Keskiluokkaa (50 000 vuodessa) ja silti köyhä
Ihmettelen, että mikä mättää.
Opiskeluaikoina kävin välillä juhlimassa, olin kuukausilahjoittaja hyväntekeväisyysjärjestölle jne. Vaatteitakin oli vara ostella joskus mieluisia. Nyt ei ole enää varaa kumpaankaan.
Tuo raha vaan leviää eri tahoille. Esim. Kun käteen saan 2900, niin siitä meni autohuoltoon 500, uusiin renkaisiin 700, terveysmenoihin 200e, lemmikkien rokotuksiin ja punkkilääkkeisiin 200 e jne. Lista jatkuu niin kauan, että nyt 3 viikkoa ennen palkkaa, tilillä on 50 e.
Ruokaa on pakastimessa (60 prossan alesta ostettua lihaa, leipää, marjoja viime kesältä vielä). Mutta oikeasti? Teen töitä paljon, auto on pakollinen työnkin vuoksi, mutta kaikki muu - vakuutukset ym. Kaikki menee. Toki on yksi harrastus, joka vie 200 e/kk. Mutta onko sekään paljon? Lapsen harrastukseen sama summa.
Yritän hoitaa asiat hyvin: terveysmenot, lääkkeet, liikunta, vakuutukset, auton ja asunnon huolto/korjaus jne. Viuh ja tili tyhjä.
Ja en tuhlaa. En ostele vaatteita, ravintolaruokaa tms. Kesälomalla reissu tai pari, n. 400 e /kpl. Onko tämä leveää elämää?
Kommentit (434)
Vierailija kirjoitti:
Itse säästän joka kuukaudelta auton huoltoon ja muihin isompiin, ennustettaviin menoihin tietyn summan. Näin kulutus jakautuu tasaisesti eri kuukausien välille. Jos on jatkuvasti tuollaisia 500 euron auton huoltomenoja, niin pohtisin kyllä omaa rahankäyttöä vähän tarkemmin. Tuossa esimerkissähän yli tonni meni pelkästään autoon.
Sama. Itse pienituloisena olen aina joutunut elämään minimaalisesti ja edelleen moitin itseäni, että törsään liikaa ja saisin kyllä säästöön enemmänkin, kunhan ryhdistäytyisin muutaman asian suhteen.
Mutta kun luen näitä hyvin tienaavien avautumisia, mullahan onkin paketti hallussa todella hyvin. Surullista on se, että he eivät tajua elävänsä nyt jo rikkaiden elämää, vaan pitäisi saada vielä lisää.
Mutta sellainen vaikutus rahalla on, kukaan ei valita niin paljon rahanmenosta kuin he, joilla sitä on. Kaikkein rikkaimmat haluaakin sitten viedä köyhiltä viimeisenkin leipäpalan suoraan suusta, jotta saisivat itse sijoituksiinsa taas yhden miljoonan lisää.
Aika hyvinhän ap:llä asiat jos on varaa kahteen (oma ja lapsen) 200 euron harrastukseen. 400euroa harrastuksiin!! On varaa myös maksaa terveydenhoidoista, pitää huolta lemmikeistä yms. Tuskin näitä menoja on joka kuukausi joten rahaa voisi laittaa säästöön ja ostella niillä niitä uusia renkaita.
Ihan turha esimerkkikuukausi joka pitää sisällään 700euron renkaat, 500e autohuoltoon, 200euron rokotukset elukoille yms. Ensi kuussa on on jo 1400 e rahaa käytössä muuhun. Säälittävää narinaa :D
Kehitysmaista roudataan porukkaa ja niille riittää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
No, mä olin työllinen ja olisin vapaehtoisesti halunnut maksaa ulosottoon velan puolessa vuodessa niin se ei käynyt ulosotolle vaan ulosotto itse haluaa, että lyhennän ulosottoon velkaa seuraavat 20 vuotta.
Tietysti velan voi maksaa pois, ei ulosotto sitä määrää. Katot velan summan ja maksat pois. Niin minä tein. Ei ole totta ettei voi maksaa kerralla.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/5ed8fe11-59d8-40e1-b3e3-66a15efd5…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä puoliso saa palkkaa 2200 brutto - verot ja minä saan työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa ja lisäksi saadaan 200 euroa lapsilisää.
Muita tukia ei saada ja asutaan vuokralla. Ja puolisolla auto, jotta pääsee töihin, kun linja-autoja ei kulje aikaisin aamulla eikä myöhään illalla eikä viikonloppuna eikä juhlapyhinä.
Eli 4 hengen perhe.
Eikös ne jo ole täysi-ikäisiä ne lapsesi, olet joskus maininnut, toinen jo kotoa pois?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään rahaa kuluu enemmän arjen perusmenoihin kuin ennen, vaikka tienaisi hyvin. Asumisen, ruoan, energian ja palveluiden hinnat ovat nousseet nopeasti, mutta palkat eivät ole pysyneet samassa tahdissa. Suuri osa kuukausituloista menee pakollisiin menoihin, kuten vuokraan tai asuntolainaan, vakuutuksiin, sähköön ja liikenteeseen. Myös arjen pienet kulut, kuten puhelinliittymät, suoratoistopalvelut ja harrastukset, kasaantuvat huomaamatta isoksi summaksi. Lisäksi verotus ja lainanhoitokulut vievät merkittävän osan tuloista.
Nykyään kohtalaisen hyvä elintaso vaatii enemmän rahaa kuin aiemmin, ja monilla jää vähemmän säästöön tai ylimääräiseen käyttöön. Tilanne johtuu ennen kaikkea talouden yleisestä kehityksestä.
Just laskin että mun tuleva veronalennus riittä korvaamaan perheen kahviostosten hinnannousun :) Aika monta muuta hinnankorotusta jäi vielä itse maksettavaksi.
"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.
Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."
Vierailija kirjoitti:
"Häkellyttävää. Mitenhän me pienituloiset, silmälasipäiset autonomistajat pärjätään lapsinemme ja lominemme päivineen, kun vielä säästöön ja sijoituksiinkin saadaan. Noh. Ei meillä kyllä "säännöllisesti" joka kuu tollaisia kuluja ole. Se tietty auttaa et kun pienistä tuloistaan on vuosikymmenen säästänyt ja sijoittanut niin saapi sitten pääomatulojakin. "
Yrittäkää nyt ymmärtää pari seikkaa. Ensinnäkin AP ei ole isotuloinen. Hänen kuukausipalkkansa on vuositulojen perusteella 4000€/kk.
Toiseksi Suomen veroprogressio on äärimmäisen kova. Kaksi pienipalkkaista saa kuukaudessa yhteensä enemmän käteen kuin AP yhden henkilön isommilla tuloilla. Esimerkiksi kahdella 2500€/kk bruttopalkkaa saavalla on kuukaudessa 1000€ enemmän käyttörahaa kuin AP:llä.
Näissä aina unohdetaan että yh-perheissä isä kuitenkin osallistuu lasten menoihin. Lapsilisä-satanenkin kattaa puolet ap lapsen 200 euron harrastusmenosta kuukaudessa.
"Kela maksoi työttömyysturvaa yhteensä 1,91 miljardia euroa vuonna 2024."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/1178571/kelan-maksamien-tyottomyystuki…
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 130 k€ vuodessa mutta verojen jälkeen tuntuu että mitään ei jää käteen kun meitä on perheessä kolme. Kaikki on kallista asunto, auto, palvelut, matkustaminen jne. Ruoan hinta on ihan järkevällä tasolla.
Omasta mielestäni enemmän pitäisi jäädä käteen omasta palkasta joten palkkaveron lasku ensi kertaa kymmeniin vuosiin on hyvä juttu omasta mielestäni. Vähän tässä miettii että onko järkeä tehdä töitä kun yhteiskunnan eläminen tuntuu olevan aika helppia.
Jos noin kadehduttaa tuilla elävien elämä niin eikun vaan jättäydyt työttömäksi. Toki sitten pitää myydä lukaali ja autot ja odotella aikansa et niistä saadut rahat on syöty, et pääsee lopulta toimeentulotuen ja leipäjonojen onnelan piiriin. Matkustelut ja palvelut toki saat tuossa tilanteessa unohtaa.
Mä hain työttömänä just myyjän työtä, kokoaikainen ja palkka 2100 e brutto kuukaudessa. Kyllä mun mielestä mun kannattaa mennä töihin, enemmän tuo on kuin mun tuki ja on mielekästä tekemistä. Koulutukseni puolesta voisin mennä parempi palkkaisiinkin töihin, mutta just nyt alallani ei ole töitä, joten jospa oman alan myyjän paikka irtois kuitenkin.
Fiilaan Ap:tä. Oon itse urani 'huipulla", tilaan n 70000e vuodessa, käteen jää ehkäpä 3600e kk mutta tuntuu että se raha menee kukkiin pakollisiin menoihin, puolisoni tienaa vähemmän joten minun palkasta maksetaan esim kahden auton kulut (molemmat tarvii autoa työmakoihin) ja esim lasten puhelinkulut ja harrastukset. Asutaan vanhassa talossa. Ja autot n 10v vanhat. En kestä tätä köyhäilyä enää. Yritän elää sääaseliäästi, omat eväät töissä ja osta harvoin vaatteita. Mutta nyt tilanne että vapaa-ajan kengät hajosi eikä varaa ostaa uusia ainakaan tästä palkasta.
En ole saanut muita tulonsiirtoja kuin lapsilisää, mutta silti esim yksinhuoltajatuttuni, joka tekee vähemmän töitä ja tienaa vähemmän, saa jollan palveluseteleillä maksettua joka viikko itselleen siivoojan kotiin, ja saa ties mitä tukia asumiseen omistusasuntoonsa ainakin täkkä hetkellä. Hän käy ravintoloissa syömässä ja matkustelee. Jotenkin tuntuu että meitä ahkerasti töitä tekeviä rangaistaan...
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 130 k€ vuodessa mutta verojen jälkeen tuntuu että mitään ei jää käteen kun meitä on perheessä kolme. Kaikki on kallista asunto, auto, palvelut, matkustaminen jne. Ruoan hinta on ihan järkevällä tasolla.
Omasta mielestäni enemmän pitäisi jäädä käteen omasta palkasta joten palkkaveron lasku ensi kertaa kymmeniin vuosiin on hyvä juttu omasta mielestäni. Vähän tässä miettii että onko järkeä tehdä töitä kun yhteiskunnan eläminen tuntuu olevan aika helppia.
Ei sun palkka paljoa laske
"Yhteensä Kela maksaa noin 16 miljardia etuuksia. Viime vuonna Kela maksoi euromääräisesti eniten eli 5 miljardia euroa sairausvakuutusetuuksia, joihin kuuluvat muun muassa lääkekorvaukset, sairaspäivärahat ja vanhempainpäivärahat."
https://tietotarjotin.fi/uutinen/792280/kela-maksaa-noin-16-miljardia-e…
Mitä ihmettä.. Sekö on väärin että kaksi ihmistä saa enemmän palkkaa yhteensä kuin yksi. Onhan niillä kahdella enemmän menojakin jos nyt tuolle linjalle lähdetään. Kaikkea typerää sitä ihmiset laukoo suustaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä se 70 000€ tienaava
Olisikin niin ihana, kun voisi olla jokin kallis harrastus. Tai ostaa edes ruokaa vertailematta hintoja, esimerkiksi kalaa aina kun haluaa. Mutta kun ei.
Miten helvetissä te vähemmän tienaavat saatte rahat riittämään? Siis kertokaa, eikä mitään maalaisjärkisiä vinkkejä, me ei oikeasti tuhlata mihinkään.
Lykkäämällä kaikkia tarpeita eteenpäin. Tarvitsisin uudet silmälasit, ei toivoakaan. Lenkkareissa on reikä, mahdollisuuksien rajoissa on ostaa uudet tänä vuonna (joka on sekin pois sitten silmälaseihin säästetyistä rahoista). Olisin tarvinnut apteekista itsehoitovalmistetta, mutta ei ollut rahaa, joten kärsin sen kuukauden, mitä vaivan parantumiseen kesti ilmaisilla konsteilla. Lopetin yhden kalliin lääkkeen, kun ei mulla ollut enää varaa siihen. Tietokone olisi kiva, mutta en enää edes haaveile sellaisesta ja nettikin siihen maksaisi. Yksinkertaisesti kaikkia hankintoja lykätään ja hankitaan vain välttämättömyydet. Ei lemmikkejä, ei harrastuksia, ei autoa. Aika kuluu kotona, koska se on halvinta.
Onneksi olen köyhä niin ei ole tuollaisia ongelmia. Nettopalkkaa saan 2000 e/kk, siitä jää suunnilleen puolet joka kuukausi säästöön. Asun yksin rivitalokaksiossa, vuokra 450 plus sähköt ja vesi. Ruokiin menee max 300 e/kk, puhelin ja netti 50 e. Autoa ei ole eikä mökkiä. En matkustele. En käy kampaajalla. Harrastan kotona. Pari edullista lemmikkiä löytyy.
Oikein hyvin riittää rahat, myös niihin yllättäviin menoihin.
Kaikki on kallistunut eli samalta rahalla saavähemmän kuin ennen. Ei se auta, jos täällä paheksutaan. Keskiluokka yleensä sinnittelee viimeiseen asti ja luulee tekevänsä jotakin väärin, kun mikään ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvinhän ap:llä asiat jos on varaa kahteen (oma ja lapsen) 200 euron harrastukseen. 400euroa harrastuksiin!! On varaa myös maksaa terveydenhoidoista, pitää huolta lemmikeistä yms. Tuskin näitä menoja on joka kuukausi joten rahaa voisi laittaa säästöön ja ostella niillä niitä uusia renkaita.
Ihan turha esimerkkikuukausi joka pitää sisällään 700euron renkaat, 500e autohuoltoon, 200euron rokotukset elukoille yms. Ensi kuussa on on jo 1400 e rahaa käytössä muuhun. Säälittävää narinaa :D
Säälittävyyttä lisää se, et tällähän on jääny säästöön rahaa ja on puskurit ja kaikki, mut ei kun ihan vaan pitäs periaatteen vuoksi saada kuukaustuloilla maksettua kaikki peruskulut, ylimääräiset ja luksus, kun se nyt on Akateemisesti koulutetun Vaativaa Asiantuntijatyötä tekevän Keskituloisen syntymäoikeus.
"Ihmettelenkin suuresti, miten pienituloiset voivat pärjätä.
Ei minun tarvitse kirjoja lukea. On minulla osakkeita ja omaisuutta. Olen vain sitä mieltä, että keskipalkkaisen tulojen pitäisi riittää normielämään."
Jospa ostaisit aapisen ja laskukirjan, ei tarvitsisi enää ihmetellä.