Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka laittaa päiväkotiin alle vuoden ikäisen vauvan?

Kommentit (302)

Vierailija
21/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt monta kertaa. Pitäisi olla laki että vasta 3-vuotiaan saa laittaa päiväkotiin. Pysyisi lapset ehkä hengissä pidempään. Nykyajan päiväkodit on hirveitä selviämisasemia. Yksi hoitaja vahtii 15 lasta, sitten ihmetellään kun jotain sattuu. Sijaisia ei saa esim. Vantaalla palkata ollenkaan, pitää vaan pärjätä olemassaolevalla henkilökunnalla.

Miten pysyisi hengissä pidempään? Vauva ikäisille tulee kotonakin kätkytkuolemia, vaikka kuinka vahtisi vieressä 

Vierailija
22/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laitonta toimintaa ollut tuossa päiväkodissa, silloin voi onnettomuus sattua kenelle tahansa lapselle siellä helpommin kuin niissä paikoissa joissa turvallisuus on huomioitu.

Harvemmin edes nykyään nukutetaan päiväunia ulkona, koska siinä on riskinsä, vaikka ois se itkuhälytin, mikä ois ihan välttämätön olla.

Ymmärrätkö, että jos päiväkotiin laitetaan lapsia, jotka tarvii 100% aikuisen tehon, se on muilta pois päiväkotien väkimäärä ei lisäänny yhtään sen enempää.. jos vanhemmat haluaa saada kaiken, vanhemmat vastaa myös siitä, että lapsensa ei saa kaikkea

Lapsia ei saa nukuttaa ilman valvontaa, ei siinä ole vanhemmissa vika, vaan päiväkodissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sellainen, jolla on asuntolainaa ja haluaa vanhuksena saada eläkettä.

Valintoja nämäkin minun vanhemmat asuivat vuokra-asunnossa kun minä ja sisarukseni oltiin lapsia hankkivat vasta myöhemmin 50v iän jälkeen omistusasunnon. 

elämä on valintoja ja jotkut haluaa saada kaiken heti, mutta tueha valittaa elämänsä ahtaudesta silloin. 

Kaikki eivät elä sosiaalituilla tuetussa vuokra-asunnossa. Vuokra-asuntoja ei edes riittäisi kaikille. Jotkut ottavat vastuuta omasta elämästään. Toiset ovat kapteeneja, toiset matkustavat kyydissä.

No, tässä tapauksessa nyt kapteeni maksoi aika suuren hinnan johtamisestaan kun menetti lapsensa.

Vierailija
24/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitajalla on " paha päivä ", miten hän jaksaa ylipäätään olla kirkuvien lasten hoitajana. 

Vierailija
25/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat hoidetaan päiväkodissa hyvin. Heillä on oma pieni ryhmä ja omat tilat missä heitä hoidetaan. Ei ne vauvat joudu isojen lasten kanssa taistelee huomiosta siellä hoidossa. Omat lapset ovat aloittaneet vauvaryhmässä ja hyvin on mennyt.

Vauvat tarvitsevat syliä koko ajan. Yksikään hoitaja ei ehdi useampia vauvoja sylittelemään koko ajan. Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun päiväkodissa kävijät kertovat että alle 1v lapsi itkee yksin lattialla istuen ja kukaan ei kiinnitä mitään huomiota häneen. Näen tulevaisuuden traumaihmisen jolla on useita hylkäämiskokemuksia eikä uskalla kiintyä keneenkään koska se hylkäämispelko jäytää takaraivossa. Oma lapsenlapseni meni päiväkotiin 2,5 vuotiaana, joka sekin oli hyvin traumaattinen tapahtuma. Hänestä näki päällepäin miten sydänjuuriaan myöten oli vihainen, ei halunnut edes puhua asiasta moneen viikkoon.

Vierailija
26/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja nämäkin minun vanhemmat asuivat vuokra-asunnossa kun minä ja sisarukseni oltiin lapsia hankkivat vasta myöhemmin 50v iän jälkeen omistusasunnon. 

elämä on valintoja ja jotkut haluaa saada kaiken heti, mutta tueha valittaa elämänsä ahtaudesta silloin. 

Kaikki eivät elä sosiaalituilla tuetussa vuokra-asunnossa. Vuokra-asuntoja ei edes riittäisi kaikille. Jotkut ottavat vastuuta omasta elämästään. Toiset ovat kapteeneja, toiset matkustavat kyydissä.

Vanhempani eivät eläneet tuetussa vuokra-asunnossa vaan ihan normaalissa vuokra-asunnossa, kävivät molemmat myös töissä, äitini teki osapäiväistä kun itse olin lapsi, mutta kun perheen lisäksi rahaa ei riittänyt ostaa velaksi omistusasuntoa ja ottaa pankkilainaa, he eivät sitä ostaneet asuntoa ostivat vasta myöhemmin kun normipalkkatulolla oli siihen varaa eivätkä huutaneet yhteiskuntaa apuun koko ajan! Joten nyt vähän sun typerään kommenttiin faktaakin! 

Vierailija
27/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt monta kertaa. Pitäisi olla laki että vasta 3-vuotiaan saa laittaa päiväkotiin. Pysyisi lapset ehkä hengissä pidempään. Nykyajan päiväkodit on hirveitä selviämisasemia. Yksi hoitaja vahtii 15 lasta, sitten ihmetellään kun jotain sattuu. Sijaisia ei saa esim. Vantaalla palkata ollenkaan, pitää vaan pärjätä olemassaolevalla henkilökunnalla.

Enemmän lapsia on kotona kuollut, päiväunillakin. Yhdet vaunut valuivat pihalta veteen ja vauva hukkui, toisen vauvan päälle ajoi isä traktorilla. Isosisko ajoi taaperon päälle autolla jne. 

Vierailija
28/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ajattelen mikä onni oli että itse hoidin oman lapseni kotihoidon- sekä toimeentulotuella kotona 3-vuotiaaksi. Tuo aika on niin ainutkertainen pienen ihmistaimen elämässä. Oli sen arvoista köyhäillä.

Sama. En ikinä olisi voinut laittaa vauvaa vieraan hoitoon. 

Vierailija
29/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ennen ne lapset jätettiin yksin kehtoon kun hoidettiin lehmät, hevoset ja heinätyöt, siinä on sitten vauva saanut huutaa märissä kapaloissa nälkäänsä siihen asti että äiti on ehtinyt syöttää...

Vierailija
30/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinulle kuuluu? Pidä huoli omista asioistasi äläkä arvostele muita heidän valinnoistaan. Ei kuulu sinulle pätkääkään.

Vierailija
31/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä ja niin surullinen juttu. Onhan tuossa kuitenkin tapahtunut selvä laiminlyönti, jos lasta ei kolmeen tuntiin käydä edes katsomassa. Hypotermia ja rytmihäiriö.

Vierailija
32/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat hoidetaan päiväkodissa hyvin. Heillä on oma pieni ryhmä ja omat tilat missä heitä hoidetaan. Ei ne vauvat joudu isojen lasten kanssa taistelee huomiosta siellä hoidossa. Omat lapset ovat aloittaneet vauvaryhmässä ja hyvin on mennyt.

Itse 80 -luvulla syntyneenä ihmettelen tätä jatkuvaa ihmettelyä ja syyllistämistä alle vuoden ikäisten laittamisella päiväkotiin. Vanhempainraha loppuu kun lapsi on 10kk ikäinen eikä kaikilla ole varaa hoitaa lasta kotona naurettavalla muutaman sadan euron kotihoidontuella. Minut laitettiin tarhan seimeen kun olin 3 kk ikäinen, aivan kuten muutkin ikäiseni, sillä tuolloin ei äitiysloma ollut kuin sen mittainen. On hienoa, että äitiysloma Suomessa on tällä tasolla nykyään, mutta ei se ole mikään itsestäänselvyys muissa maissa vieläkään. Äärimmilleen viety holhouskin saisi tulla jo päätökseen ja ihmisten ottaa joskus itsekin vastuu jostakin.

Vierailija
33/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvat tarvitsevat syliä koko ajan. Yksikään hoitaja ei ehdi useampia vauvoja sylittelemään koko ajan. Ei ole yksi eikä kaksikaan kertaa kun päiväkodissa kävijät kertovat että alle 1v lapsi itkee yksin lattialla istuen ja kukaan ei kiinnitä mitään huomiota häneen. Näen tulevaisuuden traumaihmisen jolla on useita hylkäämiskokemuksia eikä uskalla kiintyä keneenkään koska se hylkäämispelko jäytää takaraivossa. Oma lapsenlapseni meni päiväkotiin 2,5 vuotiaana, joka sekin oli hyvin traumaattinen tapahtuma. Hänestä näki päällepäin miten sydänjuuriaan myöten oli vihainen, ei halunnut edes puhua asiasta moneen viikkoon.

Ei sitä isoissa perheissäkään vauva oo kokoajan sylissä, pitää hoitaa koti ja muut lapset myös...

Vierailija
34/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiysloma oli ennen aikaan vain muutamia viikkoja, työssäkäyvät  äidit joutuivat jättämään lapsensa hoitopaikkaan mennäkseen töihin.

Niin ja 50 -luvulla jätettiin pieniä lapsia jopa kotiin leikkikehään ja heitä käytiin katsomassa ruokatunnilla, että kaikki on kunnossa. Miettikääpä valittajat sitä!

Vierailija
35/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ennen ne lapset jätettiin yksin kehtoon kun hoidettiin lehmät, hevoset ja heinätyöt, siinä on sitten vauva saanut huutaa märissä kapaloissa nälkäänsä siihen asti että äiti on ehtinyt syöttää...

Usein oli kuitenkin jo vanhempia sisaruksia hoitamassa.

Vierailija
36/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tässä tapauksessa nyt kapteeni maksoi aika suuren hinnan johtamisestaan kun menetti lapsensa.

Ai sinun tapauksessa?

Vierailija
37/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhevapaista eläkettä. Lapsenhoidosta kertyy vanhemmalle eläkettä hänelle maksetun vanhempainpäivärahan tai kotihoidontuen ajalta. Voi laskea määrän Työeläke.fi

Vierailija
38/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin se vauva. Äiti oli yh ja tiineysaikana luki itsensä sairaanhoitajaksi ja sitten teki vuorotyötä, joten olin jo vauvana hoidossa. Suku asui toisessa kaupungissa. 

Jäin henkiin.

Vierailija
39/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että tutkitaan. Mahdollisesti sama olisi voinut tapahtua kotona nukuttaessa. Kuolinsyytä ei välttämättä koskaan kerrota julkisuuteen. Kätkytkuolema on mahdollinen. 

Noin pienen lapsen kohdalla tosiaan tulee mieleen ensimmäisenä kätkytkuolema. Mutta oliko vauva unohdettu vaunuihin, kun vasta kolmen tunnin päästä mentiin katsomaan? Sillon ymmärtäisi, miksi asiaa nyt tutkitaan kuolemantuottamuksena. Eihän edes pienten ryhmässä päiväuniaika kestä kolmea tuntia.

Vierailija
40/302 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on kätkytkuolema, se olisi voinut käydä myös ihan yhtä hyvin kotona. 

Mutta joo vauvan paikka ei ole päiväkodissa. Olen itse ollut töissä useammassa pk:ssa jo ennen kaiken maailman resurssivähennyksiä ja ei ne siellä ehdi mitenkään koko ajan olemaan läsnä, jos on vauva joka ei osaa kävellä. 

Lapsethan jokainen hoitaa miten haluaa, kumma kyllä, että aika usein pienenä hoitoon laitetut eivät ole kovinkaan itsenäisiä myöhemmin. Äitiä ikävä joka käänteessä.