Jos päivittäin lämpöilyä 37,7 saakka niin olisitko sairauslomalla?
Tulehdusarvotkin vähän koholla.
Vai sinnittelisit toimistotöissä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Mittasin varsin oman lämmön tämän ketjun inspiroimana. Näytti 37.0. Joskus nuorena oli normaalilämpö 36.3. Saiskohan tällä saikkua?
Typeryyttä. Miksi asetat kysymyksen siten kuin olisi kyse keinoista saada saikkua. Ei tarvitse vastata. sivusta
Tohtori täällä ,määrään peräpuikkoja ,kolme per vrk.,kolmen viikon kuuri ja juomaksi pirtua, lantrattu puolukkamehuun kuukauden kuuri.
Vierailija kirjoitti:
Mittaathan sen lämmön aina aamulla heti herättyäsi, kun et ole vielä tehnyt mitään? Sitä on turha mittailla enää iltapäivällä tai illalla, kun on touhunnut kaikkea. Se on silloin yli 37 kaikilla.
No eikä ole. Ja kymmenen minuutin mittaajalle tiedoksi että kyllä se sama mittari on samalla mittaustavalla erottanut niin alilämmön, lämmön kuin kuumeenkin...
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittasin varsin oman lämmön tämän ketjun inspiroimana. Näytti 37.0. Joskus nuorena oli normaalilämpö 36.3. Saiskohan tällä saikkua?
Typeryyttä. Miksi asetat kysymyksen siten kuin olisi kyse keinoista saada saikkua. Ei tarvitse vastata. sivusta
Ei vaan kun monet väitti että lämmöllä saa aina saikkua. En ole vain aiemmin huomannut ollenkaan, että mullakin on nykyään lämpöä, kun en ole huomannut mitata. Taidan pyytää ainakin perjantaiksi saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittaathan sen lämmön aina aamulla heti herättyäsi, kun et ole vielä tehnyt mitään? Sitä on turha mittailla enää iltapäivällä tai illalla, kun on touhunnut kaikkea. Se on silloin yli 37 kaikilla.
No eikä ole. Ja kymmenen minuutin mittaajalle tiedoksi että kyllä se sama mittari on samalla mittaustavalla erottanut niin alilämmön, lämmön kuin kuumeenkin...
sivusta
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/olet-todennakoisesti-mitannut-kuume…
Mulle tuo olisi jo kunnon kuume voinninkin puolesta
"Digitaaliset mittarit ovat yhtä luotettavia kuin perinteiset, jos niitä pidetään kainalossa yhtä kauan eli 510 minuuttia. Piippauksen jälkeen digitaalinen mittari kertoo kainalosta vasta alustavan tuloksen, joten mittari kannattaa jättää vielä hetkeksi kainaloon."
"Iltamittauksessa lämpö voi olla puoli astetta korkeampi kuin aamulla. Lämpö mitataan levossa, koska melko vähäinenkin rasitus nostaa sitä lihasten tuottaman lämmön vuoksi. Terveillä lapsilla jo leikkiminen voi nostaa lämpötilan jopa 38 asteeseen."
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/terveys/tiesitko-taman-kuumeen-mitt…
Kiitos niille, jotka asiallisesti vastasivat 😊 Varasin ajan huomiselle. Pakkohan se kun ollaan jo aika lähellä päivystykseen lähtö - lukemia.
Aloittaja
Onko tuo joku yleinen sääntö, että kun lämpö menee yli 38, niin pitää lähteä päivystykseen?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin luultavasti olisin. En minä vointini tietämiseen tarvitse mitään mittaria, mutta referenssiksi voin sanoa, että normaalipäivänä lämpöni olisi kainalosta mitattuna noin 36 astetta.
37,7 asteessa olisin jo aivan vetämätön.
En osaa sanoa minkälsiset lämpötilat minulla on normaalisti tai sairaana perskolosta mitattuna.
Jos olet nainen niin kuukautiskierron aikana lämpö vaihtelee.
Jos on pitempään lämmön nousua niin kantsii mennä työterveyteen. Ibuprogen tai vastaavaa alentaa lämpöä.
Joku virustauti, jos crp on vain vähän koholla. Bakteeritaudit nostaa sitä ihan kunnolla. Virustauteihin ei ole hoitoa. paranee itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo joku yleinen sääntö, että kun lämpö menee yli 38, niin pitää lähteä päivystykseen?
En tiedä, mutta minulle on päivystävä kirurgi niin sanonut.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
No olisiko korkea aika käydä lääkärin pakeilla.
Saako tulehdusarvot mitattua jotenkin itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta
Heti kuvatekstissä mainitaan että mittaus ei välttämättä ole vielä valmis. Eli voi olla tai sitten ei. Artikkeli ei muuta tosielämään perustuvaa kokemusta kehon lämpötilasta.
Nuo apteekin lämmönmittausohjeet on hyvät. Apteekki ei saa valehdella tuollaisista asioista.
Muistan nuorena nättinä lämpöilin reilu puoli vuotta. Ei noussut kuume, mutta jatkuvaa 37+ ja tulehdusarvot muutamia kymppejä. Kipuja ei ollut, mutta pidemmän päälle alkoi uuvuttamaan. Pakkohan sitä oli jäädä saikulle, kun silmät ei enää pysynyt kiinni. Ravasin työterveydessä ja labroissa. Aivan ymmällään, että missä se tulehdus on. Välillä söin jonkun ab-kuurin, eikä mitään vaikutusta.
Sitten sattumalta oli hampaiden vuositarkastuksen aika ja mulla oli pieni reikä hampaassa. Sen paikkasivat ja kas lämpöily loppui.
Yksikään lääkäri ei osannut mua hammaslääkäriin passittaa, vaan tosiaan säännöllisellä tarkastuksella löyty. Nykyään suosittelin hammaslääkäriä kaikille, jos on ollut pitkään epämääräistä lämpöilyä. Eihän se ota, eikä jätä. Saa tarkastuksen ainakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivusta
Heti kuvatekstissä mainitaan että mittaus ei välttämättä ole vielä valmis. Eli voi olla tai sitten ei. Artikkeli ei muuta tosielämään perustuvaa kokemusta kehon lämpötilasta.
Ja allekirjoittanut ei omista edes koko mittaria nykyään. Kyllä sen huomaa ilman mittariakin onko kuumetta. Vastaavasti sen onko alilämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Nuo apteekin lämmönmittausohjeet on hyvät. Apteekki ei saa valehdella tuollaisista asioista.
Apteekki on yritys siinä missä esim ruokakauppa. Sitä vain valvotaan tarkasti ja Suomessa tiettävästi ja onneksi voi luottaa apteekkiin. Ei nuo mittausohjeet kyllä nyt ihan vedenpitävä juttu ole. Apteekin lehtinen on ennen kaikkea mainos.
Vierailija kirjoitti:
Muistan nuorena nättinä lämpöilin reilu puoli vuotta. Ei noussut kuume, mutta jatkuvaa 37+ ja tulehdusarvot muutamia kymppejä. Kipuja ei ollut, mutta pidemmän päälle alkoi uuvuttamaan. Pakkohan sitä oli jäädä saikulle, kun silmät ei enää pysynyt kiinni. Ravasin työterveydessä ja labroissa. Aivan ymmällään, että missä se tulehdus on. Välillä söin jonkun ab-kuurin, eikä mitään vaikutusta.
Sitten sattumalta oli hampaiden vuositarkastuksen aika ja mulla oli pieni reikä hampaassa. Sen paikkasivat ja kas lämpöily loppui.
Yksikään lääkäri ei osannut mua hammaslääkäriin passittaa, vaan tosiaan säännöllisellä tarkastuksella löyty. Nykyään suosittelin hammaslääkäriä kaikille, jos on ollut pitkään epämääräistä lämpöilyä. Eihän se ota, eikä jätä. Saa tarkastuksen ainakin. :)
Mun tutuilla on ollut syynä hampaiden lisäksi mm. poskiontelontulehdus ja otsaontelon tulehdus. Nuo kaikki on varmasti sellaisia yleisimpiä syitä kuukausia jatkuvalle lämpöilylle ilman flunssaa. Lyhyemmässä, parin viikon lämpöilyssä kyse voi olla ihan vain jostain virustaudista, joka yrittää päälle, mutta elimistö koittaa torjua.
Minulle tuo olisi huomattavan poikkeava ruumiinlämpö, olisin todella sairas. Yleisesti ottaen en saikuta pienestä flunssasta, koska se ei vaikuta työkykyyn, kun työ on istumista koneella. Pystyn tarvittaessa etäilemään. Sen sijaan psyykkisistä syistä saikutan, se vaikuttaa ajatustyöhön. Sairauslomahan on tarkoitettu sitä varten, että jos ei pysty tekemään työtä.