Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintömökki asiaa

Vierailija
29.04.2025 |

Kyseessä ihana paikka, jossa olen viettänyt aikaa ympäri vuoden koko elämäni. Veljeni ilmoitti tovi sitten, että hän ei aijo "jakaa" mökkiä kun vanhemmistani aika jättää (ovat yli 80 vuotiaita) eli hän haluaa sen yksin omaan omistukseensa ja minulla ei olisi sinne sitten enää ominpäin mitään asiaa. Vanhempien mielestä tämä on ok, koska heidän mielestä veli miehenä pystyy pitämään kaikesta paremmin huolta. Tosin veli asuu 400 km päässä ja minä 20km päässä mökistä. Tässä nyt olen järkyttyneenä miettinyt, että näinkö ne välit menee poikki vai pitääkö tässä vain tyytyä heidän päätökeen ja esittää että kaikki on ok. ??  Sopuratkaisuahan tästä ei tule mitenkään.

Kommentit (133)

Vierailija
121/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoilla oikeasti mökin yhteisomistajuus toimii, vaikka sisarusten kanssa olisikin hyvät välit ja mukava olla yhdessä. Silti, toinen voi olla se joka ei ehdi/viitsi raivata aikaa mökillä tehtäville hommille ja vetoaa siihen kun viettää siellä vähemmän aikaa niin ei tarvitse yhtä paljon tehdä.

Sitten on esimerkiksi minä, joka olen mökillä enemmän kuin siskoni perheineen (molemmilla sama matka), mutta eivät ole yhtäkään polttopuuta tehneet, ei tyhjentäneet rännejä, osallistuneet mökin maalaukseen, ei yhtäkään huussin tyhjennystä jne. Minä olen ostanut tarvittaessa uusia kertakäyttöastoita, istuinpehmusteita terassituoleihin, keinuun katoksen ym aika-ajoin uusittavia asioita. No, ei siinä, tämä on itselleni ihan ok kun minulla ei ole lapsia ja on näin ollen enemmän aikaa sekä tykkään puuhailla. Eniten kuitenkin ärsyttää kun tuntuu ettei siskoni arvosta näitä asioita tai ymmärrä sitä kuinka paljon teen. Lapsensa pomppivat kengät jalassa näillä pehmusteilla jne. Käyttävät monta pahvilautasta päällekkäin "kun on tukevampi" niin yms. Niin voin kuvitella jos asiasta mainitsen, niin olenkin yhtäkkiä se määräilevä sisko, joka yrittää omia mökkiä ja marttyroi.

Ja vanhempamme siis omistavat tämän perintönä tulleen mökin mutta he mökkeilevät itse ostamallaan mökillä ja me siskoni kanssa olemme enemmän täällä perintömökillä. Monesti mietin sitä että jos minullakin olisi lapsia enkä ehtisi (muka) tehdä mitään mökin ylläpitoasioita niin mitenhän vanhempamme jaksaisivat ylläpitää kahta mökkiä?! Enkä siis toivo että mökki olisi vaan minun, haluaisin vain siskon ymmärtävän hoitaa oman osuutensa edes silloin kun siellä ovat tai joskus vaikka mainita että "onneksi sinä olet jaksanut tehdä näitä kaikkia hommia täällä".

Vierailija
122/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollipaska taas.   Niitä on tänään riittänyt. Ilmeisesti aloitettu prosenttirikkaan Vappu-siman juonti ajoissa.

En usko sanaakaan ap:n tuherruksesta.

Veli, joka asuu 400 kilsan päässä, ei taatusti omi mökkiä vain itselleen. Hänellä ja perheellä on mahdottomuus hyödyntää mökkiä, hyödyntää läpi vuoden mökki, esim. vkonloppuisin.

Kaikilla lomilla, ja pitkinä juhlapyhinä toki hänellä on toki mahdollisuus viettää siellä aikaa.

Ap:n ja hänen veljensä täytyy molempien olla, jo vahvasti keski-ikäisiä. Reilusti yli 50 ja 60 vuotiaita,

koska vanhemnat ovat jo yli 80 vuotiaita.

Ja millaset välit ap:lla ja veljellä on ollut, lapsiudessa, nuoruudessa, aikuiässä. Outoa jos on vain kaksi lasta, sekä tuon ikäisiä.  Ja jo nyt muka riidellään perintömökistä.

Pa

Sinä taas et näytä ymmärtävän ihmisten raadollisuudesta yhtään mitään.

Paljon pienemmistäkin asioista sisarusten välit ovat katkenneet lukemattomissa perinnönjaossa. Ei sillä mitään väliä ole, että onko jollain minulle käyttöarvoa, tärkeintä on, että minä saan sen enkä joku sisaruksistani. Näin se menee usein. Ei onneksi aina.

Tässä vielä pari motiivia aloittajan veljen haulle saada mökki. Vaikka hän asuu nyt 400km päässä ja on töissä. Ehkäpä hän suunnittelee eläkepäiviä muuttavansa takaisin kotikonnuille en tai ainakin käyttävänsä pitkiä aikoja mökkiä.

Entä jos hän ajattelee kuin jälkikasvuaan, haluaa säilyttää rakkkaan mökin vain oman sukuhaaransa käytössä.

Aloittajan ja hänen veljennä väleistäkään emme tiedä mitään. Nyt mökin kunnossa pidosta vastaavat ja määräävät luultavasti iäkkäät vanhemmat. Näkeekö veli esim. niin, että siskon kanssa ei mikään isompi remontti ei onnistu tai ei ole talouden tai näkemyserojen vuoksi mahdollista. Tän tyylinen näkemys ja varallisuuserot rikkoi hyvän ystäväni välit sisaruksiinsa totaalisesti perintömökin tapauksessa. Käyttö vuoroistakin tuli verinen riita, kun yksi halusi olla mökillä koko kesän, toiset välillä vain oman perheensä kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä nyt puhutaan perintömökkiasioista, niin kysyn seuraavaa: olen lunastamassa veljeni osuutta perintömökistä. Pitääkö tästä järjestää jonkinlainen sopimusten allekirjoitustilaisuus ja rahansiirto pankissa tms. Kuten asuntokaupoilla?

Vierailija
124/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa kertoisit vanhemmillesi, että sinä niin rakastat sitä mökkiä ja aiot viettää siellä tulevaisuutesi. Tai sitten otat aikanaan perinnön rahana ja hankit oman mökin.

Veli ilmoitti, että asia on ratkaistava lopullisesti ihan kohra, ennen kuin vanhemmat kuolee. Hän haluaa ostaa mökin ja minähän en saa siis penniäkään. Ymmärsin, että vanhemmat siis hyväksyivät tämän.

Ap.

Hän maksaa mökistä vanhemmille. Tämä raha kuuluu sitten aikanaan kuolinpesään, mikäli vanhemmat eivät käytä sitä. Ovatko vanhemmat hyväkuntoisia ja oikeustoimikelpoisia?

Pidä huoli, että tiedät mökin ja varsinkin tontin arvon. Kiinteistönvälittäjä voi sen arvioida. Lakimieheltä saat neuvoja, mikä järkevin ratkaisu. On ihan puhelinlakimiehiä, joilta voit soittaa neuvoja, jollet halua palkata.

Vierailija
125/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee. Ihmettele vaan ääneen heille, kuinka kaikki on hoitamatta.

Vierailija
126/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täällä nyt puhutaan perintömökkiasioista, niin kysyn seuraavaa: olen lunastamassa veljeni osuutta perintömökistä. Pitääkö tästä järjestää jonkinlainen sopimusten allekirjoitustilaisuus ja rahansiirto pankissa tms. Kuten asuntokaupoilla?

Kuolinpesän ositus tehdään ja siinä yhteydessä voidaan tehdä lunastus.

Vierailija
127/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa kertoisit vanhemmillesi, että sinä niin rakastat sitä mökkiä ja aiot viettää siellä tulevaisuutesi. Tai sitten otat aikanaan perinnön rahana ja hankit oman mökin.

Veli ilmoitti, että asia on ratkaistava lopullisesti ihan kohra, ennen kuin vanhemmat kuolee. Hän haluaa ostaa mökin ja minähän en saa siis penniäkään. Ymmärsin, että vanhemmat siis hyväksyivät tämän.

Ap.

Saat kyllä osuutesi pennosista sitten lopullisessa perinnönjaossa. Mikäli vanhemmat eivät ole  käyttäneet  tai tuhlannut,johon heillä on oikeus.

Vierailija
128/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli pitääkö tässä ottaa yhteyttä lakimieheen?

Vierailija
129/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdys  sana    asiaa.

Vierailija
130/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän suosittelen, että laitat pehmusteet ja kertakäyttöastiat omaan laatikkoosi ja pyydät siskoasi huolehtimaan jatkossa omat. Ehkä hän ei vain ymmärrä että nuokin asiat vaativat vaivannäköä ja ylläpitoa?

Me teimme sukulaiselle tietynlaisen herätyksen, hän nirisi ja narisi joka asiasta eikä tuntunut ymmärtävän, että voi itsekin hoitaa kyseiset asiat. Lopetimme kaiken ylläpidon ja laitoimme itse ostamamme tarvikkeet lukon taakse, ilmoitimme että voitkin hoitaa aivan kaiken jatkossa itse kun se tuntuu sinulle olevan helpompaa. Mökille kasvoi viidakko pihalle, kaasu ja polttopuut loppuivat. Lupasimme että autamme häntä jatkossa, mutta enää vain rahaa vastaan. En tiedä ottiko opikseen, ei koskaan myöntänyt ainakaan.

Vierailija
131/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli pitääkö tässä ottaa yhteyttä lakimieheen?

Kyselen vielä että pitäisikö kaivaa esille jotain vuosikymmenien takaisia papereita mökistä ja tontista, vai saadaanko tiedot nykyään tietokoneelle jostain rekisteristä?

Vierailija
132/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on kusipään kirjoittama trolli.

Tuon ikäisillä ihmisillä on jo oma kesömökki, mikäli on mökki-ihminen.

Toinen sisäruksista on jo taatusti jo melkein 60 vuotias, on puoliso ja lapsia, ja jopa jo lapsen lapsia.

Onko ap:lla perhe?  

Sikäli mikäli on maaseutuhenkinen, pitää mökkijutuista, liikunnallinen, aktiivinen ihminen, niin aivan  taatusti ap:n veljellä on jo kesämökki.  Ja lähempänä kotiaan, kuin jossain 400 km, päässä oleva vanhempien kesömökki.

Aloitus on puhdasverinen, keksitty trolli.

Tuon ikäisilläkö oma mökki. Ei kaikilla ole. Hommasin mökin 64 v, ei mitään perintönä kun vanhemmilla ei ollut mökkiä.  Nyt 71v. 

Vierailija
133/133 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta se tönö !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi