Torin toridiili
Olen laittanut paljon tuotteita Toriin ja nyt yhtäkkiä todella monet ostajat haluaisivat käyttää toridiiliä. Onkohan siellä menossa joku kamppanja? Ostajat sanovat, että edullisempi käyttää toridiiliä. Kenelle edullisempi, ostajalle vai sekä ostajalle että myyjälle? Ei käy järkeen, että Tori ottaa välistä määrittelemättömän summan ja tämä tulee edullisemmaksi kuin normaalisti lähettäminen ilman välikäsiä.
Kommentit (107)
Paljon helpompaa se huijaaminen on ilman toridiiliä kuin toridiilin kanssa.
Toridiilistä ei tuossa ainakaan mitään haittaa ole.
Mikä ihme on:
Vielä vuosikymmen sitten kauppa kävi Torissa ja Huudossa. Yleensä ostajat maksoi ajallaan ja ihmisiin luotettiin.
Nyt on kaikkea ihme diiliä, pitää antaa pääsy pankkitietoihinsa, kaikkea kysellään mutta mitään ei osteta. Ensimmäisenä tervehdyksenä saa kuulla että "olet kuitenkin kusettaja". Niin no... jos sen tiedät, miksi et osta rojujasi kaupasta, kaupan hinnoilla?
Vien tavarat jatkossa roskiin tai kierrätykseen, en anna niitä. Jos ei kelpaa, ole ilman.
Ilman toridiiliä myyjä voi toki huijata ja jättää tuotteen lähettämättä. Toridiilillä ostaja voi huijata ja ilmoittaa jonkun keksityn vian, jolla estää Toria siirtämästä rahoja myyjälle. Edelleenkin niistä arvosanoista voi päätellä jotain myyjän ja ostajankin luotettavuudesta.
Minulla on toridiili käytössä, eikä kukaan ole koskaan kysellyt olenko kusettaja. Eikä muutenkaan mitään turhaa viestittelyä ole ollut sen jälkeen, kun otin toridiilin käyttöön. Sitä ennen oli enemmän säätöä. Nyt ihmiset vain painavat osta-nappia, ja minä vien paketin postiin. Se on siinä.
Ja jos haluaa tarjota alempaa hintaa, niin sillekin on tarjous-nappi. Mitään viestittelyä ja neuvottelua ei tarvita.
Joten jos sinua tuskastuttaa liika viestittely, niin kokeile toridiiliä, niin homma yksinkertaistuu.
Enemmän niitä kusetuksia ja säätöjä oli ilman toridiiliä. Todella jees systeemi kyllä!
Kesti kauan ennen kuin otin käyttöön jatkuvan pyytelyn seurauksena. Tavara meni heti, ostaja sai halvemman postikulun, ja yllättäen mulle tuotteen lähetys helpottui paljon. Kaikki meni ok, ostaja sai tuotteen ja minä rahat.
Ei kannata pelätä kaikkea uutta, vaan kokeilla ja huomata, että tämähän onkin ihan hyvä juttu.
Palon enemmän alkoi menemään tavaraa kaupaksi, kun otin toridiilin käyttöön.
Kertokaapa Diilin käyttäjät, millä te perustelitte itsellenne sen, että annatte ulkopuoliselle pääsyn katsomaan tilinne tietoja? Helpompi kaupankäynti kuulostaa aika heppoiselta perusteelta antaa tällainen lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette käytä toridiiliä, niin lähetättekö tavaran ennen kuin rahat ovat tilillä? Mistä tiedätte, että saatte maksun jälkikäteen? Vai onko rahat oltava tilillä ennen kuin lähetätte? Mistä ostaja tietää saavansa tavaran, jos lähettää rahat ennen kuin on saanut tavaran?
Eli miten estätte huijaukset ilman toridiiliä?
Lähetän tuotteen, kun maksu näkyy tilillä tai MobilePayssa. Ostaja voi päätellä jotain siitä, että Torissa on nykyään mahdollisuus antaa arvosanoja (tai hymynaamoja) kaupan toiselle osapuolelle. Jos myyjällä on keskiarvona 5,4, varmaan on syytä unohtaa häneltä ostaminen, mutta jos siellä on joku lähemmäs 10 keskiarvon myyjä, jolla on vielä useampi arvostelu, on varmaan aika turvallista tehdä kaupat.
Mutta ostajahan ei voi tietää, että saa tuotteen, jos maksaa
Minulla ei ole myyjänä ToriDiili käytössä, eikä tule. En anna kenellekään ulkopuoliselle lupaa tarkastella tilejäni. Myyjänä en edes ymmärrä, että miksi heidän pitäisi tietää saldoni tai muita tietoja.
Ostaja tietää saavansa tuotteen kun tulee ovelta, tai sovitusta tapaamispaikasta, sen ostamaan. Jos ei tule, niin maksaa etukäteen, ja minä postitan sen jälkeen.
Pari kertaa on ollut tilanne, että joku on sopinut hakevansa tuotteen (tietää jo osoitteen) ja sitten onkin vaihtanut sen postitukseen. Ostajat ovat asuneet kaukana, joten ajatuksena on varmaan ollut, että huijarimyyjä katoaisi tässä vaiheessa kun ostaja on tulossa ovelle. Ihan hyvä systeemi ostajalta!
Itse en lähetä siis tuotetta ennenkuin raha on tililläni ja huijareita on myös ostajissa eli muutaman kerran on valehdeltu maksaneensa (nimi ja osoite lähetetty minulle), mutta kun muutaman päivän päästä kyselee, että tarkastatko tilin, jolle maksoit kun rahoja ei näy, niin ostajasta ei kuulu enää mitään. Härskein oli kun viestiteltiin niin sanoi juuri maksavansa tuotetta ja hetken päästä viesti "Maksettu!". oli vissiin mennyt kuitenkin väärälle vastaanottajalle kun ei minulla näkynyt...
Olen myynyt jo satoja juttuja (lasten vaatteita ja kenkiä lähinnä) toridiilillä. Hyvin on mennyt kaupaksi, joka viikko jotain kiikutan postiin. Ei mitään ongelmia ole ollut, kukaan ei ole ole yrittänyt huijata tai jättää maksamatta.
En ymmärrä miksi tuota toridiiliä vastaan pitää taistella, se vaan nyt on yksinkertaisesti parempi, ja tulee halvemmaksi ostajalle. Esim. minulla myynnissä yhdet kengät 10e. Toridiilillä kustannukset yhteensä 4,50e (toimitus 2,99 € + toridiili-palvelumaksu 1,50). Jos lähettäisin postin kautta niin kulut olisi 7,90e s-koon paketilla. Kumman luulet ostajan mielummin valitsevan?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa Diilin käyttäjät, millä te perustelitte itsellenne sen, että annatte ulkopuoliselle pääsyn katsomaan tilinne tietoja? Helpompi kaupankäynti kuulostaa aika heppoiselta perusteelta antaa tällainen lupa.
No tilitiedot näkee myös jokainen valtion virasto niin halutessaan. En näe siinä mitään pahaa, jos jokin rahoituspalvelu näkee YHDEN mun valitseman tilin saldon ja pystyy tekemään siihen katevarauksen jos olen tuotteen ostanut. Voit tehdä jopa oman tilin tätä varten jos ahdistaa. Aivan sama kuin MobilePay nykyään, joka vaatii ihmisten välisessä kaupassa debit-kortin tiedot, eli varaa suoraa sun tililtä rahat.
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt jo satoja juttuja (lasten vaatteita ja kenkiä lähinnä) toridiilillä. Hyvin on mennyt kaupaksi, joka viikko jotain kiikutan postiin. Ei mitään ongelmia ole ollut, kukaan ei ole ole yrittänyt huijata tai jättää maksamatta.
En ymmärrä miksi tuota toridiiliä vastaan pitää taistella, se vaan nyt on yksinkertaisesti parempi, ja tulee halvemmaksi ostajalle. Esim. minulla myynnissä yhdet kengät 10e. Toridiilillä kustannukset yhteensä 4,50e (toimitus 2,99 € + toridiili-palvelumaksu 1,50). Jos lähettäisin postin kautta niin kulut olisi 7,90e s-koon paketilla. Kumman luulet ostajan mielummin valitsevan?
Ostajana valitsisin tietysti halvemman. Mutta jos sinulla olisi vain tuo 7,90€ vaihtoehto, ei se olisi mikään ongelma. Se olisi niiden kenkien hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tilitiedot näkee myös jokainen valtion virasto niin halutessaan. En näe siinä mitään pahaa, jos jokin rahoituspalvelu näkee YHDEN mun valitseman tilin saldon ja pystyy tekemään siihen katevarauksen jos olen tuotteen ostanut. Voit tehdä jopa oman tilin tätä varten jos ahdistaa. Aivan sama kuin MobilePay nykyään, joka vaatii ihmisten välisessä kaupassa debit-kortin tiedot, eli varaa suoraa sun tililtä rahat.
Et tee mitään eroa Suomen valtion virastojen ja ulkomaisen rahoituspalvelun välille?
Toridiili hyvin rajoitetusti antaa turvaa - jos saatu tuote ei vastaa 24 tunnin sisälä sitä mitä ilmoituksessa luvattiin, niin "otathan yhteyttä ylläpitoon" - väitetysti ylläpito kallistuu myyjän puolelle jos mitään ihmeempää ei ole sattunut - Toridiiliin voi ostaa lisäpalvaluna lisävakuutuksia ja pidempää turvaa virheiden ja vikojen varalta, mutta en tiedä toimiiko.
Ostajalle on hyvä että paketti sentään tulee kun rahat on maksanut koska myyjälle rahat kilahtavat vasta kun paketti on haettu postista ja 24 tuntia valittamatta on kulunut - ja Toridiilin hinta on yleensä aina halvempi kuin pelkät postikulut, usein postitus on 0e koska kai myyjän ensimmäinen Toridiili postitus on ilmainen (?) ja diilimaksu on 2,99e tjsp, ja siitä on usein -50% alennut kampanjana.
Itse ostelen lähinnä teknisiä laitteita ja voi sanoa että Torin myytävät laitteet sisältävät lähes aina vikoja ja monesti myyjä ei myy toridiilillä ja toridiilillä myyvät ovat laittaneet kunnoksi "kohtuullinen" ja kuvaukseen jotain jostain ongelmasta "vaatii puhdistusta", kun laite oikeasti on pimeänä mystisestä syystä ja vika voi olla muukin kuin pitkään käyttämättä olleet ja hapettuneet virtaliittimet ja kytkimet.
Se on jotenkin epäreilua että myyjä voi välttää negatiiviset arvostelut tavallisessa myynnissä poistamalla ilmoituksen heti myynnin jälkeen - Toridiilissä kauppa on syntynyt kun paketin hakee postista ja voi antaa arvostelun.
Osa on aina kaikkea uutta vastaan. Itse en osta enää sieltä mitään jos ei ole toridiiliä. Jos ei myyjälle toridiili käy niin siitä huomaa, että myyjä on joko kusettaja tai vanhanaikainen jääräpää, jollaisen kanssa ei jaksa kauppaa käydä.
Aikamoinen velmu pitäisi ostajan olla, että saisi kusetettua toridiilissä. Siitä lähtee kuitenkin rahat tililtä heti kun kaupat tehdään ja sitten pitäis olla pokkaa + luottaa, että rahat tulee perusteitta takaisin kun jaksaa valehdella ja väittää vastaan. En usko, että se voisi edes niin mennä.
Toridiili on aivan hyvä systeemi, olen sekä ostanut että myynyt kivasti tavaraa sen kautta. Tuossa olikin ylempänä hyvä esimerkki miten postikulut saa edullisemmin diilillä.
Ei minulla ole ongelmaa ostaa rahat tilille ja paketti postiin-tyylilläkään, mutta en ala maksaa 8 euron postikuluja kovin helposti. Keräilyjutuille mitä en niin vain löydä livekirppikseltä se on ok summa, mutta esim.10 euron lasten kengille se olisi jo vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tee mitään eroa Suomen valtion virastojen ja ulkomaisen rahoituspalvelun välille?
Enpä juuri. Aivan sama onko PayPal, Visa, Mastercard, MobilePay, Sveabank, Bank Norwegian etc.
Ja kaikkein parasta on että ei tarvitse viestitellä myyjien kanssa mitään. Lapselle kun tarvitsee uuden takin, hanskat ja kengät, ne on muutamassa minuutissa tilattu toridiilin kautta. Vinted toimii myös samalla periaatteella, jännä että sitä en ole nähnyt missään haukuttavan.
Ottakaa nyt vaan se toridiili käyttöön. Se on ihan hyvä systeemi.