Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos uusi miesystäväsi ilmoittaa, että hänen lapsi on numero yksi

Vierailija
29.04.2025 |

Ja sinä olet numero 2. Mitä sanot siihen? 

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien parisuhde on lasten henkinen koti... 👩👨

Kyllä. Mutta vain jos nämä vanhemmat yhdessä priorisoivat lapset ja aidosti rakastavat heitä. Jos vanhemmat asettavat omat tarpeensa lasten edelle, niin sitten tuo on vain sanahelinää.

Vierailija
102/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin omia lapsia rakastaa hamaan tappiin enemmän kuin itseään tai puolisoaan. 

Nainen. 

Miehistä harva rakastaa ketään tai mitään yhtä paljon kuin itseään ja riippuvuuksiaan.

Minä olen sitten se harvoihin kuuluva mies.

Minulle lapset ovat tärkein asia elämässäni. Suureksi pettymykseksi meille tuli ero lasten äidin kanssa muutama vuosi sitten, ex:n äkillisestä aloitteesta. Yhteishuoltajuus meillä on, mutta lapset ovat pääosin minulla. Minulla on myös uusi avopuoliso, kaikki sujuu meillä hyvin. Tapasin hänet reilu vuosi eron jälkeen. Uusi puolisoni sulautui loistavasti osaksi uutta perhettämme. Hänellä ei ole omia lapsia. 

-m48 v

ongelmallista tuossa sinun ilmauksessa on se, että kun korostat että joku asia on sinulle maailman tärkein, niin samalla sanot toiselle, että hän ei ole sinulle maailman tärkein. mitä hyötyä on kertoa kumppanille, että hän ei ole se maailman tärkein asia. olisiko parempi pitää nuo lapselliset lapsitärkeysjärjestykset oman pään sisällä ja sanoa vaikka kumppanille, että hän on hyvin tärkeä sinulle. 

Lisäksi hänen kuvauksessaan ongelmallista on se, että hän edelleen sanoo, että ero exästä oli pettymys, ja korostaa, että se oli exän aloitteesta, eli että hän haluaisi vielä olla exänsä kanssa. Tämän hän sanoo siitä huolimatta, että hänellä on jo uusi kumppani. Minun kumppanini esimerkiksi sanoo, että olipa onni, että tuli erottua exästään, että tapasi minut. Vähän eri meininki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi, koska kokemukseni mukaan niin ei ole oikeasti ikinä, niin vain kuuluu sanoa. Naisen suusta uskoisin. 

Vierailija
104/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ilmeisesti kunnon mies, jolla on vastuuntuntoa. Joku ketku voisi sanoa että "rakkaus sinuun on minulle tärkeintä maailmassa", mutta sellainen on huono merkki.

En nyt ihan tuotakaan ymmärrä. Joka kertako siis, kun toinen sanoisi sinulle rakastavansa sinua, niin pitäisi muistaa sanoa "olet todella rakas minulle heti siinä 2. sijalla"? :D

Ylipäätään, lapset tulee aina ykkösinä. Mutta pitää realistisesti myös arvioida, että onko sille uudelle parisuhteelle tilaa tässä elämänvaiheessa.

Vierailija
105/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän huolestuisin, jos ihminen, jolla on lapsia, EI pitäisi lapsiaan ykkösenä. Kertoisi ihmisestä pelkästään huonoa.

Itse en tosin halua lapsia, mukaan lukien lapsipuolia, joten mihinkään kovin vakavaan en ryhtyisi sellaisen ihmisen kanssa, joka haluaa lapsia tai jolla on niitä jo. Mutta kaikkein vähiten sellaisen, jolla on lapsia mutta ei pidä heitä ykkösenä.

Olen samaa mieltä. Aikuisen velvollisuus on kantaa vastuunsa ja huolehtia jälkeläisistään parhaansa mukaan.

Pitäisin vastuunpakoiluna jos lapsi työnnettäisiin syrjään omien mielihalujen tieltä. Tottakai itselleen saa ja pitää ottaa aikaa, mutta isossa kuvassa lapsi on nro 1.

Vierailija
106/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi / lapset on aina ykkönen, sen pitäisi olla kaikille selvää.... Haluaisitko henkilön oman lapsesi isäksi tai äidiksi, joka eron tullen jättää lapsen toiseksi uudelle puolisolleen?

Aivan. Et haluaisi. 

Lapsi on aina ykkönen, se ei poissulje hyvää parisuhdetta 

Minä sanon, että puoliso on ykkönen, mutta en silti hylkäisi lapsiani.  En edelleenkään ymmärrä, mikä tekee lapsista ykkösiä.

Ai? Onpa erikoista ajatella noin! Ja sinulla siis on oikeasti lapsia? Missä asioissa näkyy käytännössä, että asetat puolisosi lastesi edelle? Mun korvaan tuo kuulostaa pelottavalta lasten kannalta, enkä itsekin äitinä pysty ymmärtämään, miten aikuisena elämään tullut  rakkaus voisi koskaan mennä sen siäsyntyisen rakkauden ohi, joka on lapsen ja vanhemman välillä (normaalisti).

Vierailija
107/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla ykkössijalla? En ymmärrä, mitä tuo tarkoittaa käytännössä? 

Sitä, että lapsen tarpeet huomioidaan kaikessa, vaikka se ei puolisoa miellyttäisikään. Ei siis niin, että lapset saavat määrätä kaikesta, mutta asiat hoidetaan niin kuin aikuiset ajattelevat olevan lasten edun mukaista. Arjessa on tietyt lapsia tukevat rutiinit, ja lomat menee myös lasten tarpeet huomioiden. Vastuu lapsista on koko ajan, ja voi olla että suunniteltuja menoja joudutaan perumaan jos lapsi vaikka on sairaana. Ei siis niin, että hankitaan joku random hoitaja sairaalle lapselle, jotta aikuiset pääsevät pitämään hauskaa, vaan sitten ei mennä koska ymmärretään että sairas lapsi saa eniten turvaa ja lohtua kun oma vanhempi hoitaa. Esimerkiksi näin.

Ole

Tuossahan on ristiriita! Jos puolisoon ykkönen, niin sehän tarkoittaa, että toimit kuten on puolison kannalta paras, vaikka lapset kärsisivät siinä.

Ei, vaan toimin siten, kuin kokonaisuuden kannalta on paras. En anna kenenkään kärsiä. Välillä joutuu tekemään kompromisseja, välillä jokainen joustaa, mutta vastavuoroisesti jokasen tarpeet täytetään.

Kun vuosia sitten olin vuoroviikkoäiti, niin tämä tarkoitti sitä, että puoliso tiesi, että lapsiviikoilla keskityn lapsiin ja tietyillä lomilla tehdään, mitä lapset haluavat. Hän myös tiesi, että pidin rajat eksään: lapset eivät sotkeneet meidän elämäämme lapsivapailla viikoilla, vaan eksä sai hoitaa omat lastenhoito-ongelmansa itse. Nykyään lapset ovat aikuisia ja se tarkoittaa, että lapset saavat tulla mökille, milloin haluavat, mutta heillä on oma aitta ja oma keittiö. Se tarkoittaa, etten sylje lapsille kaikkia ylimääräisiä rahojani, vaan säästän osan, että pääsemme kaksistaan lomalle. Tms.

Se, että sanoisin, että lapset ovat ykkösiä, niin tarkottaisi sitä, että puoliso joustaa aina. Näin ei saa olla, jos halutaan, että parisuhde voi hyvin.

Sanon, että puoliso on ykkönen sen vuoksi, että hän on se, joka osallistuu _päätöksentekoon_: mitä tehdään milloin ja kenen kanssa. 

Vierailija
108/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Ilmeisesti kunnon mies, jolla on vastuuntuntoa. Joku ketku voisi sanoa että "rakkaus sinuun on minulle tärkeintä maailmassa", mutta sellainen on huono merkki.

En nyt ihan tuotakaan ymmärrä. Joka kertako siis, kun toinen sanoisi sinulle rakastavansa sinua, niin pitäisi muistaa sanoa "olet todella rakas minulle heti siinä 2. sijalla"? :D

Ylipäätään, lapset tulee aina ykkösinä. Mutta pitää realistisesti myös arvioida, että onko sille uudelle parisuhteelle tilaa tässä elämänvaiheessa.

No siis jos motiivi on pohjimmiltaan vain pahoittaa toisen mieli, eikä ajatella lapsen parasta, niin sehän on asia erikseen. 😅

Vierailija
109/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi / lapset on aina ykkönen, sen pitäisi olla kaikille selvää.... Haluaisitko henkilön oman lapsesi isäksi tai äidiksi, joka eron tullen jättää lapsen toiseksi uudelle puolisolleen?

Aivan. Et haluaisi. 

Lapsi on aina ykkönen, se ei poissulje hyvää parisuhdetta 

Minä sanon, että puoliso on ykkönen, mutta en silti hylkäisi lapsiani.  En edelleenkään ymmärrä, mikä tekee lapsista ykkösiä.

Ai? Onpa erikoista ajatella noin! Ja sinulla siis on oikeasti lapsia? Missä asioissa näkyy käytännössä, että asetat puolisosi lastesi edelle? Mun korvaan tuo kuulostaa pelottavalta lasten kannalta, enkä itsekin äitinä pysty ymmärtämään, miten aikuisena elämään tullut  rakkaus voisi koskaan mennä sen siäsyntyisen rakkauden ohi, joka on lapsen ja vanhemman välillä (n

Vastasin juuri vastauksen 107, siinä perustelut.

Vierailija
110/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä sietäisi mitään kastijärjestelmää perheen sisällä. Missä lapsi olisi siellä ylinnä. Mulle eläimet esim. ovat tärkeämpiä, mitä lapset, koska he eivät osaa huolehtia itsestään ollenkaan. 

Vierailija
111/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda seuraavaan. Toisille lapset on nro 1 ja toisille puoliso. Lapsi on lainaa aikuistumiseensa asti, mutta puolison kanssa elät ja jaat elämäsi loppuun saakka.

Tuskinpa, jos jokainen deitti on numero 1.

Vierailija
112/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että lapsen tarpeet huomioidaan kaikessa, vaikka se ei puolisoa miellyttäisikään. Ei siis niin, että lapset saavat määrätä kaikesta, mutta asiat hoidetaan niin kuin aikuiset ajattelevat olevan lasten edun mukaista. Arjessa on tietyt lapsia tukevat rutiinit, ja lomat menee myös lasten tarpeet huomioiden. Vastuu lapsista on koko ajan, ja voi olla että suunniteltuja menoja joudutaan perumaan jos lapsi vaikka on sairaana. Ei siis niin, että hankitaan joku random hoitaja sairaalle lapselle, jotta aikuiset pääsevät pitämään hauskaa, vaan sitten ei mennä koska ymmärretään että sairas lapsi saa eniten turvaa ja lohtua kun oma vanhempi hoitaa. Esi

Ehkä ihmiset ei tässä aina puhu samoista asioista. Toinen mieltää, että lapsen asettaminen sijalle 2. tarkoittaa, että lapsen tarpeet jäävät aikuisten tarpeiden jalkoihin. Lapsi ei pysty niistä itse huolehtimaan, se on vanhemman tehtävä.

Toisaalta jos ajatellaan asiaa niin päin, että vanhemman ollessa sopivan itsekäs myös lapsi hyötyy vanhemman hyvinvoinnista. Vanhemman hyvinvointi vaikuttaa suoraan lapseen. 

Kunhan lapsi ei jää aikuisten pelikentällä jalkoihin, niin kaikki lienee hyvin. 

Vierailija
113/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaapahan hyvän syyn kiusata miehen lapsia jos en olisi numero-1. 

Vierailija
114/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miehelleni tärkeämpi. Hän ei olisi edes halunnut koko lasta mutta mitäs ei käyttänyt ehkäisyä. Ei varmasti mene kauaa ettei näe lasta enää ollenkaan ja saadaan jatkaa elämää kahdestaan. Minä en halua omiakaan lapsia niin parempi myös minulle näin.

Vierailija
115/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, onhan tuo nyt ihan selvä juttu, että lapset on ykkönen. Kyllä sen tietää jokainen, jolla on lapsia. Ilmeisesti velat ja muut ei tiedä.

M52

Vierailija
116/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on alusta asti sanonut, että minä olen tärkein. Käytännössä se näkyy minulle päin niin, että kun minä haluan lomalle, niin voin itse päättää, milloin mennään. Silloin lapset eivät tule meille. Jos äidin puolelta tulee yllättävä meno, niin mies aina kysyyminulta, onko ok, että lapset tulevat. Mitä siihen voi muuta sanoa kuin oK. Muutoin vuoden pyörivät raiteillaan: lapset tulevat joka toinen viikonloppu kuten tapaamissopimus kuuluu. 

Vierailija
117/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että lapsen tarpeet huomioidaan kaikessa, vaikka se ei puolisoa miellyttäisikään. Ei siis niin, että lapset saavat määrätä kaikesta, mutta asiat hoidetaan niin kuin aikuiset ajattelevat olevan lasten edun mukaista. Arjessa on tietyt lapsia tukevat rutiinit, ja lomat menee myös lasten tarpeet huomioiden. Vastuu lapsista on koko ajan, ja voi olla että suunniteltuja menoja joudutaan perumaan jos lapsi vaikka on sairaana. Ei siis niin, että hankitaan joku random hoitaja sairaalle lapselle, jotta aikuiset pääsevät pitämään hauskaa, vaan sitten ei mennä koska ymmärretään että sairas lapsi saa eniten turvaa ja lohtua kun oma vanhempi hoitaa. Esi

Oon eri, mutta mä en kyllä pystyisi missään tilanteessa pesemään joka toinen viikko käsiäni lapsistani kokonaan. Olisin kyllä aina lasten saatvilla , jos tulisi tarve.

Vierailija
118/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein mies sanoi. Minä olen nainen ja lapseni on number one.

Lapsettomat eivät ymmärrä.

Vierailija
119/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, onhan tuo nyt ihan selvä juttu, että lapset on ykkönen. Kyllä sen tietää jokainen, jolla on lapsia. Ilmeisesti velat ja muut ei tiedä.

M52

Juuri näin. Nämä velat haukkuvat äitejä ja isiä ihan kaikkialla ja ovat oikeasti katkeria.

Vierailija
120/139 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M52

Juuri näin. Nämä velat haukkuvat äitejä ja isiä ihan kaikkialla ja ovat oikeasti katkeria.

Ei olla katkeria sinun lapsivankeusajasta. Se vankeus kestää sinulla käsittääkseni koko elämän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi