Strassaan jo etukäteen, miten nuori pärjää opiskelijana taloudellisesti
Nuorella tulee todella kova herätys alentuneeseen elintasoon, hän ei selvästikään hahmota sitä vielä itse. Lapsihan elää lapsuudenkotonaan vanhempien elintasoa ja sitten kun muuttaa opiskelemaan, tulot tippuvat ja menot kasvavat. Miten teillä on nuori pärjännyt? Pelkään että velkaantuu tai muuten sössii raha-asiansa. Olen tehnyt mallilaskelmia hänelle, mutta todellisuus ei silti ole kunnolla valjennut hänelle. Olen itse jo stressaantunut tästä hänen puolestaan.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat eivät ole koskaan olleet niin tiukilla kuin nyt.
Aika lyhyt historiantuntemus sinulla. Vielä 1980-luvun loppupuolella opintoraha ja opiskelijan asumistuki eivät yhteensä riittäneet edes siihen, että olisi maksanut soluhuoneen vuokran kuuden hengen solussa Otaniemen Teekkarikylässä, vaan jo siihen tarvitsi opintolainaa lisäksi. Nyt täsmälleen saman (mutta remontoidun) huoneen vuokra on 375 €/kk eli vuokran jälkeen tuista jää elokuun alussa tulevan muutoksen jälkeen vielä melkein 200 €/kk muihin menoihin.
Mutta mekin olimme hyväosaisia verrattuna aikaisempiin opiskelijoihin, jotka eivät saaneet lainkaan tukia, vaan koko opiskelu piti kustantaa opintolainalla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat maksavat, tai sitten opiskellaan jokin lyhyt, suoraan ammattiin johtava tutkinto. Näin ennenkin tehtiin.
Mikäs on yläasteen jälkeen lyhyt, suoraan ammattiin johtava tutkinto? Tervetuloa vuoteen 2025, ne 2-vuotiset ammattitutkinnot on loppuneet aikoja sitten. Opintolainan korko on noussut, opintotuen määrä romahtanut. Puhumattakaan työtilanteesta. Itse asiassa jopa harjoittelupaikat on kiven alla. Olen katsonut vierestä tätä touhua ja amispaikkoihinkin pitää hakea. Pitää laittaa hakemukset, video-cv ja siltikään ei paikkaa välttämättä saa. Olen itse alle nelikymppinen, mutta sain aikanani harjoittelupaikat aina ja helposti vaan kysymällä. Töitäkin löytyi valittavaksi asti. Mutta se oli silloin.
Eiköhän useimmat nosta sen lainan ihan vaan koska on pakko.
Esim 50000e sisältää jo korkoja koska ne jyvitetään opiskeluajalta. Nostettua lainaa lie max 45 tonnia.
Jaa se 5 vuodelle ja saat 9000e vuosi eli 750e per kuukausi. Opintotuen (sis asumislisä), jota saa vain 9kk vuodesta, kanssa se tekee 1125e per kuukausi koko vuodelle jyvitettynä. Halvinkin soluasunto, jos sellaisen saa, maksaa luokkaa 400e. Eli elämiseen jää keskimäärin 700 euroa kuussa, josta maksetaan kaikki. Eli samaa luokkaa toimeentulotuen saavien kanssa.
--->>>
Meinaatko siis että toimeentulotuen, eli ihan minimitulojen, tasolla eläminen on joten tuhlaavaista? Miten vähällä mielestäsi pitäisi elää?
Ps. Töihin ei ole vain menty enää vuosikymmeniin, on täysin mahdollista ettei töitä löydy koko opiskeluaikana. Ja tukikuukaudet eivät riitä tekemään pilipalikursseja kesäisin joten kesältä ei yleensä saa mitään tukea vaan sekin eletään samasta lainasummasta. PLUS jotkut joutuvat ottamaan lainaa jo toiseen asteen tutkintoon, joten sitä kertyy paljon pidemmältä ajalta.