Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ikuinen opiskelija", miksi ihmeessä vähän väliä pitää opiskella?

Vierailija
02.05.2025 |

Puolison kanssa kun tavattiin, hän opiskeli. Valmistui, lähti opiskelemaan toista alaa. 3 vuotta. Sen aikana perustettiin perhe. Valmistumisen jälkeen puoliso oli muutamia vuosia töissä, sitten alkoi opiskelemaan uutta alaa. 3 vuotta. Sen jälkeen taas oli töissä jonkun aikaa. Lasten ollessa teinejä, puoliso alkoi taas opiskelemaan. 2 vuotta.

Minä aina hoitanut kodin ja lapset tuona aikana, pakkohan se oli. Nyt lapset muuttivat omilleen ja vihdoin olisi aikaa kaksin... Niin hän haki opiskelemaan. 3 vuodeksi.

En vaan jaksa ymmärtää. Ero tulee puolison opiskelujen takia?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, enpä ole ennen kuullut kenenkään väheksyvän opintoja! Itse arvostan elämänmittaista oppimista ja kannustan kaikkia muuttuvaan työuraan. Minulla on lukion jälkeen kaksi AMK-tutkintoa ja yksi maisterin tutkinto. Olen saanut pumpattua palkan ensimmäisen AMK-tutkinnon vajaasta 3000€: sta nykyiseen hieman alle 9000€: oon mutta se on vaatinut työtä ja uhrauksia. Olen opiskellut lasten vauva-ajat, kesät, illlat, viikonloput ja kirjoittanut gradua perheen lomamatkalla. Olen kuitenkin ollut kaikkien opintojen ajan vakituisessa, kokoaikaisessa työsuhteessa, poislukien äitiyslomat.

Koen saaneeni paljon ja olevani vahvoilla työmarkkinoilla, minulla on syväosaamista, jota on mahdotonta yhden alan tutkinnolla saavuttaa. En ollenkaan sano, että tämä on vielä tässäkään, saatan hyvin opiskella vielä lisää. ikää tällä hetkellä 47 vuotta. 

Vierailija
22/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin AP, sinä ET ole sivistynyt.

Imepä sinä munaa.

Sinä vasta sivistynyt omine kommentteinesi olitkin. 

Jotkin ihmiset vaan eivät pääse eteenpäin siitä nuoruuden opiskelusta ja osa nauttii siitä ennemmin kuin työn teosta. ei ikuisilla opiskelijoilla ole koskaan aikomuskaan elättää itseään vaan mieluummin harrastelevat muiden ihmisten elättäminä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan loinen, hankkiudu eroon.

Vierailija
24/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä opiskelet nyt ja milloin olet sitä ennen opiskellut?"

En ole opiskellut 13 vuoteen. Sen jälkeen ei ole kehitetty mitään uutta menetelmää, millä tietoa saataisiin siirrettyä aivoihin.

Vierailija
25/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, enpä ole ennen kuullut kenenkään väheksyvän opintoja! Itse arvostan elämänmittaista oppimista ja kannustan kaikkia muuttuvaan työuraan. Minulla on lukion jälkeen kaksi AMK-tutkintoa ja yksi maisterin tutkinto. Olen saanut pumpattua palkan ensimmäisen AMK-tutkinnon vajaasta 3000€: sta nykyiseen hieman alle 9000€: oon mutta se on vaatinut työtä ja uhrauksia. Olen opiskellut lasten vauva-ajat, kesät, illlat, viikonloput ja kirjoittanut gradua perheen lomamatkalla. Olen kuitenkin ollut kaikkien opintojen ajan vakituisessa, kokoaikaisessa työsuhteessa, poislukien äitiyslomat.

Koen saaneeni paljon ja olevani vahvoilla työmarkkinoilla, minulla on syväosaamista, jota on mahdotonta yhden alan tutkinnolla saavuttaa. En ollenkaan sano, että tämä on vielä tässäkään, saatan hyvin opiskella vielä lisää. ikää tällä hetkellä 47 vuotta. 

Joo, olet niin vahvoilla syväosaamisesi kanssa ettet ole ikinä tehnyt päivääkään työtä, etkä tule koskaan tekemäänkään. 

Vierailija
26/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis ollut koko ajan vakituisessa, kokoaikaisessa työsuhteessa ja opiskellut työn ohessa. 

Vierailija
27/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin AP, sinä ET ole sivistynyt.

Imepä sinä munaa.

Sinä vasta sivistynyt omine kommentteinesi olitkin. 

Jotkin ihmiset vaan eivät pääse eteenpäin siitä nuoruuden opiskelusta ja osa nauttii siitä ennemmin kuin työn teosta. ei ikuisilla opiskelijoilla ole koskaan aikomuskaan elättää itseään vaan mieluummin harrastelevat muiden ihmisten elättäminä 

Mitä ihmettä? :D Olen itse opiskellut aikuisena töiden ohessa ja aion opiskella vielä lisää. Tienaan enemmän kuin puoliso (mies) Toiset käyttää aikansa trollaillen vauvapalstalla ja toiset opiskelee tai virkkaa vaikka mattoja. 

Vierailija
28/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri näin kuin opiskella ihan uusia aloja ja ammatteja koko ajan.

Vierailija
29/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei hyväksi käytä toista.

Vierailija
30/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät sovi ja mukaudu työelämään, vaan ovat esimerkiksi ikuisia opiskelijoita ja uteliaita tiedonhankkijoita sielultaan.

Osa saattaa kyllästyä siihen opiskelemaansa alaan hyvin nopeasti, koska totuus on, että työssä ei juuri enää opita jotain uutta, vaan siinä useimmiten vain suoritetaan, eikä sellainen tekeminen tyydytä oppimishaluista ihmistä. Pitäsi löytää ala, jossa pitää koko ajan oppia uutta ja käydä täydennyskoulutuksissa tai muussa.

Olen itsekin ns. ikuinen opiskelija sielultani. Oli kiva opiskella ammattiin (omalla kohdallani kahteen eri ammattiin), mutta kumpikaan ei sitten kiinnostanut kauan käytännön tasolla. Taas taannoin mietin, että olisipa kiva taas lähteä opiskelemaan.

Olen myös opiskellut kieliä omin päin. Sellainen aika hyvin hillitsee haluja lähteä opsikelemaan uutta ammattia, jos on jo joku muu asia, mitä opiskelee. Ehkä vaimollesikin pi

Vaikutit mieheltä juttuinesi, mutta oletkin siis nainen, jonka mies opiskelee. Ehkä ongelma onkin siinä, että teillä olisi rooleissa jotain fiksaamista? Ehkä se miehesi ei koe, että saa olla mies perheessä ja hän hakee tyydytystä sitten muusta? Onneksi sentään tässä tapauksessa vain opiskeluista.

Vierailija
31/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät ymmärrä, että yhä edelleen monilla työpaikoilla, ollakseen arvostettu ja pätevä työntekijä nainen joutuu jatkuvasti "kehittämään osaamistaan" pitääkseen työpaikkansa. Samaan tehtävään ja tasoon miehellä riittää, että on edes yksi palli jos ei kahta.

Esimerkiksi meillä töissä tämä näkyy siinä että naisilla työtehtävien määrä kasvaa ja vaativuus lisääntyy koko ajan, mutta palkka ei nouse jos et pysty sitä osaamistasi osoittamaan koulutuksella. Miehelle riittää että on vaan mies.

Hyvin monilla aloilla nimenomaan on päinvastoin, eli nainen saattaa edetä uralla erilaisten kiintiöiden vuoksi vain koska on nainen, ohittaen pätevämmät miehet. Olen itsekin tämän kokenut omassa työpaikassani, minun pitää olla parempi kuin naiskollegani jos haluan että minulle tarjotaan hyviä projekteja. Tasatilanteessa ne menee aina naiselle. 

Valkoiset naiset myös saavat työhaastattelukutsun ja tulevat rekrytoiduiksi kaikista eri ihmisryhmistä helpoiten, tätä on testattu niin suomessa kuin muualla länsimaissa ja evidenssi on kiistaton.

Vierailija
32/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä tarinoinssa ihmetyttää aina se, missä työssä vaaditaan oikeasti näitä triplatutkintoja tms. ja ainoa osaamisen kehittämisen muoto on lukea vielä yksi perustutkinto. Monella pätevällä tyypillä on tuplatutkinto, mutta kyllä viimiestään sen jälkeen eri kombojen yhdistely alkaa mennä turhaksi. Ja toimitusjohtajaksi asti kv- firmoissa voi hyvin edetä ihan yhdellä tutkinnolla. 

Vierailija
33/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä opiskelet nyt ja milloin olet sitä ennen opiskellut?"

En ole opiskellut 13 vuoteen. Sen jälkeen ei ole kehitetty mitään uutta menetelmää, millä tietoa saataisiin siirrettyä aivoihin.

Eli et tiedä yhtään mitään nykypäivän opiskelusta :D Pänttääminen ja ulkoa opettelu eivät ole koskaan olleet tehokkaita oppimisen keinoja.

Vierailija
34/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää siitä? Ymmärrän, vaikka itse pänttäämistä inhoankin.

Opiskelu ei ole enää pitkään aikaan ollut "pänttäämistä".

Voi se jollekin olla. Et sinä voi puhua maailman jokaisen ihmisen puolesta. 

Vierailija
35/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri näin kuin

Hallituskin tuli siihen tulokseen, etteivät he enää tue näitä ikuisia opsikelijoita ja jatkuvia alanvaihtajia, vaan ainoastaan samalla alalla eteenpäin haluavia.

Vierailija
36/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskellut työn ohessa toisen maisterintutkinnon. Olen kyllä pyrkinyt huolehtimaan, että perhevastuut jne ei häiriinny merkittävästi. Säästin ajan telkun katselusta, netissä notkumisesta ja sosiaalisia suhteita mulla on aina ollut vähän. Viihdekin tarkoitti sitä, että lueskelen gradu kirjallisuutta punaviini lasin ääressä yömyöhään.

Mutta kyllä minä ymmärrän AP:n kannan, ex-vaimoni opiskeli puolisen vuotta tietotekniikkaa ja se tarkoitti sitä että hoidin kaikki hommat ja seksiinkin tuli puolen vuoden tauko kun ei millään ehtinyt. Ja siinä sivussa jouduin kädestä pitäen opettamaan toista matematiikassa koska ei 15 vuotta sitten suoritettu lukion laaja matikka pitkälle kanna jos ei ylläpidä taitojaan. 

Aina kun joku kurssi loppui niin toivoin että saadaan edes vähän yhteistä aikaa mutta ei kun varmuuden vuoksi vaan yrittämään seuraavaa kurssia ettei aikaa mvarmasti jäisi muuhun. 

Jos ei sitä maisterintutkintoa saa omalla ajallaan tehtyä, niin kannattaako niin tyhmän opiskella ollenkaan?

Vierailija
37/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et kysy siltä puolisoltasi vaan tuntemattomilta?

Vierailija
38/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksipiippuinen juttu. Eikö miehen "taipumus" ollut tiedossa jo ennen perheen perustamista? Arvostan kyllä opiskelua, mutta olen sitä mieltä, että ei toinen voi opiskella niin, että sinä kannat yksin vastuun perheestä. Olen itse opiskellut aikuisiällä 6 vuotta putkeen ja osan töiden ohessa, mutta meidän lapset on jo isoja ja lisäksi minä olen silti kantanut vastuun raha-asioista, siivouksesta, lasten asioista jne. Sitten on pitänyt vaan luopua vähäisestäkin omasta ajasta. 

Työn ohessa opiskelu ei estä osallistumasta kotitöihin tai yhteisiin harrastuksiin. Ei ainakaan meidän perheessä vaikka puoliso yliopistossa opiskeleekin. 

Vierailija
39/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikutit mieheltä juttuinesi, mutta oletkin siis nainen, jonka mies opiskelee. Ehkä ongelma onkin siinä, että teillä olisi rooleissa jotain fiksaamista? Ehkä se miehesi ei koe, että saa olla mies perheessä ja hän hakee tyydytystä sitten muusta? Onneksi sentään tässä tapauksessa vain opiskeluista."

Tämä kommentoija osottaa kyllä, miten pinttyneitä sukupuoliodotukset on. Ilmeisesti opiskeleva mies on tälle tyypille jotenkin vaikea asia ymmärtää?

Vierailija
40/86 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnan loinen, hankkiudu eroon.

Sehän opiskelee töiden ohella!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi