Onko tämä nyt sitä ansaittua "parisuhderakkautta"?
Myönnän suhteen olevan ensimmäinen oikea parisuhde aikuiselämäni aikana. Aloitus ei ole provo, vaikka pahoittelen jo etukäteen jos en kykene ilmaisemaan itteeni selkeästi. Asumme yhdessä (muutettiin vuoden vaihteessa yhteen) ja olen pikkuhiljaa alkanut huomata miehessä ja yhteiselossa omituisia piirteitä, esim. miehen suuttuessa menen lukkoon ja riidan sopimisen jälkeen koen viikon ajan etten voi olla oma itseni, en pysty kertomaan vapaasti ajatuksista toiveista. Tällä viikolla mies yhtäkkiä päätti riidan sopimisen jälkeen muuttaa yhteistä kauppareissua eli aikaisti sitä päivällä vaikka olin jo sopinut tapaamisen ystäväni kanssa. Meillä on yhteiset rahat joten kaupassa käydään yhdessä. Jouduin keksimään pikaisen hätävalheen ystävälle miksi en juuri nyt voi tavata ja lähdin äkäisen miehen kanssa kauppaan ja sieltäkin jäi lähes kaikki tarvirsemani ostokset tekemättä, ja mies suostui ostamaan "omilla" rahoillaan minulle vain pari tuotetta ja nekin halppisversioita. Kaupassa mies ei odottanut minua ja sain juosta perässä jotta ehdin samaan aikaan miehen kanssa kassalle. Kotona mies alkoi sättimään minua kuinka paljon kulutan ja ahnehdin vaikka meillä on yhteiset rahat. Vastasin miehelle että hän osti itselleen kaiken kalliin ja mieluisan mutta jätti minun työlounasevästarvikkeet ostamatta enkä halua syödä työpaikkaruokalassa koska maksaa. Mies myös vaati että töykeän käytöksen vuoksi minun täytyy huomiseen mennessä pyyhkiä koko kämpästä pölyt, luututa lattiat, imuroida ja pestä vessa. Aikaisemmin viikkosiivous on tehty sovussa yhdessä. Mies tekee illallista ja huikkasi että hän syö yksin lähes koko lihapaketin mutta antaa minulle yhden pienen lihasiivun ja pari perunaa mitkä jäävät yli.
En ole parikymppinen teini, mutta ystäväni mies ei koskaan käyttäydy noin, vaan on vieraanvarainen ja tarjoaa minullekin usein syötävää jos ovat aikeissa syödä tai ovat kutsuneet minut iltaa viettämään. Oma mies ei kysele kuulumisia eikä tarjoile extraa. Itkettää ja on paha mieli, kun oma kumppani kohtelee huonosti. Onko minussa jokin vika vai onko tämä normaalia käytöstä mieheltä parisuhteessa?
Kommentit (57)
On sussa ap vikaa kun siedät tuollaista. Mieti.
Mies hallitsee sinua henkisellä väkivallalla ja miksi teillä on yhteiset raha. Ei ikinä yhteisiä rahoja vaan omat tilit. Siinä käy huonosti tuon miehen kanssa. Tuo ei ole mikään hyvä suhde eikä se mies ole sinulle hyvä. Eroa jo äkkiä. Ihmettelen vaan että mistä naiset löytää aina tuollaisia ääliö surkimus miehiä ja asuvat niitten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että olet jäätävä tossu ja miellyttäjä? En sano päätäni aukoakseni, mutta et kuulosta valmiilta parisuhteeseen.
Olen liian kiltti ihminen ja olenkin joutunut aikuisiällä opettelemaan pitämään puoliani, mutta miehen kanssa en siinä ole onnistunut.
Iso Red Flag!!!! Ei parisuhteessa pidä pystyä pitämään puoliaan tarkoitan että joudut olemaan jatkuvasti altavastaajana ja taloudellisessa ahdingossa. Juokse ja lujaa Ap!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä mies. Mutta jos haluat hänen kanssa olla niin et voi mennä mukaan tuollaiseen oikutteluun. Jos hän muuttaa ostospäivää, sanot että hänen täytyy mennä yksin koska sinulla on tapaaminen ystävän kanssa. Ja hankit myös omaa rahaa, jolla voit ostaa mitä tarvitset etkä ole miehen oikkujen armoilla.
Miksi ylipäätänsä pitää käydä yhdessä? Jos sulla sovittu tapaaminen, olisi hän itse voinut mennä kauppaan, ja sinä olisit omat työpaikka- eväät voinut käydä itse ostamassa
Meillä on yhteiset rahat ja mies aina maksaa kauppaostokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suistuit oeruuttamaan ystäväsi tapaamisen?
Miksi suostut yhteisiin rahoihin, jos sun tuotteita ei osteta?
Miksi olet suhteessa, jossa on henkistä väkivaltaa, taloudellista väkivaltaa ja eristämistä omista ihmissuhteista?
Ei mies antanut muuta vaihtoehtoa kauppareissulle, kun meni sen äkkipäissään muuttamaan. Suhteen alussa sovittiin selkeät pelisäännöt kuinka rajaa käytetään ja mihin, mutta asiat ovat vähitellen muuttuneet huonommiksi enkä enää itsekään oikein tiedä miten toimia miehen kanssa kun rauhallinen puhe ei mene perille.
Toivottavasti ette ole aviossa. Pari kuukautta ja olet jo luovuttanut rahasi ja kaiken? Hyvät hyssykät. Tee itsestäsi huoli-ilmoitus jos et muuten voi saada apua. Ethän saa edes syödäksesi.
Asumme yhdessä ja mies on puhunut kihloista, mutta en itse ole lämmennyt asialle asioiden räjähdettyä käsiin. En voi hyvin tässä parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
On sussa ap vikaa kun siedät tuollaista. Mieti.
Aloin itkupäissäni epäilemään itseäni ja sitä onko minussa niin paljon vikoja, kun oma mies käyttäytyy noin ja on erilainen kuin ystäväni mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi mikä mies. Mutta jos haluat hänen kanssa olla niin et voi mennä mukaan tuollaiseen oikutteluun. Jos hän muuttaa ostospäivää, sanot että hänen täytyy mennä yksin koska sinulla on tapaaminen ystävän kanssa. Ja hankit myös omaa rahaa, jolla voit ostaa mitä tarvitset etkä ole miehen oikkujen armoilla.
Miksi ylipäätänsä pitää käydä yhdessä? Jos sulla sovittu tapaaminen, olisi hän itse voinut mennä kauppaan, ja sinä olisit omat työpaikka- eväät voinut käydä itse ostamassa
Meillä on yhteiset rahat ja mies aina maksaa kauppaostokset.
Jos olet ap niin systeemi ei selvästikään toimi.
Ja vaikuttaa nyt siltä että tuo miehen kanssa ei mikää järkipuhe toimi sillä kukaan järkevä ihminen ei käyttäydy noin.
Eli älä selitä miehelle enää mitää. Elä kerro, että suunnittelet eroa.
Järjestä rahaasiasi. Mene perustamaan uusi tili, jos se on tarpeen. Ohjaa omat rahasi sinne. Mene turvakotiin, jos on tarpeen. Ainakin voisit kysyä sieltä neuvoja.
Sano, että sinua on varoitettu väkivallan uhasta sillä ihan oikeesti, tuosta voi olla vaan pieni matka fyysiseen väkivaltaan sillä tuo on jo henkistä ja taloudellista väkivaltaa.
ap, olet liian kiltti ja kokematon. Kiltteys ei ole huono luonteenpiirre, ja maailma olisi paljon parempi jos olisi enemmän sinun kaltaisiasi ihmisiä, mutta valitettavasti kiltteys altistaa myös hyväksikäytölle, koska maailmassa on myös pahoja ihmisiä, niin naisissa kuin miehissäkin. Miehet ovat fyysisesti meitä naisia vahvempia, ja siksi naiset ovat enemmän alttiita hyväksikäytölle. Tällä sinun kumppanillasi on selkeästi jokin ikävä persoonallisuushäiriö ja nauttii alistamisesta ja toisen ihmisen hyväksikäytöstä. Olen pahoillani mutta tuollaiset ihmiset eivät muutu, vaan yleensä tilanne pahenee. Hän käyttää jo nyt henkistä ja taloudellista väkivaltaa, se voi vain pahentua tuosta.
Otat huomenna yhteyttä pankkiisi, otat taas oman tilin käyttöösi, alat hakea mahdollisimman pian omaa vuokra-asuntoa ja pyydä myös vielä olemassa olevilta ystäviltäsi henkistä tukea. Voit tilanteen vielä pahentuessa ottaa yhteyttä alueesi turva-kotiin, tietoja löytyy netistä.
Toivon Sinulle kaikkea hyvää tulevaan elämääsi, voit muistella tätä yhtenä elämäsi opinkappaleena.t.Been there , done that.
Jos tämä ei oikeasti ole provo, niin huomenna marssit pankkiin ja perustat itsellesi oman pankkitilin, jos tämä on aiemmin lakkautettu ja mihin ohjaat omat palkkatulosi. Seuraavana etsit itsellesi asunnon. Muuton voit tehdä sen jälkeen omassa tahdissa, etenkin jos kyseessä pieni paikkakunta, niin siirrät kamasi kuukauden kahden kuluessa uuteen osoitteesen ja hommaat samalla turvakiellon. Kun olet saanut muuton tehtyä, niin estot tälle tyypille, joka kanavaan. Puhelin ja sosiaaliset mediat. Parhainta on jos pystyy muuttamaan kokonaan toiselle paikkakunnalle, mutta tässäkin tapauksessa tuo turvakielto on hankittava, ihan sillä perusteella, että on väkivallan uhka olemassa.
Yhteiset rahat ei tarkoita sitä, että kaupassa pitää käydä yhdessä. Se tarkoittaa sitä, että ei lasketa, kuka minkäkin kauppareissun maksaa (jos ja toivottavasti kun on omat tilit) kunhan panostus menee jotakuinkin tasapuolisesti (tasapuolisuus on sitten parin itse päätettävissä onko se 50-50 vai esim. tulojen suhteessa).
Jos mies haluaa käydä päivää aiemmin kaupasa, hän käy ja sinä menet tapaamaan kaveriasi, kuten olet sopinut jo aiemmin. Jos tämä ei miehelle käy, tiedät varmaan, että suhteessa on muutakin sitten vialla.
Vierailija kirjoitti:
Lähi-idän pojalta kuulostaa.
Kotimaiset osaa tämän myös eikä ole edes harvinaista.
Ap, älä mene siihen lankaan, kun mies alkaa kohta isolla vaihteella maanitella sinua jatkamaan suhdetta. Tuo menee niin, että jos sinä aiot lähteä, mies joko muuttuu vaaralliseksi tai täysin päinvastaiseksi; hankkii ne kihlat tai alkaa puhua jostain yhteisestä tulevaisuudesta sössönsöö. Tavallisena arkena tuo ei jatku. Jos menet lankaan, niin uppoat vielä pahemmin suohon.
Olen itse eronnut vastaavanlaisesta suhteesta (oli fyysistäkin väki_valtaa lopulta) ja se vaati sen, että jätin kaiken. Vähän vaatetta laukkuun ja tärkeät paperit mukaan. Siinä mun muutto 7 vuoden jälkeen. Mikään tavara ei ole sen jälkeen tuntunut tärkeältä, kun on turvassa ja elämä on taas normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä, tuollaisia miehiä on. Alistavat.
Juokse.
Juokse sinä humma kun tämä taivas on niin tumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suistuit oeruuttamaan ystäväsi tapaamisen?
Miksi suostut yhteisiin rahoihin, jos sun tuotteita ei osteta?
Miksi olet suhteessa, jossa on henkistä väkivaltaa, taloudellista väkivaltaa ja eristämistä omista ihmissuhteista?
Ei mies antanut muuta vaihtoehtoa kauppareissulle, kun meni sen äkkipäissään muuttamaan. Suhteen alussa sovittiin selkeät pelisäännöt kuinka rajaa käytetään ja mihin, mutta asiat ovat vähitellen muuttuneet huonommiksi enkä enää itsekään oikein tiedä miten toimia miehen kanssa kun rauhallinen puhe ei mene perille.
Ap, on sellainen juttu kuin omat rajat. Mitä v#=#=n väliä sillä on, että hullu käskee hyppäämään järveen, kun on omat rajat, että ei, en hyppää.
Suosittelen terapiaa tai rankkaa itsetylskentelyä sille, miksi sinulla ei ole tarpeita ja rajoja ja miksi edes kuvittelet, että tuo voisi olla ok. Normaali ihminen olisi lähtenyt kaupan sijaan ystävän kanssa ja sitten suhteesta. Miksi haluat vääntyä rusetille, että hullu hyväksyy sinut (eikä edes hyväksy, kunhan saa tyydytystä siitä, että olet kontrollissa ja saa kiusattua sinua).
Omalla kohdallani tuo johtui siitä, että kumppanit narsisti, psykopaatti tms. sairas hullu, joka tulee vain pahenemaan ja minä itse lievän autistinen ylikiltti ja hyväuskoinen, lapsuudesta asti kotona laiminlyöty pärjääjä.
Voiko enää paskempi parisuhde olla?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset rahat ei tarkoita sitä, että kaupassa pitää käydä yhdessä. Se tarkoittaa sitä, että ei lasketa, kuka minkäkin kauppareissun maksaa (jos ja toivottavasti kun on omat tilit) kunhan panostus menee jotakuinkin tasapuolisesti (tasapuolisuus on sitten parin itse päätettävissä onko se 50-50 vai esim. tulojen suhteessa).
Jos mies haluaa käydä päivää aiemmin kaupasa, hän käy ja sinä menet tapaamaan kaveriasi, kuten olet sopinut jo aiemmin. Jos tämä ei miehelle käy, tiedät varmaan, että suhteessa on muutakin sitten vialla.
Juuri näin. Ja tärkein on se, että ap on alkanut jo voida huonosti. Jos hän ei lähde, seuraava askel on paniikkihäiriö, masennus ja/tai ahdistus + fyysisten sairauksien alkaminen.
Ap, tutustu narsismiin. Tuossa on kaikki elementit kasassa. Mutta sen lisäksi tärkeämpää on tutustua itseensä, miksi antoi itsensä joutua tuollaiseen tilanteeseen. Mutta ihan ekaksi oma itse ja tärkeät tavarat turvaan ja nollakontakti mieheen.
Kyllä, tuo on "rakkautta", mutta se ei ole ansaittua eikä rakkautta.
Ennen kuin uskot, mitä sinun oikeasti pitäisi tehdä eli lähteä pois, niin tutustu sellaisiin käsitteisiin kuin kiintymyssuhde ja väkivallan eri muodot parisuhteessa. Ne avaavat sinulle parisuhteesi syvempää vaikutusta mielenterveyteesi sekä saattavat auttaa pitämään oman puolesi.
Mies voi olla yhtä epävarma kuin sinäkin, joten ennen kuin avaat tilannetta hänen kanssaan tutki ja mieti mitä kaikkea yhteen muuttaminen myös muuttaa meissä ihmisissä. Se ei ole onnea ja kimallusta, vaan arki on se josta parisuhde pääosin rakentuu ja miten se yhdessä sujuu.
Ihan ekaksi voisit kuitenkin kerätä kaikki kauppakuitit talteen, tilastoida ne kuinka paljon mies käyttää omaksi edukseen yhteisiä rahojanne ja miten paljon sinä hyödyt teidän rahajärjestelyistä oikeasti. Kuukausi riittää ja voit ehdottaa, että teette sen yhdessä ja katsoa miten mies reagoi siihen. Jos sanoo jyrkän ein hän tietää jo toimivansa väärin ja tuskin välittää mitä sinä saat. Jos taas haluaa seurata yhdessä se on hyvä pohja sopia jatkossa yhteisistä kuluista kuka saa mitäkin kaupasta.
Kavereille voi sanoa suoraan, että mies pakotti lähtemään kauppaan ja rankaisee sinua, jos et lähde. Se sinun täytyy opetella ihan heti, eikä suojella miestä. Teet tyhmästi, jos et kerro ystävillesi oikeaa tilannettasi. Joku päivä voi tapahtua vielä pahempaa ja silloin ystävät ovat heti tilanteen tasalla. Sano tämä asia myös miehellesi. Jos hän suuttuu ja kieltää tiedät silloin, että toimit oikein.
Kaikille ei edes yritetä. Tämä on oma naistyyppinsä. Tietynlaiset miehet seuloo heitä.