Erirytmisyys puolison kanssa johtaa siihen, ettei tehdä koskaan mitään kivaa
Vapaapäivinä puoliso makaa puolillepäivin. Perjantaina ollaan vielä saatettu sopia, että siivotaan yhdessä ja tehdään sitten jotain kivaa, mennään vaikka leffaan tai syömään. Kello 14 tilanne on kuitenkin se, että joko siivousta ei ole aloitettukaan tai minä olen siivonnut yksin, kun olen ollut hereillä jo seitsemästä saakka. Siinä miestä odotellessani olen myös käynyt lenkillä ja kaupassa, hoitanut pyykit ja tiskit ja maksanut laskut. Olen syönyt jo lounaan itse, kun mies vielä ryystää rauhassa akvaarion kokoisesta kahvimukistaan neljättä kupillista ja lehteilee kaikessa rauhassa sanomalehteä kalsarit jalassa nautiskellen.
Meidän toiminnan erilaiset rytmit johtaa joko siihen, että minä teen valtaosan kotitöistä tai sitten meidän yhdessäoloaika on vain sitä kotitöiden tekoa, kun ei muuta ehditä, kun hän on toimintakykyinen vasta kolmen aikaan iltapäivällä. Koska en ole mikään kotiorja, aion hankkia viikonloppuaamuihin itselleni nyt harrastuksia. En aio raataa yksin, enkä myöskään istuskella peukaloitani pyöritellen odottelemassa, koska herra viitsisi ryhtyä toimintakuntoiseksi.
Viime viikonloppu oli tästä loistava esimerkki. Meillä oli tarkoituksena käydä puutarhamyymälässä, pestä ikkunat ja pyörittää siinä ohessa vähän isommat pyykit, ja sitten illalla leffaan ja drinkille. Puutarhamyymälässä oltiin kello 16, ja ikkunanpesua ei oltu aloitettukaan. Ei menty mihinkään sinäkään iltana.
Olen ottanut asian puheeksi välillä, mutta välillä pidän suuni tietoisesti kiinni, koska jos tämä nyt sitten on miehen mielestä kivaa elämää, että raapii vapaa-ajallaan vain hanuriaan, onhan hänellä siihen oikeus. Mutta olen koittanut myös sanoa, että harmittaa, kun olisi kiva tehdä jotain hauskaa yhdessä joskus, ja se ei onnistu, kun vapaa-aika vain valuu ohi. Mies ei tajua ollenkaan, ja toisaalta sitten välillä ihmettelee, miksi meillä ei ole enää oikein mitään kipinöintiä.
Kommentit (387)
Tämä on nyt taas kerran menossa siihen että naisesta yritetään tehdä hullua kontrollifriikkiä, kun nainen haluaisi saada jotakin tehdyksi.
Avuliaita neuvoja tulee kuin tykin suusta: palkkaa siivooja, laske vaatimustasoa, ota rennommin, älä tee sitä ja älä tee tätä. Ihan kuin kotityöt loppuisivat kokonaan jos ottaa riittävän rennosti. Ja sitten jos jotain kuitenkin pitäisi tehdä, se on naisen syytä kun epäonnistui rennosti ottamisessa. Joten sietääkin tehdä kaiken yksin. Miehen vapaapäivä on pyhä. Siihen ei saa kajota.
Ala kutsua jotain toista mukavaa miestä herkullisille brunsseille kotiinne, kun ukkosi vielä nukkuu.
Tänään on maanantai ja TYÖpäivä. Mutta täällä se ap vaan kirjoittelee koko päivän, vaikka piti olla niiiiiin rankkaa työtä hänellä. Taitaa olla kuitenkin provo tämäkin aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse herää aamulla myöhemmin ja myös valvo illalla myöhempään, jotta teille jää enemmän yhteistä aikaa?
En ole ap, mutta on kyse päivärytmistä. On olemassa aamu- ja iltavirkkuihmisiä. Eikä sitä pysty muuttamaan. Itse herään aamulla aikaisin ja iltaisin klo 8 jälkeen on turha kysyä enää mitään. Iltariennot yleensä jäävät väliin tästä syystä.
Mutta kun meille iltavirkuillekin sanotaan, että omaa luontaista rytmiään voi muuttaa. Joten kai aamuvirkkukin voi?
Sinulla on äärimmäisen laiska mies. Älä tuhlaa elämääsi tuollaisen kanssa. Äläkä missään tapauksessa tee lapsia tuohon!!!!
Oma mieheni heräilee viikonloppuisin n. 8-9 aikoihin ja on heti toimintakykyinen päivän tekemisiin. Tarvitsee unta max. 8h yössä. Näitä miehiä on olemassa. Vaihda samanlaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt taas kerran menossa siihen että naisesta yritetään tehdä hullua kontrollifriikkiä, kun nainen haluaisi saada jotakin tehdyksi.
Avuliaita neuvoja tulee kuin tykin suusta: palkkaa siivooja, laske vaatimustasoa, ota rennommin, älä tee sitä ja älä tee tätä. Ihan kuin kotityöt loppuisivat kokonaan jos ottaa riittävän rennosti. Ja sitten jos jotain kuitenkin pitäisi tehdä, se on naisen syytä kun epäonnistui rennosti ottamisessa. Joten sietääkin tehdä kaiken yksin. Miehen vapaapäivä on pyhä. Siihen ei saa kajota.
Ei ne työt tekemällä lopu.
Vierailija kirjoitti:
Monen mielestä siis ei tartteisi tehdä siivouksia tai puutarhatöitä, tai ei ainakaan vaatia että niitä tehtäisiin yhdessä. Samalla kuitenkin vaaditaan, että ihmisen kodin ja pihan pitäisi olla siistejä. Varsinkjin naisia kyllä sitten syyllistetään, jos nämä hommat on tekemättä.
Meillähän ei siis tapahdu mitään, jos minä en ole potkimassa. Koska olen vähän väsynyt tähän, niin olen sitten potkinut perhettä liikkeelle huomattavasti vähemmän kuin ennen ja sen huomaa. Ikkunat on pesty toissa vuonna viimeksi ja kukaan ei vielä tänä keväänä ole tarttunut haravaan.
Tämä on monen kommentoijan mielestä varmaan se oikea tapa sitten toimia?
Nykyään tuntuu olevan. En ymmärrä viihtyvätkö ihmiset sitten rumassa ympäristössä, missä kaikki on sotkuista ja huolimatonta? Autonromut ruostuvat pihassa ja roskikset pursuaa yli.
"Munkin puolesta nukkukoon vaikka kahteentoista, mutta jos sitten löytyisi se toimintakyky alle kolmessa tunnissa sen jälkeen. En tajua miksi pitää raapia muniaan pitkälle iltapäivään saakka. Eikö siinä ohessa nyt onnistuisi edes pesukoneen käynnistys ja tiskit? Ap"
Miehestäsi en tiedä, mutta aamuvikrkuna (herään aika usein jo klo 5-6) rakastan niitä aamun muutamaa tuntia, kun ei tartte tehdä vielä yhtään mitään. Paitsi viedä koira ulos, mutta itsepähän olen koiran hankkinut. Aloitan viikonloppuisin kotihommien tekemisen aikaisintaan klo 8 ja jos sattuu olemaan joku pyhäpäivä, niin vasta klo 10. Tarkoitan kotihommilla just esim pyykkikoneen käynnistämistä tms, mistä saattaa kuulua naapuriin melua. Herääminen kaikessa rauhassa ja aamun ensimmäisten tuntien viettäminen ihan vaan laiskotellessa ja miettiessä, mitähän tänään tekisi vai tekisikö mitään, on mulle nautinto. Siis vaikka olenkin aamuvirkku. Kyse ei siis ole siitä, etteikö mulla olisi toimintakykyäö (onhan mulla arkiaamuinakin) vaan siitä nautinnosta, kun voi alkaa suunnitella uutta päivää ja sen ohjelmaa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse herää aamulla myöhemmin ja myös valvo illalla myöhempään, jotta teille jää enemmän yhteistä aikaa?
Sivusta: vaikka menisin miten myöhään nukkumaan niin herään kuitenkin siinä seitsemän maissa. Mulle tulisi tuosta ainakin vain univelkaa.
Vierailija kirjoitti:
Monen mielestä siis ei tartteisi tehdä siivouksia tai puutarhatöitä, tai ei ainakaan vaatia että niitä tehtäisiin yhdessä. Samalla kuitenkin vaaditaan, että ihmisen kodin ja pihan pitäisi olla siistejä. Varsinkjin naisia kyllä sitten syyllistetään, jos nämä hommat on tekemättä.
Meillähän ei siis tapahdu mitään, jos minä en ole potkimassa. Koska olen vähän väsynyt tähän, niin olen sitten potkinut perhettä liikkeelle huomattavasti vähemmän kuin ennen ja sen huomaa. Ikkunat on pesty toissa vuonna viimeksi ja kukaan ei vielä tänä keväänä ole tarttunut haravaan.
Kyllä. Minäkin asun omakotitalossa ja meillä on ikkunat pesty viimeksi toissa vuonna, eikä kukaan ole vielä tänä keväänä tarttunut haravaan. Ja tadaa! Kukaan ei ole vielä kuollut! Hengissä ollaan kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Ettekö voi tehdä työnjakoa? Varmaan teilläkin voi joku muukin siivota, kunhan se tulee tehtyä johonkin aikaan vuorokaudesta. Etenkin kesäisin illat ovatä valoisia, joten ikkunat voi pestä illallakin.
Kuulun niihin, jotka piristyvät illalla, joten eilen illalla imuroin ja siivosin yhdeksän jälkeen. Usein on vessakin tullut pestyä yhdeltätoista illalla.
Kotitöitä ja kaupassa käyntiä ei kai ole pakko tehdä yhdessä?
Sovi miehen kanssa takaraja, mihin mennessä hän tekee tietyt kotityöt ja sitten tarkistat, että hän on tehnyt ne tarpeeksi hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on äärimmäisen laiska mies. Älä tuhlaa elämääsi tuollaisen kanssa. Äläkä missään tapauksessa tee lapsia tuohon!!!!
Oma mieheni heräilee viikonloppuisin n. 8-9 aikoihin ja on heti toimintakykyinen päivän tekemisiin. Tarvitsee unta max. 8h yössä. Näitä miehiä on olemassa. Vaihda samanlaiseen.
Mun mies nukkuu puoleen päivään, mutta hyvin on toimintakykyinen sen jälkeen. En vahtaisi mistään hinnasta mieheesi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaatii? Mä tartuin haravaan vasta eilen. Enkä haravoinut kuin vähän, koska oli niin kylmä, että reumasormia alkoi särkeä. Viime keväänä en haravoinut ollenkaan, joten pihallani oli vielä edellisen vuodenkin lehdet. Meillä taloyhtiö toki edellyttää, etteivät asuntojen pihat ole mitään kaatopaikkoja, mutta se tarkoittaa, ettei niissä ole mitään romua ainakaan kovin pitkiä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Oikea tapa tuossa on laskea vaatimustasoa muiden tasolle. Silloin ei ole tavarat järjestyksessä eikä kaikki hommat tehtynä. Osan voi jättää tekemättä kokonaan. Koita, huomaat ettei kukaan kuollut.
Meillä ei haravoida pihaa keväisin, jotkut asiantuntijat pitävät tätä jopa haitallisena. Syksyllä ennen lumentuloa haravoidaan lehdet pois. Meillä ei myöskään pestä ikkunoita joka vuosi ja silti niistä näkee läpi. Meillä ei ole talo järjestyksessä kuin siivouspäivinä, seuraavana päivänä on taas tavarat sekaisin. En enää rääkkää itseäni olemalla talon siivouspoliisi kun muita ei kiinnosta. Eiköhän meillä taas palaa järjestys kun lapset muuttavat pois kotoa. Siihen ei ole enää kuin pari vuotta.
Roskien lattialle heittely yhteisessä kodissa kertoo sen luokan aivotoiminnan puutteesta, että kannattaa vakavasti harkita jatkoa.
Itse olen aamu-uninen, mutta jos on tarkoitus ehtiä tiettyyn leffanäytökseen, kykenen arvioimaan kuinka kauan muihin puuhiin menee ja laitan herätyskellon aamulla soimaan.
Kovin moni näköjään on siis sitä mieltä, että ei ikkunoita ei tarvitse pestä eikä pihaa haravoida. Sehän on kiva, kun oman kokemuksen mukaan taas varsinkin naisia arvostellaan aika ankarasti, jos ei ole siistiä.
Toisaalta, mihin vedetään raja siinä, mikä sotku on vielä sallittua? Meillähän ei siis kukaan imuroi jos en muistuta. Vessaa ja kylpyhuonettakaan ei kukaan siivoa vapaaehtoisesti. Onko ok että vessa on esim. kuukauden siivoamatta? Miten alas mun ois laskettava rimaa että en ois ikävä ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni exän kanssa hermot siihen viikonloppuisin puolipäiviin makaamiseen + 3h vetkuttelu siihen päälle 'viikonloppuna kuuluu saada levätä'
Itse heräsin erityislapsen kanssa 6.30 joka hemmetin aamu, oli arki tai pyhä. Siihen ruuanlaitot, ulkoilut ym rutiinit päälle.
Jossain vaiheessa nostin kissan pöydälle ja pakotin äijän valitsemaan kumman aamuvuoron hän ottaa lapsen kanssa, valitsi lauantait. Käytännössä heräsi lapsen kanssa 6.30 joo, laittoi videot pyörimään, horrosti sohvalla ja kasin aikaan kömpi takaisin nukkkumaan ja potki mut hereille tekemään aamupalat ja muut aamutoimet. Yleensä lapsi oli käynyt jo monta kertaa siihen mennessä herättelemässä, kun isä kuorsasi sohvalla. Sitten lensi äijä ulos.
Et sitten tajunnut miehen erilaista rytmiä ennen lasta?
Mäkin olen iltavirkku, mutta lasten takia oli pakko muuttaa rytmiä, ei siinä mikään auttanut. Halu saada lapsia kuitenkin meni nukavuudenhalun ohitse. Monella miehellä se oma napa tulee ensin, aina.
Jaatte työt. Sinä teet oman osasi aamulla ja hän illalla. Päivällä puuhastelette jotain yhdessä. Hän tsemppaa niin, että aamutoimiin ei mene kolmea tuntia vaan yksi. Problem solved.