Jooga pois kirkoista
Viime vuosina Ev. lut. kirkkoihin on ilmestynyt "kristillisen joogan" harrastuspiirejä. Miten voi olla mahdollista, että hindulaiseen uskontoon kuuluvaa tapaa harjoitetaan kristillisissä kirkoissa? Miten meidän luterilainen kirkkomme voi olla niin lapanen, että hyväksyy kirkkoihinsa kaikenlaisen humpuukin? En voisi mitenkään kuvitella, että ortodoksi- tai katolinen kirkko menisi tuollaiseen eksytykseen mukaan.
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihme, mikä ketju.
Olihan tämä ketju niin sanotusti itsestään selvä, kun fanaatikot pääsivät näppäimistön ääreen.
Ei tämä ole ensimmäinen tällainen ketju. Niitä on pilvin pimein. Edes uskonnottomat joogaajat eivät saa rauhassa keskustella keskenään joogasta tai mindfullnessista, kun nämä uskonfanaatikot tulevat sinne räyhäämään.
Paitsi että tässä tapauksessa on nimenomaan uskovaisen tekemä avaus, jonne ilmeisesti on ilmestynyt myös ei-uskovaisia kommentoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä ihme, mikä ketju.
Olihan tämä ketju niin sanotusti itsestään selvä, kun fanaatikot pääsivät näppäimistön ääreen.
Ei tämä ole ensimmäinen tällainen ketju. Niitä on pilvin pimein. Edes uskonnottomat joogaajat eivät saa rauhassa keskustella keskenään joogasta tai mindfullnessista, kun nämä uskonfanaatikot tulevat sinne räyhäämään.
Paitsi että tässä tapauksessa on nimenomaan uskovaisen tekemä avaus, jonne ilmeisesti on ilmestynyt myös ei-uskovaisia kommentoimaan.
Niin tässä ainoassa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet Suomessa on alkanut etsimään elämälle pohjaa uskosta. Hyvä miehet!
Ihme vässyköitä.
Hihii, kauheata kun menee omat uskomukset solmuun muitten uskomuksista. Ihan hirveästi pelottaa.
Olette te luulevaiset lystikkäitä.
Olen mielenkiinnolla lukenut koko ketjun kirjoitukset. Olen itse evl kirkon työntekijä ja on ilahduttavaa huomata, että kirkon asioista ovat huolissaan muutkin kuin monet meistä siellä työskentelevistä.
Täällä on useassa kirjoituksessa puhuttu yleistäen kirkon ja sen työntekijöiden olevan liberaaliteologian kannattajien keskittymä. Tämä on totta. Todennäköisesti tällä hetkellä työntekijöistä suurempi osa on näiden nykyisten suuntausten ja virtausten puolustajia; naispappeus, uushenkisyys, sateenkaarimessut, motoristi-samba-rumbaym.erikoismessut, samaa sukupuolta olevien vihkimiset jne.
Kuitenkin meitä on vielä suuri joukko työntekijöiltä ympäri Suomen, jotka haluamme keskittyä Jumalan sanan julistamiseen, sakramenttien ja kirkollisten toimitusten toimittamiseen Raamatun opin mukaisesti. Meille on kuitenkin tärkeää, että voisimme edelleen tehdä sen omassa kansankirkossamme, sillä näemme asian myös lähetystehtävänä. Olemme huolestuneita näistä tämän ajan ilmiöistä. Juuri siksi haluamme pitää yllä evankeliumia myös siitä luopuneiden keskuudessa, sillä missäpä he sitä muuten kuulisivat. Emme siis näe hedelmälliseksi omiin poteroihin vetäytymistä.
Työ ei ole aina helppoa ja siksi tarvitsisimmekin tueksemme sydämessään samoin uskovien tuen ja rukoukset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei vaihda uskontokuntaa? Pääsisi helpommalla.
Miksi antaisin valloittajille oman rakkaan kirkkoni? Onko elämässä helpolla pääseminen sinun ainoa prioriteettisi?
Vierailija kirjoitti:
Olen mielenkiinnolla lukenut koko ketjun kirjoitukset. Olen itse evl kirkon työntekijä ja on ilahduttavaa huomata, että kirkon asioista ovat huolissaan muutkin kuin monet meistä siellä työskentelevistä.
Täällä on useassa kirjoituksessa puhuttu yleistäen kirkon ja sen työntekijöiden olevan liberaaliteologian kannattajien keskittymä. Tämä on totta. Todennäköisesti tällä hetkellä työntekijöistä suurempi osa on näiden nykyisten suuntausten ja virtausten puolustajia; naispappeus, uushenkisyys, sateenkaarimessut, motoristi-samba-rumbaym.erikoismessut, samaa sukupuolta olevien vihkimiset jne.
Kuitenkin meitä on vielä suuri joukko työntekijöiltä ympäri Suomen, jotka haluamme keskittyä Jumalan sanan julistamiseen, sakramenttien ja kirkollisten toimitusten toimittamiseen Raamatun opin mukaisesti. Meille on kuitenkin tärkeää, että voisimme edelleen tehdä sen omassa kansankirkossamme, sillä näemme asian myös lähetystehtävänä.
No esim.minä hyväksyn naispappeuden ja sateenkaarimessut jos on normaali kutsumessu kyseessä kuten on muillekin ryhmille messuja. Hyväksyn myös transihmiset.
En hyväksy joogaa kirkoissa enkä homojen kirkkovihkimistä. En siis kuulu kumpaankaan ryhmään, kannattaa huomioida ettei kaikki kuulu jompaan kumpaan ryhmään, siis konservatiivisiin tai uudistusmielisiin. Arvioin asia kerrallaan.
Niinhän esim.tuo Lapuan piispa hyväksyy sateenkaarimessun, yhtenä messuna muiden joukossa. Muttei hyväksy homojen kirkkovihkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooga on mystiikkaa, eikä Jeesus käskenyt meitä harjoittamaan mystiikkaa. Joogan hengellinen merkitys yritetään peittää viattoman venyttely-sanan alle. Uskon kyllä, että monet uskovat kyseessä oikeasti olevan joku venytysjumppa, mutta jos loogisesti ajattelee, niin miksi sana venyttely on sitten vaihdettu sanaksi jooga? Kyllä joogalla on joku syvempi merkitys.
Jeesus itse oli mystikko.
"Venyttely" sanaa ei varmaan ollut olemassa silloin kuin joogaa alettiin kehittelemään. Kyseessä on todella vanha jumppa, jossa on miljardi eri koulukuntaa ja tapaa tehdä sitä.
Se on myös toiminnallisesti erilaista kuin länsimaalainen "venyttely" siinä mielessä, että se on dynaamisempaa. Tämä on jänteiden venyvyyden ja rentoutumisen kannalta erittäin tärkeää ja hyvä asi
Näytätkö kohdan Raamatusta jossa Jeesus kehottaa ihmistä palvomaan omaa itseään? Minun Raamatusta löytyy itsen KIELTÄMINEN :D
Vierailija kirjoitti:
"Kuka sinä olet ketään tuomitsemaan?"
Uudestisyntynyt kristitty.
Uudestisyntynyt kristitty tietää ettei jooga ole sopivaa uskovalle.
Uudestisyntynyt uskova tietää myös ettei kyse ole tuomitsemisesta.
Pyhä Henki johdattaa uskovaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet Suomessa on alkanut etsimään elämälle pohjaa uskosta. Hyvä miehet!
Ihme vässyköitä.
Ei. On erinomaista, että Uusi Valamo saa uusia lisää väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei vaihda uskontokuntaa? Pääsisi helpommalla.
Miksi antaisin valloittajille oman rakkaan kirkkoni? Onko elämässä helpolla pääseminen sinun ainoa prioriteettisi?
Sinä siis omistat kirkon? Aika erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuka sinä olet ketään tuomitsemaan?"
Uudestisyntynyt kristitty.
Uudestisyntynyt kristitty tietää ettei jooga ole sopivaa uskovalle.
Uudestisyntynyt uskova tietää myös ettei kyse ole tuomitsemisesta.
Pyhä Henki johdattaa uskovaa!
Ei johdata.
Tekopyhyys ja omavanhurskaus johdattavat.
Nyt on myös tulossa tuo Korson seurakunnan Saunahartaus Euroviisujen kunniaksi. Käsittämätön homma tämäkin. Eikö kirkon idea olisi toimia Jumalan kunniaksi?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on myös tulossa tuo Korson seurakunnan Saunahartaus Euroviisujen kunniaksi. Käsittämätön homma tämäkin. Eikö kirkon idea olisi toimia Jumalan kunniaksi?
Mitä kunniaa Hän nyt erityisesti tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kunniaa Hän nyt erityisesti tarvitsee?
Kyselee itse Saatana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin meitä on vielä suuri joukko työntekijöiltä ympäri Suomen, jotka haluamme keskittyä Jumalan sanan julistamiseen, sakramenttien ja kirkollisten toimitusten toimittamiseen Raamatun opin mukaisesti. Meille on kuitenkin tärkeää, että voisimme edelleen tehdä sen omassa kansankirkossam
Samaa sukupuolta olevien suhteet on syntiä Jumalan mukaan. Messu ei voi olla omistettu synnille!
Kirkko ei voi olla mikään kaikkea sallivaa kivakerho. Kirkon tulee pysyä Jumalan Sanassa ja opettaa syntejä synneiksi !
Mitä ne siellä Korsossa siis saunoo?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa saunassa on?!?