Työttömiä jo 424 800
Uusimman työllisyyskatsauksen mukaan työttömiä oli maaliskuussa jo näin paljon, jos mukaan luetaan työvoimakoulutuksessa ja palkkatukityössä olevat. Tilastokeskus laskee kyselytutkimuksella tunninkin töitä kuukauden aikana tehneet työvoimaan, joten media haluaa aina käyttää näitä494 melkein puolet pienempiä lukuja. Hallituksen lupaamat 100 000 uutta työpaikkaa taitaa olla jo saavutettu miinusmerkkisinä aikoja sitten.
Kommentit (435)
Trumpilla on vähän eri luokan ongelma, asiantuntija vinoilee:
"Sitten siellä on se perusongelma, joka tuntuu unohtuvan Trumpin toiminnassa eli siellähän on melkeinpä täystyöllisyys. Siellä on vaikeaa kasvattaa tuotantoa."
Trump aikoo kasvattaa tuotantoa USA:ssa, mutta ei ole työntekijöitä kun on jo täystyöllisyys ja vähätkin laittomat maahanmuuttajat ajetaan pois :D
PYH Minoon urakoonu joka päivä sitte kun töihi menin. Aina on toitä ollu ja olis kaikikilla kun vaan viitittääs mennä. Mennä oikeesiin töihi !
Vierailija kirjoitti:
Kohta on miljoona työtöntä. 😂
"Vuokralla asuvia asuntokuntia jo yli miljoona."
https://stat.fi/fi/uutinen/vuokralla-asuvia-asuntokuntia-jo-yli-miljoona
Kansa köyhtyy? Itelläni menee paremmin kuin milloinkaan. Töitä on enemmän kuin jaksaa tehdä, ja juu lähärinä, sitä mitä kukaan ei halua tehdä kun on niin huono palkka. Itelläni 5 tonnia kuussa ylitöillä. Jääkää vaan kaikki työttömiksi, minä teen mielelläni 12 tuntia töitä päivässä.
"Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen tempputyöllistäminen ei kuulosta ollenkaan huonolta vaihtoehdolta tämän rinnalla. Olisi edes jotain järkevää tekemistä työttömille. Pupukurssillakin sentään tapaa uusia ihmisiä.
Päivästä toiseen kotona makaaminen syrjäyttää ihmisiä.
Jotkut jaksavat toki keksiä kehittävää tekemistä tai pysyvät aktiivisina harrastusten ansiosta, mutta useimmat alkavat jossain vaiheessa väsähtämään työttömyyden tylsyyteen. Jatkuvat torjutuksi tulemiset myös altistavat masennukselle ja heikentävät työkykyä.
Toimeentulotukeen on tulossa työvelvoite kaupungin yksikköihin eli päiväkodit, koulut, museot jne.
Ja potkulaki tulee voimaan 1.1.2026
Juu, mutta minä olen jo kokenut tuon ajan. Valmistuin sosionomiksi amk, en saanut mitään
Noin se työmarkkinatuella meni kaikkialla, koska säännöt esti, että se ei saa olla mitään sellaista työtä, joka on tehtävänkuvassa toisilla. Ymmärrän, että sosionomina olisit siihen aikaan ollut pätevä tekemään samoja töitä kuin lastentarhanope, mutta työmarkkinatuella ei saanut edes yhtä päivää sijaistaa ns. oikeissa töissä. Ammattiliitot oli tuosta tarkkoja, että ei tulla tekemään palkatonta työtä. Olen itsekin joutunut työmarkkinatuella töihin, koska olin alle 25 v. valmistuessani. Sama kokemus, että ei ollut muuta kuin istuskelua ja turhanpäiväistä nipertämistä, kuten silppurointia ja kopiointia. Minulla oli vielä tyhmempi työ, koska olin virastossa, jossa en saanut tehdä mitään mielekästä.
Suomen ongelma on ihan selvasti liian korkea tyon kustannus. Palkkaamista pitää helpottaa!!
Hommahan on lähtenyt lapasesta kun sääntojä on lisätty ja paperin kääntäjät ovat vallanneet virastot
Vierailija kirjoitti:
"Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi."
Ei 0-sopimuksilla ja palkkatukitöillä velkaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma on ihan selvasti liian korkea tyon kustannus. Palkkaamista pitää helpottaa!!
Hommahan on lähtenyt lapasesta kun sääntojä on lisätty ja paperin kääntäjät ovat vallanneet virastot
Eläkemaksu 25 % palkasta.
Vierailija kirjoitti:
"Vuokralla asuvia asuntokuntia jo yli miljoona."
https://stat.fi/uutinen/vuokralla-asuvia-asuntokuntia-jo-yli-miljoona
Tätä menoa 2 vuotta ja työttömiä saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen niin kauan, että työtön saa tes-palkkatyön. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä."
Kyllä. Järjetön homma. Työpaikkoja ei ole. Tunnen ihmisen, joka on tämän vuoden puolella hakenut 43 työpaikkaa. Tässä mennään vasta huhtikuun loppua. Kevyesti ylittyy 100 hakemusta tänä vuonna, jos tahti jatkuu samana.
Olen itse hakenut jo yli 100 paikkaa tänä vuonna. Ja niistä 80% vuokratyöpaikkoja.
Olen myös soitellut aktiivisesti ja on lupailtu jo työtä, mutta joka viikko maalitolppa siirtyy. En kyllä ymmärrä missä mättää, mutta vuokratyö firmat alkaneet tuntua kusetukselta.
Mänisivät töihin...loisijoille täys-stoppi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen niin kauan, että työtön saa tes-palkkatyön. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä."
Kyllä. Järjetön homma. Työpaikkoja ei ole. Tunnen ihmisen, joka on tämän vuoden puolella hakenut 43 työpaikkaa. Tässä mennään vasta huhtikuun loppua. Kevyesti ylittyy 100 hakemusta tänä vuonna, jos tahti jatkuu samana.
Olen itse hakenut jo yli 100 paikkaa tänä vuonna. Ja niistä 80% vuokratyöpaikkoja.
Olen myös soitellut aktiivisesti ja on lupailtu jo työtä, mutta joka viikko maalitolppa siirtyy. En kyllä ymmärrä missä mättää, mutta vuokratyö firmat al
Lisään tähän vielä: eräs vuokratyöfirma jo lupaili minulle erästä tiettyä keikkaa. Nyt olen kuukauden sisällä kolmesti ollut yhteydessä ja he sanovat joka kerta ettei yrityksestä ole ilmoitettu milloin se keikka alkaa. Nyt huomasin, että ovat tismalleen samasta keikasta tehneet uuden työpaikkailmoituksen työmarkkinatorilla. Miksi he tekevät näin?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa olisi noin paljon ihmisiä jotka tarvitsisivat ja ansaitsisivat itselleen perustulon.
Ajatelkaapa tätä. HE ovat ansainneet rahansa.
perustulon paikka alkaa olla lähellä. Kansa ansaitsee rahansa. Shhöuuyymmi de mäni!
Niin onhan se peräti merkillistö että nyt kun demareitten opeilla tempputyöllistetyt eivät enää näy tilastoissa "työllisinä" alkaa työttömien valtavan massan koko paljastua kokonaisuudessaan. Siitähän tässä on oikeasti kysymys.
Mutta hei, laitetana tämäkin demakkoperseily nykyhallituksen viaksi. Eiköhän samaan syssyyn suljeta taas koko Uusimaa niin saadaan lisää positiivista pöhinää. Ja ilimaset jauhot kaikille!!!
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan se peräti merkillistö että nyt kun demareitten opeilla tempputyöllistetyt eivät enää näy tilastoissa "työllisinä" alkaa työttömien valtavan massan koko paljastua kokonaisuudessaan. Siitähän tässä on oikeasti kysymys.
Mutta hei, laitetana tämäkin demakkoperseily nykyhallituksen viaksi. Eiköhän samaan syssyyn suljeta taas koko Uusimaa niin saadaan lisää positiivista pöhinää. Ja ilimaset jauhot kaikille!!!
Näin on!
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja kuntouttava ei enää kelpaa sakkomaksuihin.
Vierailija kirjoitti:
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
"Espanjassa saa asumistukea 525 euroa kuukaudessa."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010938016.html