Voiko uskovainen olla narsisti?
Kommentit (298)
Valehtelu on näillä todella syvässä.
Opin tunnistamaan valehtelun merkkejä paljon. Ikävä ihminen silti, ei puhu totta useinkaan. Valheita tulee jatkuvasti. Uskova ei saa valehdella ja uskovan kuuluu elää esivallan alla kuuliaisesti, esivallalle valehtelu syntiä. Uskovaisena esiintyy, mutta tekee tuollaista, kertoi muuttuneensa, silti valehtelee esivallalle.
Herralle on mieleen vilpitön puhdas sydän ja viattomat kädet. Ei myöskään näe että elämänsä vaikeudet seurausta omista teoistaan. En usko että tulee siitä koskaan enää muuttumaan, kuolema luultavasti seuraava vaihe.
Vierailija kirjoitti:
Herralle on mieleen vilpitön puhdas sydän ja viattomat kädet. Ei myöskään näe että elämänsä vaikeudet seurausta omista teoistaan. En usko että tulee siitä koskaan enää muuttumaan, kuolema luultavasti seuraava vaihe.
Jo pelkkä jumalan herroitteluun manipulointi ja pakottaminen on patriarkaalista ja syvästi narsistista henkistä ja sukupuolista väkivaltaa! K
Valehtelu antaa pimeydelle jalansijaan ja vaatii itsensä paaduttamista. Hyvällä omallatunnolla sitä ei tehdä. Lopuksi on valheidensa verkossa. Suomessa ihmiset ovat aika perusrehellisiä muuten.
Omatunto on Jumalan laittama kompassi sisällä. Sitä vastaan voi tehdä kyllä. Valehtelu rikkoo omatuntoa vastaan. Narsistit ovat syvästi vaurioituneita lapsena. Näitä ei kykene ymmärtämään edes ns normaalista näkökulmasta.
Katsotaan ottaako teoistaan vastuuta.
Tilanne, jossa voisi korjata tekemisiään.
Nyt näyttää ainakin ettei ole oikeasti muuttunut mitenkään.
Narsisti tai narsistinen EI yleensä kykene muuttumaan, sama olisi odottaa lehmän lentävän. Aito kyky katumukseen, ajatella muutakin kuin omaa etua, niin ei näille sellaista tule.
Kiltteydestä pitää opetella pois. Turha sääliä ihmistä myöskään joka on täysin syyllinen ja itse aiheuttanut kaiken. On myös niitä oikeita uhreja, joita pitää sääliä. Nämä myös suuttuvat kun rajoja laitetaan, tälle tapauksellle mennyt ovet kiinni monesta suunnasta, ihmiset kyllästyy ja pettyy kun toiminta ei muutu ollenkaan. Hyväksikäyttävät niin kauan kuin kykenevät. Kiltti, empaattinen ihminen täydentää näitä. Läheisriippuvuus myös.
Ei tunnu syvällä tasolla ymmärtävän miksi, olettaa muiden taipuvan loputtomiin tämän oikkuihin.
Tälläisestä EI KOSKAAN kasva vastuullista ihmistä. Pilkkaa kuin käytöshäiriöinen lapsi muita.
Näin narsistin kertovan nyyhkytarinaa.
Osaavat manipuloida. Jos ei tiedä mistä kyse, voi empaattinen ihminen mennä noihin juttuihin. Tirautti kyyneleenkin näön vuoksi. Uskomattomia tapauksia
Tälläisen ihmisen pitää kai käydä narsistinen romahdus läpi tai jonkinlainen syvä kriisi että kykenisi aidosti muuttumaan. Yleensä eivät tunnista itse sairauttaan. Paljon olen aiheesta lukenut ja ihan ammattilaisten mielipide on että ei voi parantua, tai se on äärimmäisen vaikea ja pitkä prosessi. Olen myös nähnyt narsisteja vanhaksi saakka ja vanhana täysin samanlaisia. Yksi päätyi itsemurhaan vanhana. Vaihtavat maisemaa, piirejä, jatkavat toimintaansa.
Aito muuttuminen johtaisi siihen että korvaisi uhreillensa tekonsa. Jos aito katumus heräisi.
Jumalalle mikään ei ole mahdotonta.
Näillä on verkostoja, käyttää niitä uhrin kiusaamiseen, mustamaalaamiseen, tiedusteluun. Verkostoon kuuluvat eivät aina itse tajua missä ovat, eli vilpittömiä manipuloituja ihmisiä osa ainakin.
Narsistin hovissa olin itse aiemmin, tipuin pois kun arvostelin hänen "suuruuttaan".
Ei voi, koska narsisti on itse oma jumalansa. Narsisteissa on kyllä paljon Jeesuksella ratsastavia aaseja. Eivät silti ole uskovaisia.
Laitoin NPDn tilanteeseen jossa on avainasemassa ja ns näytön paikka onko muuttunut. Kykenee korvaamaan tekojaan halutessaan ja ratkaisemaan tilanteen. En silti usko. Valehtelu jatkuu 99% todennäköisesti.
Jeesus opetti tekemään muille mitä itselle haluat.
Me myös saadaan samalla mitalla itse, millä toisille..
Jumala on rakastava isä mutta myös kiivas ja ankara pahuudelle.
Epävakaa persoona on helpompi ymmärtää. Epävakaat ovat hyvin inhimillisiä, tunteiden säätely vaikeaa yms
Narsisti ja antisossu sitten oikeaa pahuutta, niihin liittyy hyväksikäyttö ja muut häijyt piirteet
Tottakai voi olla, jopa käytää anteeksi antamista hyväkseen. Tekee aina saman pahan teon ja odottaa saavansa anteeksi. Jos narsulle sanoo, että nyt tuli raja vastaan en anna anteeksi hän osaa kääntää ja vääntää asiat siihen, että on ikäänkuin pakko antaa anteeksi vaikka hän mitä tekisi...toistuvasti.
Ei ole mikään tae 100% hyvästä ihmisestä, kun vain todistelee uskoaan ympäriinsä. Itseasiassa voi olla jopa päinvastoin.
Tällä tapauksella sairauden 9 kriteeristä ainakin 5 täyttyy, eli diagnoosiin riittävät oireet.
Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo myös muiden kadehtivan häntä.
Henkilöllä on empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.
Henkilö käyttää häikäilemättömästi muita hyväkseen.
Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun ja saamaan toiveensa täytettyä
Henkilö vaatii korostunutta ihailua.
Henkilö uskoo olevansa jotenkin erikoinen ja ainutlaatuinen, kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.
Henkilö keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta, kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.
Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään, hän voi liioitella lahjoillaan ja saavutuksillaan sekä odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.
Henkilö on ylimielinen, hänellä on röyhkeä käytös tai asennoituminen.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus opetti tekemään muille mitä itselle haluat.
Me myös saadaan samalla mitalla itse, millä toisille..
Jumala on rakastava isä mutta myös kiivas ja ankara pahuudelle.
Jotkut saa kyllä takaisin vaikka ei olisi ollutkaan paha esimerkiksi joku ei ole kiusannut mutta joutuu itse silti kiusatuksi.
Suuruuskuvitelmat, empatia ei toimi, hyväksikäyttö, röyhkeys, erikoiskohtelu
Uskovaiseksi identifioituva voi olla narsisti. Moni tiukkarajaiseen uskonnolliseen yhteisöön kuuluva käyttäytyy yhteisöön kuulumattomia kohtaan hyvinkin narsistisesti ihan vain siksi, koska narsistiset uskonveljet ovat sanoneet, että näin pitää toimia.