Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Strassaan jo etukäteen, miten nuori pärjää opiskelijana taloudellisesti

Vierailija
02.05.2025 |

Nuorella tulee todella kova herätys alentuneeseen elintasoon, hän ei selvästikään hahmota sitä vielä itse. Lapsihan elää lapsuudenkotonaan vanhempien elintasoa ja sitten kun muuttaa opiskelemaan, tulot tippuvat ja menot kasvavat. Miten teillä on nuori pärjännyt? Pelkään että velkaantuu tai muuten sössii raha-asiansa. Olen tehnyt mallilaskelmia hänelle, mutta todellisuus ei silti ole kunnolla valjennut hänelle. Olen itse jo stressaantunut tästä hänen puolestaan.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna ei pärjäisi ilman vanhempia. Asuu omillaan jo toisella asteella, koska koulu on toisella paikkakunnalla. Saa opintotukea 113 euroa plus asumistukea päälle 250 euroa. Me vanhemmat maksetaan sähkö, ruoat ja vuokrasta osa. Alaikäinen, joten vaikea saada töitä. Lisäksi kesällä on yhtäjaksoisesti lomaa vain kuukausi. 18-vuotiaana saa vähän enemmän opintotukea, mutta ensi kesänä ei saa enää kesällä asumislisää, joten asunto on pakko irtisanoa kesäksi, jos ei saa töitä. Ja vuokra-asuntotilanne paikkakunnalla erittäin heikko, joten siinäpä ihmetellään, että mistä saadaan syksyksi asunto. Jos meillä ei tulot riittäisi, olisi pakko ottaa lainaa. 

Vierailija
22/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se nuori on normaaliälyinen, niin kyllä se selviää, eikä sinun tarvitse huolehtia. Näin on aina ollut. Anna nuoren elää omaa elämäänsä, vaikka sitten vähän tiukoille joutuisi välillä. Hän pyytää apua, jos sitä tarvitsee. 

Muistele omaa nuoruuttasi ja miten suhtauduit huolestuneeseen vanhempaasi. 

Entinen aika oli täysin erilaista ilman tämän hallituksen leikkauksia. 

Ennen sai myös töitä paremmin kuin nykyään.

Voi tätä kommenttisi tyhmyyden määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se elämä opettaa. Mutta mietin kyllä sitä, että kovin tiukoilla opiskelijat ovat. Opiskelijoiden asumislisä on vain 290 e / kk ja opintotuki jotain saman verran. Sitten ei saa tienatakaan juuri mitään, kun opintotukea aletaan karhuamaan takaisin. Nykyisin eläminen on tosi kallista, vaikka kuinka säästeliäästi eäisi.

Se tienattu rahahan on kuitenkin käytettävissä. Eikö ole hyvä, että jo opiskeluaikana tiedostaa, että on elettävä omilla ansioillaan eikä koura ojossa vinkua yhteiskunnalta tukia.

No kyllä tietenkin niin, mutta mielestäni on kohtuutonta, että pitää jaksaa opiskella ja käydä töissä lähes kokopäivätoimisesti yhtäaikaa. Opintotuki on kuitenkin tosi pieni, luokkaa 250 e / kk, joten sen karhuaminen takaisin on kyllä aika sieltä itsestään. Ei ne opiskelut nyt ikuisuutta kestä, toisin kuin eräiden ihmisryhmien elättäminen valtion tuella ikuisesti.

Vierailija
24/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se elämä opettaa. Mutta mietin kyllä sitä, että kovin tiukoilla opiskelijat ovat. Opiskelijoiden asumislisä on vain 290 e / kk ja opintotuki jotain saman verran. Sitten ei saa tienatakaan juuri mitään, kun opintotukea aletaan karhuamaan takaisin. Nykyisin eläminen on tosi kallista, vaikka kuinka säästeliäästi eäisi.

Se tienattu rahahan on kuitenkin käytettävissä. Eikö ole hyvä, että jo opiskeluaikana tiedostaa, että on elettävä omilla ansioillaan eikä koura ojossa vinkua yhteiskunnalta tukia.

En ole sama, mutta tuosta olen kyllä osittain eri mieltä. Ihmettelen tätä asennetta, että valitetaan muista tuista ja vaaditaan lisää, mutta opiskelijoiden pitäisi pärjätä omillaan. He kuitenkin yrittävät päästä eteenpäin ja lisäksi opiskelijoiden tukia on pienennetty todella paljon suhteessa elinkulujen nousuun. Pitäisi valmistua ajoissa, mutta samaan aikaan pitäisi tehdä töitä. Opintolainan korkokin noussut todella paljon. Olen itse opiskellut aikanaan opintotuella perheellisenä ja vaikka summa ei suuri ollutkaan niin suhteutettuna nykypäivään se oli hurjasti enemmän. 

Vierailija
25/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se nuori on normaaliälyinen, niin kyllä se selviää, eikä sinun tarvitse huolehtia. Näin on aina ollut. Anna nuoren elää omaa elämäänsä, vaikka sitten vähän tiukoille joutuisi välillä. Hän pyytää apua, jos sitä tarvitsee. 

Muistele omaa nuoruuttasi ja miten suhtauduit huolestuneeseen vanhempaasi. 

Entinen aika oli täysin erilaista ilman tämän hallituksen leikkauksia. 

Ennen sai myös töitä paremmin kuin nykyään.

Voi tätä kommenttisi tyhmyyden määrää.

Sehän on totta! Kesätyöt ja jopa harjoittelupaikat ilmaiseksi ovat kiven alka!! Hallitus leikkaa tahallaan kysyntää ja tekee työttömiä. Tämä on kylmää faktaa. 

Vierailija
26/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika aloitti viime syksynä amk - opinnot. Olen sanonut ja ohjeistanut, että lainaa ei ottaisi. Olen luvannut maksaa puhelinlaskun niin kauan kuin opiskelee, maksan harrastuskulut, vaatteet, matkat kotiin, ja avustan ruokakuluissa. 

Vierailija
27/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu opiskelijalapseni kotona, koska opiskelupaikka lähellä. Kämppien vuokra yksityisellä on täällä päin posketon eikä halpoja luukkuja riitä kaikille. Omana opiskeluaikana otin lainaa reippaasti markka-aikana, pääsin hyviin töihin ja maksoin pois. Nykyään en todellakaan suosittele lainanottoa lapselleni! 

Vierailija
28/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperseet ovat pärjänneet aina mutta tämä hallitus tekee kaikkensa, että vain tuonkaltaisilla on varaa opiskella ylipäätään!! Menemme 100 vuoden takaiseen luokkayhteiskuntaan! 

Vierailija
29/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä varten olen laittanut 40/kk lapselle rahastoon jo vuosia. Nyt siellä on 17000 opintotukea odottamassa.

Koska nuorella on rahaa, niin hän ei saa sitten asumistukea.

Vierailija
30/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuorten velkaantuminen on iso ongelma. Summa on monilla noin 50 000 € ja se on suhteessa aloituspalkkoihin ihan liikaa.

Vierailija
31/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä varten olen laittanut 40/kk lapselle rahastoon jo vuosia. Nyt siellä on 17000 opintotukea odottamassa.

Koska nuorella on rahaa, niin hän ei saa sitten asumistukea.

Opiskelija saa asumislisää elokuusta alkaen. 

Vierailija
32/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin on pärjännyt tähän asti. Elänyt kesätyö säästöillä pääasiassa. Me vanhemmat ollaan maksettu auton vakuutusmaksut ja puhelinlaskut. Auto välttämätön kesätöiden takia. Tulee nyt kesäksi kotiin asumaan, koska täältä päin on helpompi saada töitä kesäksi kuin opiskelupaikka kunnalta. Nyt tietysti vaikeuttaa se, että ei enää saa kesältä asumistukea. Muutenkin asumistuki koko ajan tippunut. Hänen alallaan on juuri kesällä sesonki ja suht hyvin saa kesätöitä. 

Vierailija
33/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on kyllä kaikki törkeän kallista vrt opintotuki ja asumislisä.

Itse opiskelin 2005 vuodesta eteenpäin yliopistotutkinnon. Pieni 2hlö solu lähellä koulua alle 200e/kk, sis. kaiken (vesi, sähkö, netti) ja myös peruskalusteet.

434e/kk sai jo reilun 45m2 kaksion (sis vesi ja autopaikka). 

Opintolainaa otettiin lähinnä jos ei halunnut asua solussa ja halusi elää vähän leveämmin. Kituuttamalla pärjäsi ilman lainaa.

Halvin opiskelijalounas (kevytkeitto + salaatti, juomat, leivät) oli 1e. 1,7e:lla sai jo normilounaan.

Ei käy kateeksi nykypäivän opiskelijat.

Vierailija
34/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla on varaa auttaa, auttakaa lapsianne, jotta eivät joudu ottamaan velkaa.

Vierailija
35/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi tehdä osa-aika töitä opiskelun ohessa.

36/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kermaperseet ovat pärjänneet aina mutta tämä hallitus tekee kaikkensa, että vain tuonkaltaisilla on varaa opiskella ylipäätään!! Menemme 100 vuoden takaiseen luokkayhteiskuntaan! 

Tällä hetkellä opiskelijoiden tilanne on kieltämättä aika kurja. Kun mä kasarin alkupuolella opiskelin sairaanhoitajaksi, ensimmäisen opiskeluvuoden aikana suoritettiin kaikki perushoitoon liittyvät kurssit. Tästä seurasi, että ekan lukuvuoden jälkeen pääsi jo tekemään keikkahommia apuhoitajan/perushoitajan tehtävissä. Ja koska hoitoalalla oli monissa paikoissa vuorotyö, niin ilta- ja viikonloppukeikkoja pystyi hyvin ottamaan ja siten rahoittamaan elämistään myös opiskeluaikana. Kesätyöpaikoistakaan ei ollut pulaa vaan pikemminkin sai valita, mihin menee. Hyvissä ajoin yleensä niiden keikkapaikkojen osastonhoitajat kyselivät, että tulethan varmasti meille kesäksi töihin. Ei siis tarvinnut hoitoalalla edes hakea kesätöitä vaan niitä tarjottiin. 

Vierailija
37/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti valmistuu sellaiselle alalle, että löytyy asiallisesti palkattuja töitä. Oli sitten Suomesta tai ulkomailta. Tuo kai on olennaista.

Pk-seudulla opiskelija-asunnot yllättävän edullisia. Pitkän pennin voisi niissä vielä säästää, jos kelpaa soluasunto. Aika paljon näkyisi siinä lopullisessa kertyneessä opintolainan määrässä. Ja ainakin omat opiskelijat ovat saaneet kesätöitä ja päälle tekevät duunia talvellakin muutamana päivänä viikossa. Vanhin nyt ihan oman alansa hommiakin ihan asiallisella palkallakin.

Vierailija
38/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta tulevasta asumislisästä kysyisin.

Tietääkö joku voiko opiskelija saada jatkossa kesän ajalta yleistä asumistukea, jos ei saa kesätöitä? Toimeentulotukea ei ilmeisesti saa kun opintolainasummat ovat niin suuret ja lasketaan tuloksi.

Opiskelijat eivät ole koskaan olleet niin tiukilla kuin nyt. Opintotukea on nostettu paljon lainan osalta, mutta ei opintorahaa. Kaikki on kallista. Laina toki mahdollistaa kaikkien opiskelun, mutta valmistuminen 30000 e lainalla ei innosta perheen perustamiseen. Matala syntyvyys on merkittävä yhteiskunnallinen ongelma. 

Vierailija
39/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en stressaa, koska autan itse opiskelevia lapsiani taloudellisesti joka kuukausi.

Vierailija
40/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuorten velkaantuminen on iso ongelma. Summa on monilla noin 50 000 € ja se on suhteessa aloituspalkkoihin ihan liikaa.

50 000 on kyllä iso opintolaina. Siinä on kyllä opiskelijan suhteellisuustaju hämärtynyt. Nostanut maksimi lainaa kokoajalta? Onneksi kun valmistuu ajoissa, niin osa lainastahan hyvitetään. Hyvitys on 40% yli 2500 eurosta. Mutta siinä on yläraja. 300 op tutkinnosta 18 000 euroa. Ja paljoa sitä enempää ei kannata kyllä ottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä