Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä nyt sitä ansaittua "parisuhderakkautta"?

Vierailija
27.04.2025 |

Myönnän suhteen olevan ensimmäinen oikea parisuhde aikuiselämäni aikana. Aloitus ei ole provo, vaikka pahoittelen jo etukäteen jos en kykene ilmaisemaan itteeni selkeästi. Asumme yhdessä (muutettiin vuoden vaihteessa yhteen) ja olen pikkuhiljaa alkanut huomata miehessä ja yhteiselossa omituisia piirteitä, esim. miehen suuttuessa menen lukkoon ja riidan sopimisen jälkeen koen viikon ajan etten voi olla oma itseni, en pysty kertomaan vapaasti ajatuksista toiveista. Tällä viikolla mies yhtäkkiä päätti riidan sopimisen jälkeen muuttaa yhteistä kauppareissua eli aikaisti sitä päivällä vaikka olin jo sopinut tapaamisen ystäväni kanssa. Meillä on yhteiset rahat joten kaupassa käydään yhdessä. Jouduin keksimään pikaisen hätävalheen ystävälle miksi en juuri nyt voi tavata ja lähdin äkäisen miehen kanssa kauppaan ja sieltäkin jäi lähes kaikki tarvirsemani ostokset tekemättä, ja mies suostui ostamaan "omilla" rahoillaan minulle vain pari tuotetta ja nekin halppisversioita. Kaupassa mies ei odottanut minua ja sain juosta perässä jotta ehdin samaan aikaan miehen kanssa kassalle. Kotona mies alkoi sättimään minua kuinka paljon kulutan ja ahnehdin vaikka meillä on yhteiset rahat. Vastasin miehelle että hän osti itselleen kaiken kalliin ja mieluisan mutta jätti minun työlounasevästarvikkeet ostamatta enkä halua syödä työpaikkaruokalassa koska maksaa. Mies myös vaati että töykeän käytöksen vuoksi minun täytyy huomiseen mennessä pyyhkiä koko kämpästä pölyt, luututa lattiat, imuroida ja pestä vessa. Aikaisemmin viikkosiivous on tehty sovussa yhdessä. Mies tekee illallista ja huikkasi että hän syö yksin lähes koko lihapaketin mutta antaa minulle yhden pienen lihasiivun ja pari perunaa mitkä jäävät yli.

En ole parikymppinen teini, mutta ystäväni mies ei koskaan käyttäydy noin, vaan on vieraanvarainen ja tarjoaa minullekin usein syötävää jos ovat aikeissa syödä tai ovat kutsuneet minut iltaa viettämään. Oma mies ei kysele kuulumisia eikä tarjoile extraa. Itkettää ja on paha mieli, kun oma kumppani kohtelee huonosti. Onko minussa jokin vika vai onko tämä normaalia käytöstä mieheltä parisuhteessa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen viitaten. Jos/kun joku on väkivaltainen, ei kannata alkaa käydä mitään parisuhteen hoitokeskusteluja ja vääntää rautalangasta, miltä itsestä tuntuu. Pahimmillaan he nauttivat siitä, parhaimmillaan eivät ole kiinnostuneita pätkääkään.

Vierailija
42/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi mikä mies. Mutta jos haluat hänen kanssa olla niin et voi mennä mukaan tuollaiseen oikutteluun. Jos hän muuttaa ostospäivää, sanot että hänen täytyy mennä yksin koska sinulla on tapaaminen ystävän kanssa. Ja hankit myös omaa rahaa, jolla voit ostaa mitä tarvitset etkä ole miehen oikkujen armoilla.

Miksi ylipäätänsä pitää käydä yhdessä? Jos sulla sovittu tapaaminen, olisi hän itse voinut mennä kauppaan, ja sinä olisit omat  työpaikka- eväät voinut käydä itse ostamassa

Meillä on yhteiset rahat ja mies aina maksaa kauppaostokset.

No silloinhan hänen olisi ollut helppo käydä ihan yksin kaupassa. Ymmärtäisin yhteisten kauppareissujen tarpeen jos teillä olisi omat rahat jolloin kustannukset pitäisi jakaa siellä reissulla jotenkin.

Mies on sekoittanut pääsi ja logiikkasikin nyt ihan kokonaan etkä enää pysty ajattelemaan kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sussa ap vikaa kun siedät tuollaista.  Mieti.

Tämä on narsistin vastaus. Narsisti kääntää kaiken uhrin omaksi syyksi. Sinussa ei, ap, ole mitään vikaa. Nyt nopeasti ja miehellesi kertomatta hankit oman asunnon ja päätät parisuhteen. Jos tilanne vaatii, niin jätät vaikka tavarasi vanhaan kotiin, otat rahat ja henkkarit vain mukaan. Materian saa korvattua, menetettyä henkeä tai terveyttä ei.

Vierailija
44/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi mikä mies. Mutta jos haluat hänen kanssa olla niin et voi mennä mukaan tuollaiseen oikutteluun. Jos hän muuttaa ostospäivää, sanot että hänen täytyy mennä yksin koska sinulla on tapaaminen ystävän kanssa. Ja hankit myös omaa rahaa, jolla voit ostaa mitä tarvitset etkä ole miehen oikkujen armoilla.

Miksi ylipäätänsä pitää käydä yhdessä? Jos sulla sovittu tapaaminen, olisi hän itse voinut mennä kauppaan, ja sinä olisit omat  työpaikka- eväät voinut käydä itse ostamassa

Näetkö mihin mies aittaa " teidän " rahanne ? Pistä omaan taskuunsa sinunkin rahat ! Vaadi tuore tiliote nähtäväksi ja rahasi omalle tilillesi

Lopeta tuo  holhouksessa olo HETI ja lähde🙄

Vierailija
45/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin uskot, mitä sinun oikeasti pitäisi tehdä eli lähteä pois, niin tutustu sellaisiin käsitteisiin kuin kiintymyssuhde ja väkivallan eri muodot parisuhteessa. Ne avaavat sinulle parisuhteesi syvempää vaikutusta mielenterveyteesi sekä saattavat auttaa pitämään oman puolesi. 

Mies voi olla yhtä epävarma kuin sinäkin, joten ennen kuin avaat tilannetta hänen kanssaan tutki ja mieti mitä kaikkea yhteen muuttaminen myös muuttaa meissä ihmisissä. Se ei ole onnea ja kimallusta, vaan arki on se josta parisuhde pääosin rakentuu ja miten se yhdessä sujuu. 

Ihan ekaksi voisit kuitenkin kerätä kaikki kauppakuitit talteen, tilastoida ne kuinka paljon mies käyttää omaksi edukseen yhteisiä rahojanne ja miten paljon sinä hyödyt teidän rahajärjestelyistä oikeasti. Kuukausi riittää ja voit ehdottaa, että teette sen yhdessä ja katsoa miten mies reagoi siihen. Jos sanoo jyrkän ein hän tietää jo toimivansa väärin ja tuskin välit

EI, ei, ei! Miehen käytöksessä on jo nyt liikaa varoitusmerkkejä. Narsistille on ihan turha osoittaa hänen omia virheitään, narsisti ei muuta tapojaan, vaan saattaa kostaa ap:lle sen, että ap "kehtasi kritisoida". Alkaa vielä vaikka levittää ap:sta perättömiä juttuja lähipiiriin, jolloin ap:lta häviää turvaverkko ympäriltä.

Kauppakuitteja tutkitaan muutoin normaaleissa parisuhteissa, joissa ainoa ongelma on se, että rahasta riidellään. Ap:n tapauksessa kyse on jostain paljon synkemmästä. Eli ap, nyt häivyt nopeasti ja vähin äänin asumaan omillasi.

Vierailija
46/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen terve aikuinen osaa käydä yksin kaupassa.

Vierailija
47/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on narsistin vastaus. Narsisti kääntää kaiken uhrin omaksi syyksi. Sinussa ei, ap, ole mitään vikaa. Nyt nopeasti ja miehellesi kertomatta hankit oman asunnon ja päätät parisuhteen. Jos tilanne vaatii, niin jätät vaikka tavarasi vanhaan kotiin, otat rahat ja henkkarit vain mukaan. Materian saa korvattua, menetettyä henkeä tai terveyttä ei.

Kyllä ap:ssä on vikaa. Mutta siihen ei kannata ensisijaisesti keskittyä. Sen vuoro on sitten, kun hän pääsee toipumaan tästä suhteesta. Rajojen puute voidaan katsoa viaksi, josta on kaikkein eniten haittaa hänelle itselleen.

Vierailija
48/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäköhän se johtuu, että täällä on paljon näitä ilmiselvästi keksittyjä miesten ja naisten haukkumisketjuja?

Kuka tavallinen ihminen saisi mitään iloa tai hyötyä siitä, että suomalaiset naiset ja miehet etsivät vikoja toisistaan?

Ei oikein tule mieleen muuta kuin että kaalisoppamaan trollit yrittävät kylvää epäsopua.

Mutta Venäjällä onkin aika paljon perheväkivaltaa ja alkoholismia.

Vierailija
49/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? 

Miksi vain mies maksaa niillä rahoilla?

Jos ne ovat yhteiset, sinulla kuuluu olla käyttöoikeus tiliin myös ja voitte käydä kaupassa erikseenkin.

Mieskö tämän järjestelyn on keksinyt ja meneekö sun rahat yhteiselle tilille?

Nyt kuulostaa niin kummalliselta ja hälyttävältä, että kehotan juoksemaan ja lujaa.

Meilläkin on yhteiset rahat, mutta molemmilla silti omat tilit ja yhteinen tili jolle molemmilla käyttöoikeus. 

Ikinä ei ole ollut tuollaista säätöä kauppareissujen kanssa.

Vierailija
50/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Ai sinä olet? 

Vierailija
51/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän se johtuu, että täällä on paljon näitä ilmiselvästi keksittyjä miesten ja naisten haukkumisketjuja?

Kuka tavallinen ihminen saisi mitään iloa tai hyötyä siitä, että suomalaiset naiset ja miehet etsivät vikoja toisistaan?

Ei oikein tule mieleen muuta kuin että kaalisoppamaan trollit yrittävät kylvää epäsopua.

Mutta Venäjällä onkin aika paljon perheväkivaltaa ja alkoholismia.

Sinähän se trolli olet, jos yrität kaasuvalottaa tätä ketjua epäsovun etsimiseksi.

Vierailija
52/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika! Nyt äkkiä ero vaikka millä keinolla. Jos ei ole rahaa, lainaa tai muuta suorilta jollekkin ystävälle tai sukukaiselle. ÄLÄ hae tavaroitasi yksin. Nyt ei kannata ajatella kasvojen menetystä kenenkään silmissä, voi lähteä henki jonain päivänä! Miksi naiset ovat näin sinisilmäisiä ja antavat tehdä itselleen mitä vain? Itse olen nainen ja minulle ei ole ikinä tehty mitään tuollaista!

Kaikille ei edes yritetä.  Tämä on oma naistyyppinsä. Tietynlaiset miehet seuloo heitä. 

Tuo on kyllä tosi paskaa, kun nainen on hyväsydäminen ja halukas toimimaan parisuhteessa rakentavasti niin hän on vain kävelevä maalitaulu. Ongelmat alkaneet lapsuuskotona eikä niistä meinaa päästä aikuisenakaan.

Vierailija
53/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä. Jos teillä on yhteiset rahat, niin miksi mies ei ostanut sinun ruokiasi myös kauppareissulla ja miksi sinun piti olla kaupassa mukana? Jos kaikki rahat ovat yhteiset, silloinhan mitään ei lajitella eikä lasketa, vaan ostetaan vain ja mitä vain mitään laskematta. Tajuatko?

Itse olin avioliitossa 15 vuoden ajan ja kävimme yhdessä ruokakaupassa ehkäpä kaksi kertaa per vuosi. Mitä järkeä molempien kuluttaa aikaa ruokakaupassa, kun sen voi aina hoitaa jompi kumpi? Meillä molemmilla oli oma auto käytössä, joten oli helppoa aina jomman kumman käydä kaupassa, kummalle nyt sopi paremmin aikataulujen suhteen. Lisäksi emme koskaan raahanneet lapsia noille kauppareissuille mukaan, kun olivat pieniä. Ei mitään järkeä ottaa kitiseviä pikkulapsia kauppaan. Nyt he ovat jo teinejä ja käyvät itsenäisesti kaupassa myös.

Vierailija
54/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähi-idän pojalta kuulostaa.

Ihan tavis suomi ukko on.

Vierailija
55/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ap:ssä on vikaa. Mutta siihen ei kannata ensisijaisesti keskittyä. Sen vuoro on sitten, kun hän pääsee toipumaan tästä suhteesta. Rajojen puute voidaan katsoa viaksi, josta on kaikkein eniten haittaa hänelle itselleen.

En käyttäisi sanaa vika, vaan ap:n olisi viisain opetella sanomaan ei ja osata pitää puolensa. Rajattomalta ihmiseltä vaikuttaa ja liian kiltiltä, joten sellaisia on helppo nujertaa.

Vierailija
56/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaanhan minä, mutta kun meillä on ne yhteiset rahat ja mies hoitaa rahataloutta. Varasin ajan pankkiin huomiselle ja yritän saada oman tilin omiin nimiini.

Vierailija
57/57 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaanhan minä, mutta kun meillä on ne yhteiset rahat ja mies hoitaa rahataloutta. Varasin ajan pankkiin huomiselle ja yritän saada oman tilin omiin nimiini.

Ja jäät suhteseen tuon ihqun miehen kanssa... toiv. provo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan