Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Strassaan jo etukäteen, miten nuori pärjää opiskelijana taloudellisesti

Vierailija
02.05.2025 |

Nuorella tulee todella kova herätys alentuneeseen elintasoon, hän ei selvästikään hahmota sitä vielä itse. Lapsihan elää lapsuudenkotonaan vanhempien elintasoa ja sitten kun muuttaa opiskelemaan, tulot tippuvat ja menot kasvavat. Miten teillä on nuori pärjännyt? Pelkään että velkaantuu tai muuten sössii raha-asiansa. Olen tehnyt mallilaskelmia hänelle, mutta todellisuus ei silti ole kunnolla valjennut hänelle. Olen itse jo stressaantunut tästä hänen puolestaan.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se nuori on normaaliälyinen, niin kyllä se selviää, eikä sinun tarvitse huolehtia. Näin on aina ollut. Anna nuoren elää omaa elämäänsä, vaikka sitten vähän tiukoille joutuisi välillä. Hän pyytää apua, jos sitä tarvitsee. 

Muistele omaa nuoruuttasi ja miten suhtauduit huolestuneeseen vanhempaasi. 

Vierailija
2/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu kotona ja meille ihan ehdoton asia. Ei velkaa vaan säästöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut, että oman opiskelijanuoreni on pakko ottaa opintolainaa selvitäkseen. Opiskelija-asunnon vuokra on noin 400 e/kk (vähän alle), myös halvimpien soluasuntojen, sellaisten joista pääsee koululle ilman omaa autoa. Ja jotain pitäisi syödäkin. Panostusta vaatii myös vanhemmilta, koska asunnot on kalustamattomia ja pitää hankkia vähintään sänky (peitto, tyyny ja lakanat löytyy kotoa), jonkinlainen pöytä, tuoli, astioita ja peruselintarvikkeet. Säästössä toki on ihan jonkin verran vuosien varrelta kertynyttä, mutta kyllä nekin äkkiä hupenevat. Sitten vielä jos jollain pitäisi elää kesäaika, jolloin käsittääkseni ei saa asumistukea. Kesätyöpaikkojakaan ei niin paljon ole... Tiukkaa tekee.

Vierailija
4/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se elämä opettaa. Mutta mietin kyllä sitä, että kovin tiukoilla opiskelijat ovat. Opiskelijoiden asumislisä on vain 290 e / kk ja opintotuki jotain saman verran. Sitten ei saa tienatakaan juuri mitään, kun opintotukea aletaan karhuamaan takaisin. Nykyisin eläminen on tosi kallista, vaikka kuinka säästeliäästi eäisi.

Vierailija
5/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se nuori on normaaliälyinen, niin kyllä se selviää, eikä sinun tarvitse huolehtia. Näin on aina ollut. Anna nuoren elää omaa elämäänsä, vaikka sitten vähän tiukoille joutuisi välillä. Hän pyytää apua, jos sitä tarvitsee. 

Muistele omaa nuoruuttasi ja miten suhtauduit huolestuneeseen vanhempaasi. 

Entinen aika oli täysin erilaista ilman tämän hallituksen leikkauksia. 

Ennen sai myös töitä paremmin kuin nykyään.

Vierailija
6/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelupaikka on eri kaupungissa eli ei voi asua kotona silloin.

Vierailija
7/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se elämä opettaa. Mutta mietin kyllä sitä, että kovin tiukoilla opiskelijat ovat. Opiskelijoiden asumislisä on vain 290 e / kk ja opintotuki jotain saman verran. Sitten ei saa tienatakaan juuri mitään, kun opintotukea aletaan karhuamaan takaisin. Nykyisin eläminen on tosi kallista, vaikka kuinka säästeliäästi eäisi.

Juuri noin.

Täällä palstalla on koko ajan ketjuja, joissa päivitellään, miten pärjää peruspäivärahalla ja asumistuella. Nykyään opiskelijan tuet ovat melkein 1/3 niistä, kun opiskelijoilta on leikattu eniten. 

Olen tosi huolissaan tästä ja mitä olen jutellut tuttujen kanssa, niin heillä on sama murhe. 

Vierailija
8/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pärjännyt, ensimmäisenä syksynä nosti lainaa mutta sitten meni töihin. On saanut jopa jotain säästöönkin.

Enemmän mietin täysihoidosta muuttoa ruuan ja siivouksen kannalta mutta tekee kaikki ruuat itse (ja huippuruokia!) ja koti on vimpan päälle siisti ja puhdas. 

Nyt odottelee jo maisteriopintojen alkua

Vierailija
9/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Joko lainaa tai työntekoa ja opiskelua 5 pvä viikossa, lähes 16 h päivässä. 

Vierailija
10/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen ja lapsiakin. Otselleni on vihjailtu että olisin ollut opiskelija. Mistä ihmeestä nuo vihjailut kumpuaa? Oikeasti olen ollut työelämässä montakymmentä vuotta ja sen jälkeen ihan tavallinen työtön monta vuotta. 

Miksi ihmeesSä vihjaillaan joskus, että olisin opiskelija? 

Vierailija
11/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko se kyllä nykyaikana on. Kesätyötienestit tai sitten työskentely opiskelun ohessa. Oma lapsi ollut koko 4v yliopistoaikakansa töissä opintojen ohessa, saanut silti opinnot ajallaan suoritettua.

Vierailija
12/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama meillä. On säästänyt jo 15 000 euroa ja jossain vaiheessa pääsee ostamaan omaa asuntoa. Töissä käy.

Vierailija
13/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velanottoa kannattaa välttää mahdollisimman paljon mikäli ei ole 100% varma että saa pysyvän työn. 

Vierailija
14/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt rahoja nuorille opiskeluun, ja kertonut heille jo moneen mertaan, että rahat on sitä varten, ettei tarvitse ottaa opintolainaa. On paljon kivempi valmistua sitten, kun pääsee heti tienaamaan rahat omaan käyttöön. Uskoisin että nuoreni hallitsevat tämän asian, toivoa sopii että työllistyminen onnistuu! Sehän se suurin haaste tulee olemaan heidän ikäisillään.

15/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan paras lahja, minkä äidiltäni sain, oli se, että hän jo mun lukioikoinani laittoi mut opettelemaan vuosibudjetin tekemisen ja noudattamaan sitä. Olen elänyt aikoja, jolloin rahaa oli tosi vähän, ja aikoja, jolloin rahaa on ollut rutkasti enemmän kuin mitä tarvitsen, mutta vuosibudjetin ole tehnyt joka vuosi ja noudattanut sitä. Suosittelen lämpimästi, että nuorella on budjetointi hallussa ennenkuin muuttaa lapsuudenkodistaan pois. 

Ymmärrän kuitenkin hyvin huolesi, koska opiskelijoiden tukia on pienennetty ja esimerkiksi kesätyöpaikkojen saaminen on yhä vaikeampaa. Jos oikein muistan, nyt on edessä viimeinen kesä, kun opiskelija saa asumistukea myös kesän ajalta. Vuoden päästä ei sitten enää saa, ellei suorita myös opintoja kesällä. En tiedä sun taloudellista tilannettasi, mutta jos on mahdollista, niin kehota nuortasi ennemmin pyytämään sulta taloudellista apua (vaikka ruuan sähkölaskun, vuokran tms muodossa) kuin ostamaan osamaksulla tai ottamaan muuten tarpeetonta velkaa. Opintolainaa voi olla pakko ottaa, mutta sitä ei tulisi käyttää mihinkään hömppään vaan ainoastaan tarpeelliseen. 

Mikään ei myöskään estä teitä kokeilemasta opiskelijaelintasoa jo nyt etukäteen. Esim ruokien, vaateostosten, huvitusten yms suhteen elätte esim kuukauden tai pari sillä summalla (per henkilö), mitä opiskelijallakin on sitten käytettävissään. 

Vierailija
16/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upseeriksi: majoitus, ruoka ja vaatetus talon puolesta. Päälle maksetaan päiväraha ja muutama kotimatka.

Vierailija
17/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan siinä on ottaa velkaa. Oma lapsi on tosi stressaantunut ja uupunut kun yrittää tehdä opintoja vauhdilla. Nyt vielä se asumistuki otetaan pois niin tilanne pahenee. Kyllä äitinä huolestuttaa, enkä pysty taloudellisesti auttamaan.

Vierailija
18/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tienattu rahahan on kuitenkin käytettävissä. Eikö ole hyvä, että jo opiskeluaikana tiedostaa, että on elettävä omilla ansioillaan eikä koura ojossa vinkua yhteiskunnalta tukia.

Vierailija
19/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä varten olen laittanut 40/kk lapselle rahastoon jo vuosia. Nyt siellä on 17000 opintotukea odottamassa.

Vierailija
20/63 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin.

Täällä palstalla on koko ajan ketjuja, joissa päivitellään, miten pärjää peruspäivärahalla ja asumistuella. Nykyään opiskelijan tuet ovat melkein 1/3 niistä, kun opiskelijoilta on leikattu eniten. 

Olen tosi huolissaan tästä ja mitä olen jutellut tuttujen kanssa, niin heillä on sama murhe. 

On vain hyvä, että jo nuorena oppii tarkan rahankäytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi