Minä, ylisuorittaja, aion palauttaa 70% tekoälyllä tehdyn opiskelutehtävän
Olen toisaalta ylpeä itsestäni, kun menen kerrankin sieltä, missä aita on matalin, mutta toisaalta kauhuissani, että meneekö tehtävä läpi. Opettajan ohjeistus oli "muokatkaa nyt edes niitä tekoälyvastauksia" eli vaikuttaa siltä, että opettaja on luovuttanut taistelun.
Tekoälyllä tehdystä tehtävästäkin opin kyllä asian mielestäni oikein hyvin.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly keksii itsekin lähteitä. Sokeastii ei kannata luottaa, vaan ne pitää tarkastaa.
Sä et vaan osaa teköälyä käyttää. Nykyään ne voi laittaa etsimään tietoa netistä ja kirjottamaan niiden pohjalta tekstin
Ap on luuseri, yök. Tee edes ensin itse ja testaa rakentamasi malli AI:lla.
Ihan uteliaisuudesta, miten tällä tavalla oikeasti oppii mitään?
Eiköhän tässä lopulta mennä siihen, että kaikki tehtävät tehdään valvotuissa tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly keksii itsekin lähteitä. Sokeastii ei kannata luottaa, vaan ne pitää tarkastaa.
Sä et vaan osaa teköälyä käyttää. Nykyään ne voi laittaa etsimään tietoa netistä ja kirjottamaan niiden pohjalta tekstin
Näin itseasiassa jonkin verran teinkin. Etsin itse sopivat sivut, kerroin ne AI:lle ja pyysin kirjoittamaan tekstin. Muokkailin ja lisäilin omia ajatuksia liittyen asiaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla tarkastavat kaikki tehtävät. Kyllä sen näkee ketkä huijaavat eivätkä opi. Osaamaton käyttää tekoälyä lunttaamiseen ja luottaa sen vastauksiin sokeasti. Osaava käyttää sitä työkaluna mutta on herra ja se tekoäly on renki.
Itse käytän sitä apuna selittämään joitain asioita joita en luennoilla ymmärrä. Itsekuria pitää olla, tulee kuitenkin tilanteita joissa asiat pitää osata itse ja jos et osaa niin käry käy
Tossa iässä, etkä vieläkään oppinut kieltämään kaikkea, uhriutumaan ja syyttämään muita🙄🙄 Tosta tunnollisuudesta ei kuule mitalia saa
En tarvii mitaleita. Mulla on erittäin hyvä työpaikka ja oma yritys.
Tekoälyllä ei ole mitään painoarvoa. Tekoäly nuuhkii omia pierujaan ja siinäkin se tekee virheitä. Ja käyttäjä ei tiedä onko tekoälyn opetusmateriaali vääristynyttä ym ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä lopulta mennä siihen, että kaikki tehtävät tehdään valvotuissa tiloissa.
Entäs Wolfram Alpha? Sillähän ne ovat jo vuosia porukat integroineet. Tokko niitä sääntöjäkään enää opetella ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai mä luin ja muokkasin ne tekstit ja peilasin teoriaan omia työelämäkokemuksiani. Kyllä siitä vaan oppi. Ei toki varmasti yhtä paljon, kuin jos olisi sen 30 sivua pusertanut alusta asti itse, mutta mielestäni ihan riittävästi kuitenkin
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla tarkastavat kaikki tehtävät. Kyllä sen näkee ketkä huijaavat eivätkä opi. Osaamaton käyttää tekoälyä lunttaamiseen ja luottaa sen vastauksiin sokeasti. Osaava käyttää sitä työkaluna mutta on herra ja se tekoäly on renki.
Itse käytän sitä apuna selittämään joitain asioita joita en luennoilla ymmärrä. Itsekuria pitää olla, tulee kuitenkin tilanteita joissa asiat pitää osata itse ja jos et osaa niin käry käy
Tossa iässä, etkä vieläkään oppinut kieltämään kaikkea, uhriutumaan ja syyttämään muita🙄🙄 Tosta tunnollisuudesta ei kuule mitalia saa
En tarvii mitaleita. Mulla on erittäin hyvä työpaikka ja oma yritys.
Miinustulosta tekevä firma ei välttämättä mikään kannattava päätös ole
osa yliopiston professoreista on niin vanhoja käpyjä, etteivät ne osaa käyttäää tekoälyä tai tarkistaa mitään enää- kunhan suoritus näyttää hyvälle, kaikki ok
Olen myös käyttänyt opinnoissa todella paljon tekoälyä, mutta enemmän tuutorin roolissa. Jos en ymmärrä jotain täysin, pyydän tekoälyä selittämään konkreettisin esimerkein mitä jokin teoria tarkoittaa tai miten jotain tehtävässä vaadittua teknistä simulaattoria käytetään. Voisin kyllä kuvitella että just lähteet tarkastamalla ja editoimalla tuossa käytössä ei ole mitään väärää.
Olen sen kyllä huomannut, että jotkut opiskelijatoverit eivät saa murrettua sitä seinää tekoälyn käytön ja oman oppimisen välissä: tekoälyllä tehdään kaikki tehtävät, mutta seinä tulee vastaan heti kun pitäisikin tehdä jotain itse esimerkiksi juuri teknisessä simulaatiossa, jossa tekoälyä ei voi käyttää suoraan. Mitenköhän mahtavat pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä mennä! Ei yliopistoilla ole enää resursseja sellaiseen
Vierailija kirjoitti:
Olen myös käyttänyt opinnoissa todella paljon tekoälyä, mutta enemmän tuutorin roolissa. Jos en ymmärrä jotain täysin, pyydän tekoälyä selittämään konkreettisin esimerkein mitä jokin teoria tarkoittaa tai miten jotain tehtävässä vaadittua teknistä simulaattoria käytetään. Voisin kyllä kuvitella että just lähteet tarkastamalla ja editoimalla tuossa käytössä ei ole mitään väärää.
Olen sen kyllä huomannut, että jotkut opiskelijatoverit eivät saa murrettua sitä seinää tekoälyn käytön ja oman oppimisen välissä: tekoälyllä tehdään kaikki tehtävät, mutta seinä tulee vastaan heti kun pitäisikin tehdä jotain itse esimerkiksi juuri teknisessä simulaatiossa, jossa tekoälyä ei voi käyttää suoraan. Mitenköhän mahtavat pärjätä.
Jos ajattelee työelämää, niin ei siellä ole aikaa pusertaa alusta asti jotain juttua, jos siihen on tekoälystä saatavilla hyötyjä. SItä pitää vaan oppia käyttämään oikealla tavalla ja kriittisesti. Ei siihen tekoälyyn voi pelkästään luottaa. Omaa osaamista tietenkin myös tarvitaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelee työelämää, niin ei siellä ole aikaa pusertaa alusta asti jotain juttua, jos siihen on tekoälystä sa
Täysin samaa mieltä tästä. Tekoäly on hyvä renki mutta isännäksi siitä ei ainakaan vielä ole.
En välttämättä luottaisi tekoälyn vastauksiin, ellen itse tunne aihetta läpikotaisin. Omat kyselyt liittyvät sovelluksiin ja koodaamiseen ja kaikki generatiiviset AI:t välillä keksivät funktioita ja parametrejä, joita ei ole olemassakaan. Sama pätee takuuvarmasti alkuperäistekstien refereoinnissa.
Täällä yliopisto ilmoittu juuri, että plagiointi (tekoälyn "liiallinen" käyttö mukaanlukien) johtaa jatkossa määräaikaiseen erottamiseen.
Olen itsekin tarkastanut opiskelijoiden töitä, ja valitettavan helposti ne kokonaan tekoälyllä tehdyt on tunnistettavissa. Joku, joka oikeasti osaa asian mutta hyödyntää tekoälyä nopeuttaakseen prosessia varmaan osaa tehdä sen niin, ettei sitä huomaa, mutta noin lähtökohtaisesti nämä tekoälyllä tehtävänsä tekevät huijaavat vain itseään. Jos sen varassa koko tutkinnon suorittaa niin aika karu todellisuus on edessä työelämään siirtyessä. Tekoäly on hyödyllinen työkalu mutta sen käyttäjän pitää itse tietää, mitä tekee, jotta siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne voivat keksiä lähteen ja sen tekstin. Tekoäly myös "luovuttaa" herkästi esim kun hakee jonkun tekemää tutkimusta niin se saattaa vain antaa yhden vastauksen, vaikka oikeasti sama ihminen olisi tehnyt useamman tutkimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne voivat keksiä lähteen ja sen tekstin. Tekoäly myös "luovuttaa" herkästi esim kun hakee jonkun tekemää tutkimusta niin se saattaa vain antaa yhden vastauksen, vaikka oikeasti sama ihminen olisi tehnyt useamman tutkimuksen.
Äly hoi älä jätä🙄🙄 Teköälyn voi siis laittaa luotaamaan internettiä, mistä se löytää valmiita lähteitä ja niiden tekstejä