Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintömökki asiaa

Vierailija
29.04.2025 |

Kyseessä ihana paikka, jossa olen viettänyt aikaa ympäri vuoden koko elämäni. Veljeni ilmoitti tovi sitten, että hän ei aijo "jakaa" mökkiä kun vanhemmistani aika jättää (ovat yli 80 vuotiaita) eli hän haluaa sen yksin omaan omistukseensa ja minulla ei olisi sinne sitten enää ominpäin mitään asiaa. Vanhempien mielestä tämä on ok, koska heidän mielestä veli miehenä pystyy pitämään kaikesta paremmin huolta. Tosin veli asuu 400 km päässä ja minä 20km päässä mökistä. Tässä nyt olen järkyttyneenä miettinyt, että näinkö ne välit menee poikki vai pitääkö tässä vain tyytyä heidän päätökeen ja esittää että kaikki on ok. ??  Sopuratkaisuahan tästä ei tule mitenkään.

Kommentit (133)

Vierailija
81/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reilu peli, jos myy. Silloinhan veli maksaa, ja jos vanhemmille jää perinnönjaossa siitä rahaa, tulee sinulle puolet. 

Meillä vanhemmat antoi mökin lahjakirjalla yhdelle kolmesta sisaruksesta, kun eivät enää itse pystyneet pitämään huolta. Arvon kikkailivat pieneksi sillä, että pitivät käyttöoikeuden vaikka eivät käytä. Ettei mene veroa. Muuta jaettavaa omaisuutta heillä ei ole, joten me kaksi muuta emme saaneet mitään, emmekä myöskään tule saamaan. Välit meni. 

Tuo on tosi harmillista. Mikä olisi ollut mielestäsi oikea ratkaisu? Myydä mökki ulkopuoliselle?  Raha ei liene koskaan ole sukumökin ainoa arvo. 

Helppo täältä sivusta sanoa, mutta olisiko kuitenkin mahdollista palauttaa välit? Mökit ja maat on materiaa. Ne eivät koskaan mene tasan. 

Oikea ratkaisu on olla suosimatta yhtä lapsista. Pitää olla oikeudenmukainen. Vähin, mitä olisi voinut tehdä, olisi pitänyt keskustella ja puhua asiasta avoimesti kaikkien kanssa ja löytää yhdessä sellainen ratkaisu, johon kaikki voivat olla tyytyväisiä. 

Materiasta ei ole kyse, mutta kun on selän takana vehkeilty tuollainen asia, niin luottamusta tuskin voi enää palauttaa.

Vierailija
82/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yhtään miettinyt asiaa veljesi kannalta?

Olette varmaan vähintään 50-vuotiaita? Olet tässäkin kertonut, kuinka vietät aikaa mökillä paljon ympäri vuoden. Puhut jopa toisesta kodista. 

Oletko maksanut oleilustasi mitään? Hoidatko kaikki huollot? Polttopuut? Rakennusten huollot? Pihatyöt? Huussin tai jätevesisäiliön tyhjennykset? Nuohoukset? Kiinteistöverot? Tiemaksut? Aurausmaksut? Jätehuoltomaksut? Vakuutukset?

Vai oletko nauttinut lapsen lailla vanhempiesi omaisuudesta koko aikuisikäsi?

Tämä tietenkin saattaa tuntua veljestäsi epäreilulta. Ehkä hänen mielestään nyt on hänen vuoronsa?

Tai kenties paikka on hänelle niin tärkeä juuri siksi, että on ainut side lapsuuden paikkakunnalle. Sinä taasen asut edelleen samoilla nurkilla ja sinulla on siellä oma koti.

Tämähän on pahimmillaan tosiaan tarkoittanut että ap on vuodesta toiseen ollut se joka hyötynyt vanhempiensa mökistä ilmaiseksi oleskellen siellä runsaasti ja pitänyt sitä käytännössä omanaan vaikka sitä ei ole ollut. Nauttinut ilmaisesta elosta ja vanhemmat ovat kustantaneet kaiken. Ei se ole missään nimessä tasapuolista ollut sillä tuskin veli sieltä 400 kilometrin päästä on rientänyt yhtä paljon vanhempiensa mökille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä nyt olen järkyttyneenä miettinyt, että näinkö ne välit menee poikki vai pitääkö tässä vain tyytyä heidän päätökeen ja esittää että kaikki on ok. ??  Sopuratkaisuahan tästä ei tule mitenkään."

Otan osaa. On tosi ikävä tunne, kun itse ymmärtää etukäteen, että välit ovat menossa poikki eikä pysty tekemään mitään. Veljesi saa mökin mutta menettää siskon. Sinä menetät veljen ja mökin ja luottamuksen vanhempiesi oikeudenmukaisuuteen, etkä saa mitään. Vanhempasi menettävät sinun luottamuksesi. 

Vierailija
84/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi omistaa mökkiä veljeni kanssa, jos hän on tuollainen ukaaseineen. Mitä kaikkea voisikaan tulla myöhemmin, jos saisitte riideltyä omistuksen ja käytön puoliksi. Olisiko se sen arvoista ja olisiko mökillä enää yhtään kiva käydä?

Kyllä sinä siitä jotain tulet saamaan, sillä: "Jos kuitenkin asunto/kiinteistö myydään alihintaan, voidaan käyvän markkinahinnan ja myyntihinnan erotus katsoa saajansa ennakkoperinnöksi."

Itse asiassa omistan vanhempieni lahjoittaman mökin veljeni kanssa puoliksi ja meillä kaikki sujuu hyvin, vaikka emme olekaan kaikesta samaa mieltä. Onhan se kiva, että vastuu ylläpidostakin jakautuu kahdelle taloudelle ja mökki on enemmän käytössä. Vanhempani ovat vielä elossa ja heillä on hallintaoikeus.

Vierailija
85/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on pahimmillaan tosiaan tarkoittanut että ap on vuodesta toiseen ollut se joka hyötynyt vanhempiensa mökistä ilmaiseksi oleskellen siellä runsaasti ja pitänyt sitä käytännössä omanaan vaikka sitä ei ole ollut. Nauttinut ilmaisesta elosta ja vanhemmat ovat kustantaneet kaiken. Ei se ole missään nimessä tasapuolista ollut sillä tuskin veli sieltä 400 kilometrin päästä on rientänyt yhtä paljon vanhempiensa mökille. 

En kyllä tunne ketään, joka olisi maksanut vuokraa siitä, että on saanut viettää aikaa lapsuuden perheensä mökillä. Eri. 

Vierailija
86/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon mahtuu kielioppivirheitä pieneen aloitukseen, pieneen aloitukseen...?

Kielipoliisi?

Onneksi edes pieni osa suomalaisia jaksaa yrittää pitää huolta kulttuurimme perustan, oman kielen, säilymisestä ja osaamisesta. 

Vierailija
87/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun vanhemmat ei ajatelleet että en naisena osaisi huolehtia mökistä. Hyi miten ällöttävä, vanhanaikainen asenne!

Vierailija
88/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kolme perijää, ja kesähuvilan vanhemmat ovat testamentanneet kahdelle. Minä niistä toinen. Sisko asuu samalla paikkakunnalla, minä parin tunnin päässä.

Kun vanhemmista aika jättää niin todellakin aion lunastaa siskon siitä ulos ja muuttaa sinne pysyvästi. Siskolla on oma mökkinsä, sen luulisi riittävän..

Mutta jospa hän ei suostu myymään osuuttaan, ei ole mikään pakko 😁

Sitten poltan mökin.

Vierailija
89/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut perintömökistä, vaikka kyseessä on elossa olevien, omista asioistaan huolehtivien vanhempiesi mökki?

Perintömökki on mökki, joka on osa kuolleen henkilön omaisuutta. Tai tietoisesti ennakkoperintönä annettu mökki, mutta tällöinkin ratkaisu on omistajan tekemä. Vanhempasi saavat tehdä omaisuudelleen mitä haluavat. Voihan olla, että heillä on tarve rahalle ja mökki on pakko myydä.

Useimmiten tilanne on, että vanhemmat eivät enää jaksa huolehtia mökistä. Haluavat kuitenkin, että mökki pysyy kunnossa ja mielellään myös suvussa, koska ovat sen eteen tehneet paljon. Uskovat (ehkä virheellinen ja seksistinen uskomus), että poika pystyy pitämään mökistä paremmin huolta. Ehkä yksi toive on myös, että kaukana asuva poika kävisi enemmän kotiseudulla, jos siellä olisi mökki. 

Vierailija
90/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei veli voi siskoaan sivuuttaa perinnössä jollain omalla ilmoituksellaan. Olette molemmat perillisiä ja puoliksi menee mökki.

Itse olen ajatellut omista perintöasioista pestä käteni siinä mielessä, että jos ei sovinnolla tule perintöä, tappelemaankaan en jostain perinnöstä ala. Olen muutamaan perintöasiaan ollut osallinen ja ne kerrat riitti. Pärstäkertoimen mukaan on testamentattu jollekin omaisuutta ja toinen jätetty ilman ym. sontaa.

Vierailija
91/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myös vanhemmat on veljen puolella ja laativat jonkun testamentin siitä, että koko mökki menee veljelle, niin sitten voi olla, ettet saa siitä siivuakaan. Mutta en ole varma. Voi olla, että veli joutuu sitten maksamaan sinut ulos siitä.

Vierailija
92/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kolme perijää, ja kesähuvilan vanhemmat ovat testamentanneet kahdelle. Minä niistä toinen. Sisko asuu samalla paikkakunnalla, minä parin tunnin päässä.

Kun vanhemmista aika jättää niin todellakin aion lunastaa siskon siitä ulos ja muuttaa sinne pysyvästi. Siskolla on oma mökkinsä, sen luulisi riittävän..

Mutta jospa hän ei suostu myymään osuuttaan, ei ole mikään pakko 😁

On muuten pakko. Oletko koskaan kuullut yhteisomistajuuden purusta. Käräjien kautta pakkomyyntiin kun tarpeeksi kiukuttelee. 

Riitaisessa purussa vaan ei kukaan riitelijöistä lunasta, vaan tönö myydään ja rahat jaetaan. Eli mökkiä himoitsevakin jää ilman.

Kyllä, ketään ei voi pakottaa myymään omaa osuuttaan toiselle. Mutta jos yksikin osakas vaatii, ositus on tehtävä, ja se tarkoittaa sitten, että pesänjakaja myy mökin, vie päältä palkkionsa ja jakaa loput rahat teille, jos jaettavaa jää. Suuria rahoja noista mökeistä ei yleensä saa, Kumpikaan teistä ei saa myöskään mökkiä. 

Vierailija
93/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa kertoisit vanhemmillesi, että sinä niin rakastat sitä mökkiä ja aiot viettää siellä tulevaisuutesi. Tai sitten otat aikanaan perinnön rahana ja hankit oman mökin.

Se voi olla vaikeaa. Meillä on esim. ihana järven rannalla oleva perintömökki. Sen rahallinen arvo on ehkä 30 000 euroa, kun se on niin korvessa. Jos se jaettaisiin kahteen osaan, eihän sillä saa mitään mökkiä mistään.

A) niitä on monen hintaisia B) siinä on hyvä käsiraha ja pankista loput. 

Vskuudet tosin pitää hankkia muualta. Syrjäinen mökki ei ole vakuutena minkään arvoine.

Serkku osti 40 000€ hintaisen mökin. Pankille sen vakuusarvo oli nolla, koska ei sijainnut esim. laskettelukeskuksen lähellä.

Vierailija
94/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei veli voi siskoaan sivuuttaa perinnössä jollain omalla ilmoituksellaan. Olette molemmat perillisiä ja puoliksi menee mökki.

Itse olen ajatellut omista perintöasioista pestä käteni siinä mielessä, että jos ei sovinnolla tule perintöä, tappelemaankaan en jostain perinnöstä ala. Olen muutamaan perintöasiaan ollut osallinen ja ne kerrat riitti. Pärstäkertoimen mukaan on testamentattu jollekin omaisuutta ja toinen jätetty ilman ym. sontaa.

Tämä on sillä tavalla vaikeampi kysymys, ettei ole kyseessä perintö vaan kauppa. Veli ostaa mökin vanhemmiltaan. Perintö jaetaan vasta sitten kun vanhemmat ovat kuolleet, eivätkä he silloin omista enää mökkiä. 

Vierailija
95/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myös vanhemmat on veljen puolella ja laativat jonkun testamentin siitä, että koko mökki menee veljelle, niin sitten voi olla, ettet saa siitä siivuakaan. Mutta en ole varma. Voi olla, että veli joutuu sitten maksamaan sinut ulos siitä.

Lue aloitus. Tässä ollaan tekemässä kauppoja. Ei ole kyse testamentista tai perinnöstä. 

Vierailija
96/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollipaska taas.   Niitä on tänään riittänyt. Ilmeisesti aloitettu prosenttirikkaan Vappu-siman juonti ajoissa.

En usko sanaakaan ap:n tuherruksesta.

Veli, joka asuu 400 kilsan päässä, ei taatusti omi mökkiä vain itselleen. Hänellä ja perheellä on mahdottomuus hyödyntää mökkiä, hyödyntää läpi vuoden mökki, esim. vkonloppuisin.

Kaikilla lomilla, ja pitkinä juhlapyhinä toki hänellä on toki mahdollisuus viettää siellä aikaa.

Ap:n ja hänen veljensä täytyy molempien olla, jo vahvasti keski-ikäisiä. Reilusti yli 50 ja 60 vuotiaita,

koska vanhemnat ovat jo yli 80 vuotiaita.

Ja millaset välit ap:lla ja veljellä on ollut, lapsiudessa, nuoruudessa, aikuiässä. Outoa jos on vain kaksi lasta, sekä tuon ikäisiä.  Ja jo nyt muka riidellään perintömökistä.

Paras ratkaisu asiaan olisi se, että vanhemmat määräisivät TESTAMENTISSA mökin jommalle kummalle suoraan.  Ei olis riitoja.  Tai sitten tietenkin mökin yhteiskäyttöön, joissa sisraukset sopivat mökin käyttövuoroista.

Jos tuon ikäiset sisarukset  55-60:vuotiaat, eivät kykene tälläista asiaa yhdessä päättämään ja sopimaan

Jotain on pahasti vialla heidän suhteissaan.

Aloitus on löyhkäävä trolli. Lisäksi lapsellisen huonosti laadittu.

Vierailija
97/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti suunnitelma on, että sinä huolehdit mökistä koska asut lähellä ja veli ottaa kaiken hyödyn. Et sitten todellakaan mene sinne mökille edes hätätapauksessa, vaan veli tulee 400km päästä. Vaikka on tulipalo tontilla, ilkivaltaa, myrskyyn varautumista tai mitä tahansa. Veli hoitaa kaiken.

Vierailija
98/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon mahtuu kielioppivirheitä pieneen aloitukseen, pieneen aloitukseen...?

Eipä noita nyt montaa ollut!?

Vierailija
99/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap on hullu. Sairaassa mielessään kehittelee monenlaisia, mitä erilaisempia juttuja.

Tällä kertaa aiheena, muka joku perittävä kesämökki.

Tulee mieleen se toinen kahjo, tällä palstalla.

Se, jota joku kutsui niin sanotuksi Tarina-tädiksi.  Hän raapusteli tänne samanlaista sontaa, päivittäin.

Vierailija
100/133 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä puolesi. Toinen vie sinulta vaikka tikkarin suusta, joe kaikkeen suostut. Lakimiestä suosittelen minäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän