Koirien kiinnipitoaika
Näin on nyt, koirat pidettävä kytkettyinä.
Mut kas kummaa, facebookissa ammattimainen koiraihminen jakaa kuvia ja nyt on yks jossa kirjoittaa että kiva kun saa välillä ulkoilla takamettissä ja kuvissa kaksi koiraa poseeraa hihnat maassa. Just ne poseeraa. Mutta ihailijakerho kirjoittaa kommentteihin "juu, mukava kun saa temmeltää vapaana" "parasta ikinä kun voi juosta mettässä vapaana". Eikä koirien omistaja näihin kommentteihin reagoi millään lailla.
Mikään aidattu koiramettä eli mettään sijoitettu aidattu koirapuisto ei kyseessä.
Vapaana ei saa lenkittää kiinnipitoaikana edes maanomistajan luvalla!
Ai ihkuu fanikerhoo!
Ko. Fb-sivulle ei voi kommentoida muut kuin seuraajat. Ja itte en kyllä ymmärrä miks fb mulle tätä sivua edes näyttää feedissä.
Kommentit (86)
Harva muistaa, että jos maanomistaja vaatii koiraa kytkettäväksi, niin koira on kytkettävä, ei riitä mikään välittömästi kytkettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noiden koiranomistajien päähän saisi iskostettu että se oma koira on pidettävä kiinni. Minua on metsässä purrut koira monta kertaa ja aina on selitys se että on kiltti koira. Sitten omistaja koirineen liukenee paikalta, kun kysy yhteystietoja, koska menen näyttämään puremaa lääkäriin. Missä tosiaan se vastuu? Mikään metsäneläin ei ole purrut koskaan. Alan olla sitä mieltä että vapaana juoksevat koirat saa ampua.
Sinua on metsässä purrut koira monta kertaa??!? Oikeastiko?! Missä sä oikein liikut?
Mä liikun paljon metsissä ja vain kerran on yksi tutkapannallinen leppoisa ajokoira hölkötellyt metsätien varressa vastaan ja tuli rapsuteltavaksi. Rapsutin hetken ja sanoin, että jatkas hommia. Niin me erottiin.
Jotain sä myös teet kyllä ite myös väärin jos sen lisäksi, että näet niitä monia irti ilman omistajia, kaikki niistä vielä provosoituvat puremaan asti. Miksi ne sua haluaa purra? Potkitko niitä tai muuten provosoit? Mene jollekin kurssille, jossa opetetaan kohtaamaan eläin niin ettet ole sille uhka jos tuo on sulle arkipäivää. Todella.
"Kaltaistesi takia olen kylvänyt taas tänäänkin metsääni lihapullia. Alue on koiranomistajien suosiossa ja heistä kaikilla on tuo sama peruste: heidän koiransa on välittömästi kytkettävissä. En voi kieltää kulkua metsässä, mutta minulla on oikeus levittää sinne ihan mitä itse haluan ja juuri nyt se on lihapullia. Siitä seuraa kauhistunutta puskaradioviestittelyä: olkaa varovaisia, siellä on myrkkypullia. Mutta teho on se, minkä haluan eli koirat on kytkettynä."
Metsäneläimet, kuten linnut, ne lihapullat ehtivät syödä samantien.
Meillä on rapiat parisataa hehtaaria peltoa ja metsää siihen päälle. On välillä ärsyttävää, että koiraani kouluttaessani jopa täällä Pohjanmaan perukoilla yhtäkkiä jostain ojasta tai puskasta kömpii ihminen, joka oli päättänyt lähteä lenkillä oikaisemaan pellon poikki. Tätä on suomalainen jokaisenoikeus.
Mä oikeasti siksi nimenomaan menen sinne OMALLE MAA-ALUEELLE , kilometrien päähän asutuksesta, ihmisistä että saisi ilman häiriötä kouluttaa. Tottelee se pilliä, mutta on vaan to del la rasittavaa, kun joku korkealla äänellä lirkutteleva lenkkeilijä tulee lääppimään koiraani.
Vierailija kirjoitti:
"Kaltaistesi takia olen kylvänyt taas tänäänkin metsääni lihapullia. Alue on koiranomistajien suosiossa ja heistä kaikilla on tuo sama peruste: heidän koiransa on välittömästi kytkettävissä. En voi kieltää kulkua metsässä, mutta minulla on oikeus levittää sinne ihan mitä itse haluan ja juuri nyt se on lihapullia. Siitä seuraa kauhistunutta puskaradioviestittelyä: olkaa varovaisia, siellä on myrkkypullia. Mutta teho on se, minkä haluan eli koirat on kytkettynä."
Oikeastiko? Onko sinulla joku selkeä tutkimustieto tästä? Linnut syö siemeniä, hyönteisiä ja toukkia, ensisijaisesti ne ei lihapulliin koske.
Spraymaalia kohti silmiä, ihmeesti katoaa kytkettävyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä noiden koiranomistajien päähän saisi iskostettu että se oma koira on pidettävä kiinni. Minua on metsässä purrut koira monta kertaa ja aina on selitys se että on kiltti koira. Sitten omistaja koirineen liukenee paikalta, kun kysy yhteystietoja, koska menen näyttämään puremaa lääkäriin. Missä tosiaan se vastuu? Mikään metsäneläin ei ole purrut koskaan. Alan olla sitä mieltä että vapaana juoksevat koirat saa ampua.
Sinua on metsässä purrut koira monta kertaa??!? Oikeastiko?! Missä sä oikein liikut?
Mä liikun paljon metsissä ja vain kerran on yksi tutkapannallinen leppoisa ajokoira hölkötellyt metsätien varressa vastaan ja tuli rapsuteltavaksi. Rapsutin hetken ja sanoin, että jatkas hommia. Niin me erottiin.
Jotain sä myös teet kyllä ite myös väärin jos sen lisäksi, että näet niitä monia irti ilman omista
Vaikka tajuankin tämän pointin ja meidän nykyisellä asuinpaikkakunnalla tuo leppoinen ajokoira on todennäköisin irtokoira niin tämä on todella paikkakohtaista!
Olen asunut opiskeluaikana Vantaalla ja siellä oli irtokoiria ihan missä sattuu, myös aggressiivisia, joko luonnevikaa tai hakattu. Veljeni tuli kerran sellaisen koiran puremaksi kerrostalon pihalla kun hän oli kyläilemässä. Koiran omistaja jossain aineissa ja koira tuli luokse räyhäämään. Koiraihmisiä kun ollaan niin ei katsottu edes koiraa, veli piti käsiä rennosti sivuilla ja koira kävi silti kämmeneen kiinni ja puri tosi rumasti. Poliisijuttu tuli vaan ei mitään seuraamuksia :/
Oma koirani tuli myös irtokoiran raatelemaksi, 600 EUR eläinlääkärilasku jäi minulle, omistajaa ei koskaan löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko? Onko sinulla joku selkeä tutkimustieto tästä? Linnut syö siemeniä, hyönteisiä ja toukkia, ensisijaisesti ne ei lihapulliin koske.
Kyllä linnuista varikselle, harakalle, tikalle ja kuukkelille kelpaa lähes kaikki ruoka. Ja muuten varmasti orava ja kettu miellään popsii lihapullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä linnuista varikselle, harakalle, tikalle ja kuukkelille kelpaa lähes kaikki ruoka. Ja muuten va
Syöhän nuo linnut toisten poikasiakin.
Vierailija kirjoitti:
Taajama-alueella vapaana juoksevan koiran saa lopettaa.
Saa lopettaa myös koirien kiinnipitoaikana metsässä tai pellolla juoksevan koiran rangaistuksetta. Näistähän on ennakkotapauksiakin.
Taajamassa tuo lopettaminen täytyy tapahtua.esim. kääntämällä.niskat nurin, sillä taajamassa ei saa ampuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä linnuista varikselle, harakalle, tikalle ja kuukkelille kelpaa lähes kaikki ruoka. Ja muuten va
Kelpaa, mutta ei todellakaan ole ensisijaista! Tikka harvemmin hakkaa maata, varis ja harakka eivät metsässä kovin hyvin viihdy vaan ovat enemmän asutuksen läheisyyden lintuja jo siksikin, että siellä todella on paljon enemmän roskaruokaa tarjolla.
Nämä minun viskomani lihapullat ovat metsässä vähintään viikon (oma tutkimus, ei julkaistu), joten kovin ripeää ei lihapullien katoaminen luonnosta ole kuin silloin, kun tuohtuneet koiranomistajat niitä keräävät. Ja sen jälkeen metsä on koiraton parin viikon verran.
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä vouhottajia aina riittää? Teidän jutut on ihan sekopäisiä ja kuvittelette asiat mielessänne.
Tietenkin koiranomistajan tulee olla vastuunsa tunteva, se on selvää.
Mutta tällainen koirien kiinnipitoaika on suurelta osin perua jostain sata vuotta vanhasta lainsäädännöstä, joka kuvasi sen ajan yhteiskuntaa, jossa koirat olivat valtaosin metsästysviettisiä ajavia koiria ja sillä tavalla vaaraksi riistalle. Huom. edes eläimiä ei ajateltu eläiminä, vvaan riistana. Tap.pamisen kohteina.
Tämä ei ole asian laita nykymaailmassa. 99% koirista ei ole ta.ppamisen pikku apulaisia, vaan perhekoiria ja seurakoiria, vietiltään järjestään paimenkoiria. Joka on ihan eri asia.
Ei ole. Vaan nyt on metsän eläimillä pesintäaika.
Ja sun koira pitää olla kiinni, jotta ne saa olla rauhassa poikasineen.
"Kelpaa, mutta ei todellakaan ole ensisijaista! Tikka harvemmin hakkaa maata, varis ja harakka eivät metsässä kovin hyvin viihdy vaan ovat enemmän asutuksen läheisyyden lintuja jo siksikin, että siellä todella on paljon enemmän roskaruokaa tarjolla.
Nämä minun viskomani lihapullat ovat metsässä vähintään viikon (oma tutkimus, ei julkaistu), joten kovin ripeää ei lihapullien katoaminen luonnosta ole kuin silloin, kun tuohtuneet koiranomistajat niitä keräävät. Ja sen jälkeen metsä on koiraton parin viikon verran."
Miten teillä on niin paljon liikkujia syvällä metsässä?
Ei saa olla vapaana sekuntiakaan, kun olet ulkona koirasi kanssa ! Pitää olla koko ajan kytkettynä kiinni ! Varsinkin, JOS koira o hyökkäävää laatua (se EI OLE koiran vika, vika o ainoastaan kasvattajissa !!!!). Vain omalla AIDATULLA pihalla koira saa olla vapaana, kunhan ei hyppää/karkaa sieltä minnekään. Sitä kuuluu silloin VAHTIA silmä kovana joka sekunti !! Muuten se o koiran hylkäys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mistähän kasvava koiraviha johtuu?
Omistajien on kannettava vastuu eläimistään! Mikä pointti on pitää vapaana, jos koira olisi muka tarvittaessa kytkettävä välittömästi? Kuka tästä voi antaa mitään takeita, että koiran saa kytketyksi tai ettei se lähtisi villieläinten perään? Vastuullinen omistaja tämän tajuaa, ovat vain harvassa.
Minä tiedän sen siitä, kun koirani tulee kutsusta luokse.
Ensimmäiseen lauseeseen viitaten, teen tämän samaisen koirani kanssa koira-avusteista työtä niin vanhusten, lasten kuin erityistarpeisten parissa. Joten vähän luulen, että syy vihaan löytyy jostain ihan muusta kuin koirasta.
Koiraviha johtuu sinunkaltaisista ihmisistä, jotka eivät noudata yhteisiä pelisääntöjä. Ulkopuoliset etkä sinäkään voi koskaan luottaa siihen, että ko
Miksi minä olisin sen yläpuolella, jos noudatan kyseistä pykälää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla irti, kunhan on välittömästi kytkettävissä.
Mistäs sä tuon keksit. Ei saa olla tähän aikaan vapaana muualla kuin koirapuistossa.
Piskisi ehtii tehdä luonnon eläinpoikasille tuhoja, ennenkuin saat sen kytkettyä.
Koirienhan pitää olla kytkettyinä käytännössä aina, kiinnipitoaika liittyy loppujen lopuksi aika harvoihin tilanteisiin. Esimerkiksi taajamissa kiinnipitoajalla ei ole merkitystä kun koirien pitää olla aina kytkettyinä
Vierailija kirjoitti:
Taajama-alueella vapaana juoksevan koiran saa lopettaa.
No ei tietenkään saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä teitä vouhottajia aina riittää? Teidän jutut on ihan sekopäisiä ja kuvittelette asiat mielessänne.
Tietenkin koiranomistajan tulee olla vastuunsa tunteva, se on selvää.
Mutta tällainen koirien kiinnipitoaika on suurelta osin perua jostain sata vuotta vanhasta lainsäädännöstä, joka kuvasi sen ajan yhteiskuntaa, jossa koirat olivat valtaosin metsästysviettisiä ajavia koiria ja sillä tavalla vaaraksi riistalle. Huom. edes eläimiä ei ajateltu eläiminä, vvaan riistana. Tap.pamisen kohteina.
Tämä ei ole asian laita nykymaailmassa. 99% koirista ei ole ta.ppamisen pikku apulaisia, vaan perhekoiria ja seurakoiria, vietiltään järjestään paimenkoiria. Joka on ihan eri asia.
Metsästyslaki ei ajattele pelkästään tappamisen kannalta, vaan myös pesyeen häirinnän kannalta. Pesäpakoinen linnunpoikanen on avuton. Tai kuten yllä kirjoitettiin, turha el
Nämä on kyllä jänniä nämä ihmiset, jotka valikoivat mitä lakia milloinkin noudattavat. Itsekkyys huipussaan.
Itse pidän kyllä vapaana lähimetsässä, mutta koira jolkottaa ihan vieressä ja pysähtyy aina odottamaan hihnaa, kun näkee muita. On siis aina sekunnissa kytkettävissä. Lisäksi metsästysvietti on täysi nolla. Lähinnä väistää, jos näkee linnun tai rusakon. Pieni seurakoira kyseessä.
Ajattelen samoin. Tai kun somessa joku kertoo ottaneensa irtokoiran kiinni, niin hänelle suututaan. Että päästä irti se, kyllä se kotiin tulee! Kunhan käy reissuillaan välillä.
Wtf? Ei mitään mielenkiintoa sen oman koirankaan turvallisuudesta. Tällaisilla ei pitäisi olla koiria lainkaan.
Se jolla on ikänsä ollut koiria. Ja nykyään muuten vinttikoiria, joita en koskaan pidä irti muualla kuin aidatulla alueella, tietenkään.