllättynyt, kun työkkäri pistääkin vastaan. Mutta ihan oikeassa työkkäri tässä asiassa on. Yrittäjä on yrittäjä myös vaikka ei saisi toiminnasta (vielä) tuloa, harva yritys on tuottava heti alusta alkaen. Useimmat meistä vaan tekee töitä yrittäjyyden ohella (tai toisinpäin) sen sijaan, että heittäytyy muiden elätettäväksi.
Ja jotenkin veikkaan, että jos hän löisi näillä peleillään rahoiksi, niin olisi pikimiten kikkailemassa omat veronsa minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Hänhän sanoo tuossa kehittävänsä sitä peliä ja julkaisevansa sen pian.
Olen siitä ihan samaa mieltä, ettei työttömältä voida odottaa 24/7 toimettomuutta. Ja moni harrastaa mieluummin ammattiaan tai sivutoimista ammattia, kuin jotain täysin tyhjänpäiväistä.
Näistä työkkärin lausunnoista taas tulee sellainen olo, että pitäisi elää naftaliinissa. Kun ei ole rahaa, niin ei voi harrastaa kuluttamista, niin sitten pitää harrastaa jotain tuottavaa -> ahaa sinä tuotat nyt jotakin ja olet yrittäjä!
Et saa tehdä edes vapaaehtoistyötä, josta ei saa edes palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei ole oikea osoite niille todistuksille. Kela ei tee työvoimapoliittisia lausuntoja, joiden perusteella tukipäätökset tehdään
Mun tapauksessa työkkäri antoi lausunnon että ei estettä mutta kela vaatii todistukset että yritys on myyty tai konkurssi, tiedot onko yrityksen tilillä rahaa jne.
Vaatiko ne näitä tietoja sen työttömyysetuuden maksamista varten, vai oliko kyse jostakin toisesta etuudesta? Jos työkkäristä on myönteinen lausunto, ei Kelalle ole työttömyysetuuden maksun kannalta mitään väliä yrityksen tileillä tms. Mutta sitten toimeentulotukeen on suurestikin väliä, koska jos yritykseltä on jotain rahoja jäänyt, sun tulee käyttää ne omaan elatukseen ennen toimeentulotuen hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänhän sanoo tuossa kehittävänsä sitä peliä ja julkaisevansa sen pian.
Olen siitä ihan samaa mieltä, ettei työttömältä voida odottaa 24/7 toimettomuutta. Ja moni harrastaa mieluummin ammattiaan tai sivutoimista ammattia, kuin jotain täysin tyhjänpäiväistä.
Näistä työkkärin lausunnoista taas tulee sellainen olo, että pitäisi elää naftaliinissa. Kun ei ole rahaa, niin ei voi harrastaa kuluttamista, niin sitten pitää harrastaa jotain tuottavaa -> ahaa sinä tuotat nyt jotakin ja olet yrittäjä!
Onhan tuossa ollut nyt parikin kirjailijaa jotka on uhonneet jopa etukäteen lehdissä olevansa ideologisesti työttömiä ja kirjoittavansa kirjaa työttömyysaikana. Perittiinkö noiltakin tukiaiset takaisin ja iskettiin yrittäjyys päälle?
Ei tuo koodaus sen kummempaa ole kuin kirjankaan kirjoittaminen. Molemmissa taotaan näppäimistöä.
Mitään ideologisia työttömiä ei ole olemassakaan, se oli vain mainostemppu noilla molemmilla! Jossain yliksellä voi parikymppinen huumeveikko sanoa itseään ideologiseksityöttömäksi, mutta oikeasti se on vain nisti joka ei edes pääse työmarkkinatuelle ilman katkoa. Kaikki kolmekymppiset ja sitä vanhemmiksi rottailleet pyrkivät vimmaisesti työelämään kun eihän se pienin tuki riitä aikuisella ihmisellä mihinkään!
Vierailija kirjoitti:
Huh huh, mäkin olin jo tulossa paasaamaan tän tyypin puolesta. Mutta tosiaan hän on yrityksen kautta tuota toimintaa tehnyt joten vaikuttaa ihan täysin siltä, että yritystoiminta on lopetettu PAPERILLA että päästään nostamaan työttömyysetuutta. Itse toimintaa kuitenkin jatketaan eikä ole mitään aikomusta hakeutua palkkatöihin vaan jatkaa pelin kehittämistä yhteiskunnan varoilla. Ja tietenkään starttirahaa et saa, koska ON JO OLLUT YRITYS JOSSA TÄTÄ TOIMINTAA HARJOITTANUT, starttiraha edellyttää että aloitat sen yritystoiminnan vasta NYT.
Työkkärissä ei hakemalla haeta someprofiileja ellei tule ilmiantoa, eli kaveri on ihan itse työkkärille kertonut tästä toiminnastaan ja yllättynyt, kun työkkäri pistääkin vastaan. Mutta ihan oikeassa työkkäri tässä asiassa on. Yrittäjä on yrittäjä myös vaikka ei saisi toiminnasta (vielä) tuloa, harva yritys on tuottava heti alusta alkaen. Useimmat meistä vaan tekee töitä yrittäjyyden ohel
Täälläkin on porukka kertonut että todellakin työkkärin virkailijat googlettavat ihmisiä. Somesta on käräytetty liian aktiivisia työttömiä. On aivan pellemeininkiä tämä, että työttömän pitäisi vain situa sormet ristissä odottaen työpaikkaa, jota ei koskaan varmuudella tule jos vain istut prseelläsi etkä kehitä itseäsi mitenkään!
Olen alkanut uskoa siihen, että työttömiksi pudonneet halutaan tahallaan pitää työttöminä jotta he eivät kilpaile työpaikoista paremmintoimeentulevien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tarina.
Suomessa saat tukia vasta kun olet menettänyt kaiken. Pätee yrittäjiin ja palkkatyöläisiin.