Sosiaalitoimisto ja terveystiedot
Jos tehdään huoli-ilmoitus terveydentilasta johtuen, onko sosiaalitoimistolla lupa käydä henkilön kantatiedoissa vai ollaanko sen varassa, mitä kohde itse asiasta kertoo?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalihuolto ei näe terveystietoja. On aivan järjetöntä, että terveydenhuolto ei suostu siihen, että huoli-ilmoituksia voisi tehdä sinne. Nyt kaikki mielenterveyteen liittyvät huoli-ilmoitukset menevät sosiaalihuoltoon ja sinnehän ne ei kuulu ollenkaan.
Olen ottanut esim. sairaanhoitajan tekemän huoli-ilmoituksen siitä, että ihminen on psykoottinen. Siis sairaanhoitaja ilmoittaa sosiaalihuoltoon, että ihminen on psykoottinen, auttakaa häntä. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!
T: sossu
Jos KELA nykyään maksaa tuet, mitä varten sosiaalitoimisto ylipäätään on olemassa?
Ai, mitä sosiaalipalveluja Kelasta saa? Mistä lähtien Kela on hoitanut myös mm. lastensuojelun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et anna sossuille pääsyä terveystietoihisi? Siksi kun sulla on siellä jotain salattavaa, eikö vain.
Sossut eivät usko valheitasi koska tuollaiset tyypit valehtelevat lähtökohtaisesti aina.On myös tilanteita jossa sossut pääsevät salassa pidettäviin asiakirjoihin eikä sitä voi estää mitenkään.
Ei ole mitään salattavaa sinänsä. Mietin vain sitä, mitä minun pitää muistaa itse nostaa esille. Sinänsä kannassakin on niin paljon kamaa, että tuskin jaksaisivat kahlata sitä läpi. Ovatko B-lausunnot kannassa, en tiedä.
Toinen juttu on sitten se, että rasittaa, että terveystiedot pitää levittää auki sinne, tänne ja tuonne.
Etenkin kun sosiaalipuolelta tuskin on edes mitään apua saatavissa sen perusteella mitä tässäkin ketjussa sosiaalipuolella työskentelevät kirjoittelevat.
Ap
He täyttävät vain lain kirjaimen, että virat on olemassa. Lain henkeä ei muista kukaan. Lähinnä valvovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalihuolto ei näe terveystietoja. On aivan järjetöntä, että terveydenhuolto ei suostu siihen, että huoli-ilmoituksia voisi tehdä sinne. Nyt kaikki mielenterveyteen liittyvät huoli-ilmoitukset menevät sosiaalihuoltoon ja sinnehän ne ei kuulu ollenkaan.
Olen ottanut esim. sairaanhoitajan tekemän huoli-ilmoituksen siitä, että ihminen on psykoottinen. Siis sairaanhoitaja ilmoittaa sosiaalihuoltoon, että ihminen on psykoottinen, auttakaa häntä. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!
Jos KELA nykyään maksaa tuet, mitä varten sosiaalitoimisto ylipäätään on olemassa?
Ai, mitä sosiaalipalveluja Kelasta saa? Mistä lähtien Kela on hoitanut myös mm. lastensuojelun?
Puhuttiin aikuisesta ihmisestä, joka on sairas (psykoosi).
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että ihmiset eivät ymmärrä yhtään mitään sosiaalityöstä. 🤦🙄🙄🙄🙄
Sosiaalityö toimii osittain eri lakien alla riippuen siitä onko kyseessä alaikäinen, jälkihuollossa oleva, työikäinen, vanhus, vammainen ym. Tai onko kyse terveydenhuollon sosiaalityöstä, päihdehuollon sosiaalityöstä, vammaishuollon sosiaalityöstä, erityisasumispalveluista ym.
Työikäisten sosiaalityöhön tehdään huoli-ilmoitukset eikä työikäisten sosiaalityössä nähdä ihmisten terveystietoja. Piste.
Itse asiassa meillä aikuissosiaalityössä on käyttäjätunnukset myös terveydenhuollon potilastietojärjestelmään kirjautumiseen. Ikinä meille ei ole selitetty, mihin tarkoitukseen niitä tietoja olisi tarkoitus käyttää. Mutta se on kuitenkin selvä, että ei niitä tietoja huvin vuoksi voi tutkia, sillä tyhmäkin tajuaa, että jää sinne jälki jos käy katsomassa. Ja en usko, että ketään edes kiinnostaisi niitä tutkia huvikseen. Käytännössä emme edes käytä sitä siis.
Myös paikkakuntamme lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa on käytössä nuo, ja he käsittääkseni voivat sieltä tutkia lastensuojeluilmoituksen käsittelyssä myös tietoja.
t. sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityö toimii osittain eri lakien alla riippuen siitä onko kyseessä alaikäinen, jälkihuollossa oleva, työikäinen, vanhus, vammainen ym. Tai onko kyse terveydenhuollon sosiaalityöstä, päihdehuollon sosiaalityöstä, vammaishuollon sosiaalityöstä, erityisasumispalveluista ym.
Työikäisten sosiaalityöhön tehdään huoli-ilmoitukset eikä työikäisten sosiaalityössä nähdä ihmisten terveystietoja. Piste.
Itse asiassa meillä aikuissosiaalityössä on käyttäjätunnukset myös terveydenhuollon potilastietojärjestelmään kirjautumiseen. Ikinä meille ei ole selitetty, mihin tarkoitukseen niitä tietoja olisi tarkoitus käyttää. Mutta se on kuitenkin selvä, että ei niitä tietoja huvin vuoksi voi tutkia, sillä tyhmäkin tajuaa, että jää sinne jälki jos
Kiitos tiedosta. Ihmekös olikin kummallisia asioita liitetty huoltajuuskiistaan mukaan, vielä kun kirjoittaisivat asiat oikein ja jättäisivät manipulaation pois. Terveystietojen manipulointi on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiin aikuisesta ihmisestä, jok
No sekin. Eli Kelasta saa mm. tukihenkilön, välitystilin, apua asunnon löytämiseen ja asumispalveluita? Kuntouttavaa työtoimintaa? Ei, vaan kyllä ne tulee sossusta.
En oikein itsekään tiedä, kun en ole kyseisen putiikin kanssa asioinut. Mutta sairauden ja tuen puutteen vuoksi en selviydy.
Ja tämä toinen juttu ei koske minua vaan tuttavaa. Voiko sosiaalipuolelta saada jotain tukihenkilöä sellainen ihminen, joka ei pääse yksin ovesta ulos.
Ap
Lastensuojelun lapsille on olemassa tällaisia tukihenkilöitä. Aikuisille tukihenkilöt ovat ennemminkin esim. rahankäytössä apuna. Missä asioissa et selviydy?
Jos ihminen on vaikka niin masentunut, että hän makaa sängyssä lamaantuneena, on varmaan aika pitkä luettelo asioita, joista hän ei selviydy. Ei selviydy elämästä.
Tarkenna tätä sekavuustilaa. Muuten me ei uskota edes yhtä prosenttia jargonista.
Vierailija kirjoitti:
En oikein itsekään tiedä, kun en ole kyseisen putiikin kanssa asioinut. Mutta sairauden ja tuen puutteen vuoksi en selviydy.
Ja tämä toinen juttu ei koske minua vaan tuttavaa. Voiko sosiaalipuolelta saada jotain tukihenkilöä sellainen ihminen, joka ei pääse yksin ovesta ulos.
Ap
Lastensuojelun lapsille on olemassa tällaisia tukihenkilöitä. Aikuisille tukihenkilöt ovat ennemminkin esim. rahankäytössä apuna. Missä asioissa et selviydy?
Myös aikuisille on tukihenkilöpalvelua tarjolla, ihan mihin vaan sitä tukea tarvitseekaan. Ei siis pelkästään rahankäyttöön liittyen.
t. sossu
Varmaan on hankala hakea apua jos on tullut jo huonoja kokemuksia. Sanoisin, uuvuttavaa.
Ei kukaan halua olla altavastaaja ja selitellä kun tieto jo on.
Hyvä kommunikaatio olisi ee pointti.
Naapurin tupakointi aiheuttaa naaman roikkumisen ja naapurin kannabiksen käyttö sekavuustilan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on vaikka niin masentunut, että hän makaa sängyssä lamaantuneena, on varmaan aika pitkä luettelo asioita, joista hän ei selviydy. Ei selviydy elämästä.
No, jos ei selviydy yksin asumisesta, niin sitten pitäisi varmaan joku asuntolapaikka olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa meillä aikuissosiaalityössä on käyttäjätunnukset myös terveydenhuollon potilastietojärjestelmään kirjautumiseen. Ikinä meille ei ole selitetty, mihin tarkoitukseen niitä tietoja olisi tarkoitus käyttää. Mutta se on kuitenkin selvä, että ei niitä tietoja huvin vuoksi voi tutkia, sillä tyhmäkin tajuaa, että jää sinne jälki jos
Meillä vanhempien tiedot, kun haimme diagnoosia keskittymisvaikeudesta yms
Sossu ei ole lääkäri. Ihminen toki, omalla kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa meillä aikuissosiaalityössä on käyttäjätunnukset myös terveydenhuollon potilastietojärjestelmään kirjautumiseen. Ikinä meille ei ole selitetty, mihin tarkoitukseen niitä tietoja olisi tarkoitus käyttää. Mutta se on kuitenkin selvä, että ei niitä tietoja huvin vuoksi voi tutkia, si
Lupa kirjallisena?
Aina voi keksiä juttuja.
Itse asiassa meillä aikuissosiaalityössä on käyttäjätunnukset myös terveydenhuollon potilastietojärjestelmään kirjautumiseen. Ikinä meille ei ole selitetty, mihin tarkoitukseen niitä tietoja olisi tarkoitus käyttää. Mutta se on kuitenkin selvä, että ei niitä tietoja huvin vuoksi voi tutkia, si
Meillä vanhempien tiedot, kun haimme diagnoosia keskittymisvaikeudesta yms
Kai haasoitte tämän lainmukaisuuden, itse ainakin tekisin heti rikosilmoituksen jos joku sossutäti katsoo terveystietoja. Ja jos on kieltänyt kannasta kaiken tiedon jakamisen, niin onko näillä sossuilla joku ohituskaista, eli vielä enemmän aihe haastaa oikeuteen.
Sossussa on töissä myös terveydenhoitoalan ammattilaisia joilla on oikeus mennä potilastietoihin. Nämä sitten kertovat palavereissa muille mitä sieltä lukivat
Me sossut emme näe mitään terveystietoja. Asiakkaan luvalla voimme saada tarvittavia tietoja terveydenhuollosta (esim. kuntoutussuunnitelman tai apuvälinearvion) tai asiakas voi itse antaa asiakirjat meille.
noita tietoja tarvitsemme karkeasti ottaen siihen, että emme voi myöntää esim. . tai mielenterveysasumispaikkaa tai kuljetuspalvelua, ellei meillä ole tietoa asiakkaan terveydentilasta.