Soijarouhe ja muut halvat ainekset, helppiä!
En ole ikinä ostanut tai valmistanut soijarouhetta. En muutenkaan osaa oikein kokata... Pastan osaan keittää, munakasta ja munakokkelia tehdä.
Nyt olisi tarkoitus säästää ruokakuluissa niin paljon kuin mahdollista. Olisiko jollain hyvää ohjetta jota myös itse kokeillut, että miten soijarouheesta saisi vaikka mahdollisimman halpaa makaronilaatikkoa, "jauhelihakastiketta" tmv.
Löydän kyllä paljon vegaanista ohjetta mutta niissä on sitten ne kalliit ja mystiset vegejuustot, munankorvikkeet, kasviskermat.
Tässä pitää tietää etten ole alunperin tehnyt jauhelihaversioitakaan noista kysymistäni sapuskoista! Olen siis aivan onneton keittiössä mutta osaan seurata yksinkertaisia ohjeita enkä ole nirso. Ainoa ruokarajoite on köyhyys.
Ketjua saa mun puolesta lainata kaikkeen halpisruokailuaiheeseen 👍
Kommentit (79)
Sipulikeittopussi soijarouheen sekaan mausteeksi. Makaronia ja sekavihannespakasteita. Reippaasti vettä. Vuokaan, juustoraaste päälle ja uuniin.
-> makaronilaatikko.
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikossa toimii herneproteiini jauhelihan korvikkeena, jossei halua soijaa. Turvottaa sen tomaattisessa ja soijalla maustetussa liemessä niin on tosi hyvää.
Itse olen tykästynyt hernikseen (tuotemerkki), se on vähän kalliimpaa kuin soija, mutta mielestäni jotenkin kivempaa. Opiskelijalapseni testasi hernistä ja myös totesi, että se on hyvää (hänkin osaa tehdä hyvää ruokaa, joskin on ehkä vähän varovaisempi kuin minä kokeilemaan uusia asioita, kun ei ole rahaa käytössä liikaa, niin ei uskalla ottaa riskejä).
Kiusa se on pienikin kiusa
Tomaattimurskaa, soijarouhetta, punaisia papuja, valkosipulia ja sipulia rasvassa paistettuna. Chiliä, suolaa ja pippuria. Tämä (itsetehdyn) tortillan tai makaronin kanssa.
Muusi sipulilla ja soijarouheella.
Sipulikeitto soijarouheella.
Ruskea kastike soijarouheella ja itsetehty pasta.
Lasagne soijarouhekastikkeella.
Makaroni margariininokareella, sipulilla ja soijarouheella.
Makaroni nuudelipussin mausteella (se "märkä" mauste) ja soijarouhetta.
Sosekeitto soijarouheella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistinpannulle kaksi desiä soijarouhetta ja köntti voita tai reilu loraus öljyä. Rouhehan ei ruskistu, mutta paistelet öljyssä. Keitä pussi makaronia. Kippaa soijarouheet makaronien sekaan (kaadettuasi ensin ylimääräinen vesi pois). Halutessasi voit heittää sekaan esim. maustetun tomaattimurskan. Neljä annosta edullista ruokaa on valmis.
Syökö ihmiset oikeasti tämmöisiä mössöjä?
Ihan tavallista ruokaahan tuo on, siellä joku nugettimamma nyt pyöristyy eineslihapulliensa äärellä.
Mä en ole mikään nugettimamma, ihan lapseton, työssäkäyvä, yliopiston käynyt nainen, lisäksi vielä vegaani ja en tuollaista kyllä suuhuni laittaisi jos ei ole kunnolla juureksia. Eihän tuossa ole mitään purutuntumaa, ei mitään makuja tuovia aineita tai sitä terveellisyyttäkään. Tuohon kun laittaisi porkkanaa ja maa-artisokkaa vaikka mukaan kunnolla niin alkaisi varmaan maistumaan joltain ja jos ei niitä keittele liian pitkään niin jää myös pureskeltavaa. Kauaa ei mene kun ottaa raastimen käteen ja annosta kohden raastaa kaksi porkkanaa ja jonkin verran maa-artisokkaa. Soseuttaa pakkasessa olleet tomaattien, brokkolin ja lehtikaalin jämät kuumassa vedessä, seokseen lisää suolaa, pippuria, pakkasesta silputtua basilikaa ja valkosilpulia. Keittää pikkasen makaronia kun porkkanaa ja maa-artisokkaa on jo ruokailijaa kohden riittävästi. Aatteellisista syistä tuen myös vain lähiruokaa eli jäisi soija laittamatta ja sen sijaan käyttäisin hernerouhetta, joka on ihan suomalaisista herneistä tehty.

Tämä kaikki toki muuttaa tuon ruoan aivan toiseksi ja voi olla jollekin liian aikaa vievää. Ja tosiaan voi olla, että kaikki eivät laita esimerkiksi tomaatin kantoja ja ylimääräisiä osia tai brokkolin ja lehtikaalin varsia pakkaseen ja hyödynnä esimerkiksi sosekeitoissa tai kastikkeissa kuten itse teen, eli sitä ruokaa ei yksinkertaisesti taiota pakastimen tai jääkaapin tavaroista.
Ei ihme, että suomalaista ruokaa pidetään surkeana muualla euroopassa. Jos oikeasti näin monen mielestä joku soijarouhe-nistipata on normaalia ruokaa.
Edullisesti pystyy tekemään ihan terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Sellaista joka aidosti maistuu herkulliselta. Sellaista mitä voisi vaikka ravintolassa saada eteensä.
Tulin vain lukemaan, kuinka valtavaa raivoa mun ja muutaman muun reseptit herättää. Hauskaa miten tunteisiin menee, ettei kaikki käytä aikaa ruuanlaittoon eikä ole niin justiinsa, mitä suuhunsa mättää :)
Vierailija kirjoitti:
Tulin vain lukemaan, kuinka valtavaa raivoa mun ja muutaman muun reseptit herättää. Hauskaa miten tunteisiin menee, ettei kaikki käytä aikaa ruuanlaittoon eikä ole niin justiinsa, mitä suuhunsa mättää :)
Tuskin se keneltäkään muulta on pois jos itse valitset syödä epämääräisiä mössöjä ruokanasi. Aika tyhmää vain siinä tapauksessa olla antamassa muille ihmisille opastusta ruoanlaitossa. Tuo on sama kuin maailman epämusikaalisin musiikinvihaaja kommentoisi bändejä ja opastaisi aloittavia muusikoita.
Soijarouhe on tosiaan halpaa ja hyvää, samoin soijasuikaleet. Toivottavasti palkokasvit on muutenkin tuttuja, esim. linssikeitto. Halvempia ruokia ei ole.
Soijarouheen valmistus: pannulla kuumennetaan öljy johon sekoitetaan mausteet (Runsaasti! esim. paprika, cyrry, valkosipulijauhe) ja sekaan soijarouhe paahtuman pariksi minuutiksi välillä sekoitellen. Sitten soijakastiketta suolaksi samalla sekoittaen, sitten vähennetään lämpöä ja lisätään vettä vähän kerrallaan erissä niin että vesi ehtii aina imeytyä.
Itse tykkään soijarouhebolognesesta, mahtavaa arkiruokaa. Käytän hyvin maustettua soijarouhetta myös tortillaan jne. lasagneen myös.
Sitten taas soijasuikaleita käytän erityyppisiin ruokiin, esim. wokkiin ja soijasuikalecurryyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se keneltäkään muulta on pois jos itse valitset syödä epämääräisiä mössöjä ruokanasi. Aika tyhmää vain siinä tapauksessa olla antamassa muille ihmisille opastusta ruoanlaitossa. Tuo on sama kuin maailman epämusikaalisin musiikinvihaaja kommentoisi bändejä ja opastaisi aloittavia muusikoita.
Aloittaja taisi tehdä aika selväksi, ettei ole haka laittamaan ruokaa. Silloin on "aika tyhmää" antaa reseptejä, joiden toteuttamisessa ap luultavasti ei onnistu :) ja niin, jotenkin se tuntuu olevan muilta pois, mitä minä syön, kun niitä ruokia pitää niin kovasti haukkua ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja taisi tehdä aika selväksi, ettei ole haka laittamaan ruokaa. Silloin on "aika tyhmää" antaa reseptejä, joiden toteuttamisessa ap luultavasti ei onnistu :) ja niin, jotenkin se tuntuu olevan muilta pois, mitä minä syön, kun niitä ruokia pitää niin kovasti haukkua ;)
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että suomalaista ruokaa pidetään surkeana muualla euroopassa. Jos oikeasti näin monen mielestä joku soijarouhe-nistipata on normaalia ruokaa.
Edullisesti pystyy tekemään ihan terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Sellaista joka aidosti maistuu herkulliselta. Sellaista mitä voisi vaikka ravintolassa saada eteensä.
Ilmeisesti liha-nistipata olisi sitten oikeaa, normaalia ruokaa? Mitäs se sun pyllyäs kutittaa mitä ruokaa ihmiset haluavat arkena kokkailla? Luuletko että suomalainen arkena ruokaa vääntäessään miettii olisiko tämä nyt finedining tasoa ravintolaan? No ei. Siinä olet kyllä oikeassa että edullisesti saa tehtyä terveellistä ja hyvää ruokaa.
Tein lapsille aina ruokaa 40/60, eli laitoin joukkoon myös sitä jauhelihaa. Maku tuli siitä ja soijarouhe oli terveellisempää ja halvempaa bulkkia. Tein myös itse kaikki sämpylät, joihin laitoin soijajauhoja sekaan sekä vaihtelevasti kaikkea muuta ravintoarvoiltaan hyvää lisuketta. Joskus laitoin porkkanaa tai kesäkurpitsaa. Hyvin upposi.
Ai niin: soijarouhe menee oivallisesti myös sämpylöihin, kunhan ei laita paria desiä enempää. Tuleepahan proteiinia leivän mukana. Tee aivan tavallinen sämpylätaikina (pussin kyljessä on ohje). Ripottele joukkoon soijarouhe ja vähennä vastaavasti vehnäjauhoja. Rutiinin myötä ei tarvitse mittailla, sillä taikinan koostumus kertoo sen, mikä määrä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei se ole yhtään vaikeampaa noudattaa hyvää reseptiä kuin huonoa reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti liha-nistipata olisi sitten oikeaa, normaalia ruokaa? Mitäs se sun pyllyäs kutittaa mitä ruokaa ihmiset haluavat arkena kokkailla? Luuletko että suomalainen arkena ruokaa vääntäessään miettii olisiko tämä nyt finedining tasoa ravintolaan? No ei. Siinä olet kyllä oikeassa että edullisesti saa tehtyä terveellistä ja hyvää ruokaa.
No ei se olekaan kunnon ruokaa. Siitä nimitys nistipata! Juopot, nistit ja työttömät tekee paremman puutteessa tuollaisia mössöjä henkensä pitimiksi. Normaalit ihmiset syö ihan tavallista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin: soijarouhe menee oivallisesti myös sämpylöihin, kunhan ei laita paria desiä enempää. Tuleepahan proteiinia leivän mukana. Tee aivan tavallinen sämpylätaikina (pussin kyljessä on ohje). Ripottele joukkoon soijarouhe ja vähennä vastaavasti vehnäjauhoja. Rutiinin myötä ei tarvitse mittailla, sillä taikinan koostumus kertoo sen, mikä määrä riittää.
*oksennus*
Vierailija kirjoitti:
Tein lapsille aina ruokaa 40/60, eli laitoin joukkoon myös sitä jauhelihaa. Maku tuli siitä ja soijarouhe oli terveellisempää ja halvempaa bulkkia. Tein myös itse kaikki sämpylät, joihin laitoin soijajauhoja sekaan sekä vaihtelevasti kaikkea muuta ravintoarvoiltaan hyvää lisuketta. Joskus laitoin porkkanaa tai kesäkurpitsaa. Hyvin upposi.
Mun kokkiäiti teki aina kans näin, kaikkiin jauheliharuokiin tuli yhtä paljon soijarouhetta. En huomannu maussa mitään valittamista (eikä huomanneet mun kaveritkaan, jotka halusi aina syödä meillä). Nykyään hän tekee lasagnet ja bologneset usein pelkästä soijarouheesta, ja niin teen kyllä itsekin.
Olen kyllä kiitollinen, että totuin jo lapsena kasvisruokiin. Ei ole nyt aikuisiälläkään mitään pelkoja sitä kohtaan, eikä ole ongelmaa lisätä kasvisperäisen ruuan osuutta ruokavaliossa. Ensimmäisen kerran lapsena soijajogurttia syödessäni muistan kyllä yökötelleeni, mutta nykyään reseptit tai oma makuaistini on jotenkin muuttunut, ja hyvä soija- tai kaurajogurtti on parempaa ja raikkaampaa kuin tavallinen. Ilmastoystävällisyys on tietysti pelkkää plussaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Tomaattimurskaa, soijarouhetta, punaisia papuja, valkosipulia ja sipulia rasvassa paistettuna. Chiliä, suolaa ja pippuria. Tämä (itsetehdyn) tortillan tai makaronin kanssa.
Muusi sipulilla ja soijarouheella.
Sipulikeitto soijarouheella.
Ruskea kastike soijarouheella ja itsetehty pasta.
Lasagne soijarouhekastikkeella.
Makaroni margariininokareella, sipulilla ja soijarouheella.
Makaroni nuudelipussin mausteella (se "märkä" mauste) ja soijarouhetta.
Sosekeitto soijarouheella.
Kuulostaa karseelta.
Makaronilaatikossa toimii herneproteiini jauhelihan korvikkeena, jossei halua soijaa. Turvottaa sen tomaattisessa ja soijalla maustetussa liemessä niin on tosi hyvää.