Sosiaalitoimisto ja terveystiedot
Jos tehdään huoli-ilmoitus terveydentilasta johtuen, onko sosiaalitoimistolla lupa käydä henkilön kantatiedoissa vai ollaanko sen varassa, mitä kohde itse asiasta kertoo?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan soitetaan ja kysytään tarvitseeko apua. Jos sanoo ei, toivotetaan hyvää jatkoa.
Jos on lapsia niin vinkkaavat myös lastensuojelun puolelle helposti.
Okei. Lastensuojelu. Kohdallasi.
Kysyttiin nyt terveystiedoista. Ks. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et anna sossuille pääsyä terveystietoihisi? Siksi kun sulla on siellä jotain salattavaa, eikö vain.
Sossut eivät usko valheitasi koska tuollaiset tyypit valehtelevat lähtökohtaisesti aina.On myös tilanteita jossa sossut pääsevät salassa pidettäviin asiakirjoihin eikä sitä voi estää mitenkään.
Sekä loogisesti että eettisesti laiska argumentti, jota on käytetty kautta historian pahoihin tarkoituksiin.
Jokaisella on oikeus yksityisyyteen, vaikkei tekisi mitään väärää. Liiallista pääsyä voidaan käyttää väärin perustein esim. syrjintään ja ihmiset alkavat rajoittaa terveydenhuollossa käyntiä, pelkona "väärä" merkinnät.
Mikä idea näissä huoli-ilmoituksissa edes on? Niitä käytetään naapurin kiusaamiseen ja loukkaamiseen. Täysjärkinen aikuinen osaa itse hakeutua hoitoon jos on tarvetta, ei tarvita naapuria siihen.
Tarvitaan myös kohteen suostumus, "kiitos ei" lopettaa koko prosessin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea näissä huoli-ilmoituksissa edes on? Niitä käytetään naapurin kiusaamiseen ja loukkaamiseen. Täysjärkinen aikuinen osaa itse hakeutua hoitoon jos on tarvetta, ei tarvita naapuria siihen.
Tarvitaan myös kohteen suostumus, "kiitos ei" lopettaa koko prosessin.
Täysi-ikäinen ei 1. osaa hakeutua, jos ei tiedä ko. palveluista mitään eikä edes hahmota niiden olemassaoloa muille kuin lastensuojelulle ja päihdepuolelle 2. on niin sairas, ettei pysty itse hakeutumaan.
Kiitokset asiallisille keskustelijoille. Kävin nyt sosiaalitoimistossa. Tapaaminen meni hyvin ja näkivät avuntarpeen tarpeelliseksi.
Ap
Osui kohdalle katkera sossu, joka teki aiheettomasti ilmoitus te-toimistolle olen kuulemma sairas. Tarjottu siksi vammaisen kurssia ilman lääkärinpaperia. Kysytty mitä tukea saan. Että silleen. Ei ole saanut tuosta mitään koska ko. on poliitikon sukua. Korruptio kukoistaa Suomessa. Lopetin sivun käytön jossa on samassa sossu sivu ja terveyspalvelut. Osa käyttää väärin niitä. Ne tulisi olla eri sivut. Ja ihan turha kaikki identiteetti suojakoulutus, eivät todellakaan noudata niitä. Levittää ja keksii lisää. Sossut keksii itse vääriä terveystietoja koska sivu sama. Kelasta sen kuitenkin näkee kun ei saa sairauseläkettä /vastaavaa. Niihin tulee olla painava syy jotta saa sairaiden tukia.
Sossu käski ottaa opintolainaa ilman opiskelu paikkaa jotta velkaantuu. No hain, en päässyt. Keksi tilalle vammaisten kurssi. Johon olisi pitänyt mm. Kuvata video hakemus ja esittely. Ei tuollaista Sos. Palvelua tarvitse kukaan terve, sillä kiusataan. Tuolle sossulle oli sukulainen järjestänyt työn.
Vierailija kirjoitti:
Sossussa on töissä myös terveydenhoitoalan ammattilaisia joilla on oikeus mennä potilastietoihin. Nämä sitten kertovat palavereissa muille mitä sieltä lukivat
Tämä on totta
Lastensuojelulaki mahdollistaa pääsyn tarvittaessa salassa pidettäviin tietoihin, kuten terveystietoihin, poliisin rekistereihin tai oikeuslaitoksen asiakirjoihin, mikäli se lapsen turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta on perusteltua. Lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän pitää tehdä virallinen lausuntopyyntö ko tahoille, jos haluaa nämä käsiinsä, tai ainakaan meillä ei ole vielä yhteistä järjestelmää esim terveydenhuollon kanssa, joka mahdollistaisi tiedon jakamisen, vaikka sellainen on ilmeisesti jossain vaiheessa tulossa.
Et uskoisi miten paljon tällaisia ilmoituksia meille tulee.
t. aikuissossu