Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirien kiinnipitoaika

Vierailija
27.04.2025 |

Näin on nyt, koirat pidettävä kytkettyinä.

Mut kas kummaa, facebookissa ammattimainen koiraihminen jakaa kuvia ja nyt on yks jossa kirjoittaa että kiva kun saa välillä ulkoilla takamettissä ja kuvissa kaksi koiraa poseeraa hihnat maassa. Just ne poseeraa. Mutta ihailijakerho kirjoittaa kommentteihin "juu, mukava kun saa temmeltää vapaana" "parasta ikinä kun voi juosta mettässä vapaana". Eikä koirien omistaja näihin kommentteihin reagoi millään lailla.

Mikään aidattu koiramettä eli mettään sijoitettu aidattu koirapuisto ei kyseessä.

Vapaana ei saa lenkittää kiinnipitoaikana edes maanomistajan luvalla!

Ai ihkuu fanikerhoo!

Ko. Fb-sivulle ei voi kommentoida muut kuin seuraajat. Ja itte en kyllä ymmärrä miks fb mulle tätä sivua edes näyttää feedissä.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä teitä vouhottajia aina riittää? Teidän jutut on ihan sekopäisiä ja kuvittelette asiat mielessänne.

Tietenkin koiranomistajan tulee olla vastuunsa tunteva, se on selvää.

Mutta tällainen koirien kiinnipitoaika on suurelta osin perua jostain sata vuotta vanhasta lainsäädännöstä, joka kuvasi sen ajan yhteiskuntaa, jossa koirat olivat valtaosin metsästysviettisiä ajavia koiria ja sillä tavalla vaaraksi riistalle. Huom. edes eläimiä ei ajateltu eläiminä, vvaan riistana. Tap.pamisen kohteina.

Tämä ei ole asian laita nykymaailmassa. 99% koirista ei ole ta.ppamisen pikku apulaisia, vaan perhekoiria ja seurakoiria, vietiltään järjestään paimenkoiria. Joka on ihan eri asia.

Meidän aidatulle pihalle lensi fasaani ja pihalla vapaana ollut seniori-bichonimme repi sen riekaleiksi ennen kuin ehdimme väliin. Ihan jokainen koira kiinni rauhoitusaikana, jopa nämä fifit. Muutama kuukausi ei ole paljoa koirien elämässä, mutta luonnon eläimille se on ainoa hetki lisääntyä.

Vierailija
22/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mistähän kasvava koiraviha johtuu?

Omistajien on kannettava vastuu eläimistään! Mikä pointti on pitää vapaana, jos koira olisi muka tarvittaessa kytkettävä välittömästi? Kuka tästä voi antaa mitään takeita, että koiran saa kytketyksi tai ettei se lähtisi villieläinten perään? Vastuullinen omistaja tämän tajuaa, ovat vain harvassa.

Minä tiedän sen siitä, kun koirani tulee kutsusta luokse.

Ensimmäiseen lauseeseen viitaten, teen tämän samaisen koirani kanssa koira-avusteista työtä niin vanhusten, lasten kuin erityistarpeisten parissa. Joten vähän luulen, että syy vihaan löytyy jostain ihan muusta kuin koirasta.

Niin, mutta jos sinä et edes näe missä se sun koira hölkkää... Sillä ei ole mitään merkitystä, että tulee kutsusta luoksesi. Entäs jos se sun vapaana hölkkäävä koira itse joutuu hyökkäyksen kohteeksi, kun et sinä ole näkemässä, mitä se koira siellä metsässä kohtaa.

Se että sun koira on joku kaverikoira tai silittelykoira, niin se ei tarkoita sitä, ettei sun pidä noudattaa lakia sen koiran kanssa toimiessasi. Ja juu, tuollaista koira-avustushommaa ei varmaankaan opeteta koiralle siten, että sen annetaan hölkätä kiinnipitoaikana metsissä vapaana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistajat eivät millään sisäistä, että maanomistajalta pitää pyytää lupa koiran ulkoiluttamiseen. Asutaan maalla ja yksi koiran omistaja on pyytänyt luvan, muut kuvittelevat koirilla olevan jokahauvanlupa juosta irrallaan toisten mailla.

Vierailija
24/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noiden koiranomistajien päähän saisi iskostettu että se oma koira on pidettävä kiinni. Minua on metsässä purrut koira monta kertaa ja aina on selitys se että on kiltti koira. Sitten omistaja koirineen liukenee paikalta, kun kysy yhteystietoja, koska menen näyttämään puremaa lääkäriin. Missä tosiaan se vastuu? Mikään metsäneläin ei ole purrut koskaan. Alan olla sitä mieltä että vapaana juoksevat koirat saa ampua.

Ei pelkästään kiinni, vaan hallinnassa. Mua on purrut pieni koira, joka oli 5 metrin päässä fleksissä. Omistaja koirineen juoksi pois paikalta ja tein rikosilmoituksen. Sellaiset vastuunkannot. Olipa mukava päivystyskeikka ja antibioottikuuri. Seuraavan kerran potkaisen niin että kakkoseksi jää.

Kerran olin laavulla kahden lapsen kanssa ja sinne tuli kaksi koiraa eikä omistajia näkynyt missään. Toinen jäi mun auton luo 15m päähän ja toinen tuli meidän luo. Menin lasten eteen suojaksi ja ajattelin että murahda kerrankin niin saat kirveestä.  Nuolasi mun kättä kerran  ja molemmat lähti pois.  Jos olisivat olleet aggressiivisia niin toinen olis saanu kirveestä ja toinen isosta puukosta.

Vierailija
25/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

21: Jaa, että nyt alkoi jo haistattelu. Kerro toki lisää, näytä miten sivistynyttä porukkaa olette.

Vierailija
26/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on omaa peltoa ja metsää missä voi lenkittää koirat. Paimenkoissut vapaana, mehtäkoira fleksissä taikka liinassa. 

Mukavaa tässä on sekä se, ettei vastaantulijoita ole, eivät pääse saamaan kohtausta irtiolevista koissuista jossain polunmutkassa eikä toisaalta tule mitään aggressiivisia irtokoiria joilta peruskoulutus jäänyt uupumaan. Naapureidenkin kanssa hyvissä väleissä ja metsästysaikana saattaa ajossa mennä joku heidän koirista meidän pihamaan poikki, töihinsä keskittyy niin ei mene kenenkään päivä pilalle. 

Linnunpoikasia nyt saa olla pelastamassa ihan pihahommissakin välillä, lintuvanhemmat eivät aina ole mitään neroja sen pesän sijoituksen kanssa. 

Vierailija
27/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiranomistajat eivät millään sisäistä, että maanomistajalta pitää pyytää lupa koiran ulkoiluttamiseen. Asutaan maalla ja yksi koiran omistaja on pyytänyt luvan, muut kuvittelevat koirilla olevan jokahauvanlupa juosta irrallaan toisten mailla.

Kiinnipitoaikana maanomistajan lupakaan ei päde.

Vierailija
28/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä noiden koiranomistajien päähän saisi iskostettu että se oma koira on pidettävä kiinni. Minua on metsässä purrut koira monta kertaa ja aina on selitys se että on kiltti koira. Sitten omistaja koirineen liukenee paikalta, kun kysy yhteystietoja, koska menen näyttämään puremaa lääkäriin. Missä tosiaan se vastuu? Mikään metsäneläin ei ole purrut koskaan. Alan olla sitä mieltä että vapaana juoksevat koirat saa ampua.

Ei pelkästään kiinni, vaan hallinnassa. Mua on purrut pieni koira, joka oli 5 metrin päässä fleksissä. Omistaja koirineen juoksi pois paikalta ja tein rikosilmoituksen. Sellaiset vastuunkannot. Olipa mukava päivystyskeikka ja antibioottikuuri. Seuraavan kerran potkaisen niin että kakkoseksi jää.

Kerran olin laavulla kahden lapsen kanssa ja sinne tuli kaksi koiraa eikä omis

Ja ne oli isoja koiria. Eka tuli mieleen kun näkökentässä näin  että kaksi isoa hahmoa juoksee meitä kohti että susia ja joutuu taistelemaan.

Vierailija
29/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin laavulla kahden lapsen kanssa ja sinne tuli kaksi koiraa eikä omis

Vastaavankaltainen tilanne täällä. En joutunut kirvestä käyttämään mutta lähellä oli. Mikä näitä koiranomistajia oikein riivaa?

Vierailija
30/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on omaa peltoa ja metsää missä voi lenkittää koirat. Paimenkoissut vapaana, mehtäkoira fleksissä taikka liinassa. 

Mukavaa tässä on sekä se, ettei vastaantulijoita ole, eivät pääse saamaan kohtausta irtiolevista koissuista jossain polunmutkassa eikä toisaalta tule mitään aggressiivisia irtokoiria joilta peruskoulutus jäänyt uupumaan. Naapureidenkin kanssa hyvissä väleissä ja metsästysaikana saattaa ajossa mennä joku heidän koirista meidän pihamaan poikki, töihinsä keskittyy niin ei mene kenenkään päivä pilalle. 

Linnunpoikasia nyt saa olla pelastamassa ihan pihahommissakin välillä, lintuvanhemmat eivät aina ole mitään neroja sen pesän sijoituksen kanssa. 

Omassa mettässäskään et saa kiinnipitoaikana juoksuttaa vapaana!

Ole hyvä. Vaikka toki, sinähän vaan provoilet, saadaksesi tämän ketjun jatkumaan.

Vierailija
31/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa mettässäskään et saa kiinnipitoaikana juoksuttaa vapaana!

Ole hyvä. Vaikka toki, sinähän vaan provoilet, saadaksesi tämän ketjun jatkumaan.

No en provoile. Kaksi harrastuskäytössä olevaa saksanpaimenta jotka eivät linnunpoikasia koske tai vahingoita eivätkä juokse missään aluskasvillisuuden seassa vaan omaa metsätietä ja hakkuu'tien' uraa pitkin. Tarvittaessa menevät etänä käskystä maahan tai tulevat sivulle istumaan. Mettäkoira on kytkettynä juuri siksi että se vetäisi ristiin rastiin, rikkoisi pesät ja sille ei ikinä saisi samaa hallittavuutta, en vie koiria kytkettynäkään minnekään "luontoon". Linnutkaan eivät sentään pesi hiekkatielle tai kahdesti päivässä kuljetulle samalle reitille. 

Vierailija
32/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkuti vinkuti. Kyllä osaatte joka asiasta vinkua

Vierailija
33/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnipitoaikana koira on aina pidettävä kiinni. Mikä siinä on niin vaikeaa? Jos tätä ei ymmärrä, ei kannata ottaa sitä koiraa ensinkään. Koiranpito on vastuunottamista omista ja koiran tekosista.

Sinä voisit pitää sen turpas kiinni. Mikä siinä on niin vaikeaa? Vastuullinen ihminen ei länkytä paskaa ja puutu muiden asioihin. Hommaa elämä v i t u n luuseri.

Vierailija
34/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira tappaa omalla aidatulla puolen hehtaarin pihalla kaiken mikä liikkuu. Voevoe. Se on sentään laillista ja sehän se on tärkeintä :D 

Samat ihmiset jotka meinaa saada slaagin jostain kuvittelemistaan räksänpojista syövät onnessaan tehotuotettua lihaa eivätkä tee mitään riistanhoidon tai luonnon monimuotoisuuden eteen. 

Vierailija
35/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähempää kiinnostaa vauvapalstan tyhjäpäiden mielipiteet

Vierailija
36/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on riistaviettisiä koiria, eikä tulisi mieleenkään pitää niitä irti (ehkä joskus pienen pennun kanssa metsässä harjoittelua lukuunottamatta) ellemme ole korkealla aidalla varustetulla alueella (aka oma piha, koirametsä, harjoittelualue tms.). Kiinni siis 24/7/360 kun aitojen ulkopuolella ollaan, ihan niiden oman turvallisuuden vuoksi etteivät karkaa ja jää esim auton alle.

Se välittömästi kytkettävissäkin tarkoittaa, että koira on käytännössä 2m säteellä (harvalla on sen mittaiset kädet ja askeleet että kauempaa saisi välittömästi kytkettyä), joten onko silloin väliä onko se koira kiinni (vaikka 20m liinassa kunhan on kiinni) vai irti parin metrin säteellä. Vapaana ollessa koira ei saa sen paremmin toteuttaa itseään kuin kytkettynäkään, ja itse asiassa väitän että kytkettynä, vaikka siihen 20m liinaan, sen on helpompi olla omissa maailmoissaan ja toteuttaa itseään (toki joudut itse näkemään sen vaivan että kierrät hihnan kanssa ne samat puut kuin se koirakin) kun taas vapaana ollessa ja välittömästi kytkettävissä ja muutenkin hallinnassa ollessa sen koiran on oltava koko ajan korva kuulolla mitä ulkoiluttaja tahtoo sen tekevän ja silloin ihmisenkin huomio täytyy koko ajan olla koirassa ja skannata onko ympäristössä muita liikkujia tai eläimiä. Helpompaa siis kaikille osapuolille kun on kiinni.

Vierailija
37/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin nähdä kun joku palstamamma soittaa poliisit koska heittelen meidän koiralle palloa omalla peltotiellä. Siihenhän voi kesken heiton spawnata linnunpesä. Autolla ajo tiellä on ok 2-4krt päivässä mutta koira irti samalla tiellä pallo suussa tuhoaa luonnon, juuh

Vierailija
38/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla irti, kunhan on välittömästi kytkettävissä.

Aika pitkät kädet saa olla omistajalla (ja nopsat jalat) kun piski viilettää kymmenien metrien päässä. 

Vierailija
39/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on iso koira. Pelkää irrallaan olevia koiria, oli ne sitten pieniä tai isoja. Kun irto koira juoksee kohti, niin EI se "se on kiltti koira" huutelu auta, kun oma menee paniikkiin ja hyvällä säkällä on valmis raatelemaan toisen. Varsinkin naispuoliset koiranulkoiluttajat eivät tunnu ymmärtävän että SE STANAN KOIRA ON PIDETTÄVÄ KIINNI. Mitä pienempi koira, sitä tyhmempi omistaja. Ja ne flexit pitäisi kieltää.

Vierailija
40/86 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on riistaviettisiä koiria, eikä tulisi mieleenkään pitää niitä irti (ehkä joskus pienen pennun kanssa metsässä harjoittelua lukuunottamatta) ellemme ole korkealla aidalla varustetulla alueella (aka oma piha, koirametsä, harjoittelualue tms.). Kiinni siis 24/7/360 kun aitojen ulkopuolella ollaan, ihan niiden oman turvallisuuden vuoksi etteivät karkaa ja jää esim auton alle.

Se välittömästi kytkettävissäkin tarkoittaa, että koira on käytännössä 2m säteellä (harvalla on sen mittaiset kädet ja askeleet että kauempaa saisi välittömästi kytkettyä), joten onko silloin väliä onko se koira kiinni (vaikka 20m liinassa kunhan on kiinni) vai irti parin metrin säteellä. Vapaana ollessa koira ei saa sen paremmin toteuttaa itseään kuin kytkettynäkään, ja itse asiassa väitän että kytkettynä, vaikka siihen 20m liinaan, sen on helpompi olla omissa maailmoissaan ja toteuttaa itseään (toki joudut itse näkemään sen vaivan

Ja tarkoitin toki 365, olkoon nuo 5pv ne pentujen harjoittelut 😅