Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Strassaan jo etukäteen, miten nuori pärjää opiskelijana taloudellisesti

Vierailija
02.05.2025 |

Nuorella tulee todella kova herätys alentuneeseen elintasoon, hän ei selvästikään hahmota sitä vielä itse. Lapsihan elää lapsuudenkotonaan vanhempien elintasoa ja sitten kun muuttaa opiskelemaan, tulot tippuvat ja menot kasvavat. Miten teillä on nuori pärjännyt? Pelkään että velkaantuu tai muuten sössii raha-asiansa. Olen tehnyt mallilaskelmia hänelle, mutta todellisuus ei silti ole kunnolla valjennut hänelle. Olen itse jo stressaantunut tästä hänen puolestaan.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat maksavat, tai sitten opiskellaan jokin lyhyt, suoraan ammattiin johtava tutkinto. Näin ennenkin tehtiin.

Vierailija
42/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta tulevasta asumislisästä kysyisin.

Tietääkö joku voiko opiskelija saada jatkossa kesän ajalta yleistä asumistukea, jos ei saa kesätöitä? Toimeentulotukea ei ilmeisesti saa kun opintolainasummat ovat niin suuret ja lasketaan tuloksi.

Opiskelijat eivät ole koskaan olleet niin tiukilla kuin nyt. Opintotukea on nostettu paljon lainan osalta, mutta ei opintorahaa. Kaikki on kallista. Laina toki mahdollistaa kaikkien opiskelun, mutta valmistuminen 30000 e lainalla ei innosta perheen perustamiseen. Matala syntyvyys on merkittävä yhteiskunnallinen ongelma. 

Eivät saa asumistukea kesälläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en stressaa, koska autan itse opiskelevia lapsiani taloudellisesti joka kuukausi.

Millä tavalla konkreettisesti avustat ja miten paljon suunnilleen kuukaudessa?

Vierailija
44/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina kyllä kannattaa nostaa vaikkei sitä välttämättä tarvitsisikaan. Kun valmistuu ajoissa siitä saa noin 1/3 anteeksi ja kun sen sijoittaa on tuotto-odotus 5-7% koron olessa nyt alle 4%. Win win.

Vierailija
45/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan, että lakiin on kirjattuna vanhempien elatusvelvollisuus myös yli 18 v. lapselle, jolla ei vielä ole ammattia. Yo-tutkinto ei vielä ole ammatti eli laki velvoittaa vanhempia tukemaan.

Vierailija
46/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kullakin omat ongelmat. Voi kun meidänkin tenava lähtisi johonkin muualle opiskelemaan tai yleensä opiskelu kiinnostaisi ollenkaan. Rahaa olis. Tasan ei käy nallet eikä karkit.

Vierailija
47/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan, että lakiin on kirjattuna vanhempien elatusvelvollisuus myös yli 18 v. lapselle, jolla ei vielä ole ammattia. Yo-tutkinto ei vielä ole ammatti eli laki velvoittaa vanhempia tukemaan.

Höpöhöpö velvoittaa. Kotiin saa tulla syömään, juhlimisen rahoittamiseen ei mikään laki velvoita.

Vierailija
48/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite se opiskelija, ja en tuu selvii, tervetuloa velkahelvetti ja työttömyys 

Vierailija
49/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lopetatteko kaiken sen tuen mitä lapsenne on tähän asti kotona saanut, ikäänkuin yksi kuluerä poistuisi ? Perheellemme oli edelleen tärkeä tukea lastamme myös ulkomaan vaihdon aikaan.

Vierailija
50/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin, miten nuoreni pärjää. Ei hän sössi, mutta ei varmasn sitten syö.

Hän tekee nyt osa-aikatyötä ja joka palkasta ostaa parasta elektroniikkaa. Nyt osti pelikoneen. Kysyin, eikö kannattaisi miettiä sitä, kun opiskeluaikana ei ole rahaa. Hän sanoi, että juuri siksi hän ostaa kaikkea, koska opiskelija ei voi ostaa. 

Vierailija
51/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ite se opiskelija, ja en tuu selvii, tervetuloa velkahelvetti ja työttömyys 

Pessimisti ei pety ! Nyt on aika opiskella, kun valmistut maailma on joko palannut ennalleen tai lentänyt avaruuteen.

Vierailija
52/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat maksavat, tai sitten opiskellaan jokin lyhyt, suoraan ammattiin johtava tutkinto. Näin ennenkin tehtiin.

Opiskelin  70-luvulla, asuin kotona mutta katoin kuluni opintolainalla !

Vierailija
53/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pääsi kiertokoululla töihin heti. Näin ei ole ollut kymmeniin vuosiin! 

Vierailija
54/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin  70-luvulla, asuin kotona mutta katoin kuluni opintolainalla !

Ennen sai vielä töitä, jolla sen sai maksettua pois. 

Vierailija
55/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijan elämätyylissä kalja/biletys tulee niin kalliiksi, että mihinkään muuhun ei raha tahdo riittää :(

Vierailija
56/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuu kotona ja meille ihan ehdoton asia. Ei velkaa vaan säästöjä.

Sama meillä. On säästänyt jo 15 000 euroa ja jossain vaiheessa pääsee ostamaan omaa asuntoa. Töissä käy.

Vähän vaikeaa jos opiskelupaikka on 150-400km päässä

Vierailija
57/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Varmaan paras lahja, minkä äidiltäni sain, oli se, että hän jo mun lukioikoinani laittoi mut opettelemaan vuosibudjetin tekemisen ja noudattamaan sitä. Olen elänyt aikoja, jolloin rahaa oli tosi vähän, ja aikoja, jolloin rahaa on ollut rutkasti enemmän kuin mitä tarvitsen, mutta vuosibudjetin ole tehnyt joka vuosi ja noudattanut sitä. Suosittelen lämpimästi, että nuorella on budjetointi hallussa ennenkuin muuttaa lapsuudenkodistaan pois. 

Ymmärrän kuitenkin hyvin huolesi, koska opiskelijoiden tukia on pienennetty ja esimerkiksi kesätyöpaikkojen saaminen on yhä vaikeampaa. Jos oikein muistan, nyt on edessä viimeinen kesä, kun opiskelija saa asumistukea myös kesän ajalta. Vuoden päästä ei sitten enää saa, ellei suorita myös opintoja kesällä. En tiedä sun taloudellista tilannettasi, mutta jos on mahdollista, niin kehota nuortasi ennemmin pyytämään sulta taloudellista apua (vaikka ruuan sähkölaskun, vuokran tms muodossa) kuin ostamaan os

Heti 1. päivästä tulot ja menot exceliin! 

Vierailija
58/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velanottoa kannattaa välttää mahdollisimman paljon mikäli ei ole 100% varma että saa pysyvän työn. 

Päinvastoin. Jos opintolainaa ottamalla pystyy keskittymään paremmin opintoihin, kannattaa ilman muuta ottaa opintolainaa. Sitä ei ole mikään pakko ottaa maksimimäärää, vaan voi ottaa vain juuri sen verran, kun tarvitsee.

Opintolainasta on nykyisin tehty aivan turhaan mörkö.

Vierailija
59/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan ennen otettiin kiltisti opintolainaa ja asuttiin solussa, monesti kahden hengen huoneessa ennestään tuntemattoman kanssa.

Vierailija
60/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se elämä opettaa. Mutta mietin kyllä sitä, että kovin tiukoilla opiskelijat ovat. Opiskelijoiden asumislisä on vain 290 e / kk ja opintotuki jotain saman verran. Sitten ei saa tienatakaan juuri mitään, kun opintotukea aletaan karhuamaan takaisin. Nykyisin eläminen on tosi kallista, vaikka kuinka säästeliäästi eäisi.

Juuri noin.

Täällä palstalla on koko ajan ketjuja, joissa päivitellään, miten pärjää peruspäivärahalla ja asumistuella. Nykyään opiskelijan tuet ovat melkein 1/3 niistä, kun opiskelijoilta on leikattu eniten. 

Olen tosi huolissaan tästä ja mitä olen jutellut tuttujen kanssa, niin heillä on sama murhe. 

Opiskelijat saavat jo kalliin koulutuksen ilmaiseksi,kuinka paljon pitäisi yhteiskunnalta saada?Vanhempien tehtävä on auttaa lasta eikä vaatia kaikkea muiden maksamana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi