Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos päivittäin lämpöilyä 37,7 saakka niin olisitko sairauslomalla?

Vierailija
30.04.2025 |

Tulehdusarvotkin vähän koholla.

Vai sinnittelisit toimistotöissä?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Digitaaliset mittarit ovat yhtä luotettavia kuin perinteiset, jos niitä pidetään kainalossa yhtä kauan eli 510 minuuttia. Piippauksen jälkeen digitaalinen mittari kertoo kainalosta vasta alustavan tuloksen, joten mittari kannattaa jättää vielä hetkeksi kainaloon."

"Iltamittauksessa lämpö voi olla puoli astetta korkeampi kuin aamulla. Lämpö mitataan levossa, koska melko vähäinenkin rasitus nostaa sitä lihasten tuottaman lämmön vuoksi. Terveillä lapsilla jo leikkiminen voi nostaa lämpötilan jopa 38 asteeseen."

https://www.apteekki.fi/terveydeksi/terveys/tiesitko-taman-kuumeen-mitt…

Ne mittaa sairaalassa korvasta kuumeen piippimittarilla ja ihan luotettava tulos sieltä on tullut.

Vierailija
62/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea asia. Mulla oli yläasteella vastaava lievä kuume koko 8. luokan. Olin paljon poissa. Lääkäri määritti sairaudeksi nimen "juppikuume". 90-luvun alussa.

Vastaava tauti oli myös kuulemma yhdellä serkullani.

Hämärä juttu. Olen tosi allerginen monelle asialle, kuten Koivulle, lepälle, pajulle, porkkanalle, omenalle, pähkinöillä, jne...

Voisiko kyseessä olla allergia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo apteekin lämmönmittausohjeet on hyvät. Apteekki ei saa valehdella tuollaisista asioista.

Apteekki on yritys siinä missä esim ruokakauppa. Sitä vain valvotaan tarkasti ja Suomessa tiettävästi ja onneksi voi luottaa apteekkiin. Ei nuo mittausohjeet kyllä nyt ihan vedenpitävä juttu ole. Apteekin lehtinen on ennen kaikkea mainos.

Niin että palstamamma jollain peruskoulun oppimäärällä tietää tämän kuumeen mittausasiankin taas muka paremmin 🤦

Vierailija
64/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea asia. Mulla oli yläasteella vastaava lievä kuume koko 8. luokan. Olin paljon poissa. Lääkäri määritti sairaudeksi nimen "juppikuume". 90-luvun alussa.

Hämärä juttu. Olen tosi allerginen monelle asialle, kuten Koivulle, lepälle, pajulle, porkkanalle, omenalle, pähkinöillä, jne...

Pääsitkö luokalta jos olit paljon pois?

Vierailija
65/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun normaalilämpöni on noin 36. Harvoin minulle nousee kuume, yleensä sairastumisen ensimerkkinä on lämmön laskeminen 35:een. Käyn silloinkin töissä ja kotona sitten vain lepään. Lepäilyn jälkeen se saattaa parin päivän päästä nousta takaisin 36:een, jos keho saa voitettua pöpön. Jos ei saa, lämpö jatkaa nousuaan, ja kyllä jään kotiin siinä kohtaa, kun lämpö on 37. Kahden asteen nousu on melkoinen rasitus ja aiheuttaa myös tehokkaasit migreeniä. Meillä saa kolme päivää sairaslomaa esimiehelle soittamalla, ja tavallisesti pyydän kaksi päivää. Sillä levolla saan itseni yleensä kuntoon ja lämmön taas 36:een.

Vierailija
66/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo apteekin lämmönmittausohjeet on hyvät. Apteekki ei saa valehdella tuollaisista asioista.

Apteekki on yritys siinä missä esim ruokakauppa. Sitä vain valvotaan tarkasti ja Suomessa tiettävästi ja onneksi voi luottaa apteekkiin. Ei nuo mittausohjeet kyllä nyt ihan vedenpitävä juttu ole. Apteekin lehtinen on ennen kaikkea mainos.

Niin että palstamamma jollain peruskoulun oppimäärällä tietää tämän kuumeen mittausasiankin taas muka paremmin 🤦

Ei se koulutusta -tai sukupuolta- katso mitä tulee kuumeen mittaukseen. Siihen tarvita ohjeita, elämänkokemus riittää tässä asiassa.

Vierailija
67/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se sitten viisauden merkki jos pitää käydä korkeakoulu osatakseen mitata lämpö kuumemittarilla

Vierailija
68/78 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oha näitä vässyköitä meiänkin tiimissä. Kerran aivastetaan ja heti ollaan loppuviikko saigonilla

Vierailija
69/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu ja turvallinen

Tyhmän turpa turisee turhia🙄

Vierailija
70/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään olisi. Ei tuo ole kuumetta eikä mitään.

Ihmisen normaalilämpö on täysin yksilöllistä  ja se missä asteessa kenelläkin on kuumeinen  olo. Itselläni on jo 37 asteessa eli en mene silloin töihin. Todella harvoin mulla menee 37 asteeseen. Korkeintaan pari kertaa vuodessa.

Vierailija
71/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy mennä lääkäriin, jotka sitä ehdotatte? Lepäämällähän nuo vaivat hoituvat.

Kaikki sairaudet ei mene lepäämällä ohi. Luulisi sinun sen tietävän?

Noilla oireilla yleensä kyllä.

Opiskelukaverilla oli pientä lämpöä. Hän kuoli. En kerro tarkemmin, mutta jos tuo jatkuu pitempään, niin ehdottomasti lääkäriin.

Vierailija
72/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menet töihin ja levität tautia. Vain henkilökohtaisesti toimitettu kuolintodistus kelpaa hyväksyttäväksi poissaolon syyksi. T:ek.

Vierailija
73/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään olisi. Ei tuo ole kuumetta eikä mitään.

Se riippuu ihan yksilön normaalilämpötilasta. Jos lämpö on normaalisti 35 kieppeillä, niin 37,5 on jo kuumetta. Lisäksi riippuu muista oireista, eli onko kuumekivistystä, kaikki sattuu ihoon jne.

Jos lämpö on normaalisti 35, niin silloin ei vain osaa käyttää kuumemittaria ja luulee että se näyttää tuloksen silloin kun se piippaa. Todellisuudessa se näyttää tuloksen vasta aikaisintaan 10 minuutin päästä piippauksesta. Todella moni ei vieläkään tiedä tätä. Sitten ne hokee, että niiden normaalilämpö on 35.

Olen verrannut vanhanaikaista mittaria ja näitä nykyisiä piippaajia ja piippaaja on piippatessaan ollut hyvin lähellä samaa tulosta kuin vanhanaikainen 10 minuutin jälkeen. Eikä piippajan tulos ole merkittävästi noussut piti sitä kuinka pitkään hyvänsä. Kun mittareiden valmistajia on monia, nin tietysti kannattaa testata omalla paljonko mittausajalla on väliä.

Vierailija
74/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy mennä lääkäriin, jotka sitä ehdotatte? Lepäämällähän nuo vaivat hoituvat.

Kaikki sairaudet ei mene lepäämällä ohi. Luulisi sinun sen tietävän?

Noilla oireilla yleensä kyllä.

Opiskelukaverilla oli pientä lämpöä. Hän kuoli. En kerro tarkemmin, mutta jos tuo jatkuu pitempään, niin ehdottomasti lääkäriin.

Kahdelle tutulle kävi samoin. Yli 70v sai ohjeen ottaa kuumetta alentavaa lääkettä ja laajentavan suihkeen. Kuoli kolmen päivän kuluttua sepsikseen. Nuori poika flunssaoireisena meni nukkumaan. Ei herännyt enää. Sydänlihastulehdus. Tulehdusten syy pitää aina selvittää ja hoitaa. Öyhöttäjät, jotka menevät kuumeisina töihin ovat itselleen ja ympäristölleen vaarallisia. Tosi pieni bakteeri tai virus voi tappaa kovankin karjun,

Vierailija
75/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oha näitä vässyköitä meiänkin tiimissä. Kerran aivastetaan ja heti ollaan loppuviikko saigonilla

Saikuttaminen on aivan eri asia, kuin sairastaminen. Typerykset luulevat olevansa korvaamattomia ja tartuttavat pahimmillaan koko työyhteisön. Meilläkin näitä, jotka näyttävästi voihkivat, räkivät ja yskivät. Meidän muiden sitten pitää paapoa ja kehotella, että kyllä sun nyt kuule pitää mennä lääkäriin ja kotiin lepäämään, kun olet raasu noin kauhean sairas. Me yritetään pärjätä ilman sinua, vaikka onhan se lähes mahdotonta. Kyllä sinun nut pitää ajatella myös itseäsi, eikä aina meitä muita, jotka emme ilman sinua pärjää! Niin sitten sankari poistuu torvet soiden ja kunnioitettuna. Omasta mielestään ja luulostaan. 🤧

Vierailija
76/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksin etätöitä sen verran kuin jaksan. Plussatunteja on vaikka millä mitalla.

Vierailija
77/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsitkö luokalta jos olit paljon pois?

Pääsin, mutta todistus oli aika huono.

Vierailija
78/78 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lämpötila oli 36.9 niin soitin töihin ja sanoin olevani kipeä. Tavallisesti lämpötilani on 35.5-36.

Eilen illalla kävin juhlimassa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän