"Itse en saanut elää, mutta lapset...."
Voisiko joku vanhempi vähän avata tätä näkökulmaansa? Sieltäkö se tulee, että omien lasten saavutusten kautta täytyy kertoa kuulumiset?
Hei Maija, mitä SINULLE kuuluu?
Maija: Poikani, tyttäreni, lapsenlapseni, naapurini jne.
Mutta edelleen jäi selvittämättä, mitä MAIJALLE kuuluu...
Kommentit (44)
Suomalainen on niin makeilunhaluinen ja jos ei ole muuta, niin on mulla ainakin lapsia.
Sehän se vaatiikin erikoistaitoja.
No minä Maijana olisin ainakin tosi ylpeä lapsistani! Voisin olla myös joistain asioista huolissani, iloinen, tyytyväinen tai surullinen. Lapset ja lapsenlapset ovat osa minun elämääni ja kuulumisiani. Toki muistan myös kertoa, että ostin nätin mekon ja Pentin kanssa on tullut vähän sanaharkkaa siitä viljelläänkö puutarhaan mehiläisiä houkuttavia kasveja vai ei.
Jospa Maijalla ei ole mitään kerrottavaa omassa elämässään? Heräsi aamulla, meni töihin, tuli töistä, teki ruokaa, siivosi, meni nukkumaan. Ne lapset ja niiden kuulumiset voivat olla ainoa kiinnostava asia hänen elämässään.
Jollain on vain yksi identiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Jospa Maijalla ei ole mitään kerrottavaa omassa elämässään? Heräsi aamulla, meni töihin, tuli töistä, teki ruokaa, siivosi, meni nukkumaan. Ne lapset ja niiden kuulumiset voivat olla ainoa kiinnostava asia hänen elämässään.
Minua juuri kiinnostaisi mitä ruokaa Maja teki jne. Ei minua Maijan lasten koulut jne. kiinnosta.
Hyvä aloitus, koska minulle lasteni kuulumiset ovat omia kuulumisiani. Olen yh ja elän vahvasti lasten tunteita ja asioita itsekin. Toki yritån kaikkeni kannustaa heitä itsenäiseksi enkä näytä tätä.
Oma elämäni kulkee samaa rataa, sama työ, samat harrastukset, siinä.ei tapahdu mitään uutta, mutta lapset kasvavat ja kokeilevat uusia juttua, pääsevät uusiin kouluihin, harrastuksiin ja heidän urheilukilpailujaan, näytelmiään ja konserttejaan seuraaminen on minulle todella mielenkiintoista ja saan siitä paljon elämään.
Olen toki oppinut vastaamaan mitä sinulle kuuluu -kysymyksiin vain omalta kohdaltani, koska tiedän, että ihmiset haluavat vain niitä kuulla.
Eikö teidän mielestä saa elää näin, jos olen siinä onnellinen?
Ei kai siitä tarvitse etsiä negatiivisia puolia, jos jollekin lasten tai lastenlasten elämä on tärkeää. Sitten jos kertoisi omasta elämästään, päivittelisit varmaan, että mikä tuokin kuvittelee olevansa, kun vuodattaa minulle kaikki tekemisensä. Siinä mielessä lapsista kertominen saattaa olla turvallisemmaksi koettua.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on niin makeilunhaluinen ja jos ei ole muuta, niin on mulla ainakin lapsia.
Sehän se vaatiikin erikoistaitoja.
Suomalainen on vaatimaton. Mitäs minusta, korkeintaan lapsista voin vähän kertoa.
Suurin osa kysyjistä ei oikeastaan ole kiinnostunut Maijasta. Kuulumisia kysellään tavan vuoksi ja siksi Maija kertoo niistä asioista, jotka häntä ilahduttavat, vaikka mitkään vastaukset eivät kysyjää pätkääkään kiinnosta.
Kuulumisten kyselijä haluaa, että vastataan "ihan hyvää, kiitos, entä sinulle", jolloin kyselijä pääsee varsinaiseen asiaan eli kertomaan omia juttujaan tuntitolkulla. Maijalla ei ole aikaa moiseen, nopeammin pääsee eroon, kun kertoo lastensa menestyksestä. Koska silloin voi aina udella, että entä teidän Leevi, vieläkö se on huumekoukussa?
Vierailija kirjoitti:
No minä Maijana olisin ainakin tosi ylpeä lapsistani! Voisin olla myös joistain asioista huolissani, iloinen, tyytyväinen tai surullinen. Lapset ja lapsenlapset ovat osa minun elämääni ja kuulumisiani. Toki muistan myös kertoa, että ostin nätin mekon ja Pentin kanssa on tullut vähän sanaharkkaa siitä viljelläänkö puutarhaan mehiläisiä houkuttavia kasveja vai ei.
Mielenkiintoiset puheenaiheet sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Ja naiset, jotka muuttuvat ÄIDEIKSI, menettävät kaiken muun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus, koska minulle lasteni kuulumiset ovat omia kuulumisiani. Olen yh ja elän vahvasti lasten tunteita ja asioita itsekin. Toki yritån kaikkeni kannustaa heitä itsenäiseksi enkä näytä tätä.
Oma elämäni kulkee samaa rataa, sama työ, samat harrastukset, siinä.ei tapahdu mitään uutta, mutta lapset kasvavat ja kokeilevat uusia juttua, pääsevät uusiin kouluihin, harrastuksiin ja heidän urheilukilpailujaan, näytelmiään ja konserttejaan seuraaminen on minulle todella mielenkiintoista ja saan siitä paljon elämään.
Olen toki oppinut vastaamaan mitä sinulle kuuluu -kysymyksiin vain omalta kohdaltani, koska tiedän, että ihmiset haluavat vain niitä kuulla.
Eikö teidän mielestä saa elää näin, jos olen siinä onnellinen?
Saa, mutta aika sääli, jos omassa elämässäsi, työssäsi ja harrastuksissasi ei tapahdu mitään uutta. Et itse kasva ja kehity ihmisenä, etsi uusia haasteita, kokeile uusia harrastuksia, kehitä itseäsi työssäsi. Seuraat vain lastesi tekemisiä. Oma valintasi, toki.
Ei ole mitään tylsempää kuin ihminen, joka kertoo ummet lammet lapsistaan. Tai tarpeeksi vanhana lapsenlapsistaan.
Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Sivupersoonat ovat sairauden luomia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen.
Minä ihmettelen, miksi kysytään kuulumisia, jos niitä ei halua kuulla.
Meidän Viljo oppi tekemään paskat pottaan!
Ja Emma osasi pieraista hienosti ensimmäistä kertaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi myös siskolleni. Hän heräsi viime vuonna ja huomasi, että ympärillä on muutakin maailmaa. Lapsensa on nyt 16. Sitten hän ihmettelee, kun ihmiset eivät olekaan kiinnostuneet hänestä enää. Jännä ilmiö tuo vanhemmuuden kupla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin kävi myös siskolleni. Hän heräsi viime vuonna ja huomasi, että ympärillä on muutakin maailmaa. Lapsensa on nyt 16. Sitten hän ihmettelee, kun ihmiset eivät olekaan kiinnostuneet hänestä enää. Jännä ilmiö tuo vanhemmuuden kupla.
Mun kaveri pitää edelleen kynsin hampain kiinni LAPSISTAAN. Vanhin on jo yliopistossa ja nuorinkin kasilla. Mutta kun LAPSET.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minäkin ihmettelen.
Maija tuntuu mielenkiintoiselta ihmiseltä. Olen kurkkua myöten täynnä ihmisiä, jotka puhuvat vain itsestään. Nämä oman elämänsä loputtomat raportoijat ovat tylsimyksiä.
Minä soittelen toisinaan yhdelle sukulaiselle ja kuulen häneltä hänen perheestään ja paikkakunnan uutisista. Samoin kerron hänelle.
Sitä minäkin ihmettelen.